Osvježeno 7 Decembra, 2024 2:20 PM
jul 09, 2014 Zoran Samardžić Autobusi, Komercijalni 0
Mada najmlađi, novi član “porodice” najveći je autobus u bogatom programu fabrike koja u 2014. godini slavi tridesetogodišnjicu postojanja.
Najveći je stigao u pravo vrijeme: da prigodno obilježi tri decenije uspješne saradnje sa japanskim partnerom, ali i da se Anadolu Isuzu što prije nađe u družini brojnih domaćih proizvođača autobusa dužih od devet metara. U Turskoj ih je do ovog proljeća bilo osam: Mercedes-Benz Türk, MAN Türkiye, Otokar, Temsa, Karsan (s takvim programom krenuo protekle godine), TCV – Turkey Commerical Vehicle (također nov – u ovom poslu tek dvije godine), Güleryüz i Tezeller. I dok oba njemačka autobuska diva u ovdašnjim pogonima proizvode uglavnom za izvoz (neki njihovi modeli su potpuno “iseljeni” u Tursku), domaćim brendovima je itekako stalo do lokalnog tržišta. Razumljivo: domaće potrebe za ovim sredstvima za masovan javni prevoz broje se desetinama hiljada! Za ilustraciju, tek nekoliko brojki zvaničnog statističara – turske asocijacije proizvođača motornih vozila: u 2013. godini domaći kupci preuzeli su 3.959 midibusa dužine do devet metara (do 35 sjedišta), 875 više nego u 2012, dok je prodaja većih autobusa dostigla 4.027, što je u odnosu na 2012. godinu rast od čak 67 odsto!
Mada sa značajnom domaćom produkcijom, Turska se polako otvara i za proizvođače iz inostranstva, o čemu govori još jedan indikativan podatak: protekle godine je među novoregistrovanim autobusima dužim od devet metara bilo četiri odsto iz uvoza – 145. Na “meti” stranaca su prevoznici u velikim gradovima, pa je, recimo, poljski Solaris proteklog septembra zaključio ugovor za isporuku 100 niskopodnih autobusa lokalnom prevozniku ESHOT u Izmiru.
U državi sa skoro 77 miliona stanovnika (na svjetskoj populacionoj listi na 18. mjestu) potrebe za autobusima svih vrsta su i dalje ogromne, kako zbog još uvijek skromnih materijalnih mogućnosti velikog dijela stanovništva (otuda upućenog na javni prevoz), tako i zbog saobraćajnih problema koji muče velike gradove. Na ulicama je, naime, sve manje mjesta za automobile, pa je autobuski prevoz jedno od, za sada, najprihvatljivijih rješenja za smanjenje velikih gužvi. Eto, dakle nekih od razloga zbog kojih se Anadolu Isuzu upustio u razvoj i proizvodnju i “pravih”, velikih autobusa.
Citiport se nije pojavio iznenada: u protekle četiri godine najavljivan je nekoliko puta, uglavnom na domaćim sajamskim manifestacijama. Na jednoj od takvih je i debitovao – predstavljen je 24. aprila u Istanbulu na Busword Turkey 2014 – najvećoj specijalizovanoj izložbi autobusa u ovoj godini, ne samo u Turskoj već i u euroazijskom regionu (ako se izuzme predstojeća, tradicionalna, bijenalna svjetska “fešta” teškaša IAA, zakazana za kraj septembra u Hanoveru). Bio je zapravo jedina prava svjetska premijera na toj manifestaciji.
Sasvim očekivano, pobudio je izuzetan interes, i domaće i inostrane publike. Anadolu Isuzu je u njega “utkao” i dvadesetsedmogodišnje iskustvo u proizvodnji midibusa različitih kategorija, ali i implementirao mnogo modernih rješenja koja primjenjuju najveći i najpoznatiji u ovoj branši. Recimo, to su monokok konstrukcija karoserije sa potpuno ravnim, niskim podom, nezavisno ogibljena prednja osovina, portalna pogonska osovina (obje sa znakom čuvenog ZF-a i obje sa elektronskom kontrolom visine), parkirni senzori, kamere koje nadziru kretanje unazad i dešavanja u unutrašnjosti (ona u enterijeru povezana je sa DVD snimačem), LED svjetlosna tehnologija naprijed i pozadi, Hill Holder funkcija… Kupce će posebno radovati podatak da je sve to (i još mnogo druge opreme) u standardnoj specifikaciji!
Na predstavljanju noviteta, Anadolu Isuzuje je publici saopštio da je Citiport projektovan prema principu “vozilo idealnog dizajna”, što podrazumijeva atraktivnu, “…upečatljivu formu karoserije i udoban i siguran prevoz putnika u prostranoj i svijetloj unutrašnjosti”. Proizvođač potencira da Citiport niskopodnom konstrukcijom i gotovo idealno ravnim podom (unutrašnji nagib na pravcu naprijed-nazad iznosi samo 4,5 stepeni) nudi lak i komforan prevoz svim putnicima sa invaliditetom. Na sredini unutrašnjosti je posebno obojen prostor za korisnike u kolicima, dok su na plafon okačeni informacioni ekrani koji olakšavaju korištenje ovog autobusa putnicima sa invalidnim sluhom.
I za slabovide putnike instaliran je svojevrstan vid pomoći – vokalni informacioni sistem sa tonovima visokog kontrasta. Uz to, ulazak i izlazak iz vozila svim putnicima olakšava kneeling, funkcija naginjanja karoserije na desnu stranu, kad god se vozilo zaustavi, a vozač povuče parkirnu kočnicu. Dodatak sigurnosti i komforu su i takozvani tripl (trostruki) vertikalni rukohvati na više mjesta u unutrašnjosti – rješenje koje se prvi put vidi ne samo u ovom, već i uopšte među vozilima za gradski prevoz. U funkciji komfora su i fabrički ugrađeni, moćan klima-sistem snage 39 kW i sistem grijanja sa homogenom distribucijom toplog vazduha.
Citiport se oprema disk-kočnicama na obje osovine sa elektronskom kontrolom koja omogućava brzo i sigurno kočenje. Vrlo koristan pomoćnik u kočnom sistemu je i intarder sa trostepenim dejstvom integrisan u mjenjačku kutiju, a vozaču će posao olakšati i sistem koji pomaže pri kretanju uzbrdo bez angažovanja parkirne kočnice – Hill Holder.
Novi “lider u gradu”, kako Anadolu Isuzu naziva svoj prvi veliki autobus, omogućava i najviši nivo komfora za vozača, koji je ogradom odvojen od putničkog prostora. Tabla sa instrumentima integrisana sa vratilom upravljača (jedno od najsavremenijih rješenja ove vrste u autobuskoj industriji) omogućava vozaču da, u punom smislu, idealno podesi položaj za volanom, čemu doprinos daje i pneumatski oslonjeno, također podesivo vozačko sjedište. U Citiportu će posao vozača biti zaista lagan i zbog toga što će moći sagledati sve spoljne gabarite vozila – zahvaljujući spoljnim kamerama koje sliku šalju na monitor ugrađen u panel s instrumentima. U funkciji dobre preglednosti je i grijano bočno staklo – lijevo od vozača.
Uz pobrojano i još ponešto nespomenuto, s moćnim i pouzdanim Cumminsovim motorom i šesterostepenim ZF-ovim automatskim mjenjačem, Citiport ima sve preduslove da se bez ustručavanja suoči s domaćim, a posebno stranim konkurentima. Njegov “kec iz rukava” mogla bi biti još nesaopštena cijena.
Dužina: | 12.030 mm |
Širina: | 2.550 mm |
Visina: | 3.136 mm (uključujući klima-uređaj na krovu) |
Međuosovinsko rastojanje: | 5.850 mm |
Prepust naprijed/nazad: | 2.700 mm / 3.480 mm |
Savladavanje uspona pod punim opterećenjem: |
23% |
Kapacitet: | – 24 fiksna + 3 preklopna sjedišta + maksimalno 79 mjesta za stajanje kada su preklopljena 3 pomoćna sjedišta – 28 fiksnih + 3 preklopna sjedišta + maksimalno 72 mjesta za stajanje kada su preklopljena 3 pomoćna sjedišta |
Motor – tip: | Cummins ISB6.7E6 280B, vodeno hlađeni, redni, šesterocilindarski, s turbopunjačem i intercoolerom, EGR, Euro VI |
Radna zapremina: | 6.692 ccm |
Maksimalna snaga: | 209 kW / 284 KS pri 2.100 obr/min |
Maksimalni obrtni moment: | 1.100 Nm pri 1.200 obr/min |
Mjenjač: | automatski, ZF 6 AP 1200 B, šesterostepeni |
Prednja osovina: | nezavisno ogibljena, sa 2 vazdušna jastuka (ZF RL82EC) |
Zadnja osovina: | portalna, kruta, sa 4 vazdušna jastuka (ZF AV 132/80) |
Nosiv. pred./zad. osovine: | 6.300/11.600 kg |
Prenosni odnos u diferencijalu: |
5,74 |
Oslanjanje: | vazdušno, elektronski kontrolisano (ECAS), sa kneeling funkcijom |
Točkovi: | 6 pneumatika 275/70R22.5 |
Radna kočnica: | disk na obje osovine, sa ABS-om i elektronskom kontrolom (EBS) |
Pomoćne kočnice: | retarder |
Neto/ukupna masa: | 10.780/17.900 kg |
Zapr. rezervoara za gorivo: | 300 l |
dec 05, 2024 0
nov 26, 2024 0
okt 12, 2024 0
sep 17, 2024 0
dec 06, 2024 0
dec 06, 2024 0
dec 06, 2024 0
nov 27, 2024 0