Osvježeno 6 Decembra, 2024 1:10 PM
aug 17, 2023 Almir Grebović Bh aktuelnosti, e-ProAuto, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Električni automobili još nisu preuzeli potpuni primat u zemljama Evropske Unije, ali je tendencija takva da ćemo vrlo brzo posvjedočiti trenutku kada će više od pola kupljenih automobila imati potpuni električni pogon. Nije to samo stvar nametanja sve radikalnijih propisa zakonodavnih tijela Evropske komisije, niti određenih finansijskih pogodnosti koje uživaju kupci električnih automobila, nego sve većeg rasta svijesti korisnika o ekološki prihvatljivijem načinu transporta. Još uvijek ne treba očekivati da će cijene električnih automobila porijeklom iz zemalja Evropske unije biti povoljnije, ali trend na drugom kraju svijeta pokazuje da električni automobili postaju sve pristupačniji. Tako je masovnost proizvodnje električnih automobila u Kini dovela gotovo do izjednačavanja cijena električnih automobila s konvencionalnim, budući da kineska automobilska industrija producira 65% globalne proizvodnje električnih automobila.
A kakve su prilike u Bosni i Hercegovini? Prilike u Bosni i Hercegovini su uglavnom vrlo nepovoljne, ali ne zbog viših cijena električnih automobila, niti zbog slabo razvijene infrastrukture, kada su u pitanju punjači, nego uglavnom zbog loše informisanih vozača.
Zbog toga je danas u Sarajevu, u organizaciji Porsche BH, a u okviru multidisciplinarnih aktivnosti Sarajevo Film Festivala, održana jedinstvena panel-diskusija o elektromobilnosti i o električnim automobilima, na kojoj su jedini panelisti bili kupci, odnosno vozači električnih automobila. Bilo je zanimljivo slušati iskustva vozača koji već najmanje godinu dana voze električne automobile i koji su odvažili preći na potpuno drugačiju vrstu prevoza.
Uz tradicionalno dobru moderaciju Anele Karahasan, ispred udruženja za elektromobilnost, koje djeluje pri Privrednoj komori FBiH, panelisti su bili Adnan Imamović, taksista iz Udruženja Sarajevo taksi, braća Tin i Teo Grizelj iz kompanije Grizelj doo, i Adnan Mostarlić ispred kompanije Mostarlić koja se bavi ugostiteljstvom te proizvodnjom i dostavom hrane.
Možda je na početku i najzanimljivija priča bila ona koju je ispričao Imamović, budući da svoj radni vijek provodi iza upravljača automobila. Imamović je godinama taksi vozač s dobrim iskustvom, a sve vrijeme je vozio konvencionalne dizelske automobile, kakve uostalom uglavnom koriste manje-više i svi ostali taksi vozači. Budući da su sve vožnje uglavnom u gradskim uslovima, prosječna potrošnja se uvijek kretala oko 10 litara na 100 kilometara. Za razliku od drugih, Imamovića su u njegovom poslu uvijek zanimali noviteti, pa se smatrao nešto informisanijim korisnikom. Prateći medije i nove informacije prije godinu dana je “prelomio” i kupio električni automobil, što je većina njegovih kolega smatrala vrlo rizičnim potezom. Danas kaže da je nekad za gorivo mjesečno izdvajao do 1.500 KM, a danas ga punjenje električnom strujom mjesečno košta najviše 100 KM. Već nakon prvog mjeseca postalo mu je jasno da se više nikad neće vratiti na automobil koji ima motor na neko od fosilnih goriva. Također, vrlo ilustrativan podatak je i cijena održavanja. Kaže da je s ovim automobilom u obavezi jednom u dvije godine otići na servis, bez obzira na broj pređenih kilometara. Do tad ga je održavanje konvencionalnog automobila koštalo i po 2.000 KM za godinu dana, tako da su ova dva primjera neuporediva. Kaže da je električni automobil barem pet pa čak i deset puta jeftinije održavati. Također, pošto je stalno u komunikaciji s ljudima koje vozi, u prilici je stalno odgovarati na bezbrojna pitanja ljudi koji se nikad prije nisu sreli s električnim automobilom, ali je zapazio i određene mušterije koje namjenski traže prevoz u električnom taksi vozilu. Imamović vozi električni Volkswagen ID.3 s kojim dnevno može preći oko 370 kilometara, što je sasvim dovoljno za sve njegove dnevne potrebe.
Braća Tin i Teo Grizelj, iz kompanije Grizelj doo, također su vozači električnih automobila Volkswagen ID.3. Zanimljiva je priča Tina koji kaže da je prije 4 godine imao priliku voziti mali električni Volkswagen e-Up. Iako je to mali automobil i iako je imao bateriju nižeg kapaciteta, bio je dovoljan da stekne prva iskustva kako zapravo izgleda vožnja električnog automobila. Dvije godine kasnije postaje kupac VW-a ID.3 s baterijom kapaciteta 58 kW, a malo zatim i kupac sličnog modela s baterijom kapaciteta 77 kWh, koji u potpunosti zadovoljava njegove potrebe. Kaže da s njim može preći i 570 kilometara s napunjenom baterijom. Teo kaže, da je prvi put u životu imao priliku voziti upravo taj auto ponuđen na kratku testnu vožnju, da bi se odmah potom pohvalio da je zapravo on prvi kupac električnog automobila u BiH. I on je iznio zanimljive podatke i tvrdi da ga vožnja trenutno košta čak 20 puta manje nego vožnja klasičnog automobila, bez obzira na to što automobil uvijek puni po industrijskoj tarifi.
Adnan Mostarlić iz kompanije Mostarlić, već ima dva takva automobila. Dnevne potrebe njihovih vozača su oko 250 kilometara, što je puno manje od onoga koliko ti automobili mogu preći. Iskustva su im isključivo pozitivna, pa čak i česte potrebe za međugradskom vožnjom obavljaju isključivo s električnim automobilima VW ID.3.
Svi oni tvrde da se vožnja konvencionalnog i električnog automobila ne mogu upoređivati. Automobil ne proizvodi nikakvu buku bez obzira na brzinu, kud-i-kamo je udobnija i vozač je bez obzira na vrijeme provedeno u autu relaksiraniji, ali svi se oni osvrću na problem infrastrukure, odnosno na mali broj dostupnih punjača. I definitivno je tako. Elektromobilnost u BiH je osuđena na veoma mali broj javnih punjača, koji su u pravilu snage 11 kW, što nikako ne može zadovoljiti veći broj električnih automobila na našem tržištu. Budući da svi oni automobile koriste u profesionalne svrhe, bili su prinuđeni instalirati vlastite punjače. Svi su se opredijelili za punjače snage 11 kW, što je više nego dovoljno da zadovolji sve njihove potrebe. Ovakvi punjači su dovoljni da za najmanje pet do šest sati potpuno napune bateriju, ukoliko je ona prazna.
Na kraju panela zajednički zaključak je bio da je elektromobilnost već prisutna u BiH, ali da za njen dalji razvoj nedostaje infrastruktura i puna informisanost javnosti. Električni automobili jesu skuplji, ali dugoročno su kud-i-kamo isplativiji, pogotovo ako se radi o profesionalnim potrebama, gdje vozači prelaze veliki broj kilometara. Tek tad isplativost električnog automobila pokazuje svoje pravo lice.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Valja još jednom podsjetiti da je kompanija Porsche BH, partner Sarajevo Film Festivala pa im je za njihove potrebe na korištenje ustupila čak 14 električnih automobila.
Ovdje možete pogledati cijene automobila Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche i VW Privredna vozila za koje je kompanija Porsche BH generalni zastupnik za BiH.
dec 06, 2024 0
dec 06, 2024 0
dec 06, 2024 0
dec 05, 2024 0
dec 05, 2024 0
nov 20, 2024 0
nov 05, 2024 0
okt 24, 2024 0