Osvježeno 18 Januara, 2025 5:43 PM
jun 18, 2012 Zoran Samardžić Autobusi, Komercijalni 0
Proizvođač je uvjeren da je novi, sada i najveći autobus tursko-japanske saradnje baš ono što treba gradskim prevoznicima. Taman, što bismo mi rekli.
Velike planove s gradskim autobusima, utemeljene na višedecenijskom proizvodnom iskustvu i dobroj reputaciji na domaćem i dvadesetak svjetskih tržišta, turski Anadolu Isuzu je saopštio prije šest godina, kada je prvi put prikazao tada najveće u ponudi vozila za masovan prevoz putnika – Citimark. Malo podsjećanja: taj moderni gradski midibus kapaciteta do 75 putnika javnost je prvi put, kao predpremijeru, vidjela na najvećoj svjetskoj izložbi teretnjaka u Hanoveru, u septembru 2006. godine. Potom je domaću premijeru imao na 76. međunardnom sajmu u Izmiru, u septembru 2007, a nekoliko mjeseci kasnije, u aprilu 2008. je ponovo prikazan kao novitet – na specijalizovanoj izložbi Buswordl Turkey. U jesen 2009. godine na Busworld u belgijskom Kortrijku stigao je sa novim Isuzuovim rednim četvorocilindričnim EEV motorom (još “zelenijim” od Euro V) od 5.193 kubna centimetra i 204 KS. Tim eksponatom Turci su javnosti uputili jasnu poruku – da Citimark žele da vide i na ulicama (zapadno)evropskih gradova. Od njih do danas nisu odustali, a već saopštavaju nove.
Drugi adut mogao bi biti sasvim novi 9,5-metarski Citibus. On sada preuzima “palicu” od Citimarka i nosi epitet najvećeg u programu Anadolu Isuzua. Doduše, prvo se šepurio pred domaćom publikom – od 24. do 27. novembra prtekle godine, na Comvex sajmu kamiona, lakih komercijalnih vozila, autobusa i komponenti, koji je održan u Istanbulu (na istom mjestu gde se ogranizuje i već tradicionalna manifestacija Busworld Turkey). Pobudio je izuzetan intreres brojnih posjetilaca, uglavnom sa domaćeg “terena”, čime je opravdao samouvjerenu najavu generalnog direktora akcionarskog društva Anadolu Isuzua, Ömera L. Ablayja: “Citibus će biti zvijezda!”
Budući da je veliki dio karoserije pod staklima, unutrašnjost je “prozračna”, čak i kada se kupac opredijeli za intenzivinije zatamnjenje.U kompaniji iz mjesta Çayirova-Kocaeli, na 55 kilometara jugoistočno od Istanbula (na autoputu prema Ankari, u azijskom dijelu Turske) su, naime, uvjereni da je upravo ovakav autobus ono što trebaju domaći, ali i prevoznici na njihovim “targetiranim” tržištima, a to su okolne države u Aziji, na Bliskom istoku, jugoistočnoj i centraloj Evropi i turkofonske republike nastale raspadom nekadašnjeg SSSR-a. “Smatramo da je baš dužina vozila od 9,5 metara, sa kapacitetom do 75 putnika, malim radijusom okretanja i ekološkim motorima idealno vozilo za gradski prevoz, kako u malim, tako i u velikim urbanim sredinama. Zato ćemo s Citibusom biti još beskopromisniji u ponudi modernih gradskih autobusa, a sve bliže su realizaciji i naši planovi s proizvodnjom gradskog vozila dužine 12 metara”, rekao je na promociji direktor prodaje i marketinga Anadolu Isuzua, Fatih Tamay.
U Evropi se proizvodnjom midibusa, i to sporadičnom, bavi tek nekoliko karoserista. Drastična je razlika u Turskoj, državi sa izuzetno razvijenim autobuskim saobraćajem: tamo je ponuda iz desetak konkuretskih firmi i šarolika i brojna. Citibus će, srećom, imati malo pravih takmaca, a u velikoj je prednosti što već u startu nudi nekoliko modernih rješenja: recimo, nezavisno ogibljenu prednju osovinu (olakšava manevrisanje i skraćuje prečnik okretanja) i vrlo “čist”, u eksploataciji u svemu malo zahtjevan, Isuzuov motor sa EEV certifikatom.
Jedno od modernih i vrlo korisnih rješenja: rampa za lak ulazak i izlazak osoba sa posebnim potrebama.Prema navodima proizvođača, među njegovim vrlinama su još i ergonomsko, dobro uređeno i komforno mjesto vozača, lak ulazak i izlazak iz vozila (samo jedan korak – zbog niskog poda kod prednjih i srednjih vrata), “rampa” na srednjim vratima koja omogućava ulazak ili izlazak iz vozila osobama sa dječijim kolicima ili licima u invalidskim kolicima, “prozračnost” unutrašnjosti (velike površine pod staklom), moderna, LED svjetlosna tehnologija u unutrašnjosti, digitalni info na pročelju… Mada “pravougaona”, novajliji se ne može osporiti ni dopadljiva forma – ukratko, Citibus u svemu podržava sve aktuelne evropske trendove u gradnji vozila ove vrste. Tržišni uspjeh mu se smiješi i zbog toga što će u standardnoj verziji imati troja vrata, čime se ubrzava protok putnika na stajalištima (u varijanti sa dvoja vrata naprijed su jednokrilna, a u sredini dvokrilna).
Skromno, ali funkcionalno.Početkom proljeća Citibus je krenuo u “obilazak” potencijalnih tržišta u bližem turskom okruženju. Očekuje se i na zapadnom Balkanu, gde je posredstvom uvoznika i servisera, kompanije Sejari, Anadolu Isuzu u proteklih desetak godina stekao na desetine zadovoljnih kupaca.
Dužina: | 9.515 mm |
Širina: | 2.409 mm |
Visina: | 3.317 mm (sa klima-uređajem) |
Međuosovinsko rastojanje: | 4.435 mm |
Prepust naprijed/nazad: | 2.135 mm / 2.945 mm |
Minimalni prečnik okretanja: | 6.960 mm |
Unutrašnja visina: | min 1.940 mm, max 2.460 mm |
Broj sjedišta: | dvoja vrata: 18 do 29 sjedišta, ukupno 64 do 76 putnika; troja vrata: 17 do 27 sjedišta, ukupno 60 do 74 putnika |
Zapremina prtljažnika: | 0,15 m³ |
Motor – tip: | Isuzu 4HK1E5S, Euro V EEV, vodeno hlađeni, četvorocilindrični, četvorotaktni, dizelski sa direktnim common rail ubrizgavanjem, turbopunjačem i intercoolerom, EGR + DPF filter |
Radna zapremina: | 5.193 ccm |
Maksimalna snaga: | 150 kW / 204 KS pri 2.600 obr/min |
Maksimalni obrtni moment: | 637 Nm pri 1.600-2.600 obr/min |
Mjenjač: | mehanički Isuzu MZW-6F, šesterostepeni opcija automatski Allison 2100, peterostepeni |
Prednja osovina: | nezavisno ogibljena, sa 2 vazdušna jastuka |
Zadnja osovina: | kruta, sa 4 vazdušna jastuka |
Oslanjanje: | vazdušno, sa kneeling funkcijom (spušta 6 cm) |
Točkovi: | 6 pneumatika 265/70R19.5 |
Radna kočnica: | disk na obje osovine, sa ABS i ASR |
Pomoćne kočnice: | izduvna, opcija Voith retarder uz automatski mjenjač |
Neto masa: | min. 7.800, maks. 8.200 kg |
Ukupna masa: | 18.000 kg |
jan 10, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 05, 2024 0
nov 26, 2024 0
jan 10, 2025 0
dec 31, 2024 0
dec 18, 2024 0
dec 16, 2024 0