Osvježeno 22 Septembra, 2023 2:50 PM
dec 07, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Koliko puta ste se našli u prilici da vam se zaledila brava, da pada snijeg i da ste nakon odleđivanja zaključili da vam je akumulator na izdisaju, a gorivo ste nasuli na pumpi koja i nema neku reputaciju?! Zaključak je jedan – zime u našim krajevima iziskuju samo 100 posto ispravan auto. Donosimo nekoliko savjeta, koji će vam jutarnji susret sa zaleđenim autom učiniti ugodnijim i jeftinijim.
Sigurno ste nebrojeno puta kroz prozor toplog doma imali priliku vidjeti promrzle vozače koji bezuspješno pokušavaju pokrenuti motor svog automobila. Neko je zovnuo prijatelja sa “provjerenim” kablovima da uz pomoć svog novog automobila pokuša pokrenuti umorne klipove nečijeg starog. Neki opet pribjegavaju metodi “loženja novina” ispod motora, a neki se služe šlepanjem ili guranjem. U većini slučajeva ovakve se neugodnosti mogu zaobići sa samo malo truda i sa malo novaca. Najsretniji su oni koji imaju vlastite garaže, čime gotovo u potpunosti sa vrata skidaju jaram dotrajalosti dijelova koji baš najbolje ne funkcioniraju u zimskom periodu. Ukratko, pred prve zimske hladnoće trebali biste imati ispravan akumulator, svjećice, grijače, filter goriva i remen na alternatoru.
⇑ Ovo su dijelovi o kojima svakako morate voditi računa ukoliko u hladnim, zimskim jutrima želite upaliti “iz prve”. Dovoljno je da jedna karika u lancu “omane” pa da nastupe problemi. I pored najbolje volje, ukoliko akumulator, svjećice ili grijači i gorivo nisu vrhunski, na posao ćete u najboljem slučaju taksijem.Prvi jutarnji susret sa kontakt-ključem auta, vrlo brzo će vam saopćiti u kakvom stanju vam je akumulator. Negativne jutarnje vrijednosti temperatura su prave ubice karakteristika akumulatora. Najpogubnije je to ukoliko nemate vlastitu garažu koja će koliko-toliko akumulator zaštititi od ekstremnih hladnoća. To najbolje znaju oni koji svakog zimskog jutra moraju posegnuti za strugačem za led dok se motor zagrijava u praznom hodu. Garažiranje automobila zasigurno će produžiti radni vijek akumulatora. To neće biti toliko izraženo ljeti, koliko će biti izraženo zimi. Ispravan akumulator ima radni napon 13,8 volti. Vremenom se gube njegova električna svojstva, u prvom redu napon i kapacitet. Ukoliko napon akumulatora u praznom hodu stoji na 12 volti, opterećen najjačim potrošačem, a to je elektropokretač, napon će pasti ispod 11 volti. U zimskom periodu to zna biti i ispod 10 volti, a tada od jutarnjeg paljenjana nema ništa. Jedino rješenje je zamjena akumulatora. Ukoliko ste laik, nabolje je taj posao povjeriti ovlaštenom servisu koji će problem riješiti bez puno problema. Sljedeće rješenje je neki dobro opremljen servis sa popunjenim skladištem svim potrebnim akumulatorskim veličinama.
Ukoliko se odlučite na kupovinu u vlastitoj režiji, morate voditi računa o kapacitetu i o rasporedu polova. Postoji takozvani evropski i azijski koncept. Razlika je u poziciji olovnih kontakata. Budući da su kablovi u automobilu dimenzionisani tačno prema poziciji polova, ukoliko dođe do greške, nikakva improvizacija nije moguća. Bolji poznavaoci prilika izmjerit će ležište za akumulator i ukoliko prostor to dopušta kupiće veći akumulator, što gotovo u pravilu znači i nešto veći kapacitet. Ovo je važno iz razloga raspoloživih resursa unutar akumulatora, budući da akumulator srazmjerno veličini i niskoj temperaturi ne može osloboditi puni resurs.
⇑ Ako u vlastitom aranžmanu krenete u kupovinu akumulatora, morate znati na kojem uglu se nalazi koji pol. Nažalost ovo nije unificirano, pa se prema tome razlikuju europske i azijske pozicije polova na akumulatoru. Napojni kablovi u automobilu obično su tačne dužine, pa “pogrešan” akumulator nećete moći upotrijebiti.
⇑ Obično je maksimalni radni vijek akumulatora pet godina. U tom periodu bi akumulator trebao besprijekorno raditi i pri niskim temperaturama. Za ispravan rad potrebno je osigurati i ispravno punjenje. Napon punjenja je prikazan na mjernom instrumentu, a on zavisi od ispravnosti alternatora.
Ukoliko vozite benzinca, znate i za takozvane svjećice. Svjećice su električne komponente koje uz pomoć visokonaponskog kalema (bobine) proizvode iskru koja pali smješu zraka i benzinske pare. I svjećice imaju svoj radni vijek, pa proizvođači automobila uglavnom preporučuju i vrstu svjećice, ali i interval u kojem bi ih trebalo zamijeniti. Danas na tržištu postoji veliki broj svjećica različitih proizvođača svjećica, i svi oni preporučuju interval zamjene. U dosta slučajeva i iskazani interval je dio marketinškog nastupa, nebili se kupci zbog “produženog” intervala odlučili upravo za njihov proizvod. Preporuka je ipak da bi se taj interval morao skratiti za tridesetak odsto. Ovo pravilo važi ukoliko se odlučite na kupovinu svjećica u vlastitom aranžmanu i u prodavnicama autodijelova. Ukoliko automobil održavate u ovlaštenom servisu ili u nekom dobro opremljenom servisu sa velikim izborom rezervnih dijelova u vlastitom skladištu, vjerovatno će osoblje takvog servisa najbolje znati preporučiti interval zamjene svjećica.
U zavisnosti od motora u kojem su namijenjene da rade, temperaturni radni režim svjećica se kreće između 500 i 900 stepeni Celzijevih. Date temperaturne granice trebaju osigurati sagorijevanje ostataka ulja koje dospijevaju na elektrode. Što je radni režim motora nestabilniji, to se na elektrodama svjećica nakuplja više taloga. To je i najveći problem bh. vozača, koji najveći dio vožnje provedu vozeći se u jutarnjim ili u popodnevnim prometnim špicama. Nataloženi ostaci na svjećicama sigurno će spriječiti proizvodnju idealne varnice, što će za posljedicu imati i loše sagorijevanje i u krajnjoj liniji nemogućnost paljenja “prve jutarnje” smješe. Ukoliko se sve to sklopi sa dotrajalim akumulatorom, najsretniji će biti taksisti ili neka mobilna automehaničarska ekipa područnog autokluba.
⇑ Kvalitetne svjećice, bez obzira na nisku temperaturu, moraju upaliti smješu goriva. Na dostrajalim svjećicama će se između elektroda pojaviti talog, što će onemogućiti stvaranje iskre. Pazite na interval zamjene.
⇑ Grijači kod dizelskih motora rade vrlo kratko, ali su skloni pregorijevanju. Mijenjaju se prema potrebi, a kvar će se najlakše otkriti prvog hladnog zimskog jutra.
Filter goriva je jedna od najvažnijih karika u sigurnom jutarnjem paljenju. Kao što je poznato filter goriva je uređaj koji iz goriva izdvaja nečistoće koje mogu negativno utjecati na provodne kanale pa i na sagorijevanje. Kada su u pitanju benzinci, filter goriva je manji problem. Benzin je u suštini znatno “čistije” gorivo, a budući da je prema strukturi rastvarač, manje je vjerovatno da će se u njemu nalaziti čestice koje će u većoj mjeri zaprljati, pa konačno i začepiti filter. Zbog toga je filter za benzin znatno manji od filtera za dizelsko gorivo. Na kraju, zima i nije toliki problem za stabilnost benzina. Sa druge strane filter za automobile sa dizelskim motorom već može predstavljati veći problem pri teškim jutarnjim hladnoćama. Osnovni problem filtera goriva za dizelske motore krije se u samom dizelskom gorivu. Prema strukturi konačnog destilata, dizelsko gorivo u sebi sadrži određen procenat parafina. Što je parafina manje, to će dizelsko gorivo imati bolju protočnost kroz uske pore papira (filtera). Problem je u tome što parafin značajno koagulira (zgrušnjava se) već pri temperaturama od 10 stepeni Celzijevih. Pri veoma niskim temperaturama struktura parafina postaje veoma čvrsta i vrlo je izvjesno da će kao takav začepiti pore na filteru. Danas se dizelskim gorivima dodaju takozvani zimski aditivi koji služe upravo tome – rastvaranju parafina. Ovakvi aditivi postoje i u maloprodaji, pa ukoliko sumnjate u “zimski dizel” nećete pogriješiti ukoliko u mjeri dodatno koristite i ovaj aditiv. Mnogi čak u rezervoar sipaju benzin, budući da je on prema strukturi rastvarač pa je u stanju pozitivno utjecati na zgrušnjavanje parafina. U svakom slučaju, poželjno bi bilo u zimu ući sa novim i čistim filterom goriva. Ukoliko jutarnje paljenje bude onemogućeno upravo zbog toga, automobil nećete moći pokrenuti sve dok se temperatura okoline ne podigne ili dok ne stavite potpuno čist filter.
⇑ Jedan od ključnih zimskih problem je takozvani “zimski dizel”. Ukoliko je u gorivu previše parafina, začepiće pore na filteru. Ukoliko ga iskusite, jedino rješenje je dodavanje aditiva za sprečavanje zgrušavanja.⇑ Nekad i najobičniji remen za prenos snage na alternator može stvarati problem. Ukoliko se remen izliže, i remenice će proklizavati, pa će se na alternator prenositi nedovoljan broj obrtaja potreban za ostvarivanje napona za punjenje.
Postoji još čitav niz perifernih detalja o kojima biste također trebali povesti računa ukoliko ne želite kasniti na posao i izlagati se nepotrebnim troškovima dolaska mobilne servisne ekipe. U svakom slučaju bolje je spriječiti nego liječiti.
⇑ Ukoliko zanemarite bilo šta od navedenog, jedini spas vam je raspoloženi komšija kojeg je ujutru na -20 obično nemoguće naći.
sep 12, 2023 0
sep 08, 2023 0
aug 27, 2023 0
aug 10, 2023 0
sep 18, 2023 0
sep 06, 2023 0
aug 08, 2023 0
jul 12, 2023 0