Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
maj 08, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Uloga kočnica u automobilu je nesumnjivo jedna od najbitnijih i u životu putnika, i u životu automobila. Kočne sisteme uvijek treba održavati krajnje ispravnim. Ako na nekim elementima automobila ne treba štedjeti, to su, svakako, kočnice, a pogotovo one na prednjim točkovima.
Tema realizirana u suradnji sa Autoservisom Unitrade ASD Sarajevo i Autoservisom Billy Sarajevo
![]() |
Sklop guma-ovjes-kočnica najvažniji je segment automobila. On je u prvom licu zadužen za sigurnost i putnika i ostalih učesnika u saobraćaju.
Svaki automobil ima kočnice i one spadaju u segment koji se mora redovito održavati. Dijelovi kočnog sistema iziskuju redovit pregled i redovite zamjene, ali se svi potrošni dijelovi kočnica ne mijenjaju u istim intervalima.
Intervale zamjene niko ne može propisati, budući da oni u prvom redu zavise od stila vožnje, od konfiguracije terena i od vremenskih uslova koji vladaju u krajevima u kojima se automobil najčešće koristi.
5 Kočni elementi se dimenzioniraju prema performansma i prema masi vozila. Zbog toga je dosta elemenata unificirano, pa se isti elementi mogu koristiti na više različitih automobila.
Danas svi automobili imaju kočnice na svim točkovima. One mogu raditi prema istom principu, ali i prema kombinovanom principu. Današnji automobili mogu imati dvije vrste kočnica – one sa diskom i one sa dobošem. Ukoliko na automobilu nisu sve kočnice sa diskom, onda su kočnice koje rade na principu doboša obično na stražnjoj osovini. Zbog fizike kretanja i inercija, obično su kočnice na prednjim točkovima znatno kapacitetnije od kočnica koje se nalaze na stražnjim točkovima. Zbog toga se i primijenjuje sistem kombinovanih principa, budući da su kočnice sa dobošem one koje ostvaruju manju zaustavnu moć.
5 Prednje kočne pločice su elementi kočnica koji se najčešće mijenjaju. Kočne pločice se mijenjaju kada se potroše do otprilike 2 do 4 milimetra do nosećeg čeličnog dijela. Danas na tržištu BiH postoji dovoljan broj kvalitetnih brendova koji nude pločice po prihvatljivoj cijeni, tako da dileme ne bi trebalo biti.
Kočnice sa diskom su one na koje se obično češće obraća pažnja, jer su one te koje u većini slučajeva obavljaju kompletan posao (prednja osovina). Zbog toga su i sklonije bržem trošenju.
Sklop kojeg čini kočni disk, kočne pločice i kočna kliješta najvažniji su dijelovi prednjeg kočnog sistema. Ti dijelovi su skloni trošenju, a njihova zamjena smatra se takozvanim redovnim održavanjem. Kada dođe vrijeme za prvu redovnu intervenciju na kočnicama novog automobila, obično se najčešće prvo mijenjaju kočne pločice, budući da one u sistemu trpe najveće opterećenje. Kod novih automobila, dakle kada su dijelovi iz takozvane prve ugradnje, kočne pločice na prednjim točkovima obično izdrže od 30 do 60 hiljada kilometara.
Pošto je BiH, ipak, zemlja starijih automobila, koji su već odavno duboko zagazili u drugu deceniju, većina potrošnih kočnih elemenata iz prve ugradnje već davno je zamijenjena. Prve “na udaru” bile su, naravno, kočne pločice i to po nekoliko puta.
Automobil | Prednji diskovi | Disk – pločice | ||
Volkswagen Golf 2 | 55 KM | 43 KM | ||
Volkswagen Golf 4 | 155 KM | 60 KM | ||
Peugeot 206 | 123 KM | 81 KM | ||
Peugeot 307 | 136 KM | 68 KM | ||
Renault Clio II | 142 KM | 40 KM | ||
Renault Megane II | 174 KM | 88 KM | ||
Škoda Fabia I | 137 KM | 60 KM | ||
Škoda Octavia I | 155 KM | 60 KM | ||
Ford Focus I | 135 KM | 87 KM | ||
Audi A3 I | 155 KM | 60 KM | ||
Mercedes A-klasa | 151 KM | 74 KM | ||
Opel Corsa (’99.) | 90 KM | 45 KM | ||
Opel Astra G (’98.) | 118 KM | 65 KM | ||
Toyota Yaris I | 178 KM | 85 KM |
Cijene su izražene sa zamjenom u servisima ASD Unitrade
Kada su u pitanju dijelovi iz takozvane druge ugradnje, pojedini trgovci prodaju kočne pločice po nesrazmjerno niskim cijenama. Takve pločice obično izdrže kraće od 10.000 kilometara. Kvalitetnije kočne pločice morale bi izdržati barem 30.000 kilometara. I tu je računica jasna – pored troška kupovine novog rezervnog dijela, imat ćete i trošak zamjene. Zbog toga se ne isplati kupovati one najjeftinije dijelove.
Pločice ni u kojem slučaju ne smiju biti potrošene do svog nosećeg dijela, jer tada pri kočenju dolazi do radikalnog oštećenja diska. Pločice je najbolje mijenjati onda kada se smjesa zadužena za kontakt sa diskom potroši do otprilike 2-3 milimetra do nosećeg čeličnog dijela. Danas su pločice i najrenomiranjih proizvođača dovoljno jeftine da se o tome i ne isplati razmišljati, čak i onima koji voze starije automobile.
5 Debljina kočnih diskova ključna je za dužinu zaustavnog puta, a samim tim i za sigurnost. Ukoliko su kočni diskovi potrošeni više od 3 milimetra sa svake strane, to znači da su spremni za zamjenu.
Kočni diskovi su drugi segment koji je sklon trošenju. I to je vrlo jednostavan dio, ali pošto obavlja važan zadatak, nije poželjno koristiti primjerke nepoznatih brendova. Uglavnom, vijek trajanja diska je između 100 i 200 hiljada kilometara, a mijenja se otprilike nakon tri izmjene kočnih pločica. Njegova trajnost zavisi od stila vožnje, i od kvalitete izabranih kočnih pločica.
5 Slika 1 predstavlja nov i neupotrijebljen disk. Slika 2 prikazuje djelimično potrošen disk, ali u uobičajenoj eksploataciji sa redovnom izmjenom disk-pločica. Slika 3 prikazuje neravnomjerno potrošen disk, što je prouzrokovano pretjeranim trošenjem disk-pločica. U svakom slučaju, ovaj disk više nije za upotrebu pa je jedina opcija njegova zamjena.
![]() |
Disk je konstrukcijski takav da se u toku rada stanjuje. Stanjivanje diska ne može ići u nedogled, budući da puna funkcija kočnice umnogome zavisi od debljine diska. Disk je praktički neupotrebljiv, ukoliko se sa svake strane stanji za po tri milimetra. Ovdje govorimo o takozvanim samoventiliranim diskovima, koji se danas najčešće nalaze na prednjim točkovima automobila. Svaki vozač u toku vožnje može primijetiti kad je vrijeme za promjenu. Ukoliko papučica kočnice “propadne” više nego što je to uobičajeno, to može značiti da su se prednji kočni diskovi potrošili do granice upotrebljivosti. Također, ukoliko vozač primijeti blago vibriranje papučice u toku pritiska, to sasvim sigurno znači da su diskovi spremni za zamjenu. Što su diskovi tanji (potrošeniji) skloniji su krivljenju. Upravo zbog toga vozač na papučici kočnice može osjetiti vibracije. U krajnjem slučaju disk može pući upravo zbog pretjerane potrošenosti. Također, kompletna masa diska bolje apsorbuje i odvodi toplotu nastalu trenjem, od diska koji je već dotrajao. Stanjeni diskovi u svakom slučaju nisu u stanju pravilo odvesti svu toplotu.
5 Lijeve slike prikazuju nove diskove, dvostruke ventilirajuće i obične jednostruke. Pored njih su potpuno istrošeni diskovi koje obavezno treba zamijeniti. Put zaustavljanja automobila sa ovakvim diskovima se udvostručava, a na papučici kočnice osjeti se vibriranje. Dovoljna debljina diskova ispituje se preciznim mjernim instrumentima.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Kočna kliješta obično ne predstavljaju čest problem i intervencije na njima se obavljaju samo prema potrebi. U svakom slučaju svaki malo bolje opremljen servis vrlo jednostavno može procijeniti kada je došlo vrijeme za intervenciju na kočnim kliještima.
5 Posebnim mjernim instrumentima mjeri se odstupanje od osnosti. U dosta slučajeva može se desiti da diskovi i nisu potrošeni, ali su zbog teških uslova eksploatacije izgubili osnost. I takve diskove treba zamijeniti, jer neravnomjerno troše disk-pločice.
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0