Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
maj 01, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Problem oksidiranih (zamagljenih) projekcijskih stakala na farovima je fenomen koji se počeo pojavljivati u posljednje dvije decenije kao posljedica primjene polikarbonantne plastike kao materijala od kojeg se prave projekcijska stakla. Ipak, preventivno djelovanje vrlo lako može spriječiti njihovu oksidaciju i matiranje. Restauracija oksidiranih stakala zahtijeva samo 10 do 15 minuta slobodnog vremena i najobičniju amatersku bušilicu!
U posljednje dvije decenije glavna svjetla na automobilima postala su prave laboratorije. Ogromni napredak u svjetlosnoj projekciji, kako usavršavanjem sijalica kao izvora svjetlosti, tako i projekcijskih farova, svjetlosni sistemi postali su sve samo ne jednostavni uređaji iz ranijih godina.
Pojavom xenonskih farova 1991. godine u BMW-u serije 5, tehnologija osvjetljenja je prešla u jednu drugu, savršeniju dimenziju. Međutim, velike temperature koje su razvijale nove sijalice, što klasičnog dizajna, što primjenom plina xenona, zahtijevale su primjenu novih projekcijskih stakala na farovima. Također, inženjeri su shvatili da se samim dizajnom projekcijskih stakala, puno toga može ostvariti kada je u pitanju intenzitet osvjetljenja ceste, te kada su u pitanju dijelovi ceste koji se trebaju osvijetliti, posebno kada je u pitanju desni kraj ceste, gdje se obično nalaze pješaci.
Kako nepostoji vještački materijal koji je otporan na prirodne utjecaje, tako ni polikarbonati nisu u velikoj mjeri otporni na utjecaj sunčeve radijacije. U slučaju da je automobil izložen sunčevim zrakama više nego što je to prosječno izračunato, farovi jednostavno “matiraju”, tačnije, oksidiraju, te se projekcija svjetlosti skoro u potpunosti izgubi, odnosno far nekontrolisano rasipa svjetlosni snop po cesti i oko ceste. Pored toga što sunčeva radijacija narušava estetiku farova, glavni problem se javlja, naravno, kada je u pitanju intenzitet osvjetljenja ceste. Također, iako ne u tolikoj mjeri, osim sunčevih zraka, oksidiranje farova izazivaju i kisele kiše. Pored toga, polikarbonati nisu toliko čvrsti materijali da su beskompromisno otporni na abraziju koju proizvode čestice podignute sa ceste. Vremenom će se zasigurno na staklima proizvesti toliki sitnih parnica da će one u jednom trenutku preći u relativno grubu površinu, nesposobnu da kroz sebe propusti svu emitovanu svjetlost. Slične posljedice izaziva i industrijska so, koja se koristi protiv mržnjenja vode na cesti. So je dovoljno agresivna da vremenom nagriza polikarbonat koji za nekoliko godina od toga može potpuno matirati.
Kako smo već rekli, uslijed oksidacije projekcijskog stakla, svjetlost nije usmjerena na određene tačke koje su predviđene konstrukcijom projekcijskih stakala kao i leća unutar farova, nego se svjetlost rasipa u smjerovima koje far “linijom vida” može osvijetliti. Takav scenario znači i malo svjetlosti na mjestima gdje bi, ustvari, trebao biti fokus projekcije. Problem je naročito izražen tokom padavina u noći.
Slične prilike vladaju i u ostalim evropskim zemljama. Kako dosta polovnih automobila u BiH bude uvezeno iz Italije, koja također obiluje visokim temperaturama i brojem sunčanih dana, takvi auotmobili već mogu imati oštećenu polikarbonatsku mješavinu, čije će se posljedice tek odraziti nakon nekoliko mjeseci ili godina. To u suštini znači, da će vidni proces matiranja započeti kada automobil bude već uvezen u BiH i bude stavljen u upotrebu.
⇑ Saniranje stakala prednjih svjetala moguće je izvesti veoma jednostavno. Ukoliko vjerujete isključivo stručnjacima, prvobitni sjaj svjetala možete vratiti u bilo kojoj autolakirerskoj radnji. No, ukoliko imate imalo inovativnog duha, operaciju možete obaviti i u kućnoj radinosti, amaterskom bušilicom.
Ipak, problem matiranih stakala može se riješiti i to vrlo jeftino. Današnji farovi su konstruisani tako da nije moguća zamjena samo projekcijskog stakla, osim u nekim iznimnim slučajevima. Međutim, zamjena farova zbog oksidacije polikarbonatske mješavine uopšte nije potrebna. Rješenje se nalazi u najjednostavnijem poliranju.
Čišćenje stakla, ili restauracija u prvobitno stanje, vrši se posebnom pastom za poliranje stakala, koja bi trebala biti dostupna u bolje opremljenim servisima ili ovlaštenim servisima. Postupak je najjednostavnije obaviti u nekoj lakirerskoj radionici, gdje će majstori profesionalnim ručnim alatom i sa pastom za poliranje za desetak minuta stakla dovesti u fabričko stanje. Nešto jeftinija, ali komplikovanija varijanta moguća je čak i u kućnoj radinosti. Potrebna nam je samo jedna obična amaterska kućna bušilica, polirni platneni disk i tuba paste za poliranje. Disk za završno poliranje je potrebno postaviti na bušilicu, na njega nanijeti pastu za poliranje i blagim pritiskom kružnim pokretima bušilice, prednje staklo dovesti do visokog sjaja.
⇑ Nakon svega nekoliko minuta poliranja pravom pastom za poliranje i bilo kakvom rotacionom mašinom, staklima će se vratiti prijeko potrebna prozirnost.
Da biste izbjegli oksidaciju projekcijskog stakla, radi prevencije se morate pridržavati nekoliko pravila. U slučaju da automobil niste u mogućnosti parkirati na mjesto zaštićeno od sunca, oksidaciju možete spriječiti pravilnim pozicioniranjem automobila. Automobil trebate parkirati uvijek tako da su farovi suprotno od sunca, odnosno da UV zrake padaju na zadnji dio automobila. To ima još jednu prednost. UV zrake neće direktno dolaziti u kontakt sa kontrolnom tablom automobila. Osim toga što će se ploča zagrijati vrlo brzo, zbog činjenice da je komandna ploča napravljena od specijalne mješavine plastike koja je otporna na vatru, ona emituje određene pare koje su u principu otrovne. To ima vrlo negativan utjecaj na zdravlje.
Kada su u pitanju kisele kiše, problem u BiH nije toliko izražen, kao ni u cijeloj Evropi zbog klimatskih uslova, dok zagađenost ipak nije tolika da bi proizvela teške kisele kiše kao što je to slučaj u regionima sa velikim procentom vlage u zraku (Južna Amerika, Jugoistočna Azija ili SAD), te izuzetno zagađenim zemljama kao što je Kina.
Na kraju, preventivnim djelovanjem možete spriječiti matiranje stakala, ali ako već dođe do nje, ni restauracija nije komplikovana i skupa. Jedini problem je to što je ovakva sanacija samo privremeno rješenje.
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0