Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
maj 06, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 1
Kao i ostali vitalni dijelovi automobila i klima-uređaj je podložan kvarovima pa stoga podliježe redovnom servisiranju. Koliko je sa jedne strane ispravan klima-uređaj koristan, u toliko je s druge strane neispravna klima i njena napravilna upotreba štetna po zdravlje. Savjet – kontrolišite klimu svakog proljeća!
Tema realizovana u saradnji sa Autoservisom Billy doo Sarajevo
![]() |
Optimizirana aerodinamika i dobra vidljivost zahtijevaju velike i nagnute staklene površine na automobilima. Tako se već pri malom sunčevom zračenju kabina vozila pojačano zagrijava, a da bi kabina bila ugodna sredina za boravak, potrebno je, dakle, što više hladnog zraka. U toplim ljetnim danima ugodan boravak u automobilu može osigurati samo klimatizacijski uređaj. On se, uglavnom sastoji od sistema hlađenja, sistema grijanja, regulatora vlage i ventilatora. On u automobilu dopunjuje sistem grijanja i ventilacije. Klima-uređaj ne proizvodi hladnoću, nego radi na principu toplotne pumpe, kao u hladnjaku. Pojednostavljeno rečeno, zrak se provodi kroz jedan isparivač i tamo svoju toplinu predaje rashladnom sredstvu. Ohlađeni i isušeni zrak se zatim upuhuje u kabinu vozila. Pritom jedan kompresor ponovno hladi rashladno sredstvo na potrebnu temperaturu. Neki sistemi raspolažu eksterno regulisanim kompresorom sa temperaturom isparivača između 2 i 12 °C, koju je moguće regulisati. Tako se zrak dodatno ne odvlažuje, energija se ne rasipa uludo, pa se samim tim smanjuje potrošnja goriva.
Klima-uređaj je nastao početkom proteklog vijeka (u SAD-u) kao puka potreba štampara da u procesu proizvodnje novina osiguraju ujednačenu temperaturu i vlažnost zraka koji znatno utječe na istezanje papira. Tek četrdesetak godina kasnije tehnologija proizvodnje omogućila je da se konstrukcija klima-uređaja prilagodi ugradnji u automobile. Prvi automobili koji su imali magični prkidač A/C nosili su Buickov logo. Vrlo brzo klima je našla put u većinu američkih vozila, dok je u Evropi i u ostatku svijeta dugo bila samo pusta želja vozača ili uređaj rezervisan za najskuplja vozila. Vremenom je klima našla put i do malih i jeftinih auta, a danas, praktično, nema automobila koji nije prilagođen za ugradnju klima-uređaja. Klima-uređaj u automobilu je, na kraju, odličan “alat” za prodaju polovnog automobila. Klima-uređaj je prvenstveno “izmišljen” radi udobnosti vožnje, a sporedni efekti su sigurnost i zdravija okolina u unutrašnjosti automobila.
Klima-uređaj je danas sve više zastupljen u automobilima koji saobraćaju cestama Bosne i Hercegovine. Jednostavno, vožnja sa klima-uređajem je podnošljivija, ugodnija i, nadasve, sigurnija! Koliko je klima-urađaj poželjan najbolje govori podatak o tome kako Izrael zakonski obavezuje proizvođače da njihovi modeli moraju imati klima-uređaj da bi mogli biti registrovani u Izraelu. Razlog su izuzetne vrućine u tom dijelu svijeta, tako da klima-uređaj vožnju čini, ne samo ugodnijom, nego i sigurnijom.
Najvažniji dio klima-uređaja je kompresor kojeg pogoni klinasti ili mikro (kanalni) remen. Ostali dijelovi su kondenzator, isparivač, ekspanzioni ventil, filter i izvor struje (akumulator). Kompresor je srce sistema, i kao što smo rekli pokretan je remenom. On je zadužen da komprimira i prosljeđuje plin do vlastitog hladnjaka (kondenzatora). Kondenzator je, ustvari, hladnjak koji je smješten odmah ispred hladnjaka sistema hlađenja motora. Zavisno od izvedbe, kondezator može imati poseban ventilator za hlađenje ili se hladiti uz pomoć ventilatora koji hladi hladnjak sistema hlađenja motora. Obično vozila sa zadnjim pogonom te vozila sa uzdužno postavljenim motorom imaju takvu izvedbu, ali to nije pravilo. Vozila sa prednjim pogonom i poprečno postavljenim motorom obično imaju dva zasebna ventilatora pokretana električnim putem, jedan za kondenzator, a drugi za hladnjak motora. Nakon prolaska kroz hladnjak, plin prolazi kroz filtere i dolazi do ekspanzionog ventila koji smanjuje temperaturu i pritisak plina, a nakon toga “fluid” dolazi do isparivača, gdje fluid prelazi ponovo u plinovito stanje te putem ventilatora nastavlja do putničkog prostora.
Tokom ljetnih dana, pogotovo onim sa većim procentom vlage, ispod vozila možete primjetiti lokvice vode, što je direktna posljedica uklanjanja vlage iz zraka te sasvim normalna pojava koja zna uspaničiti vozače koji misle da je došlo do kvara sistema hlađenja motora.
Današnji klima-uređaji imaju sposobnost održavanja određene temperaturu u vozilu, pa takve klima-uređaje nazivamo “automatskim klima-uređajima”. Ta mogućnost samo još dodatno komplikuje ionako već komplikovan sistem, ali se u velikom broju automobila i dalje nalaze klima-uređaji sa manuelnim podešavanjem rada.
Sistem klima-uređaja je dovoljno komplikovan da sve intervencije na njemu, ipak, mora obaviti stručno osoblje u dobro opremljenom servisu. Ovdje imprivizacije nisu moguće ni u najjednostavnijem segmentu. Kako automobil stari, tako stari i cijeli sistem klima-uređaja. Kao prva posljedica može se desiti gubitak plina iz zatvorenog sistema. Obično zbog popuštanja jedne od steznih obujmica koje vežu crijeva sa aluminijumskim cijevima, plin pomalo počne curiti. Zbog toga se sistem, s vremena na vrijeme mora dopuniti. Obično vozač primijeti gubitak plina, tek kada klima prestane hladiti. Osim punjenja, problem predstavlja i nalaženje mjesta gdje je plin iscurio kao i sanacija tog problema. Možda je ipak najvažnija dezinfekcija ventilacionih mjesta unutar automobila. Zbog niske temperature zraka koji struji kanalima, to su mjesta kondenzacije vlage. Ponekad su količine tolike da se u cijevima stvaraju prilično velike količine koje tu ostaju duže vrijeme. Ukoliko bakterije i mikroorganizmi dospiju do takvih nakupina vode, tu će se i razmnožavati. Najbezazlenija posljedica može biti samo neugodan miris, ali znatno teža posljedica je udisanje znatno veće količine razmnoženih bakterija. Zbog toga je potrebno jednom godišnje izvršiti dezinfekciju sistema. Obično se tada mijenja i filter zraka o čemu je suvišno trošiti prostor. Pored toga kvarovima su podložni i kondenzator koji je najistureniji “skriveni” dio klime, kompresor, remen, ležaj i nekoliko ventila koji regulišu rad kompletnog sistema.
5 Pored redovne provjere mehaničkih sklopova klima-uređaja, prva i osnovna stvar je obavezna dezinfekcija sistema. Iako je preporučeni “servis” svake dvije godine, radi zdravstvene prevencije nije na odmet dezinfekciju izvršiti svake godine. Proces je relativno jednostavan. Dezinfekciono sredstvo se pomoću specijalne pumpe ubrizga u najudaljenija mjesta ventilacionog sistema, što osigurava uništenje svih bakterija i mikroorganizama štetnih po zdravlje. Cijena ove intervencije je oko 35 KM.
Klima-uređaj je izuzetno koristan dodatak automobilu te dodatak sigurnosti. Nepravilnim korištenjem može izazvati neugodne probleme po zdravlje.
Iako vozač ne mora znati kako funkcioniše klima-uređaj, svakako bi trebao znati kako se manifestuju određeni kvarovi i kad bi trebao posjetiti servis. Nažalost, velika većina vozača na “preventivni” pregled ide onda kada iz klime zapuše kao iz “TA peći”! Tada je za preventivu kasno i moguće su samo skupe intervencije. Potrebno je znati da se klima mora servisirati barem jednom u dvije godine.
Svake godine se količina rashladnog plina gubi za 3-8 odsto, što znači da će već za tri ili četiri godine na novom automobilu količina plina bizi znatno smanjena. Kod starijih automobila problem je još izraženiji. Ukoliko nema mehaničkih oštećenja na cirkulacionim putevima plina, uz pomoć posebnog uređaja moguće je napuniti sistem. Operacija traje od jednog do dva sata, a cijena ove intervencije je između 100 i 130 KM. 6
Jedan od čestih kvarova sistema je i dotrajalost filtera plina sa rezervoarom. Sanacija nije moguća bez izmjene dotrajalog dijela. Cijena ovog filtera je oko 50 KM, ali je sa izmjenom potrebno ponovno dopuniti sistem, što ima svoju cijenu. 6
Ukoliko na kompresoru otkaže samo ležaj, imate sreće samo ukoliko se kvar otkrije na vrijeme. Zmjena ležaja će vas koštati oko 150 KM. Ukoliko se kvar “zapusti”, otkaz kompresora je zagarantovan. 6
Problem može nastati i ukoliko se mehanički ošteti kondenzator. Budući da je on prvi na udaru kamenčićima koje podižu točkovi automobila nije rijedak slučaj da krti aluminijumski kondenzator popusti. Najčešće se sa prednje strane ukaže masna fleka što je siguran znak da u sistemu više nema potrebnog plina. Rješenje je u zamjeni, a rijetko u popravci kondenzatora. Obično se cijena za originalne kondenzatore kreće oko 800 KM, a za zamjenske oko 300 KM. 6
Elektromagnetni svitak (špula), služi da pravovremeno ukopča kompresor. Ponekad se desi da od preopterećenja pregori, što je kvar koji se može relativno lako sanirati. 6
Najskuplji dio klima-uređaja je kompresor. U rijetkim slučajevima može se desiti da otkaže i to najčešće zbog vlage i mehaničkih nakupina u plinu i ulju. U nekim slučajevima može se i popraviti, a zamjena originalnog kompresora je izdatak koji se penje do 1.700 KM. Ukoliko se radi o zamjenskom kompresoru cijena “pada” na oko 950 KM. 6
Ekspanzioni ventili mogu otkazati zbog nakupina metalnih čestica u sistemu. Otkazi ovih ventila su vrlo rijetki, a sanacija je relativno jednostavna. 6
Takozvani preostati služe za kontrolu pritiska u cijevima sistema. Otkazi su rijetki, a kvar se sanira relativno lako. 6
Ukoliko se desi da otkaže zaptivni ležaj osovine kompresora, intervencija zamjene će koštati oko 200 KM, ali je i punjenje sistema obavezno. 6
Isto kao što je i obaveza vozača da mijenjaju zračni filter motora, isto tako je i obaveza mijenjati i zračni filter “klime”, odnosno putničke kabine. Obično se oba ova filtera mijenjaju u istom intervalu, a cijena zavisi od modela automobila, a kreće se između 20 i 60 KM. 6
Sa klima-uređajem, također, dolazi i opcija recirkuliranja zraka. Ovu opciju imaju i neki automobili bez klima-uređaja. Uključivanjem reciklaže zraka, vanjski zrak se prestaje ubacivati u automobil, te zrak koji se nalazi u automobilu recirkulira, odnosno prolazi kroz filtere te se ponovo ubacuje u kabinu. Uključivanjem recirkuliranja zraka zajedno sa klimom najbrži je način da se unutrašnjost automobila ohladi. Također, ova opcija je izuzetno korisna na prašnjavim cestama ili u područjima gdje se nalaze fabrike koje ispuštaju neugodne mirise u okolinu. Međutim, recirkuliranje ne treba predugo držati upaljenim, jer dolazi do zasićenja zraka, te povremeno, svakih dvadeset minuta treba dopustiti svježem, vanjskom zraku da kabinu ponovo obogati kisikom. Međutim, klima krije i neke probleme, koji opet nisu toliko vezani za mane klima-uređaja, koliko za nepažnju vozača.
Obično tokom izuzetno vrućih ljetnih dana vozači podešavaju rad klima-uređaja na maksimum. Međutim, tu se kriju potencijalne opasnosti po zdravlje vozača. Zrak koji klima-uređaj putem ventilatora “tjera” u putnički prostor je daleko kvalitetniji od vanjskog iz razloga što se dodatno filtrira te sadrži veći procenat kisika. Međutim, ako je prevelika razlika između vanjske i unutrašnje temperature, tada može doći do određenih zdravstvenih problema. Ukoliko idete na duže putovanje, na otprilike 10 minuta prije zaustavljanja potrebno je povećati temperaturu u unutrašnjosti vozila na otprilike pet stepeni razlike između vanjske i unutrašnje temperature. Tada će se organizam priviknuti na tu temperaturu, te kada se vozilo zaustavi i vrata otvore, neće doći do temperaturnog šoka, koji vozač možda neće odmah osjetiti, ali organizam hoće, te može rezultirati jačom prehladom ili u najgorem slučaju toplotnim udarom. U slučaju da posjedujete klima-uređaj koji se mora ručno podešavati, onda je najbolje na desetak minuta prije zaustavljanja u potpunosti isključiti klima-uređaj te dopustite normalan protok vanjskog zraka kroz ventilaciju, te će se vanjska i unutrašnja temperatura polako izjednačiti bez posljedica po organizam.
Najviše opasnosti po zdravlje krije vožnja po gradu, odnosno vožnja na kratkim relacijama. Ukoliko je moguće, potrebno je izbjegavati vožnju sa klimom na tako kratkim relacijama. To su relacije kraće od pet kilometara gradske vožnje. Pri takvoj vožnji, za vrlo kratko vrijeme, sa uključenim klima-uređajem dolazi do velikih temperaturnih promjena, što može dovesti do neugodnih glavobolja. Međutim, za vrijeme paklenih ljetnih temperatura nekada je automobil jedino mjesto gdje se čovjek može rashladiti. Tada je ipak poželjno da se temperatura podesi na oko pet stepeni razlike između vanjske i unutrašnje. Tada organizam neće pretrpjeti neugodne temperaturne šokove. Međutim, to je opet moguće samo kod automobila sa automatskim klima-uređajem gdje postoji displej ili displeji koji pokazuju i vanjsku i unutrašnju temperaturu. U slučaju da posjedujete ručni klima-uređaj, tada vam ne preostaje ništa drugo nego gruba procjena kako ćete podesiti klima-uređaj.
Princip rada klima-uređaja identičan je na svim automobilima. Različito jedino može biti upravljanje. Najjednostavnije i najjeftinije “klime” su takozvane manuelne. Komfor je narušen time što klima u svakom trenutku “hladi” maksimalnim kapacitetom, pa je ručnom regulacijom potrebno određivati intenzitet cirkulacije i miješanje sa neohlađenim zrakom. Naprednije “klime” su takozvane automatske na kojima je moguće definisati temperaturu da bi sistem potpuno automatski održavao konstantnu temperaturu u automobilu. Nadgradnja automatskih klima-uređaja je u takozvanim različitim zonama djelovanja, pa se prostor za vozača i prostor za suvozača tretiraju kao zasebne zone u kojima je moguće postići različite temperature. Još napredniji sistemi definišu i zone iza vozača i iza suvozača.
Ovaj problem je posebno izražen kod motora male zapremine do 1,6 litara, gdje pri preticanju ili na jakim usponima klima-uređaj treba isključiti. Pri preticanju razlog za isključivanje klime je više nego očit, međutim kod izrazito toplog vremena pri jakim usponima može doći i do pregrijavanja motora malih zapremina.
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0
Comments are closed.
Dali ugradjute klimu u auta imam neki stari Dzip 95 godiste pabi imo zelju da ugradim klimu citam na portalima da se klima moze ugradit ali da nije funcjonalna kao sto je to kad je ugradjeno fabricki pabi to volio cuti od vas Mozeli,i Koja je Cijena….