Osvježeno 5 Decembra, 2024 1:30 PM
nov 04, 2024 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Krenulo je! Prva jutarnja bezuspješna verglanja… Struganje naslaga leda s stakala… Bjesomučno jutarnje zagrijavanje automobila na parkiralištima… Pored ovoga i još stotinu drugih pitanja, a pogotovo ako ste tek kupili svog novajliju iz Belgije ili iz Holandije sa dvjestotinjak hiljada kilometara. Takav je u najboljem slučaju upravo proslavio deseti rođendan.
Tad ne biste smjeli biti sigurni ni u servis zupčastog remena, ni u amortizere, ni u kočnice… A da li je u hladnjaku voda ili antifriz?! Ni to ne znate? Da li je ulje promijenjeno u propisanom intervalu? Da li je 5W ili 10W? Sigurno ste ga kupili s ljetnim gumama, a zakonski rok za zamjenu već je prošao. Previše je upitnika, a još ako jutarnje temperature padnu ispod nule, sasvim je sigurno da će problemi krenuti jedan za drugim.
Nemojte se iznenaditi ako prvo takvo jutro stavite ključ u bravu, a elektropokretač već ne bude u stanju pošteno okrenuti ni jedan krug. To zasigurno znači da je akumulator pri kraju i da će vam naizgled prihvatljiva početna investicija za vaš “novi” auto polako početi načinjati preostali kućni budžet. No možda još nije sve izgubljeno?! Možda ipak postiji još neka šansa da nekako “pregrmite” barem jednu zimu bez kupovine novog akumulatora koji već košta dvjestotinjak KM.
Ukratko da podsjetimo – Akumulator je sekundarni elektromehanički uređaj koji skladišti hemijsku energiju, te je na zahtjev oslobađa kao električnu energiju. Automobilski akumulatori starijih generacija u sebi kriju olovne ploče potopljene u rastvor destilovane vode i sumporne kiseline i njih povremeno treba kontrolisati i dopunjavati destilovanom vodom.
Moderniji akumulatori su zatvoreni akumulatori s pločama od kalcijuma i olova. Ovi akumulatori se ne mogu otvoriti, pa samim tim se ne trebaju ni održavati. Oni su daleko otporniji na temperaturne razlike, ali daleko od toga da su potpuno imuni na niske i na visoke temperature.
Akumulator u automobilu ima četiri primarna zadatka: da pokrene motor, da dodatno filtrira ili stabilizuje istosmjernu struju iz uređaja za napajanje u automobilu (alternator), da isporuči dodatnu energiju za osvjetljenje, audiouređaje, te njihove prateće uređaje, kada njihovo kombinovano opterećenje prevaziđe mogućnosti alternatora i da omogući napajanje energijom vozila kada je motor ugašen, odnosno kada alternator nije u funkciji.
Sredinom osamdesetih godina proteklog vijeka, prema navodima Boscha, električni potrošači u prosječnom automobilu tražili su oko 700 vati snage. Danas prosječni automobil zahtjeva između 3.500-4.000 vati električne energije. Tu energiju nekako treba prebaciti do potrošača.
Put energije je naizgled jednostavan, a sastoji se od električnih provodnika (kablova) velikog poprečnog presjeka. Na putu do potrošača električni provodnici se nekada trebaju mehanički spojiti, a da pri tome na tim spojevima budu što manji prelazni otpori. Ukoliko je potrošač veći, potrebno je osigurati što veću dodirnu površinu spojnih mjesta kako bi energija nesmetano proticala od izvora do potrošača. Najslabija karika u svemu je zapravo spoj od akumulatora do primarnih kablova. To se zasigurno vidjeli ukoliko ste barem jednom podigli prednji poklopac na automobilu. Tu je motor, a u većini slučajeva i akumulatorska baterija.
Ukoliko se u vašem automobilu i dalje nekim slučajem nalazi akumulator starije generacije, onda je postoji vjerovatnoća da agresivna sumporna kiselina kroz mikropore prodre do terminala na akumulatoru i na spoju sa klemama izazove reakciju koja kao posljedicu ima oksidaciju, odnosno koroziju neposrednog spoja. U tom slučaju će prelazni otpori toliko porasti da velike struje neće moći proteći preko ovakvog spoja.
Korodirane spojeve nalazimo i kod takozvanih suhih akumulatora, koji također nisu imuni na ovakvu vrstu problema.
Rješenje je u čestoj kontroli i čišćenju akumulatorskih klema. Njih treba barem jednom godišnje skinuti blago prebrusiti brusnim papirom. Time ćete uvijek osigurati dobar kontakt. Međutim ukoliko vas prvo hladno jutro iznenadi sa bezuspješnim “verglanjem”, to može indicirati ili potpuno dotrajali akumulator ili u najboljem slučaju loš spoj. Hadno jutro nekog radnog dana je malo nezgodno za bilo kakvu intervenciju ispod poklopca motora, mada u ovom slučaju postoji relativno jednostavno rješenje. Ukoliko slučajno u garaži ili čak u prtljažniku automobila nađete ekserčić i čekić, pokušajte blago zakucati taj ekserčić između terminala na akumulatoru i kleme na kablu. Time ćete uveliko osigurati bolji protok struje između terminala i kleme i možda pokrenuti motor bez previše muke. Ako vam to pođe za rukom, ne znači da tako mora biti svakog jutra. Zbog toga prvom prilikom skinite kleme i očistite ih brusnim papirom, ali nemojte propustiti posjetu autoelektričarskoj radionici koja će utvrditi koliko je još života ostalo u vašem starom akumulatoru.
dec 05, 2024 0
nov 28, 2024 0
nov 27, 2024 0
nov 26, 2024 0
dec 04, 2024 0
nov 26, 2024 0
nov 21, 2024 0
okt 04, 2024 0