Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
apr 20, 2015 Adnan Huseinagić Gume, Postprodaja, Savjeti 0
Vječita, uglavnom, bosanskohercegovačka dilema je da li zimsku gumu koristiti tokom čitave godine ili imati dva kompleta guma. Nesporno je da se zimska guma (M+S) može koristiti i tokom ljetnjih mjeseci, ali se životni vijek takve gume znatno skraćuje. Automobili koji tokom cijele godine na točkovima imaju zimske gume (M+S) imaju kudikamo lošije performanse nego automobili čiji se kompleti guma prilagođavaju sezonama. Budući da je 15. aprila nastupila “sezona ljetnih guma”, pokušavamo ukazati na nedaću korištenja zimskih guma tokom vrelih ljetnih mjeseci. Također, ljetne gume potrebno je prilagoditi i vrsti automobila i klimatskim uvjetima podneblja u kojima se automobil najčešće koristi.
Nakon duge zime čeka nas nekoliko mjeseci sa puno kiša i, vjerovatno, sa ekstremnim vrućinama. Što se tiče meteoroloških prilika, Bosna i Hercegovina je za vozače vrlo zahtjevna. Da bi bez problema mogli voziti tokom cijele godine, preporučljivo je imati dva seta guma, a s obzirom na finansijske prilike prosječnog bh. vozača, imati dva seta guma je već prava finansijska vještina. Ipak, sigurnost je tu najbitnija.
Svima je uglavnom poznato zbog čega je zimi potrebno imati samo zimske gume. Međutim, isto tako zimske gume nisu baš najsretnije rješenje ljeti, posebno s finansijskog aspekta. Gume su postale odavno Hi-Tech proizvod kojem je životni vijek produžen na nekoliko godina, čak i u bh. uvjetima. To je moguće ostvariti samo ukoliko se vozači pridržavaju uputstava koje propisuju proizvođači.
Klasična zabluda bh. vozača, koji nasjedaju na “savjete” raznih “eksperata” je da cijelu godinu mogu voziti na M+S gumama, jer bi to trebale biti cjelogodišnje gume. Naravno, M+S je čisto zimska guma koja je predviđena za upotrebu u zimskim uvjetima, ali je, dakako, nju moguće koristiti i u toku ljetnjih mjeseci, pa čak i zakonski.
Magična oznaka M+S koja označava gume striktno predviđene za zimske uvjete vožnje, kod mnogih vozača u BiH se prevodi kao cjelogodišnja guma, ili “ljeto-zima.” Izuzetak su Sjedinjene Američke Države čiji propisi gumu M+S definišu kao cjelogodišnju, ali se takve gume suštinski razlikuju od evropskih. U SAD vlada drugačija klima, odnosno, zime su blaže, te su na snazi izuzetno stroga ograničenja brzine. Međutim, Evropa je zbog svojih surovih zima “osuđena” na upotrebu striktno zimskih guma sa oznakom M+S i sa pahuljicom na bočnoj strani gume.
Nedostatak takvih guma je izuzetno mala izdržljivost gaznog sloja ljeti, te samim tim prekomjerno trošenje gume. Da stvari budu gore, takve gume se izuzetno deformišu na visokim temperaturama što produžuje put kočenja čak do 40 odsto (u zavisnosti od modela), te pogoršava ležanje automobila na cesti.
U slučaju da na svom automobilu još uvijek imate zimske gume, april je pravo vrijeme za prelazak na ljetne gume. Kupovinom ljetnih guma štedite novac, jer zimske gume mogu bez problema trajati dvije ili tri zime, ali samo ako su u upotrebi tokom zime. Zimska guma koja prođe torturu ljetne vožnje praktično je neupotrebljiva već naredne zime!
⇑ Izuzetno popularna zimska guma među bh. vozačima je Sava S3. Guma je namijenjena područjima sa puno snijega. Međutim, korištenje tokom ljetnih mjeseci potpuno će je potrošiti na kraju jedne sezone.
Međutim u bh. uvjetima također trebate pripaziti na to kakve ljetne gume kupujete. Sve ljetne gume nisu iste. Neke su bolje po mokroj podlozi, a druge, pak, po suhoj. Te dvije suprotnosti je izrazito teško pomiriti. “Kišne” gume imaju manju gaznu površinu pošto je razmak među ripnama veći, te imaju obično dva do tri uzdužna kanala za odvođenje vode. Zbog manje gazne površine trakcija po suhom kod ovakvih guma je lošija nego kod guma koje su namijenjene suhoj podlozi. Takve gume imaju veću gaznu površinu i uže uzdužne kanale, što omogućava bolju trakciju po suhom, ali i manju otpornost na akvaplaning. Pri odabiru ljetnih guma prvo o čemu treba voditi računa je činjenica da broj kišnih dana na teritoriji BiH nije ujednačen. Sigurno je to da u Bosni ima znatno više kišnih dana negoli u Hercegovini. Za područje Bosne primjerenije su “kišne” gume (naprimjer: Goodyear EfficientGrip Performance i Hankook Ventus Prime2) dok su za područje Hercegovine, ipak, primjerenije gume sa boljim osobinama po suhom, jer u Hercegovini ima dosta manje padavina (naprimjer: Hankook Ventus S1 evo i Goodyear EfficientGrip).
⇑ Naprimjer Goodyear EfficientGrip Performance i Hankook Ventus Prime2 primjerenije su klimatskim uslovima koji vladaju u Bosni, gdje ima više padavina.
⇑ Hankook Ventus S1 evo i Goodyear EfficientGrip su gume koje imaju bolje karakteristike na suhoj podlozi, pa su samim tim primjerenije klimatskim uslovima u Herecegovini.
U ovom slučaju veliku ulogu igra pravilan odabir indeksa maksimalne brzine. Kod zimskih guma vrlo teško je doći u zabunu, jer tehnologija proizvodnje zimskih guma nije otišla toliko naprijed da omogućava veliki raspon odabira indeksa maksimalne brzine. Naprimjer, u slučaju dimenzije guma 185/60 R14 većina proizvođača zimskih guma tu dimenziju proizvodi sa indeksom T (do 190 km/h). Međutim, ljetne gume su nešto sasvim drugo. Zbog potpuno drugačije mješavine proizvođači su u mogućnosti proizvediti ljetne gume koje mogu izdržati brzine i do 370 km/h (zimske maksimalno 240 km/h). Međutim, što su gume otpornije na veće brzine to im treba više vremena da u vožnji postignu radnu temperaturu. Brzina dostizanja radne temperature zavisi od nekoliko faktora, a to su brzina kojom se automobil kreće, težina automobila te vrsta podloge. Naši vozači vrlo često dolaze u zabludu kod kupovine ljetnih guma, jer odabiru obično najskuplju varijantu određene gume, a nisu ni svjesni da njihov automobil ne može iskoristiti potencijal te gume. Čak ni tehnička knjižica automobila ne mora sadržati odgovor na pitanje koji indeks odabrati. Naprimjer, u slučaju VW Passata IVB (1998) sa TDI motorom koji je u BiH vrlo čest, propisane gume su 195/65 R15 91 sa indeksom brzine V. To znači da proizvođač garantuje postojanost gume do brzine 240 km/h! Ipak, taj automobil ni u kojem slučaju ne može razviti tu brzinu. Njegova maksimalna brzina sa TDI motorom od 110 KS je 195 km/h. Međutim, proizvođač je upotrijebio gume u prvoj ugradnji sa spomenutim indeksom brzine zbog izuzetno visokih brzinskih prosjeka na evropskim autocestama. Ta guma se vrlo brzo ugrije na svoju radnu temperaturu, a zbog velikog raspona između maksimalne brzine gume i auta, guma ne trpi maksimalno opterećenje. Međutim, u bh. uvjetima priča je sasvim drugačija. Takva guma na našim cestama teže postiže svoju radnu temperature zbog vrlo niskih brzinskih prosjeka, a da ne govorimo o tome da prosječnom Bosancu automobil dnevno treba svega nekoliko kilometara i to u uvjetima gradske vožnje, što znači da takva guma nema priliku da dostigne svoju optimalnu temperaturu. U ovom slučaju rješenje je guma sa indeksom brzine H (do 210 km/h) koja je elastičnija te brže dostiže optimalnu radnu temperaturu. Također, cijena takve gume iste dimezije je oko 20 odsto manja. Treba naglasiti da indeks maksimalne brzine nema veze sa težinom automobila. Za VW Passata TDI (1998) predviđena guma je, kao što smo rekli, 195/65 R15 91V, gdje je 91 oznaka koliko opterećenje guma može izdržati (91-640 kg), i toga se mora striktno pridržavati.
⇑ U tabeli su prikazane slovne oznake brzinskih indeksa, od teretnih do sportskih guma, dok brojčani dodatak slovnoj oznaci govori o tome koliko opterećenje može podnijeti jedna guma.
Pravilan izbor guma (kišne ili za suho), te pravilan izbor indeksa brzine omogućiće vam maksimalno dobre performanse automobila. U ovom slučaju performanse ne znače maksimalnu brzinu, nego maksimalno iskorištenje mogućnosti ovjesa i kočnica automobila. Ljetne gume u ljetnom periodu imaju i do 30 odsto bolji zaustavni put od M+S guma.
⇑ Idealan slučaj je posjedovanje dva kompleta guma. Jedino tako se može osigurati dovoljna trajnost i ušteda na duge staze.
Gume renomiranih svjetskih proizvođača bez većih problema mogu izdržati pedesetak hiljada kilometara, ali samo pod uvjetom da se koriste prema propisu, dakle zimske zimi, a ljetne ljeti. Ipak, problem pretjeranog i nepotrebnog trošenja izraženiji je kod zimskih guma koje se koriste u ljetnom periodu. Životni vijek takvih guma skraćuje se i do tri puta.
Ako zimska guma “preživi” samo jedno ljeto, njene mogućnosti zimi nisu ni blizu optimalnih. Iako one mogu izgledati vrlo očuvane, zbog velikih deformacija gazne površine te korištenja pri velikim temperaturnim dilatacijama, smjesa se može izrazito stvrdnuti, tako da je njihov učinak zimi više nego upitan.
⇑ Gume koje skinete, dobro operite, zamotajte najlonom i uskladištite u suhoj i tamnoj prostoriji.
Da li je bolje svake tri godine kupiti dva seta guma, ili svake godine jedan ipak je na vama da odlučite! Konačna računica pokazuje da se kupovinom dva seta guma, svake tri godine uštedi po jedan set guma.
Naravno, mnogi vozači će i dalje ostati pri mišljenju da se M+S gume mogu koristi tokom cijele godine. Naravno da mogu! Čak je i zakon na strani onih koji se iz bilo kojih razloga odlučuju na korištenje zimskih guma u toku vrelih mjeseci. Ipak, sigurnost ne bi trebala imati cijenu, a sigurna dugoročna ušteda je samo motiv više za pridržavanje barem osnovnih tehničkih propisa. Vozači sa zimskim gumama ljeti predstavljaju istu opasnost kao vozači sa ljetnim gumama zimi.
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0
feb 07, 2025 0
nov 22, 2024 0
jul 04, 2024 0
feb 28, 2024 0