Osvježeno 22 Maja, 2025 12:30 PM
mar 04, 2021 Adnan Huseinagić e-ProAuto, Novosti, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Mnogi vozači ni danas ne razmišljaju o nabavci električnog automobila. Tehnologija još nije u potpunosti razvijena, vozna autonomija je prekratka, a e-automobili nisu prikladni za svakodnevnu upotrebu. To su neki od argumenata onih koji su “razmaženi” motorima s unutrašnjim sagorijevanjem.
Ipak, ako se osvrnemo deset godina unazad, može se uočiti ogroman napredak koji je tehnologija električnih automobila u međuvremenu postigla. ADAC je napravio zanimljivo poređenje između aktuelnog modela VW ID.3 i prvog električnog automobila koji su još 2010. godine testirali – Karabaga 500 E.
Karabag je “električno prerađeni” Fiat 500 koji je prvi put odobren za upotrebu na njemačkim javnim cestama u decembru 2009. godine. Potreba za konverzijom proizašla je iz činjenice da je politička rasprava o električnim automobilima kao pogon u budućnosti sve više dolazila do izražaja. Međutim, postojao je veliki problem: Nijedan od etabliranih proizvođača automobila u to vrijeme nije imao automobile na baterije.
Jedini izuzetak koji bi se mogao koristiti za poređenje bio je Tesla Roadster – američka konverzija Lotus Elisea u režiji Elona Muska. No, cijenom od 100.000 eura Tesla Roadster je bio preskup.
Konverziju Fiata 500 u električni automobile izvršila je italijanska kompanija Micro-Vett. Uklonjeni su benzinski motor, hladnjak, mjenjač, izduvni trakt i sve pomoćne komponente koje su suvišne u električnom automobilu. Ove komponente su zamijenjene elektromotorom, litijum-jonskom baterijom, upravljačkom elektronikom…
Tehnički zahvat imao je ozbiljne posljedice: Nakon “operacije” Fiat 500 službeno više nije bio Fiat, ostao je bez fabričke garancije i certifikata. Problem je riješila hamburška kompanija Karabag koja je zajedno s organizacijom tehničkih pregleda TÜV Süd automobile osigurala operativnu dozvolu, a tri primjerka dodana su ADAC-ovoj floti.
U ljeto 2010. godine testni Karabag 500 E koštao je više od 60.000 eura, s cijenom mjesečnog najma od 899 eura u kojoj je uključen i paket napajanja. Rezultati prvog ADAC-ovog testa električnog automobila predstavljeni su u septembru 2010. godine.
Zaključak testa bio je poražavajući za Karabag 500 E jer “cijena od 60.878 eura apsolutno nije opravdana za ono što nudi, uprkos odličnom rezultatu na ispitivanju potrošnje – 14 kWh električne energije na 100 kilometara.
Što se tiče aktivne sigurnosti, stvari su kod Karabaga 500 E izgledale sumorno. Uz originalni Fiat 500 elektronski program stabilnosti ESP mogao se naručiti uz doplatu, dok električni klon nije ponudio ovu opciju i prepustio je vozaču da se sâm bori s proklizavanjem na cesti.
Ali i svakodnevna upotreba Karabaga 500 E bila je vrlo ograničena. Doseg s jednim punjenjem je rijetko bio veći od 100 kilometara, grijanju (na benzinski pogon!) trebalo je nekoliko minuta da u unutrašnjost dovede topli zrak. Preticanje kamiona često je bilo nemoguća misija zbog nedostatka snage i brzine ograničena na 105 km/h. A ako ste na semaforu slučajno dodirnuli ručicu mjenjača na centralnoj konzoli, mogli biste iznenada i neočekivano krenuti u rikverc.
Nedugo kasnije, u decembru 2010. godine predstavljen je Mitsubishi i-MiEV, prvi moderni električni automobil etabliranog proizvođača automobila, koji nije bio puno bolji od Karabaga 500 E. Mali i uski japanski automobil nudio je potrebnu sigurnost u vožnji (ESP), ali je vozna autonomija bila svega stotinjak kilometara. Mitsubishi i-MiEV je bio znatno pristupačniji: Cijenom od 34.990 eura koštao je čak 25 hiljada eura manje od skupog preuređenog Karabaga 500 E.
VW ID.3, današnji električni bestseller iz Wolfsburga, dostupan je za oko 32.000 eura. Za skoro dvostruko nižu cijenu od Karabaga osigurava znatno bolje performanse. Osnovni model ima ugrađenu bateriju kapaciteta 45 kWh, što modelu ID.3 omogućuje da u idealnim uslovima pređe više od 300 kilometara, a uz doplatu možete dobiti i bateriju kapaciteta 77 kWh u podu vozila koja osigurava voznu autonomiju do 550 kilometara.
Pojeftinjenje električnih automobila bilo je moguće jer je cijena litijum-jonske baterije sa oko 1.000 eura po kWh u 2010. godini palana današnjih manje od 120 eura po kWh. Istovremeno je sada smanjen prostor potreban za postavljanje baterije.
Visok nivo sigurnosti u vožnji, prostor i udobnost u električnom automobile postali su samo po sebi razumljivi. Uz to, električni model iz Wolfsburga danas nudi važne detalje opreme kao što su asistent kočenja u nuždi, automatsko vođenje u traci, asistent promjene trake, pomoć pri parkiranju, prepoznavanje saobraćajnih znakova, moderan navigacijski sistem s vođenjem do sljedeće stanice za besplatno punjenje i još mnogo toga.
Treba spomenutii “umrežavanje” sa spoljnim svijetom putem mobilne mreže, klima-uređaj, električno podešavanje sjedišta, električno pokretanje retrovizora i prozora, čak i masažnu funkciju u naslonima prednjih sjedišta.
ID.3 nudi pristojnu udobnost vožnje u svim verzijama, a u vrhunskoj opremi čak i prilagodljive amortizere. Na cesti raspolažete motorima snage između 150 i 204 “konja”, obrtnim momentom 310 Nm.
ID.3 se može puniti ne samo putem kućne utičnice ili zidnog prilagođenog punjača od 11 kW naizmjenične struje, već i na DC punjaču do 100 kW. Tada se baterija gotovo potpuno napuni tokom polusatne pause za kafu na dalekom putu.
Napredak postignut s električnim automobilom za samo deset godina je izuzetan. Karabag 500 E bio je automobil pun kompromisa i simbol stanja elektromobilnosti u svoje vrijeme – prespor, komplikovan, kratkog dosega, prespor za punjenje i preskup. Ukratko: Bio je jednostavno neprikladan za prosječnog vozača i njegove zahtjeve.
Mnogi izvorni nedostaci više ne postoje na današnjim električnim automobilima. Što se tiče udobnosti vožnje, današnji e-modeli su nadmašili čak i automobile s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, koji su također godinama poboljšavani.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Polusatno punjenje baterije prije 10 godina bilo je nezamislivo, ali je još uvijek izražen problem visoke cijene. To trenutno “pokrivaju” državne subvencije, ali je upitno koliko je trajno i društveno prihvatljivo rješenje da zajednica mora sufinansirati pojedinca do trećine cijene njegovog vozila.
maj 22, 2025 0
maj 22, 2025 0
maj 22, 2025 0
maj 21, 2025 0
maj 22, 2025 0
maj 21, 2025 0
maj 21, 2025 0
maj 20, 2025 0