Osvježeno 24 Marta, 2025 11:03 PM
dec 31, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Poluosovine i homokinetički zglobovi su rak-rana automobila sa prednjom vučom. Nasuprot ustaljenom mišljenju da se problem vrlo jeftino može riješiti zamjenom zaštitnih guma, kada dođe do isticanja masti i ulaska vlage u homokinetičke zglobove, jedino rješenje je zamjena kompletne poluosovine, a to košta! Sve ovo su nam potvrdili u servisu AUTOline.
Tema realizovana sa servisom AUTOline doo Sarajevo
Vozila sa prednjom vučom koja su se masovno pojavila početkom sedamdesetih godina proteklog vijeka, preporodili su način na koji danas koristimo automobil. Sve do tada, pogon putem stražnje osovine bio je mjerilo i standard, dok je prednji pogon bio rezervisan za neke egzotične modele, koji su obilovali problemima vezanim upravo za pogon. Međutim, napredak u tehnologiji, posebno kada su u pitanju pogoni, doveli su ovaj način prenosa snage i u automobile koji su bili pristupačni srednjoj i nižoj klasi kupaca u Evropi. Nakon što je prednji pogon našao određenu primjenu kod vozila koja su se masovnije počela koristiti u Drugom svjetskom ratu, mnogi proizvođači su počeli sa raznim vrstama eksperimenata, a prvenstveno Citroen i Saab, te je tako Citroen CV2 bio prvi automobil s prednjim pogonom, koji je bio pristupačan širokim vozačkim masama.
⇑ Budući da homokinetički zglob osigurava prenos snage preko promjenjivog ugla, gumimanžetna zbog svojih elastičnih svojstava igra ulogu zaštitnika. Uz normalne uslove eksploatacije, prosječan vijek trajanja joj je između 5 i 10 godina.
Ipak, prednji pogon nije zaživio baš tako brzo. Kod njega su i dalje prisutna različita ograničenja pa pojedini “problemi” ni dan-danas nisu uspješno riješeni.
⇑ Poluosovina ima dva homokinetička zgloba. Ukoliko su uslovi eksploatacije normalni, vijek trajanja ovog sistema može biti i duži od 150.000 kilometara. Ukoliko dođe do kvara, servisi preporučuju zamjenu cijelog sklopa. Trajnost homokinetičkih zglobova kraća je na automobilima koji gro kilometara prelaze u gradskim uslovima.
Homokinetički zglob je mašinski dio koji osovini dozvoljava da prenosi snagu preko promjenjivog ugla, pri konstantnoj brzini obrtanja, bez značajnog porasta u trenju i u slobodnom hodu. Najčešće se koriste na automobilima sa pogonom na prednjim točkovima, ali i na automobilima sa pogonom na sva četiri točka.
Dakle, da bi prednji pogonski točkovi bili upravljivi u pravcu u kojem to vozač zahtijeva, poluosovine na svojim krajevima moraju imati homokinetičke zglobove. Homokinetički zglobovi su uglavnom pouzdani elementi automobila, ali su kao i ostali dijelovi vremenom podložni kvarovima. To prije svega zavisi od načina eksploatacije i od podneblja u kojem se automobil koristi.
⇑ Homokinetičke zglobove imaju i vozila sa stražnjim pogonim i sa pogonom na svim točkovima. Ukoliko se radi o takozvanom 4×4 vozilu, ono tada ima ukupno 10 homokinetičkih zglobova!
Prvi problem je vezan za prostor u kojem se nalazi veza između homokinetičkog zgloba i poluosovine s jedne strane, te točka s druge strane. Kako tu u suštini vlada vrlo velika “gužva”, s obzirom na to da su na točak vezana razna oscilatorna ramena, krajnica letve volana, nosač amortizera i slično, to ne ostavlja puno prostora da se poluosovina dimenzioniše na pravilan način. Osim što poluosovina ima vrlo težak zadatak prenošenja obrtnog momenta motora na podlogu, to mora raditi sigurno i pouzdano barem 100.000 kilometara. Prvi problemi mogu nastati zbog pucanja zaštitne gume, koja od vanjskih utjecaja u potpunosti štiti homokinetički zglob. Zaštitna guma, u automehaničarskoj terminologiji poznata pod terminom “gumimanžetna”, podložna je mehaničkim utjecajima, te je konstantni udarci kamenčića podignutih sa podloge vremenom mogu oštetiti. Sa druge strane, ukoliko je automobil vezan za čestu eksploataciju u uslovima u kojima preovladavaju zima i ceste sa puno snijega, agresivna industrijska so kojom se posipaju ceste u svrhu sprečavanja mržnjenja, sigurno će oštetiti strukturu gume i ubrzati njeno propadanje. Kako se homokinetički zglobovi “savijaju” da bi omogućili oscilovanje pogonskog točka, tako se savija i zaštitna guma čiji osnovni oblik podsjeća na mijeh harmonike. Logično je da će zavojite ceste, ali i česti manevri u malim prostorima ubrzati mehanička oštećenja ove zaštitne gume. Naravno, uslovi su pogubniji na niskim temperaturama pošto guma na niskim temperaturama gubi primarna svojstva elastičnosti. Štaviše, guma je prema svojoj prirodi podložna starenju, pa samim tim postaje poroznija.
⇑ Svi problemi kreću od zaštitne gumimanžetne. Ukoliko guma popusti, kroz pukotinu će zasigurno iscuriti zaštitna mast. Njeno mjesto mogu zauzeti vlaga i prašina, što je smrtna presuda za homokinetički zglob. Ispravnost gumimanžetne se provjerava vizuelno i ukoliko su poroznosti primijetne, najjeftinije je djelovati preventivno i zamijeniti samo gumimanžetnu. Cijena gumimanžetne, u zavisnosti od porijekla, može biti od 10 KM do 100 KM, ali je cijena homokinetičkog zgloba i do 10 puta viša.
Homokinetički zglob se inače nalazi u prostoru sa jako puno gustog sredstva za podmazivanje. Takva maziva su sklona topljenju prilikom povećanja temperatura. Temperature mogu rasti u skladu sa temperaturom okoline, ali i zbog trenja koje se javlja u radu. Samim tim već prorijeđena mast može iscuriti kroz pukotine na gumimanžetni. U tom slučaju, dovoljna je i vožnja od nekoliko kilometara, pa da homokinetički zglob bude trajno oštećen. U tom slučaju samo izmjena gumimanžetne ne znači ništa. Iako će mehaničari ponovo napuniti homokinetički zglob sa mašću koja je praktično “krv” ovih zglobova, nivo oštećenja kugličnih ležajeva je praktično nemoguće utvrditi. To kasnije može dovesti do nesagledivih posljedica. Iako u pravilu odvajanje homokinetičkog zgloba od točka neće dovesti do potpunog odvajanja točka od automobila, vozač može vrlo lako izgubiti kontrolu nad automobilom, dok će definitivno ostati bez pogona. Takav scenario upućuje na to da je ipak bolje odvojiti malo veću sumu novca i zamijeniti kompletnu poluosovinu nego samu gumimanžetnu.
Naravno, u bh. uslovima ovo može biti vrlo delikatno za neke vozače, zbog toga što je ipak velika razlika između cijene gume homokinetičkog zgloba, te nove ili reparirane kompletne poluosovine. U slučaju da finansijske mogućnosti dozvoljavaju kupovinu nove ili reparirane poluosovine, to svakako treba uraditi.
Kada je u pitanju kvar gumimanžetne, uspostavljanje prave dijagnoze je prilično jednostavno. Kvar se ustanovljava vizuelnim pregledom, jer je pukotine prilično lako primijetiti. Ipak, potrebno je malo automehaničarskog znanja. Automobil je svako potrebno dići na radioničku dizalicu, jer je samo u tim slučajevima vizuelno dostupna kompletna manžetna. Bez obzira na to da li se radi o unutrašnjoj ili o vanjskoj, gumimanžetni, napuknuća na strukturi sigurno sugerišu na to da je krajnje vrijeme za zamjenu. Cijena same gumimanžetne je izuzetno niska, međutim, zbog priličnog broja dijelova koje treba skinuti i staviti, cijena rada značajno utječe na cijenu kompletne intervencije.
Sa druge strane, dijagnozu ispravnosti homokinetičkog zgloba nije baš tako lako uspostaviti, no moguće je čak i u varijanti “uradi sam”. Pohabanost u vanjskom zglobu obično se manifestuje kao vibracija pri određenim brzinama, slično vibracijama koje uzrokuje nebalansiran točak. Kada se automobil kreće sporo u uskim krugovima, pohabani zglobovi prave ritmične zvukove klikanja ili pucketanja. Buka, koja nastaje kada se skreće desno, znači da je lijevi homokintički zglob potrošen, i obrnuto. Pohabanost u unutrašnjim zglobovima manifestuje se kao nejasan ili oštar zvuk kada se dodaje gas, ili, ako je kvar ozbiljan, kada se pušta gas.
Djelimična potrošenost uzrokuje čudan osjećaj “tapkanja” kroz ovjes. Uzrokuje ga pregrijavanje zgloba, a što je uzrokovano pucanjem manžetne vanjskog zgloba i curenjem maziva. Ako se uoči na vrijeme, moguće je pažljivo očistiti zglob, te zamijeniti manžetnu uz dodavanje novog maziva. Ipak, najbolja je preventiva, jer jako osiromašenim vozačima u BiH može uštedjeti značajna sredstva.
Nijaz Borovac, serviser u AUTOlineu kaže da je dijagnozu ispravnosti homokinetičkog zgloba moguće obaviti čak i u varijanti “uradi sam”. No, ipak, savjetuje posjetu servisu ukoliko se posumnja u neispravnost ovog elementa. Pohabanost u vanjskom zglobu obično se manifestuje kao vibracija pri određenim brzinama, slično vibracijama koje uzrokuje nebalansiran točak.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Kada se automobil kreće sporo u uskim krugovima, pohabani zglobovi prave ritmične zvukove klikanja ili pucketanja. Buka, koja nastaje kada se skreće desno, znači da je lijevi homokintički zglob potrošen, i obrnuto. Pohabanost u unutrašnjim zglobovima manifestuje se kao nejasan ili oštar zvuk kada se dodaje gas, ili, ako je kvar ozbiljan, kada se pušta gas.
mar 19, 2025 0
feb 26, 2025 0
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
mar 11, 2025 0
mar 10, 2025 0
mar 03, 2025 0
feb 13, 2025 0