Osvježeno 24 Marta, 2025 11:03 PM
maj 04, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti, Ulje 2
Kapanje ili curenje ulja, koje u većini slučajeva ostavlja crni, masni trag iza našeg limenog ljubimca, može biti potpuno bezazlen problem, ali i prava noćna mora. Iako izgleda kao veliki problem, u većini slučajeva crni trag na motoru ili ispod motora moguće je vrlo lako riješiti, dok u nekim slučajevima nemarnost može izazvati velike probleme, pa čak i uništiti motor.
Tema realizovana u saradnji sa Autoservisom Billy doo Sarajevo
![]() |
Ako se malo pažljivije zagledamo, na svakom parkiralištu možemo primijetiti masne crne naslage koje su prouzrokovane kapanjem ili curenjem ulja iz parkiranih vozila. Kapanje ulja uopšte nije rijetka pojava, i dešava se na velikom broju vozila koja iza sebe imaju po nekoliko desetina hiljada pređenih kilometara. Znajući da je motorno ulje osnova za pravilan i dugovječan rad motora, stoga mu u svakom trenutku treba osigurati dovoljnu količinu mazivnog sredstva.
Mazivo generalno, pa i motorno ulje, služi kao sredstvo koje se nalazi između dviju ploha kinematičkog para, koje se kreću jedna u odnosu na drugu. Zadatak maziva je da spriječi direktni dodir međusobno sparenih ploha i da na taj način smanji trenje i njihovo trošenje. Usto, mazivom se može hladiti, mazivo može na tarnom mjestu zaptivati, može spriječiti koroziju, te može smanjiti buku ležajeva. Automobilski motor opremljen je sistemom podmazivanja koji je pod pritiskom, s kružnim tokom ulja. Pokreće ga zupčasta pumpa smještena u koritu motora (karteru). Motorno ulje prolazi kroz filter, gdje mu se odstranjuju nečistoće, metalne čestice i ostaci sagorijevanja. Podmazuju se koljenasto i bregasto vratilo, razvodni mehanizam, klip s prstenima i cilindri. Kod motora s turbopunjenjem izuzetno je važno kvalitetno podmazivanje osovine i ležajeva turbopunjača. Budući da je motorno ulje fluid, i da unutar motora postoji nekoliko mijesta na kojima ulje može napustiti zatvoreni sistem, u motoru se nalazi nekoliko zaptivača, koji zbog svoje konstrukcije vremenom dotraju i izgube funkciju idealnog zaptivanja. U zavisnosti od poroznosti pojedinih zaptivača, motor u određenom trenutku može izgubiti minimalnu potrebnu količinu ulja neophodnu za normalan rad.
Prvi masni tragovi ispod parkiranog automobila, siguran su znak da se morate uputiti u automehaničarsku radionicu. Ponekad problem može biti sasvim bezazlen, a u češćem broju slučajeva iziskivaće određenu intervenciju i novčanu investiciju.
Masni tragovi ispod automobila mogu biti sasvim bezazleni ukoliko ste ustanovili da je neposredno nakon promjene ulja u servisu došlo do pojave masnih mrlja na asfaltu. Nemojte se odmah obeshrabriti. Ponekad je uzrok to što je neoprezni mehaničar bez adekvatnog lijevka iz malih posuda (1 ili 4 litra) dosipao ulje u otvor na poklopcu ventila. Ovaj princip se primjenjuje obično u slabije opremljenim radionicama koje nemaju zajednički sistem za dosipanje ulja. Mehaničaru je jednostavno mlaz iz kantice otišao pored otvora, i preko glave, bloka i korita motora našao put do asfalta. Dakle, bez panike. To je čak i jednostavno utvrditi vizuelnim pregledom.
5 Ako vaš ljubimac već počne “obilježavati teritoriju”, to odmah ne mora značiti da mu je došao kraj. Možda je samo neoprezni mehaničar sipajući ulje određenu količinu prosuo po bloku, čime je neminovno natjerao motor da “obilježi teritoriju”. Sa druge strane, kod starijih automobila jednostavno je moguće da je dotrajao poklopac otvora za dosipanje. Panike ne bi trebalo biti, jer je cijena poklopca svega nekoliko KM.
Stariji i jednostavniji automobili imaju gotovo univerzalan i poklopac otvora kroz koji se dosipa motorno ulje. Sastoji se od tri dijela – tijela, gumenog zaptivača u obliku diska i opružnog lima, koji služi da ostvari dovoljnu silu nalijeganja poklopca na otvor. Takvi čepovi se obično nalaze na Zastavinim automobilima kojih kod nas još ima u dovoljnom broju. Uzrok može biti ili u dotrajalosti gumice ili u opružnom limu koji je izgubio elastičnost, pa samim tim i silu pritiska na otvor. Pošto je sistem pod pritiskom i automobil se prilikom kretanja dovoljno ljulja, kroz neispravan poklopac se može izgubiti dovoljna količina ulja da počne stvarati probleme. Nije u pitanju samo gubitak ulja nego i dospijevanje ulja na druge vitalne dijelove što može prouzrokovati dodatne kvarove. Rješenje je jednostavno i može se završiti u vlastitoj režiji. Takvih poklopaca ima u svakoj prodavnici automobilskih dijelova, pa će vas zamjena koštati svega nekoliko KM.
Sigurno ste nekada provjeravali količinu ulja u motoru jednostavnim izvlačenjem kontrolne šipke za mjerenje nivoa ulja. Obično se nalazi na vidljivom mjestu i nerijetko je markirana žutom bojom. Također, kod starijih automobila ona je jednostavni savijeni pljosnati lim koji se uvlači u cijev prečnika nekoliko milimetara. I ona na svom “vratu” ima mali gumeni zaptivač koji vremenom može izgubiti funkciju. Kroz ovu cijev gube se male količine ulja, ali stvaraju probleme utoliko što mogu zamastiti ostale dijelove ispod poklopca motora, pa i donji dio korita. I ova intervencija je jednostavna, pa ukoliko se ne radi o nekom posebnom vozilu, kontrolna šipka se u osrednje snabdjevenim prodavnicama autodijelova može pronaći već za nekoliko KM.
5 Također, vrlo jedostavan problem može biti i dotrajaloj šipki za kontrolu nivoa ulja. Visoke temperature i jedostavno starost, mogu prouzrokovati gubitak ulja na ovom spoju. Dijagnoza je jedostavna, a kvar se rješava sa svega nekoliko KM.
Također, naizgled bezazlen problem može biti u nedovoljno pritegnutom filteru ulja. I to se dešava neopreznim automehaničarima Prilikom zamjene ulja obavezna je i zamjena filtera, a on se skida pomoću specijalnog alata. Postavljanje novog filtera je jednostavan proces i zateže se određenom silom (ne prviše). Međutim, može se desiti da mehaničar nedovoljno stegne filter, čija zaptivka odmah počne propuštati određene količine ulja. U najgorem slučaju može se desiti da se usljed vibracija filter sasvim odvrne i da spadne, što neminovno može izazvati havariju većih razmjera. Ukoliko se problem ne uoči na vrijeme, vrlo brzo može doći do potpunog uništenja motora. Naravno, problem se prvo manifestuje, pojavom masnih mrlja na asfaltu, pa je od vitalnog značaja problem sanirati što ranije.
5 Ozbiljniji problem može biti u nedovoljno dotegnutom filteru za ulje. Naizgled bezazleni problem moža na kraju dovesti do potpunog uništenja motora.
Također, vrlo često na posudi ulja može popustiti vijak koji služi za odvod starog ulja prilikom izmjene. Usljed stalnog odvijanja i zavijanja, vrlo lako se može desiti da se podloška potroši u tolikoj mjeri da počne puštati ulje. Nije rijetkost da neki servisi ovaj vijak mijenjaju nakon nekoliko izmjena ulja ili čak prilikom svake zamjene ulja. Cijena intervencije je marginalna, a kroz neispravan vijak praktično može oteći kompletna količina ulja iz motora.
Dotrajalost zaptivača poklopca ventila je nešto složeniji problem i uglavnom nije za intervenciju po sistemu “sam svoj majstor”. Može su primjetiti po nakupinama prašine u formi blata na poklopcu motora.
Danas među novim automobilima je vrlo teško primjetiti kapanje, jer su obično motori pokriveni plastičnim poklopcem koji služi kao zvučna izolacija ili kao prepreka nestručnim osobama da dođu u kontakt sa osjetljivim dijelovima motora. Međutim, razloga za paniku kada je u pitanju ovakav scenario jednostavno nema. Zaptivač poklopca ventila je najjeftiniji zaptivač koji se koristi na jednom motoru, i napravljen je od smjese gume i “pluta” (klingerit). Kako je smješteno u području gdje se nalazi veliki broj uljnih mlaznica koje podmazuju ventilski sistem i bregasta vratila, konstantno je u kontaktu sa uljem. Međutim, ulje koje podmazuje ventilski sistem odvodi se iz tog dijela motora prema koritu putem odvodnih kanala, gdje ponovo prolazi kroz filter nazad u motor. Vrlo često kako zbog rjeđih izmjena ulja, nekvalitetnih ulja, ali i izmjene filtera tokom svake druge izmjene ulja (što je česta, ali po motor opasna praksa naših starijih mehaničara) na PVC ventilu i odvodnim kanalima mogu se uhvatiti uljne naslage koje sprečavaju brz odvod ulja. PVC ventil je ustvari regulator pritiska koji vlada u prostoru ventilskog sistema. Kada uljne pare naprave određeni pritisak, PVC ventil je zadužen da oslobodi taj prostor od pritiska i uljne pare vrati u uljnu posudu, odnosno karter, gdje se usljed hlađenja ponovo kondenzuju. Međutim, PVC ventil je izuzetno osjetljiv, i praktično ga jedno sipanje lošeg ulja može začepiti. Povećan pritisak koji se javlja u ventilskom prostoru mora obično najveći utjecaj ima upravo na zaptivaču poklopca motora.
5 Motor može gubiti ulje i na zaptivaču poklopca glave, i zapravo su najčešće pojave gubitka ulja upravo na ovom dijelu. Ni dijagnoza ovog kvara nije komplikovana, a servisna intervencija može biti svega nekoliko desetina KM.
Međutim, gubljenje ulja na ovom dijelu obično prolazi neopaženo, jer se radi o veoma malim količinama, mada se vremenom može “sliti” sve do korita motora. Najveći problem ovog tipa javlja se kod motora V konfiguracije (V6, V8 i V12) i to zbog nagiba glave motora. Zaptivač obično popusti na donjem dijelu poklopca, koji se nalazi odmah iznad izduvne grane. U dodiru sa izduvnom granom čija je temperatura u vožnji po nekoliko stotina stepeni, ulje će sigurno izgorjeti i proizvoditi neugodan miris. Zamjena ovog zaptivača je relativno jeftina, ali preporučujemo servis koji će ovu intervenciju za većinu automobila obaviti za manje od sat vremena i za nekoliko desetina KM.
Klasični problem curenja ulja iz motora je i popuštanje zaptivača posude za ulje, ili takozvanog korita motora ili kartera. S obzirom na to da su manje-više svi proizvođači automobila dosegli takav nivo kvaliteta gdje je puštanje ulja iz kartera gotovo nepostojeća pojava, ovaj problem je više izražen kod starijih automobila. Ipak, pošto je ovaj zaptivač izložen stalnim temperaturnim dilatacijama, vremenom može doći do poroznosti i gubitka ulja u većim količinama. Ovaj zaptivač je praktično u svakom trenutku “u funkciji”, pa kroz njega ulje može napuštati prostor korita u kontinuitetu. Dodatno tome, korito motora je praktično, najistureniji dio motora i samim tim najizloženije mehaničkim utjecajima. Stariji automobili, ali i jeftiniji noviji, običnio nemaju nikakvu zaštitu korita, što dodatno usložnjava problem. Dodir sa visokim ivičnjakom može pomjeriti geometriju korita i tako dovesti do preduslova za curenje ulja. Međutim, ni ovaj zaptivač nije preskup, servis će intervenciju (na hladnom motoru) obaviti za manje od pola sata, ali se uz izmjenu zaptivača korita mijenja i ulje, što višestruko podiže cijenu intervencije.
5 Ozbiljniji problem gubitka ulja može nastati ukoliko dotraje zaptivač između bloka i korita motora (kartera). Problem je nešto teže riješiti u vlastitom aranžmanu, ali će u bilo kojem servisu kvar sanirati veoma brzo po cijeni od nekoliko desetina KM. Dodatno, ulje se može gubiti i na vijku na dnu korita koje služi za ispuštanje dotrajalog ulja. Ponekad je dovoljno samo dotegnuti vijak, a ponekad se mora promijeniti bakarna podloška koja košta oko 1 KM. Veći problem predstavlja dotrajalost zaptivača mjenjača, što iziskuje složeniju servisnu intervenciju.
Kao što smo rekli, korito je najistureniji dio motora i samim tim najizloženije je mehaničkim utjecajima. Vrlo često se može desiti da se nailaskom na visoke ivičnjake ili prilikom vožnje makadamom korito toliko ošteti da se na njemu javi napuknuće kroz koje će ulje oticati u velikim količinama. Jedan pogled u retrovizor može otkriti da li je susret sa kamenom probio karter. Ulje obično ostaje iza automobila u vidu crnog traga nalik tanjem konopcu i to je siguran znak da se motor mora trenutno ugasiti. Rješenje je jedino u zamjeni korita, koje isključivo može obaviti servis. Iako se korito u nekim slučajevima može variti, ipak preporučujemo sigurnije rješenje.
Korito motora može dotrajati i u sredinama gdje se ceste zimi posipaju agresivnom materijom protiv smrzavanja. Popularna industrijska so ponekad može biti krivac što korito vašeg starog automobila više jednostavno ne može izdržati. U ovom slučaju je jedino rješenje zamjena.
Pored glavnih zaptivača, poklopca, glave motora i posude sa uljem, motor ima mnoge zaptivače koji zaptivaju pokretne dijelove motora, ili takozvane “semeringe”. Zaptivači koji zaptivaju pokretne dijelove motora kao što su bregasta vratila i radilica, napravljeni su od vrlo jake mješavine gume i sintetičkih vlakana. Njihov zadatak je sprečavanje oticanje ulja između osovine koja pokreće remenicu i bloka ili glave motora, zavisno od toga da li je u pitanju radilica ili bregasta osovina. Naravno, motori sa dvije bregaste osovine imaju dva puta više “semeringa”. Kao što smo već rekli, takvi zaptivači su izuzetno kompleksni proizvodi vrhunske tehnologije.
5 “Semering” je u osnovi veoma jedostavan sklop i njegova cijena rijetko prelazi 30 KM. Međutim, cijena zamjene zna preći deseterostruku vrijednost dijela koji se mijenja. Na semeringu se mogu gubiti značajnije količine ulja.
U zavisnosti od proizvođača motora, ovi zaptivači obično izdrže eksploataciju veću od 100.000 kilometara, dok neka izdrže koliko i sam motor. Budući da su ovi zaptivači u stalnom kontaktu sa uljem, njihova slaba tačka je osjetljivost na temperaturu. Samim tim, ovi zaptivači su problematičniji kod snažnijih benzinskih turbomotora. Nagle promjene temperature motora, od one vanjske do one radne, u svega nekoliko minuta, dovode takve zaptivače na rub izdržljivosti. Cijena ovih zaptivača u pravilu nije visoka, štaviše jako je niska, ali se cijena zamjene ovih dijelova kreće i do 20 puta više nego što je cijena samog dijela. Naročit problem je u tome što se izmjena “semeringa” iziskuje skidanje zupčastog remena. Obično se stari zupčasti remen više ne smije vratiti na motor, a za jedno sa njim se mijenjaju i zatezači, a kod nekih vozila i pumpa za vodu. Problem se manifestuje tako što se na poziciji ležajeva bregastih osovina i radilica obično pojavljuje masna fleka, koja je prvi znak dotrajalosti. U većini slučajeva propuštanje ulja nije intenzivno, barem ne na početku, pa većina vozača čeka vrijeme zamjene zupčastog remena, kada će zamijeniti i ove zaptivače.
5 Najkomplikovaniji servisni zahvati kod rješavanja problema gubitka ulja tiču se takozvanih “semeringa”. To su fleksibilni zaptivači koji se nalaze tik uz ležajeve. Na motoru se nalaze na mjestima oslanjanja radilice i bregastih osovina. Ovi dijelovi obično dotraju nakon stotinjak hiljada pređenih kilometara.
Ipak, svijetla strana, ovog inače crnog scenarija, jeste to što su zaptivači kao što smo rekli vrlo sofisticirani i izdržljivi proizvodi, dok također proizvođači postaju sve uspješniji u rješavanju ovog problema, posebno primjenom novih sintetičkih tehnologija.
Naravno, problemi ne prestaju sa “semerinzima” bregastih osovina i radilica. U slučaju da vam je limeni ljubimac opremljen turbopunjačem, kapanje ili curenje se može javiti i na ovom, vrlo osjetljivom dijelu motora.
Turbopunjači danas postaju sve manji, a od njih se sve više zahtijeva. To i pored napretka u konstruisanju samih punjača, ali materijala koji se koriste pri izradi turbina, vodi ka mogućim problemima koji su vezani za punjače. Turbopunjač je praktično dodatak motoru, i na njemu možemo isto tako naći nekoliko zaptivača. Turbopunjač se podmazuje uljem iz istog sistema iz kojeg se podmazuje i motor. Na njegovu osovinu se crijevom ili metalnom cjevčicom dovodi određana količina ulja koja je dovoljna za njegovo podmazivanje i hlađenje. Kako se osovina turbopunjača nerijetko okreće i više od 350.000 obr/min, to zahtijeva pravilno i nesmetano podmazivanje. Međutim, kako turbopunjač proizvodi izuzetno velike sile i pritisak, vrlo često uljna dovodna i odvodna crijeva mogu popustiti. Tada se može desiti da prostor oko turbine postane vlažan od ulja, ili u gorem slučaju da ulje dospije i ispod automobila, što je već svojstveno većem curenju, ali i većem problemu. Ipak, u ovom slučaju ne treba odmah paničiti. Iako je turbopunjač vrlo skup dio, problem čak možemo možda riješiti bez odlaska mehaničaru ili ovlaštenom servisu. Crijeva koja dovode i odvode ulje sa tijelom turbine su obično spojena podešavajućim metalnim prstenima. Vrlo često upravu tu leži problem, te je to prvi dio koji se mora provjeriti. Nekada će samo zamjena podešavajućeg metalnog prstena riješiti problem.
Međutim, u slučaju da ulje počne kapati ili curiti između zaptivaka motora i kućišta turbine, to može ukazivati na dotrajalost turbine i njenih ležajeva, a tada je u većini slučajeva jedino rješenje zamjena turbine.
5 Gubitak ulja može biti izražen i na turbopunjaču. Ulje može napuštati sistem na dotrajalim crijevima, na spojevima između crijeva i turbine, ali i na ležajevima unutar turbine. Ukoliko se ulje gubi na crijevima, intervencija je veoma jeftina, ali ukoliko ulje “odlazi” zbog dotrajalih ležajeva, intervencija može prelaziti i vrijednost od nekoliko stotina KM.
Dakle, “obilježavanje” teritorije na automobilski način u većini slučajeva i ne mora biti krupan problem, ali mu se mora posvetiti određena pažnja. Neke stvari svaki vozač može provjeriti i uraditi sam, ali je za komplikovanije zahvate jedino rješenje odlazak u servis. Kvalitet, provjera nivoa ulja i pravovremena zamjena motornog ulja od presudne su važnosti za dugovječnost automobilskog motora.
mar 19, 2025 0
feb 26, 2025 0
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
mar 11, 2025 0
mar 10, 2025 0
mar 03, 2025 0
feb 13, 2025 0
Comments are closed.
Postovani !
RAV4, godiste 2002, pusta ulje (nakon promjene filtera i ulja) ispred lijevog zadnjeg tocka ! Da li je nesto opasnoga ?
Hvala
Izbilo mi ulje na Audi Q7 3.0
Šta je najgora varijanta