Osvježeno 23 Januara, 2025 9:50 AM
sep 06, 2010 Adnan Huseinagić Polovni, Toyota 0
Klasičnog terenca sa primjesama osobina vojnog vozila predstavlja treća generacija Toyotinog 4Runnera. 4Runner je, uglavnom, građen prema iskustvima misija UN-a u svjetskim kriznim područjima, pa mu se stoga s pravom pripisuju osobine neuništivosti. Nakon početka povlačenja misije UN-a iz BiH, u našoj zemlji ostalo je nekoliko stotina ovih automobila koji su se mahom našli kod nakupaca, a potom kod pojedinačnih vlasnika. Iskustvo je pokazalo da uz određene modifikacije sistema hlađenja, Toyota 4Runner može nadživjeti svog vlasnika.
Tema realizovana u saradnji sa ovlaštenim servisom za Toyotu
Prisutnost UN-a i raznih vojnih organizacija na području naše zemlje, imalo je pozitivan odraz na neke vrlo važne aspekte života. Nakon dugotrajnog rata, donijeli su mir, ali i hiljade tona otpada i gomilu veneričnih bolesti. Kao što to obično bude, među otpadom su ostavili mnoge automobile – i one neupotrebljive, ali i one itekako upotrebljive.
Tako se odjednom početkom ovog milenijuma na bh. tržištu polovnih automobila našlo na stotine Toyotinih i Nissanovih terenskih automobila sa UN-ovom naljepnicom na vratima. Trupe su otišle, ali su u nemilosti ostali njihovi još uvijek upotrebljivi automobili.
Davno smo postali zemlja SUV-ova, a ovo je bila vrlo “jeftina” prilika da zaljubljenici dođu do svog primjerka. Ove Toyote i Nissani su se prodavale po mizernim cijenama, ali je problem bio u tome što ih “mirovnjaci” nisu prodavali pojedinačno nego u flotama, nekada većim i od stotinu primjeraka. Bila je to odlična prilika za nakupce koji su cijenu odmah udvostručavali.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Poseban trag ostavio je terenski automobil Toyota 4Runner, koji je postao poprilično popularan na području BiH. Toyota 4Runner treće generacije, proizvodila se od 1996. godine do 2001. godine, a korištena je u zemljama koje su zahtijevale prevoz koji će u mnogo čemu biti jednostavniji od prevoza običnim, konvencionalnim automobilom. Upravo zbog te potrebe, najjača internacionalna organizacija (UN) svake godine se opredjeljuje za po nekoliko stotina, a nekad i za po nekoliko hiljada terenskih automobila koji su svjetsku reputaciju sticali u najnegostoljubivijim krajevima svijeta.
Nije teško pogoditi da se u većini slučajeva upravo radi o Toyotama, koje su nerijetko konstruisane baš prema zahtjevima i potrebama UN-a. Posebni zahtjevi uglavnom se odnose na namjensko predimenzionisanje najopterećenijih elemenata i konstruisanje motora koji su u stanju gutati i najprljavija goriva. Zasigurno je da je i Toyotin model 4Runner konstruisan namjenski za najosjetljivija svjetska krizna područja. Istini za volju, 4Runner se kao pandan “evropskom” Land Cruiseru proizvodi za tržište SAD-a, ali u nešto “pitomijem” izdanju.
“Runneri” prisutni u BiH su bez izuzetka sa trolitarskim turbodizelskim motorom i sa 125 KS (125 KS – prva generacija motora, 130 KS – druga generacija i 147 KS motor sa interkulerom). Sa prvim prispjelim primjercima stigli su i prvi problemi. Budući da ovaj automobil nikako nije bio namijenjen bh. (ni evropskom) tržištu, niko nije bio u prilici nabaviti ama baš ni jedan rezervni dio. Tek nakon gomilanja neupotrebljivih automobila, najspremniji su se po cijelom svijetu dali u potragu za onim osnovnim.
Zadnji na listi zainteresovanih bili su ovlašteni Toyotini servisi, budući da se sistem njihovog funkcionisanja zasniva na automoblima koji su u prethodnom periodu dolazili kroz zvanične prodajne mreže.
Jedan od rijetkih problema koji mogu zadesiti 4Runnera je hladnjak motora koji jednostavno nema dovoljno kapaciteta da bi ohladio veliki trolitarski motor. Kvar koji slijedi uslijed slabog hlađenja je krivljenje glave motora, a “iskusni” preporučuju mijenjanje slabog aluminijumskog hladnjaka sa nešto skupljim i “rjeđim” bakarnim.
Najizraženiji problem zbog kojeg je “usidreno” nekoliko stotina primjeraka ticao se krivljenja i, u radikalnijim slučajevima, pucanja glave motora, koja je direktno prouzrokovana neprilagođenom sistemu hlađenja. Nikada zvanično nije objelodanjeno zbog čega je veliki broj 4Runnera bio sklon pregrijavanju i gotovo trenutnom krivljenju glave motora i njenoj havariji, budući da 4Runner u ovom obliku nije ni namijenjen bh. tržištu, ali smo u razgovoru sa desetinama korisnika i sa desetinama iskusnih automehaničara došli do interesantnih saznanja.
Uglavnom, problem se rješava zamjenom hladnjaka motora. Prema pretpostavkama, saće hladnjaka namijenjeno je pustinjskim uslovima i krajevima gdje nema puno atmosferskih izlučevina. Tome u prilog ide i činjenica da se iza radijatora nalazi ogroman propeler čiji je kapacitet u stanju progurati čestice pustinjskog pijeska, ali ne i blata kojeg u BiH ima u prakomjernim količinama. Naravno da se taloženjem blata na saću hladnjaka sprečava neophodan protok zraka, što značajno utječe na kvalitet hlađenja motora. Iskusni preporučuju skidanje postojećeg aluminijumskog i ugradnju kapacitetnijeg i “rjeđeg” bakarnog radijatora. Način popravke se pokazao vrlo djelotvornim.
Ostalih anomalija, zapravo, i nema, jer je većina ključnih dijelova svakako predimenzionisana. Rijetko se bilježe kvarovi zaptivnih ležajeva, a “najosjetljiviji” su oni na stražnjem diferencijalu. Također, od načina upotrebe zavisi i trajnost gumica na elementima prednjeg ovjesa. Radionice bilježe i sporadično otkazivanje plovka u rezervoaru.
⇑ Unutrašnjost ne šarmira ljepotom, ali će svi dijelovi sigurno izdržati i najgrublje torture. Unutrašnjost 4Runnera i jeste i konstruisana i koncipirana tako da prvo zadovolji potrebe, a tek onda estetiku.
Jedina osobina prema kojoj 4Runner zaostaje za istinskom terenskom konkurencijom je nedostatak blokade diferencijala na prednjoj i na stražnjoj osovini. Naime, 4Runner posjeduje samo blokadu centralnog diferencijala uz kojeg su terenske sposobnosti ograničene. I pored tog “nedostatka” 4Runner je odličan izbor za kupovinu prvenstveno zbog vrlo prihvatljive cijene, pouzdanosti, izdržljivosti i izgleda karakterističnog za pravog terenca. Kao što se i očekivalo, izgled treće generacije 4Runnera nije mnogo mijenjan u odnosu na prethodne generacije, iako je automobil u potpunosti nanovo razvijan. Prednja strana karakteristična za hladnokrvne terence direktno prikazuje za šta je namijenjen 4Runner, dok ostatak automobila prati formu i dinamiku terenskih vozila.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Nema pravila oko savjeta koliko star primjerak kupiti. Svaki model koji možete vidjeti na našim cestama isključivo je vožen rukama zaposlenih u međunarodnim vojnim, mirovnim ili humanitarnim organizacijama. Pokazatelj može biti opšte stanje, ali se svakako preporučuje pregled rashladnog sistema i glave motora.
4Runner nije komplikovan za održavanje. Traži samo redovnu zamjenu ulja, a ostale intervencije mogu napraviti i malo bolje opremljene automehničarske radionice.
Toyota 4Runner | 3.0 turboD (125 KS) | ||
Zapr. motora (ccm) | 2.982 | ||
Snaga motora (kw/KS) | 93 / 125 | ||
Obr. moment (Nm – obr/min) | 287 / 2.000 | ||
Kočnice (naprijed / nazad) | disk / disk | ||
Međuos. rast. (mm) | 2.675 | ||
Dimenzije D/Š/V (mm) | 4.539 / 1.689 / 1.689 |
Toyota 4Runner |
|||
– Preporučeni servis | |||
Dijelovi | 3.0 turboD (125 KS) | ||
Zupčasti remen i zatezači | 537 KM | ||
Klinasti remen | 126 KM | ||
Grijači | 590 KM | ||
Mot. ulje (7 l) | 171 KM | ||
Uljni filter | 42 KM | ||
Zračni filter | 95 KM | ||
Filter za gorivo | 103 KM | ||
Disk – pločice (prednje) | 120 KM | ||
Ukupno | 1.784 KM | ||
Preporučeni servis nakon kupovine polovnog automobila koji ne posjeduje servisnu knjižicu (cijene dijelova sa ugradnjom). | |||
– Troškovi održavanja | |||
Dijelovi | 3.0 turboD (125 KS) | ||
Ulje za mjenjač | 79 KM | ||
Ulje za kočnice | 96 KM | ||
Pumpa za vodu | 547 KM | ||
Zaptivač poklopca ventila | 120 KM | ||
Kočni diskovi prednji (par) | 449 KM | ||
Disk – pločice / obloge (zadnje) | 228 KM | ||
Amortizeri (prednji par) | 1.035 KM | ||
Amortizeri (zadnji par) | 324 KM | ||
Krajnice (par) | 391 KM | ||
Lafete | 800 – 996 KM | ||
Homokin. zglob (lijevi) | 991 – 1.413 KM | ||
Homokin. zglob (desni) | 991 – 1.413 KM | ||
Manžetne na hom. zgl. (par) | 507 KM | ||
Ležajevi (prednji par) | 753 KM | ||
Ležajevi (zadnji par) | 466 KM | ||
Set kvačila | 1.195 KM | ||
Hladnjak motora | 1.337 KM | ||
Auspuh (zadnji lonac) | 812 KM | ||
Far (prednji) | 469 KM | ||
Far (zadnji) | 205 KM | ||
Vjetrobr. staklo (prednje) | 827 KM | ||
Vjetrobr. staklo (zadnje) | 638 KM | ||
Bočno staklo (prednje) | 198 KM | ||
Bočno staklo (zadnje) | 176 KM | ||
Izvor informacija: Ovlašteni servis za Toyotu |
jan 22, 2025 0
jan 21, 2025 0
jan 18, 2025 0
jan 15, 2025 0