Osvježeno 9 Decembra, 2024 7:00 AM
jun 23, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 1
Da se zimi mora u motoru imati sredstvo protiv smrzavanja znaju i ptice na grani. Međutim, donosimo vam nekoliko vrlo uvjerljivih argumenata zašto je i ljeti potrebno imati podjednako kvalitetno sredstvo “protiv smrzavanja” u motoru!
⇑ Klasični primjerak korištene pumpe za vodu kroz koju je u ljetnim mjesecima cirkulisala samo voda
Dobra stvar među vozačima u BiH je to što zimi svi paze na to da imaju dovoljno kvalitetnu tekućinu za hlađenje motora. Budući da se radi o zimskom periodu, pored osnovne funkcije hlađenja motora, ta tekućina nikako ne bi smjela smrznuti unutar bloka motora ili unutar hladnjaka. Tačka smrzavanja se vrlo lako može odrediti. Danas postoje veoma jednostavni uređaji pomoću kojih se vrlo precizno i na osnovu nekoliku ključnih parametara može odrediti tačka kristalizacije tekućine za hlađenje.
Međutim, nemali broj vozača u ljetnom periodu ima običaj ispustiti popularni “antifriz” iz motora, i nasuti običnu vodu. Najgore od svega je to što tako nešto savjetuju ljudi koji sebe nazivaju automehaničarima, te trgovci autodijelovima (koji, kada dođe zima, opet prodaju istima novi antifriz). Razna su objašnjenja zašto to treba uraditi, od toga da to šteti motoru, pa do jednostavne uzrečice: “Pa, eto!”
⇑ Danas u svakoj automehaničarskoj radionici postoji uređaj koji će vrlo precizno odrediti koja je tačka smrzavanja rashladnog sredstva
Međutim, antifriz je davno prestao biti samo sredstvo koje se miješalo sa vodom te tako sprečavalo smrzavanje vode. Naravno, smrzavanje tekućine u motoru znači pregrijavanje motora ili, u najgorem slučaju, pucanje glave ili bloka motora!
Danas je antifriz visokotehnološka mješavina raznih hemikalija koje igraju višestruku ulogu u motoru. Primarnu ulogu smo već spomenuli, međutim, ništa manje važno je to što kvalitetan antifriz ljeti poboljšava hlađenje motora. Jednostavno rečeno, on brže predaje toplotu. Realno govoreći, i obična voda će ohladiti motor. Međutim, obična voda ima vrlo negativan utjecaj na sam motor, a pogotovo na hladnjak motora.
Poznato je i to da je korodiranje elektrohemijski proces oksidacije metala. Međutim, tehnološki napredak doveo je do toga da je to sve rjeđa pojava u motorima. Jednostavno, sredstva za hlađenje motora sadrže u sebi razne aditive koji stabiliziraju razlike u električnoj vodljivosti različitih metala kroz proces hlađenja.
Antifriz | Količina | Koncentracija | Cijena |
---|---|---|---|
Febi Antifreeze G12 | 1,5 l | 100% | 12 KM |
Febi Antifreeze G11 | 1,5 l | 100% | 10 KM |
Hifa Antifriz HG Line Freze Stop 100 | 1 l | 100% | 5 KM |
Modriča Permant Economic 100 | 1 l | 100% | 8 KM |
Modriča Permant Economic 40 | 1 l | 40% | 5 KM |
Belif Antifriz Super 100 G11 | 1 l | 100% | 6 KM |
Belif Antifriz Super 40 | 1 l | 40% | 4 KM |
Würth Antifreeze G12+ | 1,5 l | 100% | 10 KM |
Algorex Antifreeze Kühler Frostschutz SF-Plus G12 | 1,5 l | 100% | 10 KM |
Algorex Antifreeze Kühler Frostschutz G11 | 1,5 l | 100% | 10 KM |
Valeo Antifreeze zeleni G12 | 1 l | 100% | 8 KM |
Pilot Antifreeze crveni G12 | 1 l | 100% | 8 KM |
Pilot Antifreeze zeleni G11 | 1 l | 100% | 6 KM |
Rowe Hightec Antifreeze AN | 1 l | 100% | 7 KM |
Aral Antifreeze Extra | 1 l | 100% | 7 KM |
Alpine Antifreeze G11 | 1,5 l | 100% | 10 KM |
Alpine Antifreeze G12 | 1,5 l | 100% | 10 KM |
Alpine Antifreeze G13 | 1,5 l | 100% | 14 KM |
INA Antifriz BS Super G12+ | 1 l | 100% | 8 KM |
INA Antifriz AL Super G11 | 1 l | 100% | 8 KM |
INA Antifriz Super | 1 l | 100% | 5 KM |
INA Antifriz AL 40 G11 | 1 l | 40% | 5 KM |
⇑ Moderni automobili iz Grupe Volkswagen danas koriste rashladnu tečnost pod oznakom G12. Većina proizvođača antifriza u svom programu imaju upravo ovu rashladnu tečnost, tako da vozači kod izbora nemaju dilemu.
Vječno pitanje je koje sredstvo odabrati, te u kojem omjeru pomiješati vodu i antifriz? Najlakše je vozačima novijih VW-ovih vozila. Na ovim automobilima na ekspanzijskoj posudi postoji oznaka koja govori o vrsti tečnosti za hlađenje. U konkretnom slučaju popularna oznaka je G12. Sve što se naspe, osim te tekućine, ne odgovara u potpunosti tom motoru, odnosno, dijelovima koji su zaduženi za hlađenje. Sredstvo G12 ima karakterističnu crvenu boju, te je trenutno najkompleksnije sredstvo koje možete kupiti u slobodnoj prodaji na tržištu u BiH. Danas se koristi u skoro svim motorima VW-a, dok je preporučuje i većina ostalih proizvođača, osim ako drugačije ne nalažu. Njegova prednost je u vrlo jakoj antikorozivnoj zaštiti, te vrlo dobrom podmazivanju pokretnih dijelova pumpe za vodu. Nedostatak ovog sredstva može se manifestovati kod upotrebe na starijim modelima, jer ima običaj iscuriti kroz mikropukotine u sistemu hlađenja, a koje prirodno nastaju tokom eksploatacije. Istovremeno, G12 je i najskuplje sredstvo na tržištu. U ovlaštenim servisima cijena mu je i do 30 KM po jednoj litri, dok se u slobodnoj prodaji može naći po cijeni od 8 pa do 15 KM po litri. Savjetujemo da nemate predrasuda prema sredstvima koja kupite u slobodnoj prodaji, samo ukoliko su proizvod od strane nekog poznatog proizvođača. Napominjemo (za sve one koji već imaju G12 u svom motoru, ili tek namjeravaju da ga stave) da se G12 ne smije miješati sa ostalim sredstvima (naprimjer G11 ili običnim antifrizom).
⇑ Najosjetljiviji dio rashladnog sistema je pumpa. Obično se pokretni dijelovi prave ili od magnezijuma ili od plastike. Ovi materijali su otporni na vodu, ali postoje dijelovi koji su i od materijala podložnog korodiranju. To mogu biti ležejevi. Upravo zbog toga i u ljetnom periodu u sistemu hlađenja treba imati antifriz. Pored antikorozivnih karakteristika, antifrizi danas imaju i podmazujuću funkciju.
Na kraju, u kojem omjeru treba miješati vodu i antifriz? U hladnjak se, prije svega ne bi trebala sipati “obična” voda nego destilovana voda! Razlog? Manja mogućnost oksidacije metala i manja mogućnost taloženja vodenog kamenca.
Omjer između destilovane vode i antifriza koji preporučuju proizvođači je maksimalno 65 odsto u korist antifriza. To je zbog toga što previše antifriza može izazvati pojavu balončića pri visokim temperaturama u motoru, koji onda stvaraju eksplozije unutra hladnjaka izazvane velikim pritiskom zatvorenog sistema hlađenja. To onda može trajno uništiti vrlo osjetljive stijenke hladnjaka, te čak i zaptivač između glave i bloka motora.
⇑ Ukoliko se u rashladnom sistemu nalazi obična voda, u ćelijama hladnjaka nataložiće se kamenac i tako spriječiti nesmetan protok rashladne tečnosti. Antifrizi su sredstva u kojima nema kamenca, pa je i iz ovih razloga u rashladnom sistemu potrebno imati odgovarajući antifriz.
Najbolji omjer je 50:50 odsto, ako je instalacija, odnosno, auto relativno novijeg godišta (nažalost, prema našim standardima to je do 10 godina). To će obezbijediti sigurnu vožnju i do 40 stepeni Celzijusovih ispod nule. Međutim, ako u sistemu hlađenja dvije trećine čini voda, opet se može sigurno prebroditi bosanska zima, jer to znači da je tačka smrzavanja na otprilike -25 C.
Kakav zaključak možemo izvesti? Sredstvo za hlađenje motora, odnosno, sredstvo protiv smrzavanja mora biti visoke kvalitete. Koliko god se ovo banalno činilo, ipak se mora paziti na proizvođača kao i cijenu.
Tekućina za hlađenje mora se mijenjati svake dvije godine, bez obzira na to šta vam vaš mehaničar kaže. Hiljade inženjera, koji rade samo na tome kako da produže vijek trajanja te tekućine, to vam savjetuje, pa razmislite ko je u pravu!
nov 27, 2024 0
nov 22, 2024 0
nov 21, 2024 0
nov 04, 2024 0
dec 04, 2024 0
nov 26, 2024 0
nov 21, 2024 0
okt 04, 2024 0
Comments are closed.
Svaka cast za tekst. Precizno, jasno, poucno.