Osvježeno 11 Jula, 2025 4:00 PM
jun 05, 2025 Adnan Huseinagić Novosti, Vijesti 0
Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5 i Toyota bZ4X, dobili su visoke ocjene u EuroNCAP-ovom ocjenjivanju sistema pomoći u vožnji, zamišljenom da procijeni koliko sigurno proizvođači automobila implementiraju djelimično automatizovane sisteme. Sva četiri automobila dobila su ocjenu “vrlo dobar” za pomoć u vožnji, pružajući izuzetnu ravnotežu između angažmana vozača i sigurnosne podrške.
Mazda CX-80 i Xpeng G9, postigli su ocjenu “dobar”, a razlike u implementaciji ovih sistema ilustruju potrebu da EuroNCAP potrošačima pruži nepristrasne ocjene svih aspekata sigurnosti automobila.
Tesla Model S, Volvo EX30 i MG ZS dobili su ocjenu “umjereno”, jer su pokazali nedostatke, što je razočaravajuće, imajući u vidu visoku reputaciju, koju imaju Volvo i Tesla.
Sistemi pomoći u vožnji, također, pružaju korisnicima udobnost održavanja sigurne udaljenosti od vozila ispred i u sredini trake. Ovi sistemi također mogu prilagoditi brzinu lokalnom ograničenju brzine i, kada je potrebno, izbjeći, ili ublažiti posljedice sudara.
Međutim, studije su pokazale rizike koje automatizacija može predstavljati za vozače, stoga je i dalje ključno da proizvođači automobila osmisle ove sisteme na način koji održava vozače angažovanim i odgovornim za zadatak vožnje, a istovremeno pruža podršku u hitnim situacijama.
Da bi nezavisno procijenili efikasnost ovih sistema, stručnjaci EuroNCAP-a procjenjuju ove sisteme prema nizu kriterija, koji se svrstavaju u dvije kategorije ocjenjivanja: Kompetencija pomoći i Sigurnosna podrška (Assistance Competence i Safety Backup).
Ponderisani ukupni rezultat daje automobilu ocjenu za sistem pomoći u vožnji, koji pomaže korisnicima da uporede efikasnost ovih sistema, pokazujući ne samo koliko proaktivno automobil može pomoći vozaču, već i koliko efikasno interveniše kada stvari krenu po zlu.
Kompetencija pomoći (Assistance Competence) preispituje jasnoću informacija, uključujući ograničenja mogućnosti, upozorenja o statusu, praćenje vozača (držanje ruku na volanu) i kako sistem omogućuje saradnju s vozačem, naprimjer, poništavanje sistema tokom manevra koji je inicirao vozač, kao što je naprimjer vožnja oko rupe na putu. Druge ključne komponente su detekcija ograničenja brzine i performanse podesivog tempomata.
Nasuprot tome, Sigurnosna podrška (Safety Backup) procjenjuje koliko dobro sistem automobila izbjegava sudar kada se suoči s drugim automobilima, motociklistima, biciklistima i pješacima, koje radnje se preduzimaju kada se senzor ili kamera blokiraju i kako vozilo usporava do sigurnog zaustavljanja kada vozač prestane reagovati.
Porscheov sistem tokom vožnje detektuje kada vozač skloni ruke s volana, izdaje upozorenja i na kraju prekida pomoć ako vozač ne reaguje.
Kia EV3 i Toyota bZ4X, oba električna porodična SUV vozila, pokazala su se slično kompetentnim i intuitivnim. Demonstrirajući kako sistemi pomoći u vožnji mogu jednako dobro funkcionisati i na pristupačnijim automobilima, paket “Active Driver Assist”, ugrađen u Renault 5 je impresionirao stručnjake EuroNCAP-a.
Ovo je u jasnoj suprotnosti s Teslinim najnovijim sistemom “Autopilot”, ugrađenim u Model S, koji je dobro ocijenjen za Sigurnosnu podršku, ali veoma loše (najlošiji rezultat) za Asistencijsku kompetenciju.
Dosta sličan problem ima i sistem “Pilot Assist” ugrađen u Volvo EX30, koji koristi centralni ekran, tako da vozač mora skrenuti pogled sa ceste da bi vidio upozorenja.
“Siguran rad sistema potpomognute vožnje može se postići samo ako potrošači jasno razumiju svoju ulogu vozača, znaju kako upravljati sistemom i svjesni su njegovih ograničenja. Testovi EuroNCAP-a na ovih devet automobila otkrili su razlike u tome, koliko efikasno sistemi podržavaju ove ključne elemente. Pružanje tačnih informacija potrošačima je fundamentalno. Naprimjer, EuroNCAP vjeruje da Tesla obmanjuje potrošače o mogućnostima svog sistema samo kroz svoje ime i marketing, što bi moglo imati potencijalne sigurnosne implikacije. Dobro osmišljen sistem će sarađivati s vozačem, na odgovarajući način, informisati o nivou pomoći i na kraju ponuditi izbjegavanje sudara u kritičnim situacijama – u suprotnom, može uvesti dodatne rizike”, prokomentarisao je Adriano Palao, tehnički menadžer sistema AD/ADAS u EuroNCAP-u.
Model | Ocjena | Assistance Competence | Safety Backup |
Kia EV3 | Very good | 74% | 88% |
Mazda CX-80 | Good | 62% | 79% |
MG ZS | Moderate | 65% | 62% |
Porsche Macan | Very good | 85% | 92% |
Renault 5 | Very good | 73% | 92% |
Tesla Model S | Moderate | 30% | 94% |
Toyota bZ4X | Very good | 83% | 89% |
Volvo EX30 | Moderate | 62% | 72% |
Xpeng G9 | Good | 71% | 71% |
jul 11, 2025 0
jul 11, 2025 0
jul 11, 2025 0
jul 11, 2025 0
jul 10, 2025 0
jul 09, 2025 0
jul 09, 2025 0
jul 07, 2025 0