Osvježeno 16 Juna, 2025 1:50 AM
dec 22, 2023 Adnan Huseinagić Autobusi, Komercijalni 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Minski Automobilski Zavod, poznatiji po skraćenici MAZ – veliki bjeloruski proizvođač kamiona, autobusa, trolejbusa i lakih komercijalnih vozila – nakon 27 godina je prekinuo produkciju svog najpopularnijeg modela. To je autobus MAZ-103, “Neoplan iz Minska”, koji je još 2021. godine trebao biti umirovljen, ali su mu “život” produžile zapadne sankcije Bjelorusiji.
Autobuski veteran je prošle godine dobio “antisankcijsku verziju”, s kineskim komponentama – dizelskim motorima Weichai i automatskim mjenjačem Fast Gear. Međutim, potražnja za ovim verzijama bila je slaba, pa je posljednja serija od 10 autobusa MAZ-103.965 proizvedena s Mercedesovim motorima na komprimirani prirodni gas i potom isporučena kupcu u ruskom Rostovu na Donu.
Priča o autobusu MAZ-103 počela je 15. juna 1992. godine, kad su tvornica iz Minska i njemački autobuski gigant Neoplan potpisali ugovor o licencnoj proizvodnji gradskog autobusa Neoplan 4014 i turističkog Neoplana 316SHD. Naredne godine (1993) u Bjelorusiji je napravljeno šest gradskih autobusa MAZ-101 od njemačkih kompleta Neoplana 4014, ali su se pokazali preskupim i krhkim za lokalne ceste zbog problema s podvozjem i upravljanjem.
Kao rezultat toga, donesena je odluka da se autobus prilagodi bjeloruskim uslovima maksimalnom zamjenom uvezenih dijelova, finaliziranjem konstrukcije autobusa, ugradnjom jednostavnije stražnje osovine i podizanjem podnice u stražnjem dijelu… Krajnji rezultat bio je međugradski autobus MAZ-103, “rođen” 1996. godine, koji je imao 8-15% uvoznih dijelova i koštao oko 2,5 puta manje od prvih autobusa s Neoplanovim komponentama.
U narednih 27 godina pojavilo se 50-ak različitih verzija gradskog i međugradskog autobusa, različitih motora i mjenjača, pogona na dizel i prirodni gas. Godine 2008. je autobus pretrpio redizajn tokom kojeg je promijenjena prednja optika. Kuriozitet: Belkommunmash (BKM), dobavljač novih sarajevskih trolejbusa, na bazi autobusa MAZ-103 je 2002. godine napravio trolejbus BKM-221.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Koliko je MAZ-103 bio popularan u Bjelorusiji, Rusiji i drugim zemljama Zajednice nezavisnih država bivšeg SSSR-a, pokazuje podatak da je još 2021. godine, dakle “na samrti” modela, MAZ proizveo više od 200 gradskih i prigradskih autobusa kultne serije “103”. MAZ-103 je poslužio i kao osnova za stvaranje produženog 18-metarskog zglobnog autobusa MAZ-105, ali i dva modernija potomka MAZ-203 i MAZ-303. (jm)
jun 13, 2025 0
jun 13, 2025 0
jun 13, 2025 0
jun 13, 2025 0
jun 11, 2025 0
jun 05, 2025 0
maj 23, 2025 0
maj 22, 2025 0