Osvježeno 13 Septembra, 2024 10:55 AM
mar 10, 2011 Adnan Huseinagić Fiat, Polovni 0
Izgleda da su se “historijski” neuspjesi FIAT-a nepravedno prelomili preko Bravinih leđa, koja je zaslužila bolju poziciju na tržištu polovnih automobila. Nesporno je da problemi i dalje postoje, ali je napravljen kvalitativni korak naprijed. Prilikom izbora polovnog primjerka potrebno je obratiti pažnju na elektroinstalacije, a što se tiče motora, čini se da je FIAT išao iz krajnosti u krajnost ugrađivanjem lošeg 1,4-litarskog i ugrađivanjem gotovo “bezgrešnog” 1,6-litarskog motora. Za razliku od nekih benzinskih, svi dizelski motori su poprilično dobri, a istraživanje je pokazalo da 1,9-litarski JTD predstavlja najbolji izbor pri kupovini Brava.
Tema realizovana u saradnji sa ovlaštenim servisom za Fiat
Pratite nas i podijelite vijest: |
FIAT-ov pokušaj da izađe iz problema i vrati se na put stare slave, bila je proizvodnja kompaktnog automobila Brava. Sada već poprilično daleke 1995. godine Brava je predstavljala pravo dizajnersko osvježenje u klasi kompakta. Ni jedan drugi automobil nije imao tako “izazovan” i dopadljiv izgled pa je, samim tim, odudarao od konvencionalnih linija Golfa, Astre ili Peugeota 306. Međutim, uništena FIAT-ova reputacija raznim automobilima kao što je Ritmo, Uno i slično, jednostavno nije mogla biti povraćena za kratko vrijeme. FIAT je vrlo hrabro počeo i odmah je predstavio tri verzije automobila. Trovratna verzija bila je Bravo, četverovratna Marea, a peterovratna Brava. Iako je izgled stražnjeg dijela različit, svi sklopovi su gotovo identični za sva tri automobila.
⇑ Prednja strana FIAT-ovog kompakta ista je za sve tri verzije automobila, ali i pored toga, upečatljivost i nadasve čudan i neobičan izgled sigurno će privući mnogo pogleda.
Godine eksploatacije kompaktnog italijana pokazali su nedostatke sa kojima se Brava bori. Na modelima sa samog početka proizvodnje, problem je bio sa materijalom koji je oblagao unutrašnjost. Naime, vrlo lako se odlijepi sa plafona i drugih dijelova koje oblaže. Ostatak materijala u unutrašnjosti je zadovoljavajućeg kvaliteta, iako se na ručicama za otvaranje vrata, volanu ili sjedištima više nego uobičajeno primijete tragovi upotrebljavanja. Također, električni podizači stakala znaju biti neposlušni, stoga, ukoliko je Brava izbor za kupovinu, potrebna je provjera svakog od njih, i to nekoliko puta.
⇑ Unutrašnjost, iako dizajnerski poprilično nadživljena, ipak suvereno odolijeva zubu vremena. To je postignuto oblim i neuobičajenim izgledom, a i pored toga, kvalitet sklopova je na poprilično visokom nivou.
Kao što se vanjski izgled poprilično izdvajao iz tadašnjih standarda, tako je i unutrašnjost bila jednostavno “drugačija” od svih drugih. Upravo zbog toga, čak i puno kasnije, bar izgledom, unutrašnjost Brave odolijevala je zubu vremena i izgledala moderno. Za razliku od poprilično kvalitetne i izdržljive unutrašnjosti, dijelovi izloženi vanjskom utjecaju ipak nisu tako dugotrajni. Jedan od nebitnih, ali svakako iritantnih je boja koja je nanesena na plastične površine, kao što su odbojnici, lajsne i slično. Gotovo bez izuzetka, boja ispuca i počne se ljuštiti. Naravno, to ne predstavlja veliki problem, međutim, uveliko srozava ugled automobila.
⇑ Problemi sa ljuštenjem boje, najizraženiji su na plastičnim površinama, posebno odbojnicima, koji očito ne mogu odoliti brzim promjenama vremenskih uslova. Problem nije veliki međutim, mnogo utječe na cjelokupni izgled automobila.
Kao i boja na odbojnicima, ni ručice na vratima ne mogu se oduprijeti različitim vremenskim uslovima. Od svih proizvedenih, bar devedeset odsto modela imalo je problema sa ručicama, kojima se guma kojom su obložene, jednostavno počne rasipati. Servisi su upoznati sa tim problemom, pa su u većini slučajeva opremljeni rezervnim ručicama. U ovlaštenom servisu zamjena jedne ručice košta 100 KM, što baš i nije mali iznos, ali su u pravilu znatno kvalitetnije od ručica iz takozvane prve ugradnje.
⇑ Jedan od problema koji je “pogodio” gotovo svakog Brava koji je izašao iz tvornice je brzo rasipanje gume na ručicama za otvaranje vrata. Svi servisi su dobro upoznati sa tim problemom, a promjena jedne košta 100 KM.
⇑ Ako se prema automobilu ne postupa “humano”, prve koje popuste su lafete i kugle na lafetama. Nažalost, nije moguće izmijeniti samo kuglu, bez lafete, već FIAT ta dva sklopa prodaje kao jedan dio. Izmjena lafeta u ovlaštenom servisu nije jeftina i košta 200 KM.
Kao i kod većine Fiata, mnogo izraženiji problemi su kvarovi na elektroinstalacijama. Potrebno je provjeriti da li rade svjetla, kao i sve prekidače i tastere koji aktiviraju neke električne uređaje. Ovo se posebno odnosi na ručice pokazivača pravca i brisača, što je poznata Fiatova “boljka”. Električnih uređaja trebalo bi biti mnogo, jer je FIAT Bravu “napunio” sa mnogo opreme, pa nije iznenađenje ako se na većini primjeraka nalaze električni podizači stakala, električno podešavanja retrovizora, klima-uređaj, daljinsko centralno zaključavanje i slično.
⇑ Problemi koji su FIAT-a gotovo “sahranili”, između ostalog su i problemi sa osnovnim sklopovima za upravljanje svjetlosnim signalima ili brisačima. Naime, mehanizam ručica za upravljanje, nakon nekoliko godina eksploatacije, jednostavno otkaže i potrebna je potpuna izmjena.
Kao što je bio darežljiv sa opremom, FIAT je imao široku paletu motora, pa je moguće izabrati između osam različitih. Naravno, većina je pouzdana i dugotrajna, međutim, ima i onih od kojih treba doslovno bježati. Prvi od “loših” je 1,4-litarski benzinac čija konstrukcija jednostavno ne može izdržati dužu eksploataciju. Naime, mali motor razvija 80 KS, što je sasvim dovoljno, ali s obzirom na to da jedna bregasta osovina treba da upravlja sa dvanaest ventila, cijela konstrukcija vrlo brzo počne stvarati probleme. Motor ne gubi mnogo na snazi, međutim potrošnja drastično poraste. Nažalost, Brava sa tim motorom teško da može preći više od 150.000 kilometara bez opsežnih “zahvata” na motoru. Također, tom motoru nisu strani ni problemi sa pumpom rashladne tečnosti. Na početku prodaje, pored neslavnog 1,4-litarskog motora u ponudi su bila još dva benzinca, 1,6-litarski i 1,8-litarski. Kao najbolji izdvojio se 1,6-litarski, koji sa 103 KS i 16-ventilskom tehnologijom, zaista pokazuje da FIAT nije zaboravio praviti odlične motore. Motor je veoma pouzdan i dugotrajan, a bez većih problema poguraće Bravu čak i više od 300.000 kilometara. Jedini nedostatak je potrošnja goriva u gradskom režimu saobraćaja prilikom malo agresivnije vožnje, kada motor često potroši i više od deset litara goriva na 100 kilometara.
Uz benzince na početku prodaje u ponudi su bila i dva dizelska 1,9-litarska motora sa 75 KS i sa 101 KS. Oba motora bila su poprilično pouzdana, s tim da su zabilježeni problemi sa turbinom kod jačeg modela. Nakon tri godine na tržištu uslijedio je manji redizajn. Očekivano, izgled je ostao nepromijenjen, međutim, FIAT je unaprijedio mnoge sklopove i zamijenio nekoliko starih motora novim. Nakon 1998. godine u ponudi više nije bilo modela sa 1,4-litarskim benzincem kojeg je zamijenio 1,2-litarski šesnaestventilac sa 80 KS. Kako se kasnije ispostavilo, ni taj motor nije bio među najpoželjnijim. Te godine zamijenjeni su i dizelski motori, a Brava je bila među prvim automobilima koji su dobili dizelski turbomotor sa Common-Rail sistemom ubrizgavanja goriva. Motor je kao i prethodni, 1,9-litarski, a razvija 105 KS. Tokom korištenja, upravo taj motor, uz 1,6-litarski benzinac, isplivao je kao najprimjereniji za Bravu.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Na žalost dilera, a na radost kupaca, Brava mora nositi teško FIAT-ovo breme, pa je, nepravedno, cjenovni rang daleko niži od ranga najbližih konkurenata. Neočekivano, Brava je postala vrlo tražen polovan automobil, a to je postigla izuzetno niskom cijenom, odličnom opremom i poprilično dobrim kvalitetom. Uz pravilan izbor motora (preporučujemo 1,6-litarski benzinski ili 1,9-litarski JTD), Brava postaje odličan izbor za profile kupaca koji finansijski ne mogu “dobaciti” dalje.
⇑ Na Bravi su primjetni i neki drugi “fiatovski” problemi koji se tiču direktno elektronike. Kao i na novijem Stilu, problemčić koji može izazivati nervozu su razne signalne lampice koje počnu svijetliti bez obzira na to da li je to potrebno ili nije.
Brava je jedan od onih automobila koji nisu imali veliki broj grešaka zbog kojih je trebao opoziv. Za šest godina na tržištu, Brava je opozvna samo tri puta, a zanimljivo, uvijek je bio problem sa kočnim sistemom.
– Prvi opoziv desio se početkom maja 1997. godine kada je FIAT opozvao 17.000 Brava. Opoziv je registrovan pod rednim brojem R1997/004, a ticao se kočnog sistema. Naime, nakon brze vožnje, servo asistencija prilikom kočenja bila bi izgubljena, jer je benzin ulazio u sklop servo membrane. Problem je riješen postavljanjem nove cijevi servo vakuum-pumpe i pregledanjem cijelog kočnog sistema. Opoziv se desio na automobilima sa brojevima šasija od ZFA18200000000000 do ZFA18200004361121.
– Druga serijska greška otkrivena je u martu 1998. godine, a registrovana je pod brojem R1998/020. Greška se ponovo odnosila na kočni sistem, tačnije na kabl koji se trljao o cijevi kočnog servo uređaja. Trljanjem, moglo je doći do oštećenja cijevi, a samim tim i gubitka kočne sile. FIAT je opozvao 367 Brava, a problem je otklonjen postavljanjem novog, prilagođenog kabla. Opoziv se desio na automobilima od početka produkcije do broja šasije 4566402.
– Posljednji opoziv bio je također u 1998. godini, ali u decembru. Problem je još jednom bio izražen na kočnicama, i to na vakuumskoj servo pumpi. Naime, zbog lošeg kvaliteta servo pumpa je prestajala raditi, ali osnovni kočni sistem i dalje je ostajao upotrebljiv. Problem je riješen postavljanjem nove, kvalitetnije servo pumpe na 315 automobila. Opoziv se odnosio na automobile sa brojevima šasija od 4668589 do 4782470 i od 244720 do 291782.
Fiat Brava | 1.6 16v (103 KS) | 1.9 JTD (101 KS) | ||
Zapr. motora (ccm) | 1.581 | 1.910 | ||
Snaga motora (kw/KS) | 76 / 103 | 74 / 101 | ||
Obr. moment (Nm – obr/min) | 145 / 4.000 | 200 / 1.500 | ||
Kočnice (naprijed / nazad) | disk / doboš | |||
Međuos. rast. (mm) | 2.745 | |||
Dimenzije D/Š/V (mm) | 4.185 / 1.740 / 1.420 | |||
Zapr. prtljažnika (l) | 380/1.165 | |||
Maks. brz. (km/h) | 175 | 182 | ||
Ubrz. 0-100 km/h (s) | 13,0 | 11,0 | ||
Prosj. potr. (l/100 km) | 6,9 | 5,5 |
Fiat Brava |
||||
– Preporučeni servis | ||||
Dijelovi | 1.6 16v (103 KS) | 1.9 JTD (101 KS) | ||
Zupčasti remen i zatezači | 340 KM | 435 KM | ||
Klinasti remen | 34 KM | 74 KM | ||
Svjećice | 50 KM | – | ||
Grijači | – | 288 KM | ||
Motorno ulje (4 l) | 60 KM | 65 KM | ||
Uljni filter | 18 KM | 20 KM | ||
Zračni filter | 15 KM | 15 KM | ||
Filter za gorivo | – | 54 KM | ||
Disk – pločice (prednje) | 95 KM | 105 KM | ||
Ukupno | 612 KM | 1.056 KM | ||
Preporučeni servis nakon kupovine polovnog automobila koji ne posjeduje servisnu knjižicu (cijene dijelova sa ugradnjom). | ||||
– Troškovi održavanja | ||||
Dijelovi | 1.6 16v (103 KS) | 1.9 JTD (101 KS) | ||
Ulje za mjenjač (3 l) | 36 KM | 36 KM | ||
Ulje za kočnice (1 l) | 14 KM | 14 KM | ||
Pumpa za vodu | 190 KM | 130 KM | ||
Kočni diskovi prednji (par) | 135 KM | 230 KM | ||
Disk – pločice (zadnje) | 100 KM | 100 KM | ||
Amortizeri (prednji par) | 230 KM | 440 KM | ||
Amortizeri (zadnji par) | 180 KM | 180 KM | ||
Krajnice (par) | 120 KM | 120 KM | ||
Lafete | 160 KM | 160 KM | ||
Homokin. zglob (lijevi) | 260 KM | 290 KM | ||
Homokin. zglob (desni) | 260 KM | 290 KM | ||
Manžetne na hom. zgl. (par) | 60 KM | 50 KM | ||
Manžetne do mjenjača | 100 KM | 150 KM | ||
Ležajevi (prednji par) | 270 KM | 380 KM | ||
Ležajevi (zadnji par) | 360 KM | 360 KM | ||
Set kvačila | 410 KM | 480 KM | ||
Hladnjak motora | 450 KM | 430 KM | ||
Auspuh (zadnji lonac) | 810 KM | 805 KM | ||
Far (prednji) | 285 KM | 285 KM | ||
Far (zadnji) | 145 KM | 145 KM | ||
Vjetrobr. staklo (prednje) | 380 KM | 380 KM | ||
Vjetrobr. staklo (zadnje) | 510 KM | 510 KM | ||
Bočno staklo (prednje) | 165 KM | 165 KM | ||
Bočno staklo (zadnje) | 220 KM | 220 KM | ||
Vanjski retrovizor | 180 KM | 180 KM | ||
Izvor informacija: Ovlašteni servis za Fiat |
Fiat Brava |
||||
– Troškovi održavanja | ||||
Dijelovi | 1.6 16v (103 KS) | 1.9 JTD (101 KS) | ||
Zupčasti remen i zatezači | 129 KM | 155 KM | ||
Klinasti remen | 14 KM | 23 KM | ||
Svjećice | 21 KM | – | ||
Grijači | – | 57 KM | ||
Motorno ulje (4 l) | 37 KM | 37 KM | ||
Uljni filter | 11 KM | 11 KM | ||
Zračni filter | 12 KM | 12 KM | ||
Ulje za mjenjač | 7 KM | 7 KM | ||
Ulje za kočnice | 7 KM | 7 KM | ||
Pumpa za vodu | 67 KM | 79 KM | ||
Disk – pločice (prednje) | 77 KM | 87 KM | ||
Disk – pločice (zadnje) | 40 KM | 50 KM | ||
Kočni diskovi prednji (par) | 58 KM | 92 KM | ||
Manžetne na hom. zgl. (par) | 20 KM | 20 KM | ||
Amortizeri (prednji par) | 259 KM | 259 KM | ||
Amortizeri (zadnji par) | 119 KM | 119 KM | ||
Krajnice (par) | 15 KM | 15 KM | ||
Lafete | 76 KM | 76 KM | ||
Ležajevi (prednji par) | 76 KM | 76 KM | ||
Ležajevi (zadnji par) | 154 KM | 154 KM | ||
Set kvačila | 257 KM | 350 KM | ||
Hladnjak motora | 276 KM | 319 KM | ||
Auspuh (zadnji lonac) | 139 KM | 140 KM | ||
Far (zadnji) | 165 KM | 165 KM | ||
Vanjski retrovizor | 104 KM | 104 KM |
aug 14, 2024 0
aug 06, 2024 0
aug 05, 2024 0
jul 29, 2024 0