Osvježeno 23 Septembra, 2023 6:00 PM
sep 12, 2023 Adnan Huseinagić Novosti, Postprodaja, Savjeti, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
Kvačilo je jedan od osnovnih elemenata u automobilu, a služi za prenos obrtnog momenta s motora na mjenjač.
Postoji više tipova kvačila, ali njegovi osnovni dijelovi i princip rada je praktično isti.
Osnovni (radni) dio kvačila je lamela, koja se nalazi između zamajca i potisne ploče, te na taj način ostvaruje vezu između motora i mjenjača. Lamela je, zapravo, čelični disk na čiji obod su obje strane zakovane (zakovicama) ili zalijepljen poseban material čija je funkcija da trenjem (frikcijom) prenese obrtni moment.
Potisna ploča, ili korpa je dio koji vrši pritisak lamele na zamajac, čime omogućuje prenos obrtnog momenta motora, preko lamele na mjenjač.
Ono što vozač pritišće nogom (papučica kvačila), zapravo je potisni (druck) ležaj, koji direktno pritišće dijafragmičnu oprugu korpe, te na taj način odvaja korpu od lamele. Na taj način se prekida prenos obrtnog momenta (Nm) od motora prema mjenjaču.
Drugačije rečeno, zamajac je čvrsto vezan za radilicu (koljenasto vratilo) motora, pa se okreće zajedno s njom. Kad je lamela pritisnuta uz zamajac, tad prenosi obrtni moment na vratilo mjenjača, a kad vozač pritisne papučicu kvačila, tad se lamela odvaja i prestaje prenos obrtnog momenta.
Najopterećeniji dio kvačila je lamela, čije se obloge tokom rada troše.
U trenutku dodira, počinje “struganje” (klizanje) lamele o metalnu površinu, pa se prenos obrtnog momenta odvija “kinematičkim” koeficijentom trenja, a kad se kvačilo potpuno “uključi”, tad se prenos obrtnog momenta ostvaruje “statičkim” koeficijentom trenja.
Uobičajeno je da obloge lamele mogu izdržati najmanje 100.000 prevezenih kilometara, iako trajnost znatno zavisi od stila vožnje vozača. Neki vozači mogu “spaliti” kvačilo prilikom jedne vožnje, a drugima kvačilo može trajati do 200.000 km, pa i više.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Gradska vožnja i vožnja po planinskim cestama, sa čestim zaustavljanjem i kretanjem, značajno skraćuju radni vijek kvačila. Naime, prilikom kretanja, lamela prenosi obrtni moment trenjem, zbog čega se zagrijava, a time i oštećuje. Trošenje kvačila je neminovan proces, pa će gotovo na svakom automobilu, prije ili kasnije trebati promijeniti kvačilo.
Svaki ciklus odvajanja i spajanja kvačila dovodi do određenog trošenja lamele, a da bi taj proces bio što “bezbolniji” potrebno je malo pažnje. (dm)
– Kvačilo treba biti ispravno podešeno i treba početi “hvatati” u donjoj trećini hoda papučice kvačila;
– Prilikom svakog mijenjanja stepeni prenosa, papučicu kvačila pritisnite do kraja;
– Tokom vožnje nemojte držati nogu na papučici kvačila, tako povećavate proklizavanje i trošenje lamele;
– Ne krećite s velikim gasom, jer nepotrebno povećavate trošenje lamele;
– Papučicu kvačila puštajte s osjećajem i odlučno – prebrzo ili presporo puštanje papučice povećava trošenje lamele;
– Kvačilo nije kočnica – nakon vožnje unatrag zakočite, zaustavite automobil, tek potom krenite naprijed;
– Ako se zaustavite na oštroj uzbrdici, radije se vratite do ravnijeg dijela ceste i onda krenite;
– Izbjegavajte “sportsku” vožnju i polazak uz škripu guma, jer u samo nekoliko polazaka možete uništiti lamelu.
Kvačilo možete provjeriti i sami, a za to vam je potrebna ravna dionica ceste, neopterećena saobraćajem.
Jednostavno krenite i ubrzajte do 30 ili 40 km/h, pritisnite kvačilo, ubacite (mjenjač) u najviši stepen prenosa, otpustite kvačilo i pritisnite papučicu gasa.
Ako se obrtaji motora polako povećavaju i ako automobil ubrzava adekvatno tome – tada je kvačilo ispravno. U suprotnom će broj obrtaja naglo rasti, a automobil neće adekvatno ubrzavati – to je znak da kvačilo (lamela) proklizava i da trebate odvesti automobil na servis.
Serviser će otvoriti i provjeriti stanje kvačila, te promijeniti ono što je potrebno.
Uobičajeno je da se promjeni cijeli “set kvačila”, a u tom slučaju je najbolje odabrati originalne dijelove, što je i najskuplja varijanta. Naravno postoje i zamjenski setovi s nižom cijenom, ali treba imati na umu da su kvalitetniji dijelovi obično i skuplji.
Naravno, u nekim slučajevima je dovoljno promijeniti samo lamelu, ili potisni ležaj, a dešava se da je potrebno promijeniti sajlu koja povezuje papučicu s potisnim ležajem.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Ako primijetite da kvačilo počinje podrhtavati prilikom kretanja, ili dolazi do pojave neobičnog zvuka prilikom pritiskanja i otpuštanja papučice kvačila, to je najčešće najava da nešto nije uredu i preporuka je konsultovati se sa serviserom.
Oprez, prije odlaska na duže putovanje, provjerite kvačilo, jer pomoć na cesti tek u rijetkim slučajevima može otkloniti kvar na kvačilu. (dm)
sep 23, 2023 0
sep 22, 2023 0
sep 20, 2023 0
sep 19, 2023 0
sep 22, 2023 0
sep 22, 2023 0
sep 22, 2023 0
sep 22, 2023 0