Osvježeno 30 Aprila, 2025 1:30 PM
jul 20, 2023 Adnan Huseinagić Autobiznis, Novosti, Vijesti 0
Često se susrećemo s terminima kao što su: maloserijska proizvodnja, velikoserijska proizvodnja i masovna proizvodnja, nerijetko se ti termini koriste proizvoljno, onako kako autoru teksta u tom trenutku odgovara, a obično se odnosi na broj proizvedenih primjeraka.
Po definiciji, serijska proizvodnja je oblik organizovane proizvodnje, u kojem tehnološki procesi teku u dugim nizovima ili velikim serijama. Po svojim tehnološkim svojstvima, serijska proizvodnja se zasniva prvenstveno na istovrsnosti, a ne na samom broju proizvoda koji čine ukupnu seriju. Uobičajeno je razlikovanje maloserijske, srednjoserijske i velikoserijske proizvodnje, koja se često poistovjećuje s masovnom proizvodnjom. Veličina serije (broj primjeraka) se najčešće određuje visinom fiksnih troškova proizvodnje, zbog čega se teži proizvodnji velikih serija, s niskim troškovima proizvodnje i visokom kvalitetom.
U tehnici, pa tako i automobilskoj industriji, standard predstavlja obaveznu tehničku normu kojom se definišu dimenzije, materijali i kvalitet proizvoda, te postupci ispitivanja. Sve to je propisano nacionalnim i međunarodnim standardima, da bi se proizvodi mogli plasirati na što šira područja.
Normizacijom se postiže ujednačenost dimenzija i kvalitet tehničke robe, zamjenljivost dijelova, izbjegavanje višestrukog konstruisanja elemenata i poluproizvoda, koji su već jednom konstruktivno riješeni, te što je bitno jednoznačnost tehničkih detalja pri ugovaranju isporuka i kooperantskih aranžmana (dobavljača).
Ekonomski učinak serijske proizvodnje, uz uslov dobre organizacije je mnogostruko veći nego u pojedinačnoj proizvodnji, a jedinična cijena proizvoda se znatno smanjuje zbog veće produktivnosti.
Osnovna svojstva serijske proizvodnje je da su svi proizvodi u seriji isti (ili dovoljno slični), proizvodnja serije je neprekidna, a kad se završi jedna serija, na istim sredstvima za rad započinje proizvodnja nekog drugog proizvoda.
Serijska proizvodnja se primjenjuje kada su proizvodni kapaciteti veći od potražnje, a na istim sredstvima za rad se mogu izrađivati i drugi proizvodi.
Veličinu serije (broj primjeraka proizvedenih u jednoj seriji) određuju brojni faktori, kao što su: sredstva za rad, način proizvodnje, troškovi proizvodnje, prodajna mogućnost proizvođača, način skladištenja (poluproizvoda i gotovih proizvoda), ali i sama vrsta proizvoda.
U troškove serijske proizvodnje, pored nabavke potrebnih materijala ubrajamo: troškove osnovnih sredstava, troškove pripreme proizvodnje, troškove pripreme sredstava za rad i troškove pripreme radnika, troškove energije i održavanja sredstava za rad, te troškove alata i pribora koji mogu biti zajednički za više proizvoda.
Formalno gledano, termin “masovna proizvodnja” nije adekvatan za proizvodnju automobila, jer je automobil vrlo složen proizvod.
Naime, masovna proizvodnja je vrsta potpuno automatizovane proizvodnje, gdje se proizvode ogromne količine, obično jednostavnijih proizvoda, kao što su naprimjer (čelični ili aluminijski) limovi i profili, vijci (vijčana roba), elektronske komponente (otpornici, kondenzatori, integralna kola…) i tome slično.
Budući da jedan automobil čine hiljade pojedinačnih dijelova (komponenti), koji se proizvode u masovnoj proizvodnji, termin masovna proizvodnja se koristi i u automobilskoj industriji, iako je najčešće neadekvatan, ali je generalno prihvaćen, a obično se koristi (ali nije pravilo) kad serija premašuje 100.000 (istih) automobila godišnje.
Naprimjer, za neke automobile proizvođač tvrdi da se proizvodi masovno, zato što godišnje proizvede više od, recimo, 150.000 primjeraka. Da su ti automobili zaista proizvedeni kao masovni proizvod, tada bi svi bili jednaki, ali znamo da nisu, jer proizvođač isti model nudi s različitim motorima, paketima opreme, bojama, te s velikim brojem dostupnih opcija, što se kosi s definicijom masovne proizvodnje.
Prvi automobil masovne proizvodnje bio je Ford T, koji nije imao opcije dodatne opreme, u ponudi je bio samo jedan motor i samo jedna boja (crna).
Masovna proizvodnja čini proizvode jeftinijim. Što je veća količina, to je proizvod jeftiniji, a istovremeno kvalitetniji i brže se proizvodi. Količina proizvodnje znatno utječe ne troškove. Povećanje obima proizvodnje ima poseban utjecaj na male proizvodne serije, iako odnos nije linearan. Naprimjer, povećanje obima proizvodnje s 10.000 na 20.000 može rezultirati značajnim uštedama troškova, dok će prelazak s, naprimjer, 1.000.000 na 100.000.000 artikala gotovo neznatno smanjiti cijenu. U nekom trenutku može čak doći do disekonomije obima, gdje dalje povećanje obima proizvodnje može povećati ukupne troškove.
Za primjer, napravićemo poređenje dva automobila, koji imaju slične dimenzije i sličnu ukupnu masu, imaju 4 točka, motor, sistem kočenja… (odstupanja unutar ±15%), pa bi njihova cijena mogla biti približna.
Da bi razlike bile uočljive, za primjer ćemo uzeti Toyotu Corollu i Porsche 911.
Imaju približno istu dužinu i masu, s tim da je Porsche širi, ali niži. Međutim, razlika u cijeni je otprilike 4 puta, što otprilike znači da jedan Porsche košta kao 4 Toyote.
Da li je Porsche zaista 4 puta bolji od Toyote, da li je toliko kvalitetniji, trajniji…, naravno da nije, iako je njegov motor zaista, gotovo 3 puta jači (u prosjeku). Ima li Corolla ikakve prednosti nad “elferom”? Ima, ako ništa, u nju može sjesti 5 odraslih osoba, a u prtljažniku ima prostora da svaka od tih osoba ponese putni kofer.
Ono što je neuporedivo je obim proizvodnje, jer Porsche je od početka proizvodnje modela 911, prodao više od milion primjeraka, što je uporedivo s brojem Corolla koje se prodaju godišnje, ili drugačije rečeno, dok Porsche napravi jedan 911, Toyota napravi oko 50 Corolla.
Kada bi Porsche proizvodio milion automobila godišnje, njegova cijena bi bila niža, ali bi i dalje bio skuplji od “običnog” automobila, jer Porsche mnogo ulaže u razvoj (visoki troškovi), a mora zadržati i svoj status, zato se proizvodi u malim serijama. (dm)
apr 30, 2025 0
apr 30, 2025 0
apr 30, 2025 0
apr 29, 2025 0
apr 29, 2025 0
apr 29, 2025 0
apr 27, 2025 0
apr 26, 2025 0