Osvježeno 10 Februara, 2025 2:19 PM
mar 26, 2024 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Izduvni sistem ima daleko veću važnost u radu motora nego što prosječan vozač misli. Svaki problem na izduvnom sistemu dovodi do veće potrošnje goriva, te do neugodnog zvuka i obično skupih popravaka. Da stvari budu još gore, bh. klima i način održavanja bh. saobraćajnica pogubni su za “auspuh”. Da li je “auspuh” moguće popraviti ili je jedino ispravno rješenje zamijeniti dotrajali?
Jedna od najbitnijih komponenti za normalno funkcionisanje motora je izduvni sistem. Izduvni sistem na automobilu služi da na “najbezbolniji” način u atmosferu izbaci mehaničke produkte sagorijevanja. Pored materijalnih čestica koje izlaze iz ekspanzionog prostora unutar cilindra, kao nuspojava sagorijevanja benzina ili dizelskog goriva iz motora “izlazi” i povelika buka! Prvobitna uloga izduvnog sistema bila je isključivo smanjenje nivoa buke. Buka je nekad bila nesnošljiva, a pogotovo onda kada su u pitanju bili veliki motori. Osnovni principi eliminisanja buke zadržali su se i do danas, ali je izduvni sistem vremenom i konstantnom evolucijom postao dio koji je odgovoran za snižavanje emisije štetnih elemenata u izduvu. Od proste cijevi koja je od izduvnog sistema “dim” vodila dalje u atmosferu, danas smo dobili čitav sklop nerijetko vrijedan i po nekoliko hiljada KM, a kao nuspojavu dobili smo čak i nužno smanjenje snage koja zavisi od složenosti sklopova izduvnog sistema.
Danas je sasvim uobičajena pojava da proizvođač motora ostavlja “neiskorištenu rezervu” da bi motor bio što manje opterećen, a da bi opet zadovoljio zahtjeve koji se pred njega postavljaju. Time motor dobija na trajnosti i istovremeno troši manje goriva.
Pored katalizatora, koji je, naravno, priča za sebe, naredna barijera jurećim izduvnim gasovima obično su dva rezonantna lonca, kojima, vjerovatno, bolje odgovara termin prigušivači. Oni su osnovni elementi koji pozitivno utječu na smanjenje nivoa buke. Kao što smo već rekli, primarna uloga izduvnog sistema nekada je bila u smanjenju nivoa buke.
Gasovi koji nastaju prilikom sagorijevanja goriva nastaju, zapravo, usljed detonacije pod velikim pritiskom. Budući da se radi o eksploziji oni se velikim brzinom šire i nastoje napustiti prostor u kojem vlada ogroman pritisak. Prostor napuštaju brzinom koja je veća od brzine zvuka, a zbog specifičnog rada motora, kada se praktično u jednoj sekundi dogodi i po nekoliko stotina detonacija, mi čujemo konstantan vrlo glasan zvuk. Dakle, cilj je prigušivačem poništiti određenu frekvenciju vrlo visoke amplitude.
Rezonantni lonac u sebi sadrži nekoliko pregrada pomoću kojih se usporava kretanje vrelih gasova. To, naravno, za sobom automatski povlači povećanje potpritiska u sistemu i dodatno opterećuje motor na čemu se, opet, gubi određen procenat korisne izlazne snage.
Najveći krivac za propadanje izduvnog sistema, osim oštećenja fizičkim putem, jesu vremenski uslovi. Kako u BiH u toku zimskih mjeseci vladaju vrlo teški vremenski uslovi kada izduvni sistem dolazi u kontakt s velikom količinom industrijske soli koja se posipa po putevima, to vremenom dovodi do njegovog propadanja. Također, usljed velike količine padavina, zaštitna oplata sistema vremenom postane nagrižena hrđom.
Kada se na jednom od rezonantnih lonaca sistema pojavi rupa, tada lonac gubi predviđena akustička svojstva. To je tada popraćeno s dosta jačim zvukom koji proizvodi motor. U zavisnosti na kojem loncu je oštećenje, buka može biti samo malo naglašenija (ako je u pitanju stražnji lonac) ili čak nesnošljiva (ako je u pitanju srednji lonac, a posebno prednji ili katalizator). Međutim, buka je u tom slučaju najmanji problem. Izduvni sistem zbog svoje konfiguracije stvara potpritisak koji utječe na rad motora, te na otvaranje i zatvaranje ventila. Svaka promjena u tom potpritisku se osjeti na radu motora, obično u negativnom smislu, povećavajući potrošnju i slabeći opšte performanse automobila.
Nažalost, zbog finansijske situacije koja vlada u našoj državi, vozači ovom problemu prilaze na raznorazne načine. Kada se rupa na izduvnom sistemu tek pojavi, obično je vrlo malih dimenzija, a vozači problem obično rješavaju zavarivanjem. Naravno da je svako rješenje osim zamjene lonca pogrešno, jer zavarivanjem se samo donekle rješava problem buke. Problem opadanja potpritiska i dalje ostaje, jer rupa nastala na loncu usljed dugotrajne eksploatacije automatski znači da su korozijom nagrižene i pregrade u rezonantnom loncu. Kada se pojavi bilo kakva rupa, to je znak da lonac ni iznutra nije sigurno “zdrav”. Također, proizvođači automobila koriste izduvne sisteme najvećih i najpoznatijih proizvođača kao što su Walker, Bosal, ASSO… U kvalitet takvih proizvoda, posebno kod prve ugradnje, uopšte ne treba sumnjati.
Međutim, kada se vozači odluče za zamjenu lonca, i tu dolazi do problema. Ne treba napominjati da je svaki automobil jedinstven, pa je tako “jedinstven” i njegov izduvni sistem. Štaviše, svaki motor ima svoj jedinstven izduvni sistem, iako većina istih modela automobila dijeli dosta komponenata. Međutim, da bi uštedjeli, vozači originalne lonce mijenjaju sa takozvanim “univerzalnim”. Upravo zbog toga, vrlo je bitno naglasiti i u startu razjasniti da univerzalni lonci, jednostavno, ne postoje!
Nepobitno je da slični lonci definitivno utišavaju buku bolje nego oštećeni, te da stvaraju veći potpritisak od oštećenog, ali takav lonac ne može u potpunosti odgovarati motoru. Takva “rješenja” mogu proizvesti više problema nego što ih mogu ublažiti. U slučaju da se stavi manji lonac nego što bi trebao, dolazi do “zagušivanja” motora koji će u tom slučaju raditi pod većim naporom, trošiti više goriva i, naravno, biti manje efikasan.
Model | God. | Cijena (KM) |
---|---|---|
Alfa 156 1.8 16v | 2003 - 2005. | 170 |
Alfa 156 1.9 jTD | 2003 - 2005. | 160 |
Audi A4 1.9 TDI | 2000 - 2012. | 120 - 200 |
Citroën C4 2.0 HDi | 2004 - 2008. | 120 |
Citroën C5 2.0 HDi | 2001 - 2008. | 120 |
Dacia Logan 1.4 | 2004 - 2008. | 110 |
Fiat Grande Punto | 2004 - 2009. | 160 |
Fiat Stilo | 2001 - 2007. | 120 |
Ford Focus | 2004 - 2008. | 100 |
Opel Corsa | 1999 - 2006. | 80 |
Opel Astra 1.9 CDTi | 2004 - 2009. | 100 - 160 |
Peugeot 206 | 1999 - 2009. | 110 |
Peugeot 407 1.6 / 2.0 HDi | 2004 - 2011. | 100 - 120 |
Škoda Fabia 1.4 | 1999 - 2007. | 135 |
Škoda Fabia 1.9 SDI / TDI | 1999 - 2007. | 135 |
Škoda Octavia | 1996 - 2004. | 150 - 185 |
Škoda Octavia | 2004 - 2009. | 110 |
VW Golf 4 | 1997 - 2006. | 150 |
VW Golf 5 2.0 TDI | 2003 - 2008. | 330 |
VW Golf 6 1.6 TDI | 2008 - 2014. | 180 - 300 |
VW Passat 2.0 TDI | 2008 - 2012. | 220 - 530 |
Cijene su iz slobodne prodaje. Mogu varirati zbog različitih proizvođača i mogu se koristiti za orijentaciju.
Veliki broj vozača stavlja razne stražnje lonce koji mijenjaju zvuk motora te mu daju sportski zvuk. Izvedbe takvih lonaca kreću se od 80 pa do 2.000 KM, u zavisnosti od modela lonca i auta. Sportski lonac za 80 KM ne postoji! Ni u kojem slučaju ne biste trebali nasjedati na takve prevare. Kod takvih lonaca čak ni zvuk nije privlačan, a o utjecaju na potpritisak u sistemu ne treba puno pričati, jer motor u tom slučaju definitivno trpi. Kod takvih zahvata ruku ipak treba dublje zavući u džep.
Poznati proizvođači sportskih izduvnih sistema ulažu ogromne novce u razvoj, te proizvođači automobila uopšte ne mijenjaju svoju garanciju kada se koriste takvi lonci, jer su i ti sistemi razvijeni u saradnji s proizvođačima automobila, tako da jednostavan i jeftin tuning ne postoji.
Kod problema s izduvnim sistemom u ekonomskim uslovima kakvi vladaju u BiH, ne može se dati pravi savjet. Kada izduvni lonac progori, najispravnije je zamijeniti ga novim. Međutim, koliko je to moguće kod nas prvenstveno zavisi od budžeta vozača. Ono što je olakšavajuća okolnost jeste da izduvni sistem ne utječe direktno na sigurnost putnika. Međutim, prije kupovine polovnog vozila detaljno treba provjeriti u kakvom je stanju i sistem. Ako na loncima već ima tragova hrđe ili se pojavljuje smeđa boja, to je znak da će se uskoro taj lonac morati mijenjati. Prije nego što kupite automobil s takvim loncem, dobro se raspitajte koliko košta nov lonac za taj automobil, jer lonac se ne može stalno krpiti, njegova zamjena biće potrebna kad-tad.
feb 10, 2025 0
feb 10, 2025 0
feb 10, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 18, 2025 0
dec 04, 2024 0