Osvježeno 17 Juna, 2025 2:09 PM
okt 28, 2021 Adnan Huseinagić Bh aktuelnosti, e-ProAuto, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Jučer je u organizaciji kompanije Porsche BH, uvoznika za automobile Volkswagen grupacije, u prirodnom ambijentu hotela Tarčin Forest Resort održana panel-diskusija na temu “Tranzicija ka električnim vozilima”.
Panelu su prisustvovali eksperti iz BiH i regije, nadležna ministarstva, javna preduzeća, studenti tehničkih fakulteta i stipendisti BH Futures Foundation.
Panelisti iz regije, profesor Vedran Kirinčić sa Sveučilišta Rijeka i Filip Mitrović, produkt specijalista za električna vozila iz Srbije, prezentirali su auditoriju svoja iskustva, ali i prakse zemalja Evropske Unije na putu ka prelasku na električna vozila. Takođe, među panelistima su se našli federalna ministrica za turizam i okoliš, Edita Đapo – profesorica Sanela Klarić sa Burch univerziteta u Sarajevu, Hajrudin Podbićanin – pomoćnik ministra za carinsku politiku i tarifu pri Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Zoran Andrić – pomoćnik ministra pri Ministarstvu prometa i komunikacija, te Adnan Bosović – stručni saradnik za razvoj distributivnih elektroenergetskih objekata Elektroprivrede BiH, i Haris Muratović – predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima, iz kompanije Porsche BH.
Smanjenje emisije štetnih gasova koje dolaze iz transporta predstavljaju veliki izazov s kojim se suočavaju proizvođači automobila, pred koje je ujedno postavljen i ambiciozan plan, a to je karbonska neutralnost do 2050. godine, koja ide od procesa proizvodnje, pa do eksploatacije automobila.
Nesporno je da koncept elektromobilnosti donosi značajne prednosti u pogledu smanjena zagađenja, obnovi voznog parka, ali i iskoristivosti električne energije za pogon vozila, gdje je električna energija u Bosni i Hercegovini ujedno i značajan domaći resurs.
Tokom panel-diskusije zaključeno je da je u cilju značajnijeg razvoja elektromobilnosti u BiH neophodno usvojiti set osnovnih mjera u što kraćem roku, po mogućnosti do kraja 2022.godine, koje će ubrzati tranziciju ka električnim vozilima, i to:
– Usvojiti mjere i inicijative Udruženja za elektromobilnost i Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilma koji djeluju pri Privrednoj/Gospodarskoj komori FBIH, a koje je podržalo i predložilo Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BIH o privremenim suspenzijama i smanjenju carinskih stopa na uvoz električnih i hibridnih vozila.
– Usvojiti subvencije za nabavku ekološki prihvatljivih vozila po uzoru na susjedne zemlje i zemlje regiona.
– Strateški pristup u izgradnji infrastrukture, odnosno ubrzati i olakšati procedure izgradnje punionica za električna vozila.
Ujedno, bitno je naglasti da ubrzana tranzicija ka električnim vozilma u BiH, donosi i niz novih poslovnih prilika, te u tom pogledu govorimo o sve većem broju novih kompanija u BiH, proizvodnji prvog bh. električnog motocikla, izgradnji fabrike za proizvodnju dijelova električnog motora za električna vozila, sve većem prilivu turista u i kroz Bosnu i Hercegovinu električnim vozilma, koji će pri punjenju vozila, ostvariti i dodatnu potrošnju.
Udruženje za elektromobilnost i Udruženje ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima FBiH zajedno sa svim svojim članicama, a naročito u saradnji sa Porsche BH kao tržišnim liderom, poziva i stavlja se na raspolaganje svim nadleženim institucijama, organizacijama za saradnju, informacije, podršku i aktivnosti u promociji i razvoju elektromobilnosti u Bosni i Hercegovini, zaključeno je na današnjoj panel-diskusiji.
Zanimljivo je bilo čuti izlaganje profesora Kirinčića, koji je prenio dio iskustava iz Hrvatske, koja je već u svim oblastim daleko odmakla kada je u pitanju elektromobilnost. Uz sve probleme s kojima se suretala, Hrvatska je već napravila sistemske korake koji podrazumijevaju korištenje punjača i potrošnje eneregije onda kada korisnicima treba, a ne samo onda kada je imaju. Međutim, osnova dobrog starta bila je u podsticajima, koji kupcima omogućavaju da električni automobil kupe po cijeni koja je i do 9.200 eura niža od nominalne. Zemlje s već razvijenim tržištem električnih automobila i infrastrukturom punjača već su došli u priliku da čak i smanjuju poticaje, jer je tržište već postalo održivo. S druge strane, bh. kupci nemaju ovakvu mogućnost.
Uz sve, Evropska Unija je već definisala sve standarde i datume do kojih se pravila moraju implementirati i tome se prilagođavaju sva pojedinačna tržišta. Take je, naprimjer, definisano da na svakih deset električnih vozila mora postojati jedan javni punjač ili da se na svakih 10 parkirnih mjesta mora nalaziti jedno s javnim punjačem. Svi projekti novih naselja već moraju imati implementiranu infrastrukturu koja će podržati potrebe vlasnika električnih automobila i slično.
Zanimljive stavove iznio je i Filip Mitrović, ekspert za elektromobilnost Porsche Srbija, koji je naglasio da suština nije električni automobil, nego električna mobilnost i način na koji će ona biti organizovana. Također, naglasio je kako su električni automobili u Srbiji dostupni sa 5.000 eura subvencije, ali da je to samo jedan dio posla. Tržište treba edukovati i još intenzivnije raditi na razvoju infrastrukture, jer Srbija još uvijek ima minimalan broj električnih punjača.
Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima, iznio je detaljne podatke o broju električnih punionica u BiH, gdje je sasvim jasno da je BiH ispred i Srbije i Crne Gore, barem kada je u pitanju brojnost – u BiH postoji 125 lokacija i 186 priključaka, dok u Srbiji postoje svega 29 lokacija i 52 priključka, a u Crnoj Gori samo 16 lokacija za punjenje električnih automobila. Dakle, neke stvari su, prvenstveno kompaniji Porsche BH pokrenute s mrtve tačke.
Adnan Bosović, stručni saradnik za razvoj distributivnih elektroenergetskih objekata Elektroprivrede BiH, naglasio je kako ova kompanija u svom vlasništvu ima instaliran već određen broj punjača, ali se trude da to u svim varijantama budu takozvani pametni punjači, jer će neminovno doći vrijeme kada će se na sistemski način upravljati punjenjem električnih automobila.
“Kao uvoznik automobila, kompanija Porsche BH stavila se u ulogu pokretača procesa implementacije elektromobilnosti u BiH, jer nadležne institucije kasne s donošenjem zakona, a proizvođači automobila za skoriju budućnost najavljuju obustavu proizvodnje automobila na fosilna goriva. Zbog toga činimo sve što je u našoj moći da doprinesemo bržem uspostavljanju infrastrukture za električne automobile, te da putem Udruženja za elektromobilnost u BiH ubrzamo procese implementacije stimulacija za nabavku električnih automobila”, istakao je Senad Olovčić, direktor Porsche BH.
jun 17, 2025 0
jun 17, 2025 0
jun 17, 2025 0
jun 17, 2025 0
jun 12, 2025 0
jun 04, 2025 0
maj 19, 2025 0
apr 24, 2025 0