Osvježeno 23 Januara, 2025 9:50 AM
dec 18, 2014 Safet Šatara Endurance, Kamioni, Komercijalni, Sport 0
Na sedmom nadmetanju na tlu Južne Amerike najviše vozila pod znakom MAN. U ruskim KAMAZ-ovima nemački motori.
Dugačak spisak učesnika relija Dakar 2015 još nije konačan, ali u vreme kada budete čitali ove redove svi takmičari i sva vozila će zasigurno biti na startu, u Buenos Airesu, glavnom gradu Argentine, odakle počinje i gde se završava najteže nadmetanje automobila, kvadova, motocikala i kamiona na našoj planeti.
Većina takmičarskih kamiona iz Evrope je već prošla prvu tehničku kontrolu – u francuskoj luci Avr, odakle su ekipe brodovima prevezene do Argentine. Po navodima organizatora iz sredine novembra, na Dakaru 2015 učestvuju 64 specijalno pripremljena dvoosovinska (4×4) kamiona. Najviše ih je sa znakom MAN – 14, „u točak“ prati DAF – sa 13 vozila, pod amblemima Ginaf i Tatra bi trebalo da se takmiči po šest kamiona, sa Mercedes-Benzovim i Renualtovimlogom po pet, po četiri sa „značkama“ KAMAZ, Iveco i MAZ, dva sa znakom HINO i jedan pod znakom Liaz.
Pre početka trke, od 1. do 3. januara 2015. sledi još jedna, detaljna tehnička provera, a četvrtog januara startujenovo izdanje legendarnog sučeljavanja izdržljivosti, umešnosti, performansi ali i sreće. Pred „kamiondžijama“ je izazov dug 8.159 km koje treba prevaliti putevima i teškim bespućima Argentine, Bolivije i Čilea. Takmičari u kategoriji kamiona voze 13 etapa, od toga je čak 3.759 km „brzinaca“, specijalnihdeonica na kojima mogu da se postignu veće brzine – najduža među njima je ona od 458 km.
Među favoritima Dakara 2015 su, kao i ranijih godina, vozila i vozači najvećeg ruskog proizvođača kamiona KAMAZ, koji je do sada na ovom takmičenju osvojio najviše titula – čak 13, prvu još 1996. Specijalno sportsko odeljenje ove kompanije, KAMAZ-Master, na Dakar reliju 2014. prvi put je testiralo novi motor u jednom od takmičarskih vozila – V8 pogonski agregat od 16,6 litara čuvenog nemačkog proizvođača građevinskih mašina i opreme Liebherr (novu generaciju tih V8 „mašina“ su, inače, pre nekoliko godina zajednički razvijali MAN i Liebherr). U takmičarskom KAMAZ-u s oznakom 4326 motor Liebherr D9508 je „ponudio“ 679kW /920 KS pri 2.400 obrtaja u minutu i maksimalni obrtni moment od svih 4.000 Nm pri 1.500 o/min. Budući da je Liebherrov motor položio prve ispite, KAMAZ će ga i ove godine staviti na nova takmičarska iskušenja – u sva četiri vozila.
No, na novoj probi će biti i takmičarske ekipe, budući da od Dakara 2015važe nova pravila za „kamiondžije“: nakon pretposlednje faze nadmetanja,dan pred odmor, učesnici će biti u posebnom bivaku, u kojem neće moći da koriste bilo kakvu pomoć mehaničarskog tima, već će sve intervencije, ako bude potrebno, morati da obave sami članovi posade. Takva praksa je ranije postojala na „afričkom” Dakar reliju. Premeštanjem relija na tlo Južne Amerike,noć bez mehaničara je do sada važila samo za članove motociklističke “divizije“.
– Dimenzije i mase | |
dužina/širina/visina | 7.220/2.550/3.350 mm |
međuosovinski razmak | 4.250 mm |
masa praznog vozila (bez goriva) | 9.300 kg |
ukupna masa | 10.800 kg |
– Motor | |
marka i model | TMZ-7E846.10 |
broj cilindara/radna zapremina | 8 u V/18.470 cm³ |
tip | turbo dizel, interkuler |
snaga | 699kW/950 KS pri 2.500 o/min |
obrtni moment | 3.600Nm pri 1.500 o/min |
– Mjenjač | |
marka/model | ZF 16S251 |
tip | ručni, sinhronizovani, 16 stepeni |
razdjelni mjenjač | ZF VG2000/300, mehanički, dvostepeni |
– Ovjes | |
napred/nazad | rute osovine – lisnate opruge, gasni amortizeri Reiger |
– Kočnice | |
napred/nazad | doboš, EBS |
– Točkovi | |
tip | aluminijumski, sa sistemom za kontrolu pritiska iz kabine |
– Gume | |
marka, dimenzije | MichelinXZL,14R20 |
– Rezervoari | |
dizel | 1.000 litara |
metan | 4 x 89 litara – 80 m³ gasa |
potrošnja dizela | asfalt 50-70 l/100 km; van puteva do 140 l/100 km |
– Maksimalna brzina | |
elektronski ograničena | 160 km/h |
jan 21, 2025 0
jan 08, 2025 0
jan 07, 2025 0
jan 07, 2025 0
jan 20, 2025 0
jan 18, 2025 0
jan 10, 2025 0
jan 10, 2025 0