Osvježeno 24 Marta, 2025 11:03 PM
jun 20, 2022 Almir Grebović e-ProAuto, Hyundai, Test 0
Najavljen konceptom Hyundai 45 Concept, Ioniq 5 se pojavio relativno brzo i u proizvodnoj formi, i kao grom iz vedra neba napravio je pravi dar-mar među ljutim konkurentima koji su mahom stizali iz Amerike i iz Njemačke. Niko nije očekivao, barem ne prije nekoliko godina, da će tek rođeni brend zagolicati maštu svih onih kojima su električni automobili postali sastavni dio života.
Istog trenutka ocijenjen kao najzanimljiviji električni automobil današnjice, skrenuo je pažnju osvajanjem brojnih nagrada, ali i one dvije najvažnije – “Svjetski automobil godine” i “Električni automobil godine”.
Hyundai se malo poigrao i s historijom, pa novi model veže za model od prije 45 godina, kojim je započeo svoj internacionalni put. Tako nekadašnji Ponny i sadašnji Ioniq 5 imaju gotovo identičnu siluetu, i oba predstavljaju prekretnice u historiji brenda.
Iako Ioniq 5 i dalje na tržištu nastupa pod značkom Hyundaija, zapravo se radi o prvom automobilu “samostalnog” brenda Ioniq, koji je iznikao iz Hyundaijeve serije hibridnih i električnih automobila Ioniq. Zbog porijekla je još važno da se zna pod čijom je ingerencijom, ali će u skoroj budućnosti s karoserije ovih automobila nestati prepoznatljivi oval Hyundaija. Sličnom smo do sada svjedočili nekoliko puta – Citroen i DS, Seat i Cupra…
Prvi oblici Ioniqa začeti 2010. godine, svojom efikasnošću porazili su razvikanog BMW-a i3 i Toyotu Prius, a pečat svemu dala je agencija Green NCAP, naravno mjerenjem, a ne subjektivnim osjećajem. Ipak, “prvi oblici” nisu ni blizu ovome čemu svjedočimo danas.
Ioniq 5 se konceptom ugurao tamo gdje nikad ni jedan Hyundai nije bio. Ni pravi monovolumen, ni pravi SUV, ni pravi kompakt, pa često u raspravama među najzagriženijim poznavaocima materije “krv pada” oko toga šta je Ioniq 5 i iznutra i svana. Čak 3 metra između osovina govore o izuzetno prostranom automobilu krajnje nekonvencionalnog oblika. To je više nego i kod Santa Fea (2.766), a pogotovo više nego i kod Tucsona (2.680). Za kompakta je malo predug (4.636), jer se njihov i30 proteže maksimalno do 4.340 mm. No, visinom od 1.605 mm negdje je u sredini Hyundaijeve ponude, ali je niži i od Tucsona (1.651) i od Santa Fea (1 .710). Možda su napušteni monovolumeni inkarnirani upravo u ovom obliku što je nedvosmisleno poslalo poruku da je Hyundai uspio ono što nije niko – unijeti svježinu u ponudu i možda donijeti čak i novu klasu, budući da mu ni 16 cm udaljenosti od tla nije zanemarivo.
Stilski nije puno odmakao od predstavljenog koncepta, jer su još prije 4 godine detaljima nagovijestili u kakvom pravcu žele ići. Možda oblik nije toliko ni bitan, jer se radi o tradicionalnom dvovolumenu, ali sve drugo je do sada neviđeno kod serijskih automobila. Relativno ravnu prednju stranu najviše karakterišu prednja svjetla – i ona dnevna i ona glavna. Opet su posegnuli za svojom inovacijom takozvanih parametričkih svjetala, ali sada na potpuno dručačiji način, pa horizontalna ploha ispod glavnih prednjih svjetala u noći izgleda nestvarno. Glavna svjetla su kvadratična i potpuno pikselizirana, što cjelini, i po danu i u noći, također daje izgled kojeg do sada niste sreli. Straga je primijenjen identičan princip. Silueta nagovještava ogroman prostor iznutra i zbog vrlo kratkog prednjeg poklopca otkriva da se radi o automobilu koji sprijeda nema konvencionalni pogonski motor. Zbog toga nije teško ni primijetiti veliki međuosovinski razmak, ali i ogromne točkove s prečnikom od čak 20 inča.
Koliko Ioniq 5 pruža iznenađenja s vana, još ih više pruža iznutra. Koliko god imali predrasudu da su novi električni automobili komplikovani i prepuni sofisticiranih detalja, Ioniq 5 se iznutra čini jednostavnim, a možda i zbog ogromnog prostora u kojem “nestaju” detalji. Raskošna sjedišta će pružiti puni komfor i sprijeda istraga, jer se zbog dovoljne širine nije štedjelo na dimenzijama. Puno je prostora iznad glava, što i daje osjećaj ogromne prostranosti. Nije malo ni iza stražnjih sjedišta pa je osnovna zapremina prtljažnika 572 litra, s tim što stražnja segmentirana sjedišta “na dugme” mogu naprijed za 13,5 cm, ali opet onima straga neće biti tijesno. Dobro je što je prtljažnik projektovan u dvije etaže, a čak se i ispod prednjeg poklopca krije dodatni mali prtljažnik zapremine 24 litara u koji lijepo može stati cijeli punjač s kablom, pa i još neke sitnice.
Kokpit je prejednostavan i pored upravljača, čine ga dva odvojena displeja na jednoj površini. Oba su identiča, položena i s dijagonalom od 31 cm. Minimalizam “kvari” jedan skriveni red konvencionalnih prekidača, što je plus za ergonomiju, jer se silnim komandama ne upravlja isključivo preko centralnog displeja osjetljivog na dodir. Nemojte ni očekivati da vam sve “legne” istog trenutka, ali za tri, četiri dana sve postati rutina. Budući da je prostora više nego dovoljno, Ioniq 5 umjesto grebena između vozača i suvozača ima pravo plivajuće ostrvo koje je po dužini pomjerljivo za 14 centimetara. Prostora je toliko, da iz auta jednostavno možete izići čak i na suprotna vrata.
Iznenađuje i detalj postavljanja prednjih sjedišta, što Hyundai interno naziva “Zero gravity”, što uključuje zajedničko naginjanje cijelog sjedišta i izvlačenja oslonca za noge, pa vozač i suvozač mogo odrijemati vjerovatno u idealno “spavaćem” položaju.
Pored toga što je Ioniq 5 opremljen sistemom za primanje struje, on je zdušno može i poklanjati i tako postati svojevrsni “power bank” za druge automobile. Tako možete na njega priključiti i električni roštilj, i fen, i razglas za party, i sve ono što se može zadovoljiti s 3,6 kW snage, jer toliko može dati. Sve je to moguće izvesti preko klasične utičnice skrivene ispod stražnjih sjedišta, ali i preko njegovog ulaza za punjenje preko posebnog konvertera. I tu možete dobiti istu snagu, pa čak i puniti drugi električni automobil snagom do 3,6 kW.
Testni Ioniq 5 imao je bateriju najvećeg dostupnog kapaciteta (72,6 kWh), čime vlasnici mogu biti prilično relaksirani. S obzirom na to da se radi novoj platformi, u potpunosti prilagođenoj električnom pogonu, baterija zauzima prostor cijele podnice, što je već univerzalno usvojeni princip. Baterija je teška 450 kilograma i tu joj je idealno mjesto, jer ključno utječe na težište, koje je zbog toga vrlo nisko.
Također, testni Ioniq 5 imao je najsnažniju motorizaciju koja se sastojala od jednog motora snage 211 KS smještenog straga i jednog manjeg, snage 95 KS, što je ukupno 306 KS sa 605 Nm obrtog momenta. Ovakva snaga dovoljna je da Ioniqa 5 od 0 do 100 km/ h ispali za samo 5,2 sekunde, što je u rangu s vrhunskim sportskim automobilima konvencionalne arhitekture. Osjećaj je fantastičan, jer nema buke a ubrzanje je praktično kontinuirano do njegove maksimalne deklarisane brzine od 185 km/h, mada “kazaljka” ide sve do 191 km/h. Ovim, naravno, Ioniq nije sportski automobil mada silom (električnih) prilika, neke njegove karakteristike duboko zadiru u ono što bismo nazvali adrenalinskom vožnjim. Zbog spomenute arhitekture i smještaja baterija, visoki Ioniq će i u brzim zavojima zadržati stabilnost, bez obzira na njegove dvije tone, ali on nije auto s kojim ćete namjenski ići u lov na “krivine”.
Jednostavan je za vožnju, jer je “automatik”. Nema mudrosti, na “ručici mjenjača” koja je tik iza volana podesite “D” i užitak kreće. Sve ostalo obavlja cijela hrpa pametnih sistema. Važno je voditi računa o tome kad će “nestati goriva” i gdje ga možete napuniti. BiH nije zemlja s velikom brojem punjača, pa zbog toga još uvijek morate dobro kalkulisati. No, trend je već dobar, pa javnih punjača već ne manjka. Doduše, malo je onih na kojima ćete se zadržati pola sata i biti “mirni” nekoliko dana, što ispočetka može zadavati glavobolje. S električnim automobilom poput Ioniqa, život se u potpunosti mijenja, pa, barem za sada, uvijek morate kalkulisati o dopunjavanju.
Ioniq 5 je opremljen sistemom koji će vam dopustiti punjenje i na najsnažnijim punjačima. Tako ćete, naravno ne u BiH, na punjaču snage 350 kW za samo 5 minuta punjenja biti osigurani za narednih 100 kilometara vožnje, a bateriju ćete u potpunosti napuniti za samo 18 minuta.
Karakteristika svih električnih automobila, pa i Ioniqa je i mogućnost pretvaranja kinetičke energije u električnu. Tako je Ioniq praktično 90% vremena kočenja, zapravo u režimu punjenja baterije, što je vrlo značajno u gradskoj vožnji ili u vožnji niz nizbrdice. Kad već steknete dovoljan osjećaj, moći ćete sami izabirati jedan od 4 nivoa rekuperacije i tako maksimalno iskoristiti kinetičku energiju. Kome je do uštede, može uštedjeti i na kočnicama, koje teoretski ne moraju nikad biti zamijenjene.
Štaviše, možete izabrati i takozvani mod rekuperacije i-Pedal i tako u potpunosti zaboraviti na konvencionalnu papučicu kočnice. Ioniq će sav resurs kinetičke energije iskoristiti u punjenju baterije i na kraju zaustaviti auto, čim dignete nogu s papučice gasa.
Iz perspektive jednog Mostarca, Ioniq 5 će s napunjenom baterijom i natrag stići i do udaljenijih jadranskih destinacija. Turisti iz Sarajeva će, naprimjer, s punom baterijom i uz malo pažnje, “tamo i natrag” stići do bližih jadranskih lokacija, dok će Tuzlacima ipak trebati jedno dopunjavanje baterije, u Mostaru. Budu li imali sreće i punili bateriju na 22-kW punjaču, čak će im i sat pauze u odlasku i sat pauze u povratku biti dovoljan da odlazak i povratak. Banjalučani bi se morali osloniti na jedno dopunjavanje, recimo, u Livnu.
Uz Ioniq 5 u paketu standardne opreme stiže i kućni punjač snage 2,4 kW. Zanimljivo je to što je punjač programabilan, pa u zavisnosti od toga koliko opterećenje kućna instalacija može podnijeti, toliku snagu punjača možete postaviti i to skokovito u koracima od po 400 W (1,2 kW – 1,6 kW – 2 kW – 2,4 kW). To je dobra opcija za one koji imaju vlastiti dvorište ili vlastitu garažu, ali se u potpunosti baš i ne mogu osloniti na ovaj punjač. Ukoliko je baterija potpuno prazna, za potpuno punjenje biće potrebno oko 40 sati. Ovaj punjač je zapravo varijanta za dopunjavanje u svakom trenutku dok automobil stoji. Tako količinu elektriciteta u bateriji uvijek možete imati gotovo do maksimuma, ili možda bolje do otprilike 90 odsto ukupnog kapaciteta.
Najveća prednost ovakvih punjača krije se u vrlo malim strujama punjenja u odnosu na najveći kapacitet, što značajno podiže trajnost baterije, a teoretki i dvostruko. Najveće štete bateriji prouzrokuju velike struje punjenja i velike struje pražnjenja, mada Hyundai pri aproksimativnoj kalkulaciji garantuje da kapacitet baterije neće pasti ispod 80% ni nakon pređenih 160.000 kilometara, što je izvanredno.
Zanimljiv detalj je i to što se u cijelom ovom vremenu euforije za li-ion baterijama Hyundai ipak opredijelio za litium-polymer bateriju, odnosno za takav njen hemijski sastav elektrolita. Iako su kud-i-kamo zahtjevnije kad je u pitanju održavanje energije, one su nešto sigurnije.
WLTP navodi prosječnu potrošnju energije od 17,9 do 19 kWh na 100 km, ali nije teško postići i puno bolji rezultat. Optimalni uslovi na otvorenoj cesti uz pametno korištenje svih ponuđenih opcija rekuperacije, nama je donijelo najbolji rezultat od samo 12,2 kWh na 100 km pređenog puta. Najgori uslovi, gdje je dominirala uzbrdica i dinamična vožnja donijela je rezultat od 19,8 kWh. Govoreći prostim riječnikom, to znači da po trenutnim uslovima možete voziti Ioniq 5 za 0 KM za bilo koju udaljenost pod uslovom da ga punite u BiH. To znači da je struja na svim javnim punjačima i dalje potpuno besplatna. Pogledajmo sve iz perspektive vozača koji vozi dizelski automobil ovih gabarita. U idealnom slučaju potrošnja može biti 5 litara dizela na 100 km. U trenutku nastajanja ovih redova, litar dizelskog goriva u BiH bio je 3,5 KM. Dakle, 100 kilometara za 17,5 KM. Hajdemo sad Ioniqa 5 puniti pod kućnim uslovima i po “noćnoj” tarifi. To znači da bi nas u idealnim uslovima vožnja tih 100 km koštala tačno pola KM ili 35 puta manje nego vožnja vrlo štedljivog dizela. Uzmimo sad naš najgori prosjek. Tada bi nas struja koštala 81 fening, a dizelaš bi pod tim uslovima trošio možda 7 litara, što je već gotovo 25 KM na 100 pređenih kilometara.
Stvarnost godišnjeg odmora s Ioniqom 5 bi tada iz perspektive jednog Banjalučanina koji bi do Jadrana i nazad, koštala 4 KM i to po najtežim uslovima vožnje, iz perspektive Tuzlaka, 5,7 KM, iz ugla Sarajlije 3,6 KM, a iz ugla Mostarca možda svega marku i po. Naglasimo još jednom, ovo je kalkulacija za maksimalnu potrošnju, pa je ovo sve moguće ostvariti i s upola manjim računom za struju.
Onaj ko bi bateriju praznio vozeći 130 km/h po autoputu, mora biti spreman na prosječnu potrošnju od 23,5 kWh, pa će potpuno napunjena baterija izdržati nešto manje od 300 kilometara. Sa druge strane, kombinovana vožnja umjerenom dinamikom u gradu i na magistralnim cestama, nama je donosila i više od 450 kilometara sa napunjenom baterijom.
Hyundai je Ionikom 5 donio vrlo efikasan automobil koji je u potpunosti u službi onih koji su unutra. Ioniq 5 je bio izuzetno hrabar potez, budući da proizvođači u želji za što većom efikasnošću idu u krajnosti. Zbog toga su automobili već postali ekstremno niski, već i pretijesni, bez obzira na njihovu dužinu i aerodinamički veoma zahtjevni. Istina je da su zbog takve žrtve djelimično dobili na efikasnosti, ali ne više od četiri ili 5 procenata.
Putnici u slučaju Ioniqa ni u jednom procentu nisu žrtve propisa, ni žrtve estetike, ni žrtve tehnologije. Automobil mora biti podređen potrebama. Takav je Ioniq 5. I to je ta čudesna formula uspjeha. (ag)
Hyundai Ioniq 5 Electric AWD Luxury 72,6 kWh (306 KS) |
|||
Cijena do registracije: | 118.150 KM | ||
Cijena najjeftinijeg modela (Hyundai Ioniq 5 Electric RWD Premium 58,0 kWh 170 KS: | 82.990 KM | ||
Troškovi registracije: | 821 KM | ||
Iznos kasko – osiguranja: | 6.144 KM | ||
Kontrolni servis: | 15.000 km / 1 god. | ||
Motor: | električni motor, baterija 72,6 kWh, AWD | ||
Snaga: | 225 kW / 306 KS (sistemska snaga), 70 kW / 95 KS (snaga prednjeg el. motora), 155 kW / 211 KS (snaga stražnjeg. el. motora) | ||
Obrtni moment: | 605 Nm (sistem), 255 Nm (prednji el. motor), 350 Nm (stražnji el. motor) |
||
Mjenjač: | automatski, 1 brzina | ||
0-100 km/h / Max: | 5,2 s / 185 km/h | ||
Prosj. potrošnja: | 17,7 – 19 kWh/100 km | ||
Prosječni doseg: | 430 – 460 km (WLTP) | ||
Dimenzije (D/Š/V): | 4.635 / 1.890 / 1.605 mm | ||
Međuos. razmak: | 3.000 mm | ||
Min. rastojanje od tla: | 160 mm | ||
Krug okretanja: | 11,98 m | ||
Masa vozila: | 2.020 – 2.100 kg | ||
Prtljažnik: | 527 / 1.587 l | ||
Početak prodaje u BiH: | Maj 2022. | ||
. | |||
Odlukom Vlade FBiH od 2022. godine kupovina električnih automobila subvencionirana je u visini od 10.000 KM. | |||
. | |||
Elastičnost motora na testiranom modelu: | |||
60-100 km/h: | |||
D: | 3,53 s | ||
80-120 km/h: | |||
D: | 4,31 s |
Hyundai Ioniq 5 Electric AWD Luxury 72,6 kWh (306 KS)
Serijska oprema (Premium):
e-Shift za SBW automatski mjenjač s tipkama; progresivni servoupravljač; podešavanje upravljača po visini i dubini; zračni jastuk za vozača; zračni jastuk za suvozača; dva bočna zračna jastuka sa zračnim zavjesicama; centralni zračni jastuk (između prednjih sjedišta); ABS (sistem spečavanja blokade točkova prilikom kočenja); ESC (elektronski program stabilnosti sa HAC (Hill start assist control – kontrola pomoći pokretanja na uzbrdici) i MCB (Multi collision brake – kontola stabilnosti vozila primjenom naizmjeničnog kočenja u cilju spečavanja/umanjenja naknadnih sudara, u slučaju sudara); Immobilizer (elektronska blokada motora); set za popravak gume; prednji diskovi (kočnice) prečnika 18”; stražnji diskovi (kočnice) prečnika 18”; sistem kontrole pritiska u gumama (High line); (LED prednja svjetla); LED poziciona dnevna svjetla; automatska regulacija paljenja prednjih svjetala; LED stražnje svjetlo za maglu; LED stražnja svjetla; el. podešavanje vanjskih retrovizora; ručice vrata u boji karoserije; tonirana stakla; aero blade metlice prednjih brisača; stražnji spojler s LED kočnim svjetlom; nasloni za glavu podesivi po visini i dubini (naprijed); džepovi (na poleđini prednjih sjedišta); unutrašnje ručice vrata u boji metala; Supervision Cluster 12,3” s mogućnošću podešavanja osvjetljenja (Reostat); upozorenje niskog nivoa tečnosti za brisače; digitalni sat; komande za audiouređaj na upravljaču; svjetlo za čitanje mape; centralno zaključavanje; (sigurnosne bravice za djecu na stražnjim vratima); Isofix kukice za dječija sjedišta; el. podizači prozora (naprijed – Auto-Down); svjetlo u prtljažnom prostoru; kukice za mrežu u prtljažnom prostoru; SCC Tempomat (Smart cruise control) sa stop/go funkcijom; Drive mode select (moćnost promjene moda vožnje); pokazivači smijera integrisani u kućištima vanjskih retrovizora; el. preklapanje vanjskih retrovizora; el. parkirna kočnica s autohold funkcijom; el. grijanje vanjskih retrovizora; (alu-felge 19”); gume Michelin; kolo upravljača obloženo kožom; štitnici od sunca (s osvjetljenjem, ogledalima i ekstenzijom); USB priključak; LKA (line keep assit – sistem zadržavanja vozila između traka na cesti); FCA (sistem upozorenja – sprečavanja prednjeg sudara – vozila/pješaci); FCA JX sistem asistencije sprečavanja prednjeg sudara prilikom skretanja u lijevo; LFA (line following assit – sistem praćenja traka na cesti); (HDA – sistem asistencije pri vožnji na autoputu); Bluetooth s prepoznavanjem glasa; automatski klima-uređaj s filterom zraka; senzor kiše; audiosistem + RDS; automatsko odmagljivanje stakala; 6 zvučnika (u prednjim vratima, u stražnjim vratima, i visokotonci); sjedište vozača i suvozača podesivo po visini; podešavanje vozačevog sjedišta u lumbalnom dijelu; el. podesivo sjedište vozača; MSLA (Manual Speed Limit Assist); E-call (nije u funkciji izvan EU); centralni naslon za ruke s kasetom (naprijed); stražnje sjedišta preklopiva u omjeru 60:40; kamera za pomoć pri vožnji unazad (s dinamičkim navodećim linijama); centralni naslon za ruke s držačem čaša na stražnjem sjedištu; sistem upozorenja prisutnosti na stražnjim sjedištima (Rear seat Alert); utičnice 12V (naprijed i u prtljažniku); polugice za promjenu brzina pored upravljača; centralno zaključavanje s daljinskim upravljanjem; Smart key i pokretanje motora pomoću Start/Stop tastera ; multimedijalni sistem s navigacijom i 12.3” LCD ekranom; tonirana stakla s UV zaštitom (prednje staklo s akustičnim filmom); zatamnjena stakla iza prvog reda sjedišta; (obloge sjedišta od platna – B tip); grijači prednjih sjedišta; grijanje upravljača; pokrov prtljažnog prostora; klizni centralni naslon za ruku; fotosenzitivni unutrašnji retrovizor ECM; ISLA (inteligentni sistem upozorenja o prekoračenju dopuštene brzine); prednji i stražnji senzori za parkiranje; ožičenje (priprema) za kuku; sistem za bežično punjenje telefona…
Serijska oprema Prestige (dodatno na Premium):
Sistem grijanja baterije; BCA (sistem asitencije i sprečavanja sudara prilikom parkiranja – nazad); Full LED prednja svjetla (duga i kratka); vanjski retrovizori u higg glossy crnoj boji; obloge vrata (garnish) u hromiranoj boji; el. podesivo sjedište suvozača; suvozačevo sjedište podesivo u lumbalnom dijelu; (obloge sjedišta – koža/platno); el. grijanje stražnjih sjedišta; sistem daljinskog pametnog parkiranja (Remote smart parking assist); sistem detekcije objekata u “mrtvom” uglu (Blind spot collision – avoidance assist system); monitor za objekte u “mrtvom” uglu (Blind spot view monitor); 7 pin tip punjača…
Serijska oprema Luxury (dodatno na Prestige):
Automatske sigurnosne el. bravice (za djecu); automatsko otvaranje ručica vrata; alu-felge 20” s odgovarajućim gumama; sjedišta vozača i suvozača s memorijskom funkcijom; panoramski (vision) krovni otvor fiksni; el. podesiva klizna prednja sjedišta; sjedišta obložena kožom; ventilisana sjdišta (vozač i suvozač); Premium relaksirajuća sjedišta (vozač i suvozač); mrežica u prtljažnom prostoru; obloge papučica (metal); Head Up displej (projekcija na prednjem staklu); HDA II – unaprijeđeni sistem asistencije pri vožnji na autoputu; el. podesivo otvaranje vrata prtljažnika; zavjesice na stražnjim vratima (manual); Bose premijum sistem ozvučenja; SVM – monitor za pregled oko vozila…
Cijena modela sa serijskom opremom Luxury: 115.990 KM
Dodatna oprema:
– Solarni krov (1.160 KM)
– Metalik boja (1.000 KM)
Cijena dodatne opreme: 2.160 KM
mar 24, 2025 0
mar 24, 2025 0
mar 24, 2025 0
mar 24, 2025 0
mar 21, 2025 0
mar 02, 2025 0
feb 28, 2025 0
jan 31, 2025 0