Osvježeno 6 Decembra, 2023 2:38 AM
okt 14, 2009 Adnan Huseinagić Hyundai, Polovni 0
Jedan od ponosa korejske autoindustrije je prva generacija Hyundaijevog Santa Fea, koji je u Evropu stigao 2002. godine. On je bio pravi vojnik koji se hrabro suprostavio predrasudama koje su Evropljani imali prema korejskim automobilima, što je dokazao tek nakon prekida proizvodnje. I pored svega, vrijeme je pokazalo da je Santa Fe iz 2002. godine dostigao reputaciju pouzdanog i sigurnog automobila, koji za relativno malo novaca, nudi čak i više nego znatno zvučnija konkurencija. Također, vrijeme je pokazalo da su neopravdane predrasude vladale kada su u pitanju bili i motori.
Tema realizovana u saradnji sa ovlaštenim servisom za Hyundai – Billy doo Sarajevo
[sam_ad id=”12″ codes=”true”] |
Iako su oduvijek bili na samoj margini dešavanja u autosvijetu, Korejci su, ipak, mnogo utjecali na cjelokupnu autoindustriju koja bez njih sigurno ne bi bila to što jeste. Njihovo postojanje zasnivalo se na proizvodnji veoma jeftinih automobila koji su jedva zadovoljavali sigurnosne i druge propise, kako matičnih zemalja, tako i zemalja u Evropi.
Prvi ozbiljniji korak napravljen je devedesetih godina proteklog vijeka kada je Hyundai svoje “američke modele” uz neznatne promjene ponudio i u Evropi, no tada veći uspjeh nije zabilježen. Prava prekretnica bila je početkom novog milenijuma, kada su se trebali zamijeniti modeli koji se već dugi niz godina nalaze na tržištu. Nove generacije narodnog Accenta, aristokratske Sonate ili sportskog Coupea, plijenile su pažnju prilično neobičnim izgledom, dok su se tokom godina dokazali i kao veoma izdržljivi i pouzdani. Namjerno ili ne, upravo tada je predstavljena i prva generacija Santa Fea. Hyundai ga je napravio na bazi “niže” Sonate, a ubrzo je postao alternativa onima koji nisu mogli priuštiti RAV-a 4 ili, ipak, nisu imali strpljenja da čekaju da se proizvede i njihov primjerak. Istini za volju, dizajn namijenjen Amerikancima, u srce baš i nije dirao Evropljane, pa je Santa Fe ostao “privilegija” hrabrih. Kasnije se, međutim, pokazalo da je zadovoljstvo kupaca bila više nego dobra reklama za Hyundai.
Tokom pet godina koliko je bio na tržištu novih automobila, prvi Santa Fe je izborio status prilično pouzdanog SUV-a. Za vrijeme aktivne proizvodnje, u BiH je prodato 350 primjeraka, a sudeći prema izjavama vlasnika koji su redovno posjećivali servis, problema gotovo da i nije bilo. 2006. godine, kada je novi Santa Fe zamijenio starog, intenzivnije je krenula i trgovina polovnim primjercima. “Vidni” nedostatak na prvim primjercima bila je nedovoljno kvalitetna plastika, koja je relativno mnogo kvarila ugled Santa Fea. Naime, već nakon pedesetak hiljada pređenih kilometara, na upravljaču ili na ručici mjenjača jasno su ostajali j vidljivi tragovi korištenja. Taj nedostatak je nakon tri godine otklonjen redizajnom. Iako je vizuelna razlika bila jedva primjetna, kvalitet materijala u unutrašnjosti je dignut za stepenik više.
⇑ Kao i ostali mali SUV-ovi, i prvi Santa Fe mogao se kupiti u dvije verzije – sa pogonom na dva ili sa pogonom na četiri točka. Naravno, sama koncepcija automobila čak i sa pogonom na dva točka dozvoljava poneki off-road izlet, ali modeli sa pogonom na četiri točka mnogo su sposobniji i izdržljiviji na terenu.
Popularizaciji je značajno pomogao i veliki izbor verzija, pa je pored “soft” modela sa prednjim pogonom, Hyundai nudio i relativno sposobne off-road modele sa pogonom na četiri točka. Zanimljivo je i to da su modeli sa pogonom na svim točkovima na terenu ostavljali sasvim ozbiljne utiske! Štaviše, na primjercima (barem onim u BiH) koji su svoj radni vijek provodili uglavnom van asfaltirane ceste nisu zabilježeni neki uobičajeni kvarovi.
⇑ Jedan od problema koji i nije tako uobičajen među ostalim automobilima, a još manje među SUV-ovima je i lom “zupčanika” ABS-a. Naime, lom ovog zupčanika prouzrokuje se isključivo neprimjerenom vožnjom, što u većini slučajeva skida krivicu sa proizvođača, međutim, sigurno bi mnogi bili zahvalni da je ovaj zupčanik nešto kvalitetniji. Cijena zamijene ovog elementa u ovlaštenom servisu košta 150 KM.
Međutim, neki elementi su ipak su podložni povremenim kvarovima. Prvi razlog vanredne posjete servisu su gumice na prednjem stabilizatoru, dok je praksa pokazala da bi i “zupčanik” ABS-a mogao biti kvalitetniji. Lom ovog zupčanika ili rana istrošenost spomenutih gumica prouzrokovani su isključivo neprimjerenom vožnom. Za intervencije na tim elementima i za njihovu zamijenu, ovlašteni servis naplaćuje 150 KM, odnosno 80 KM. Takvi problemi, dakle, više zavise od načina vožnje ili fizičkog udara, što “krivicu” u većini slučajeva skida sa proizvođača.
⇑ Žrtve agresivnije vožnje i vožnje po manje pristupačnim terenima su i odbojne gumice na amortizerima. Kao i stanje kugli i stanje odbojnih gumica zavisi od načina eksploatacije, a iako Santa Fe doslovno “leži” na njima, uz pravilnu vožnju i izbjegavanje ozbiljnije terenske vožnje, ni njihova dugotrajnost neće biti upitna. Naravno, servisi su upoznati sa ovim problemom i opremljeni su zamijenskim dijelovima.
Pored toga, ono što zavisi od načina eksploatacije su i odbojne gume u amortizerima, kao i kugle na lafetama. Zanimljivo je da proizvođač preporučuje provjeru kugli nakon 120.000 pređenih kilometara, međutim, zbog veoma lošeg stanja cesta u Bosni i Hercegovini, nerijetko je potrebna promjena već na 60.000 pređenih kilometara.
⇑ Iako je mali SUV, Santa Fe ipak ima neke probleme koji su mnogo češći kod malih automobila. Jedan od tih problema su i kugle na lafetama koje će vjerovatno trebati češće mijenjati nego što je proizvođač preporučio. Naravno, stanje kugli direktno zavisi od načina vožnje i stanja puteva, pa u idealnim uslovima, kugle mogu izdržati i do 120.000 kilometara, ali u “našim” uslovima promjena je često potrebna već na 60.000 kilometara.
Ono što pozitivno iznenađuje u kompletnoj priči su motori – i to svi! Našem tržištu najzanimljiviji motor je bio dvolitarski CRDi sa 112 KS, koji se nešto ranije počeo ugrađivati i u Elantru. Motor je nastao u kooperaciji sa Valeom i manje-više predstavlja Hyundaijevu ulaznicu u svijet “Common Raila”. Teški Santa Fe sa tim motorom i nije bio najagilniji, ali sasvim solidno je prolazio sve nedaće kojima bi bio izložen. Kod ovih primjeraka izraženija je nešto veća potrošnja goriva. Naravno, za ovakav automobil mnogo primjereniji je bio snažniji 2,4-litarski benzinac sa 140 KS, ali zbog poznatog animoziteta Bosanaca i Hercegovaca prema benzinu, nije prodat veliki broj primjeraka sa tim motorom. Međutim, visoke cijene goriva, kao i sveobuhvatna ekonomska kriza utjecale su na promjenu odnosa bh. vozača prema benzinskim motorima i to samo zbog jednog razloga – zbog plina kao pogonskog goriva! Naime, odavno je poznato da benzinski motori uz minimalne prepravke lako mogu kao pogonsko gorivo koristiti i jeftini plin, pa je Santa Fe postao dovoljno popularan čak i u verzijama pogonjenim benzinskim motorom. S obzirom na to da je veliki izbor benzinaca upravo u Americi, kao i na to da je današnja cijena “američkih” automobila ispod svih nivoa, mnogi su se odlučili na uvoz iz SAD-a. Najpopularniji model za uvoz i “konvertovanje” pogonjen je 2,4-litarskim benzinskim motorom sa 140 KS. Naravno, zbog prilično velike zapremine i umjerene snage, taj motor je veoma izdržljiv, pa nije trebalo dugo da mnogi primjete prednosti modela sa tim motorom.
⇑ Jedan od najizdržljivijih motora koji se ugrađuje u Santa Fea je 2,7-litarski benzinski motor konfiguracije V6. Naravno, 177 KS koliko razvija, sasvim je dovoljno za malog SUV-a, a nešto veća potrošnja sigurno će biti opravdana izdržljivošću velikog “šestaka”.
Hyundai je za evropsko tržište (pa tako i za naše) ponudio još jedan model sa benzinskim motorom, ali se 2,7-litarski V6 za mnoge činio prevelikim zalogajem pa i ne čudi mali broj prodatih. Međutim, iako je veliki i prilično rastrošan, motor je izuzetno izdržljiv i ukoliko se redovno održava, stotine hiljada kilometara neće ni osjetiti. Štaviše, 177 KS predstavlja pravu “mjeru” za Santa Fea, pa ako nekim slučajem patite od velikih zapremina (mada će računi za gorivo biti nešto veći), ovaj motor je sigurno najbolji izbor za Hyundaijevog malog terenca. Također, i ovaj motor je pogodan za prepravku i za sagorijevanje plina, pa je uz malo ulaganje, cijenu prevoza moguće i prepoloviti. Pored toga, redizajn koji je uslijedio 2005. godine, ostavio je gotovo netaknutu paletu motora, a unaprijeđen je samo dvolitarski dizelski motor koji je osnažen na 125 KS. Zanimljivo je i to da je čak i slabiji dvolitarski dizelski motor bio prilično pouzdan. Jedini problem na motoru ispoljavao se nakon dvjestotinjak hiljada kilometara, a dešavalo se da na spojnim mjestima turbopunjača počinje curiti ulje. Svakako, promjena turbine značila bi veliki izdatak, međutim kvar se lako rješavao generalnom opravkom, što je znatno jeftinije rješenje.
Tokom pet godina, koliko je bio na tržištu, Santa Fe je pretrpio i jedan redizajn, koji je u pravo vrijeme modernizovao malog SUV-a. S obzirom na to da je veliki usisnik sa poklopca motora potpuno uklonjen, kao i to da je prednja maska promijenjena, redizajn iz 2005. godine donio je mnogo svježiji izgled. Naravno, i svjetla su promijenjena i postavljena su modernija, posebno na stražnjem dijelu gdje su zastarjeli svjetlosni elementi zamijenjeni mnogo modernijim “čistim” farovima. Ostalih bitnijih promijena nije bilo, jedino je unaprijeđen dvolitarski dizelski motor koji u prvoj generaciji i nije bio među primjerenijim za ovoliki automobil. Redizajn je značio povećanje snage sa 112 KS na 125 KS, ali još važnije, problemi sa turbinom koji su bili izraženi na prethodnom modelu, sa ovim motorom potpuno su uklonjeni.
Redizajn je pored snažnijeg i pouzdanijeg motora donio i neke izmjene na karoseriji. Veliki usisnik zraka na poklopcu motora, naprimjer, potpuno je izbačen, dok je maska pretrpjela značajnije promjene. Svjetlosni sklopovi iako nisu bitnije promijenili izgled, ipak su modernizovani postavljanjem “bistrijih” elemenata.
Dodatnu sigurnost u Santa Fea ulijeva i činjenica da je korejac samo tri puta opozivan, a ukupan broj opozvanih primjeraka bio je 1.500. Zanimljivo je da su sva tri opoziva bila zbog curenja goriva, ali jasno je da su svi problemi u potpunosti prevaziđeni, jer nisu zabilježeni problemi te vrste na motorima.
Iako dolazi iz Koreje, i to iz vremena kada su Evropljani najviše omalovažavali vozila ovog porijekla, Santa Fe je diskretno i nečujno izgradio svoj put prema uspjehu, pa je uz odličnu prodaju u Americi, i u Evropi, konačno zaradio status veoma dobrog polovnog automobila. Osnovne prednosti u odnosu na konkurenciju su niska cijena i izdržljivi motori, koji će uz pravilno održavanje “vući” Santa Fea veliki broj kilometara. Naravno, najbolji modeli svakako bi bili najskuplji sa pogonom na četiri točka i benzinskim motorom konfiguracije V6, međutim i osnovne dizelske ili benzinske verzije sasvim sigurno će zadovoljiti osnovne potrebe svih vozača.
⇑ Ponosni vlasnik novog Santa Fea još 2002. godine postao je Muhamed Čulić, koji je do danas sa svojim ljubimcem prešao 105.000 kilometara. Iako je njegov Santa Fe među prvim prodatim primjercima, Muhamed se može pohvaliti da je pređene kilometre prevezao bez i jednog kvara.
Za šest godina, koliko je proveo na tržištu novih automobila, Santa Fe je opozvan tri puta i to u samo 1.500 primjeraka.
– Santa Fe je prvi put opozvan u junu 2003. godine. Opoziv je registrovan pod oznakom R/2003/062, a ukupno su opozvana 352 primjerka. Opoziv se odnosio na sistem cijevi koji provodi gorivo. Sistem je sastavljen od pet savitljivih cijevi, a zbog loših spojeva moguće je da se dvije cijevi rastave čime bi nastalo ozbiljno curenje goriva. Problem je riješen zamjenom loše spojenih cijevi.
– Drugi opoziv bio je iste godine, ali u avgustu. Registrovan je pod oznakom R2003/109, a opozvano je ukupno 437 primjeraka. Razlog opoziva bio je filter za gorivo, u kojem senzor prisustva vode u gorivu nije bio ispravan. Naime, ukoliko je vijak na senzoru bio previše stegnut, lako je moglo doći do pucanja, što je stvaralo pukotinu kroz koju je curilo gorivo. Problem je riješen ispitivanjem svih senzora i izmjenom onih koji su oštećeni.
– Treći opoziv bio je početkom 2004. godine, a, kao i na prethodna dva opoziva, problem je bio sa curenjem goriva, ali ovaj put na dizelskim motorima. Problem je bio isti kao i na opozivu iz avgusta 2003. godine, a riješen je zamjenom sklopa koji omogućava razdvajanje goriva i vode. Opoziv je registrovan pod oznakom R/2003/166, a opozvano je ukupno 711 primjeraka.
Hyundai Santa Fe | 2.4 (145 KS) | 2.0 CRDi (112 KS) | ||
Zapr. motora (ccm) | 2.351 | 1.991 | ||
Snaga motora (kw / KS) | 107 / 145 | 82 / 112 | ||
Obr. moment (Nm – obr/min) | 200 / 4.000 | 255 / 2.000 | ||
Kočnice (naprijed / nazad) | disk / disk | |||
Međuos. rast. (mm) | 2.620 | |||
Dimenzije D/Š/V (mm) | 4.500 / 1.820 / 1.670 | |||
Zapr. prtljaž. (l) | 850/2.100 | |||
Maks. brzina (km/h) | 173 | 160 | ||
Ubrzanje 0-100 km/h (s) | 11,4 | 14,9 | ||
Prosj. potr. (l/100 km) | 9,8 | 7,6 |
Hyundai Santa Fe |
||||
– Preporučeni servis | ||||
Dijelovi | 2.4 (145 KS) | 2.0 CRDi (112 KS) | ||
Zupčasti remen i zatezači | 800 KM | 520 KM | ||
Klinasti remen | 70 KM | 90 KM | ||
Svjećice | 50 KM | – | ||
Grijači | – | 350 KM | ||
Motorno ulje | 100 KM | 150 KM | ||
Uljni filter | 14 KM | 23 KM | ||
Zračni filter | 39 KM | 39 KM | ||
Filter za gorivo | 97 KM | 108 KM | ||
Disk – pločice (prednje) | 213 KM | 213 KM | ||
Ukupno | 1.383 KM | 1.493 KM | ||
Preporučeni servis nakon kupovine polovnog automobila koji ne posjeduje servisnu knjižicu (cijene dijelova sa ugradnjom). | ||||
– Troškovi održavanja | ||||
Dijelovi | 2.4 (145 KS) | 2.0 CRDi (112 KS) | ||
Ulje za mjenjač | 60 KM | 60 KM | ||
Ulje za kočnice | 35 KM | 35 KM | ||
Pumpa za vodu | 380 KM | 365 KM | ||
Zaptivač poklopca ventila | 65 KM | 95 KM | ||
Kočni diskovi prednji (par) | 484 KM | 484 KM | ||
Kočne obloge (zadnje) | 180 KM | 180 KM | ||
Amortizeri (prednji par) | 475 KM | 475 KM | ||
Amortizeri (zadnji par) | 273 KM | 273 KM | ||
Kugle | 164 KM | 164 KM | ||
Krajnice (par) | 148 KM | 148 KM | ||
Lafete | 676 KM | 676 KM | ||
Homokin. zglob (lijevi) | 984 KM | 984 KM | ||
Manž. na homokin. zgl. (par) | 270 KM | 270 KM | ||
Manž. do mjenjača (par) | 230 KM | 230 KM | ||
Ležajevi (prednji par) | 383 KM | 383 KM | ||
Ležajevi (zadnji par) | 506 KM | 506 KM | ||
Set kvačila | 682 KM | 710 KM | ||
Hladnjak motora | 728 KM | 767 KM | ||
Auspuh (zadnji lonac) | 740 KM | 644 KM | ||
Far (prednji) | 318 KM | 318 KM | ||
Far (zadnji) | 237 KM | 237 KM | ||
Vjetrobr. staklo (prednje) | 880 KM | 880 KM | ||
Vjetrobr. staklo (zadnje) | 502 KM | 502 KM | ||
Bočno staklo (prednje) | 223 KM | 223 KM | ||
Bočno staklo (zadnje) | 188 KM | 188 KM | ||
Izvor informacija: Ovlašteni servis za Hyundai – Billy doo Sarajevo |
dec 04, 2023 0
dec 02, 2023 0
nov 30, 2023 0
nov 30, 2023 0