Osvježeno 18 Aprila, 2024 2:50 AM
apr 20, 2021 Adnan Huseinagić Jubilej, Novosti, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
Ni do danas nije riješena dilema zašto uprava Fiata nije imala razumijevanja za hatchback verziju “128-ice” koja se nalazila među brojnim eksperimentima slavog dizajnera Dantea Giacose. Izgleda da su u Torinu strahovali kako bi za revolucionarni koncept prednjeg pogona i motora postavljenog poprečno u maloj limuzini bilo previše da preuzme i avangardni hatchback završetak. Da ironija bude veća, upravo je hatchback verzija predstavljala ideju vodilju pri nastanku Fiata 128, jer je Dante Giacosa 1964. dizajnirao kombi-limuzinsku Autobianchi Primulu.
Kraj ‘60-ih bio je vrijeme kada se Fiat širi na istok motiviran ekonomskim, ali i ideološkim razlozima. Tadašnji čelnik Fiata, Gianni Agnelli, bio je veliki prijatelj sa liderom italijanskih komunista Enricom Berlinguerom, što objašnjava seobu tehnologije torinskog koncerna iza željezne zavjese (Fiat 124/Lada; Fiat 125/ “pezejac”). Ni bivša Jugoslavija nije bila izuzetak, naprotiv, Angelli je gajio posebno poštovanje prema predsjedniku Titu. Prema Fiatovoj licenci u Kragujevcu su već izrađivali “Fiću” i “Tristaća”, kada je od Agnellija stigao najvrijedniji poklon – licenca za 5-vratni Fiat 128!
U Zavodima Crvena zastava nisu trebali previše razmišljati, samo organizovati mrežu kooperanata širom SFRJ i početi proizvodnju novog nacionalnog automobila.
Otkrivanje novog modela na sajmu automobila u Beogradu 15. marta 1971. godine bio je historijski događaj za zemlju radnika i seljaka na brdovitom Balkanu. Rođena je Zastava 101, koja će dobiti epitet prvog “originalnog” jugoslovenskog automobila zbog činjenice da je, za razliku od “Fiće” i “Tristaća”, izrađivana u Kragujevcu i nigdje drugo. Sedam mjeseci kasnije započinje velikoserijska proizvodnja jednog od najdugovječnijih modela u historiji automobilizma koji će ubrzo dobiti nadimak “Stojadin”.
Nadimak je izveden iz igre riječi: Originalna oznaka “Sto-jedan” prilagođena je manjkavom kvalitetu (obilježje svih Z-101) i nastao je “Stojadin”, odnosno “stotinu jada”. Izvozna oznaka za automobil na nekim tržištima bila je Zastava 1100. Punih 37 godina sa traka u Kragujevcu izlazio je automobil jedinstven po tome što su i prvi i posljednji izrađeni primjerak pokretali jednaki agregati: 4-cilindarski benzinac zapremine 1.116 kubika, snage 55 “konja”.
Ipak, ne može se reći kako je Zastava 101 ostala nepromijenjena punih 37 godina. Već su prvi kupci imali mogućnost nabavke standardne i De Luxe verzije sa deblje presvučenim sjedištima u narandžastoj tkanini umjesto standardnog crnog ili crvenog skaja, crvenim tepihom na podu, hromiranim lajsnama na oblogama vrata, pragovima i ivicama krova, imitacijom drveta na armaturnoj ploči… De Luxe je 1976. zamijenjen Zastavom 101 L koja je, osim sitnih kozmetičkih izmjena, dobila svjetlo za vožnju unazad, električnu pumpu za pranje vjetrobrana, upaljač za cigarete, pokazivač temperature motora umesto signalne lampice, servo-pojačivač kočnica.
I za mnogo sposobnijeg i dinamičnijeg proizvođača nego što je to bila tadašnja Zastava, malu revoluciju predstavljala bi nova gama iz 1978. godine. Najbliža originalnom modelu bila je Zastava 101 Confort, ali efektno optička dotjerana četverougaonim farovima, novim manjim kolom upravljača, opremljena grijačem stražnjeg stakla, boljim oblogama sjedišta… Zastava 101 Mediteran bila je tehnički identična, nešto lošije opremljena, ali sa troje vrata. Verziju 101 Super SC pokretao je 1,1-litarski motor sa dvogrlim karburatorom Weber 32 (direktno preuzet iz Fiata 128 S Coupé) koji je snagu povećao na 64 KS.
Prava poslastica, jugoslovenski “hot-hatch” bila je Zastava 101 Special: Motor (ovaj put preuzet iz Fiata 128 SL Coupé) zapremine 1.298 kubika davao je 73 KS, automobil se kotrljao na gumama 175/70 postavljenim na 13-colske felge od lake legure (pozajmljene od Autobianchi A112 Abartha). Na instrument-tabli razigrala se i kazaljka obrtomjera sa dva mala dodatna instrumenta za pritisak ulja i temperaturu vode (na mjestu pepeljare kod standardnih modela). Kuriozitet da je 101 Special bio jači čak i od sportskog Fiata 128 Rally za šest “konja”.
Ocjena kako se radi o najkvalitetnijoj seriji “stojadina” predstavlja praktičnu potvrdu teorije po kojoj je Zastava uvijek dijelila sudbinu države u kojoj je egzistirala, jer krajem 70-ih SFRJ proživljava zlatne dane, sa njom i Zastava 101. Rekordna proizvodnja 88.918 “stojadina” ostvarena je 1979, a dvije godine kasnije Zastava 101 postaje “jugoslovenski automobil decenije”.
Kada je krajem 1982. predstavljena nova linija modela 101 GT/GTL, radilo se o unificiranju detalja sa Fiatom 128. U Kragujevcu je nekoliko godina ranije počela proizvodnja i ovog modela, “stojadinovog” uzora, kako bi se linije u Torinu oslobodile za nasljednika po imenu Ritmo. Zastava 101 GT/GTL imala je novu instrument-tablu i armaturnu ploču, hromirane branike s integrisanim pozicionim svjetlom i pokazivačima pravca u prednjem braniku, nove bočne “žmigavce”, novi dizajn čeličnih felgi, veliki zatvoreni pretinac ispred suvozača (GTL), novi izgled ručice menjača, modificiran je kočni sistem…
Zvanični naziv Zastava 101 zamijenjen je 1987. godine oznakom Yugo GX. Razlog: Mjera tadašnjeg Saveznog izvršnog vijeća o zamrzavanju cijena koju su Kragujevčani, poput gotovo svih tadašnjih privrednih subjekata u SFRJ, izigrali predstavljanjem “novog” proizvoda sa drugačijim bočnim lajsnama i crnim ručicama vrata. Vrlo brzo stiže još jedan novi model – Yugo Skala 55/65 – čiji su znaci raspoznavanja izmijenjena maska hladnjaka sa srebrenim okvirom, integralna bočna stakla sa retrovizorima podesivim iznutra, elektronsko Bosch paljenje, dok verzija sa snažnijim motorom (65 KS) dobiva 5-stepeni menjač i novi dvogrli karburator Weber 7Y2M-RA sa automatskim čokom.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Krvavi raspad Jugoslavije odrazio se na sudbinu legendarnog “Stojadina”. Bez tržišta i kooperanata od Triglava do Đevđelije, sa ekonomskim sankcijama nametnutim srbijanskoj privredi, vremešna Zastava 101 osuđena je na životarenje, limitiranu proizvodnju namijenjenu automobilskim nostalgičarima. Dok je Zastava godinama tražila bogatog mladoženju, malo je vodila računa o svom najstarijem čedu. Zastava 101 Skala izrađivana je skoro neizmjenjena do 20. novembra 2008. godine kada je dekretom Fiata, novog vlasnika kragujevačkog giganta, brand Zastava otišao u historiju. Bilo je časno živjeti sa “Stojadinom” koji je za 37 godina izrađen u 1.273.532 primjeraka, dok je, poređenja radi, “Fićo” stigao tek do brojke 923.487.
apr 17, 2024 0
apr 17, 2024 0
apr 17, 2024 0
apr 16, 2024 0
apr 18, 2024 0
apr 17, 2024 0
apr 17, 2024 0
apr 17, 2024 0