Osvježeno 13 Januara, 2025 8:30 AM
mar 03, 2023 Adnan Huseinagić Novosti, Postprodaja, Savjeti, Ulje, Vijesti 0
Rafinerija ulja Modriča svojevremeno je izvršila testiranje kvaliteta upotrijebljenih ulja za hidraulične kočnice. Testiranje je obavljeno u raznim servisima na 40 slučajnih uzoraka različitih automobila. Zaključci – niko od vozača nije znao kada je posljednji put promijenio tečnost za kočnice!
TEMA REALIZOVANA U SARADNJI S RAFINERIJOM ULJA MODRIČA
Posmatrano sa stanovišta sigurnosti, pored upravljačkih sistema, kočni sistemi su najbitniji sistemi motornih vozila. Za pravilno fukcionisanje kočnog sistema od izuzetne važnosti je tečnost za kočnice, čija je osnovna uloga vršenje prenosa pritiska sa papučice kočnice na kočne cilindre.
Da bi mogla obavljati svoju ulogu u kočnom sistemu, tečnost za kočnice mora ispuniti neke osnovne zahtjeve. Tečnost za kočnice mora imati visoku tačku ključanja, mora biti kompatibilna s elastomernim i metalnim dijelovima sistema za kočenje, mora biti otporna na starenje u prisustvu vazduha i vlage, te mora imati odgovarajuću vrijednost viskoznosti na niskim temperaturama. Pored toga, kočne tečnosti moraju imati dobra svojstva podmazivanja i zaštite, čime se produžava vijek kočnog sistema.
⇑ Kvalitet kočnog ulja jednostavno možete provjeriti u svakom malo bolje opremljenom autoservisu. Ovaj uređaj će nepogrešivo pokazati ispravnost tečnosti. Upaljene crvene lampice su sigurna indikacija da tečnost u sebi sadrži više vode nego što je to dozvoljeno.
Razlika između DOT kočnih tečnosti DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 su kočni fluidi na bazi glikola, dok je DOT 5 silikonsko ulje. Tečnosti na bazi glikola se ne smiju miješati sa silikonskom kočnom tečnošću. |
S obzirom na to da u toku rada dolazi do porasta temperature, najvažnija osobina ovih fluida je tačka ključanja. Naime, ulje za kočnice je veoma higroskopno, pa iskazuje veliku sposobnost apsorpcije vlage iz okoline. Jedna od najznačajnijih promjena koje nastaju usljed apsorpcije vlage je sniženje tačke ključanja fluida, čime kočno ulje postaje manje otporno na visoke temperature. U uslovima oštrog i čestog kočenja dolazi do prelaska tečnosti u gasovito stanje i slabljenja kočne sile, te do eventualnog propadanja papučice kočnice, što može imati fatalne posljedice. Osim sniženja tačke ključanja, apsorbovana vlaga uzrokuje i pojavu korozije u kočnom sistemu. Apsorpcija vlage nije jedini razlog zbog kojeg je potrebno izvršiti zamjenu kočne tečnosti. Naime, usljed visokih radnih temperatura, vremenom dolazi do degradacije fluida i na taj način se pogoršava kvalitet, što opet doprinosi smanjenju tačke ključanja. Ova pojava je najočitija u promjeni boje fluida.
⇑ Poređenje karakteristika UHK tečnosti s karakteristikama definisanim standardima za kočne fluide
Na osnovu dugogodišnjeg iskustva poznato je da temperatura ključanja kočne tečnosti ne bi trebala biti niža od 160 Celzijusovih stepeni, kako se ne bi narušila funkcionalnost tečnosti.
Tečnost za kočnice ne smije imati više od 3,5% vode. Svi fluidi s više od 4% vode predstavljaju opasnost za sigurnost i potrebno ih je odmah ispustiti iz sistema.
Svojevremeno je Rafinerija ulja Modriča izvršila testiranje kvaliteta upotrijebljenih ulja za hidraulične kočnice. Testiranje je obavljeno na 40 uzoraka koji su uzimani u servisu iz različitih tipova automobila. Vozači su morali dati nekoliko bitnih podataka. Interesantno je to da vozači automobila nisu znali kada su mijenjali ulje, a također ni koji tip ulja se nalazi u njihovom kočnom sistemu, što je svakako poražavajuće. Rezultati provedenih analiza pokazali su da je kod 40% ispitanih ulja sadržaj vode bio iznad 3,5%, što pokazuje da su ulja u sistemu bila daleko iznad predviđenog roka za zamjenu (dvije godine). Rezultat ispitivanja mokre tačke ključanja pokazuje da 55% ispitanih ulja ima nižu tačku ključanja od iskustveno preporučene i dozvoljene.
I ova činjenica govori o tome da su naši vozači na neki način neodgovorni kako prema sebi, isto tako i prema drugim učesnicima u saobraćaju.
Osim toga, ovde se mora naglasiti da većina naših vozača koristi najniži kvalitativni nivo ulja za kočnice (DOT 3). Naša preporuka svim vozačima je da koriste kvalitetni nivo DOT-4 koji danas preporučuje najveći broj proizvođača automobila.
jan 09, 2025 0
dec 25, 2024 0
dec 24, 2024 0
dec 18, 2024 0
jan 12, 2025 0
jan 10, 2025 0
jan 10, 2025 0
jan 10, 2025 0