Osvježeno 5 Decembra, 2023 11:10 AM
mar 11, 2023 Adnan Huseinagić Novosti, Postprodaja, Savjeti, Vijesti 0
Prljavo gorivo danas je rak-rana za moderne motore, kako benzinske, tako i dizelske. Ipak, pridržavanjem nekih vrlo jednostavnih pravila, problemi vezani za nečistoću goriva mogu se vrlo lako zaobići.
TEMA REALIZOVANA U SARADNJI S AUTOSERVISOM BILLY SARAJEVO
Pratite nas i podijelite vijest: |
Prljavština u gorivu već je decenijama goruće pitanje za vozače u BiH. Za ovako stanje možemo upirati prstom i lijevo i desno tražeći krivce, ali očigledno da su, kako zakonske regulative, tako i javašluk distributera naftnim derivatima, doveli do toga da danas prljavo gorivo na benzinskim pumpama smatramo kao sasvim uobičajnu stvar. Budući da su određene stvari nepopravljive, vozačima je najbolje da se prilagode realnim životnim bh. uslovima.
⇑ Ovako izgleda ispuhan sadržaj benzinskog filtera nakon 60.000 pređenih kilometara. Ovo je samo dokaz tome da je i benzin prilično bogat nečistoćama i da ga treba barem redovno mijenjati. U protivnom će nečistoće ili potpuno začepiti dovod goriva u motor ili će nekako dospjeti tamo gdje nikako ne bi smjele.
Razvojem tehnologije automobilski motori postaju sve efikasniji. To primarno znači da će s manjom količinom goriva ostvariti veću snagu. Tehnologija je tu da svojim čarolijama začini sve ono što vozači nisu imali prije dvadeset ili trideset godina. Takvi motori, naravno iziskuju praktički savršeno čisto pogonsko gorivo. U skladu s tim, evropska zakonodavna tijela su proizvođačima i distributerima tečnih goriva nalagali sve strožije standarde. Budući da se u razvijenom zapadu ovozemaljski zakoni (uglavnom) poštuju kao sveto slovo, proizvođači automobilskih motora su relaksirani do te mjere da u nove konstrukcije praktično ulaze bez bojazni da će gorivo sumnjivog kvaliteta uništiti najosjetljivije dijelove.
No, bez obzira na sve, svaki automobilski motor u svom sistemu ima barem jedan prečistač goriva. Prečistači ili filteri imaju jasan zadatak, pa se zbog toga vremenom moraju mijenjati. Koliko god gorivo bilo čisto, u njemu se ipak mora nalaziti određen procent mehaničkih nečistoća. Pošto savremeni motori imaju jako uske brizgaljke goriva, time su i najosjetljiviji na mehaničke nečistoće. Popusti li karika zvana filter, gotovo je sto posto izvjesno da će na prvom mjestu stradati brizgaljke. Ukoliko se radi o automobilima starije konstrukcije, kakvih je u BiH najviše, velike bojazni nema. Problem je u ono malo novih automobila konstruisanih prema posljednjim tehnološkim dostignućima.
⇑ Rezervoaru za gorivo obično se pristupa podižući stražnja sjedišta. Ukoliko je situacija preozbiljna, čišćenje iziskuje skidanje rezervoara.
Nekoliko faktora doprnosi tome da gorivo sadrži prljavštinu. Počnimo od toga da praktično ne postoji ni jedno gorivo u komercijalnoj upotrebi koje ima takozvanu “laboratorijsku čistoću”, jer se gorivo već tokom rafiniranja u određenoj mjeri zaprlja samim procesom proizvodnje. Ipak, i sama tehnologija rafiniranja je izuzetno napredovala, tako da gorivo iz rafinerije izlazi prilično čisto. Tu proizvođač manje-više gubi kontrolu nad čistoćom goriva. Ono što nakon toga može zaprljati gorivo je manje-više u rukama ljudi koji ga prevoze i onih koji ga prodaju. Na našem tržištu smo svjesni da malverzacije prolaze sasvim nekažnjeno, stoga su sve karike u lancu u velikom broju slučajeva direktni krivac za postojanje mehaničkih nečistoća u gorivu. Jedan aspekt su mehaničke nečistoće, a drugi je pojava vode u gorivu. Ne treba posebno pojašnjavati odakle voda u gorivu i u kojem se prodajnom lancu pojavljuje.
⇑ Na dnu gotovo svakog filtera dizelskog goriva nalazi se ventil za ispuštanje vode. Nažalost, i toga ima u našem gorivu.
Gorivo se može zaprljati na nekoliko načina. Prvi način je da se gorivo transportuje u prljavim cisternama. Nakon toga, najčešći način na koji se gorivo zaprlja jesu prljavi rezervoari na benzinskim pumpama. Rezervoari na benzinskim pumpama se nakon određenog vremena moraju redovno i detaljno čistiti. Iako je većina benzinskih pumpi u BiH relativno novijeg datuma, zbog svakojakog porijekla goriva, rezervoari bi se trebali čistiti bar jednom godišnje. Ipak, u BiH nismo česti svjedoci redovnog održavanja rezervoara na benzinskim stanicama.
⇑ Prva barijera krupnijim česticama nečistoće predstavlja plastično sito na ulazu u benzsku pumpu.
Naravno, proizvođači automobila nisu ništa prepustili slučaju, pa su sistem napajanja gorivom opremili s nekoliko zaštitnih sistema. Obično se radi o filterima i to nekoliko njih. U zavisnosti od konstrukcije motora i automobila, prva brana nečistoćama je metalna mrežica na ulazu u rezervoar. Ona će spriječiti ulazak krupnih predmeta u rezervoar i nije toliko važan činilac u sistemu napajanja gorivom. Naredna brana je gusta, obično plastična, mrežica u sklopu pumpe koja se nalazi u rezervoaru. I ona će spriječiti da “krupne” čestice dospiju u motor. Međutim, najvažnija barijera malim nečistoćama je uobičajeni filter koji je dobro zatvoren, a sastoji se od nekoliko metara poroznog papira. On je taj koji je u stanju zaustaviti i najsitnije nečistoće u gorivu. Proizvođač je propisao redovnu izmjenu ovih filtera i to obično kod benzinaca na 60.000 pređenih kilometara, a kod dizela na 30.000 pređenih kilometara. U njima će se vremenom nataložiti prljavština koja je u stanju dovesti do potpunog začepljenja sistema napajanja gorivom.
⇑ Kompletnim rastavljanjem filtera dolazi se do “srži” problema. Iz slobodnog prostora iscuriće čisti benzin, ali se talog krije u kućištu filtera. Skinut ventil je dokaz da je i ovo gorivo dovoljno bogato muljem. Jedino rješenje predstavlja redovna izmjena i pravilan izbor benzinskih stanica.
Mi smo posjetili jedan dobro opremljen servis i na licu mjesta provjerili stanje filtera koji su završili svoj radni vijek. Benzinski filter se u jednom slučaju nalazio u rezervoaru goriva. Nakon potpunog rastavljanja i presijecanja tijela, filter je bio prepun crnog taloga. Prema našim fotografijama vidljivo je o kakvoj se boji “benzina” radi. Prema proračunu, kroz njega je prošlo oko 4.500 litara goriva.
⇑ Da bismo došli do prave suštine, filter smo morali potpuno otvoriti. Ovo “pakovanje” dokaz je da nečitoće i voda ne mogu dospjeti sa strane.
S druge strane, s automobila je skinut filter dizelskog goriva. Filter je imao takozvani senzor prisutnosti vode nakon čijeg je skidanja sa dna iscurilo oko 1 decilitar vode. Nakon potpunog rastvaranja filtera, na vrhu senzora je bio debeli sloj naslaga mulja, a dno filtera je potpuno nagriženo korozijom. To je samo dokaz da je gorivo koje se troši u BiH prilično “bogato” vodom. Kroz ovaj filter je prošlo oko 2.500 litara dizelskog goriva. Sreća je u činjenici da se svi filteri na automobilu mogu mijenjati i da su vrlo jeftini.
⇑ Vađenjem papirnatog uloška, na filteru se ukazuje debeo sloj korozije. Nafta naravno ne može uzrokovati korodiranje, ali može voda!? Pet milimetara taloga lako je skinuti oštrim predmetom, ali i dalje ostaje sumnja u benzinsku stanicu koja je svoju naftu progurala kroz ovaj filter.
Veći problem nastupa onda ukoliko se ispostavi da je prljavština u obliku teškog mulja nataložila na dnu rezervoara. Svaki iole opremljen i stručan servis može izvršiti čišćenje rezervoara. Obično je potrebno skidanje, ali se kod velikog broja automobila čišćenje može obaviti kroz otvor koji se nalazi neposredno ispod stražnjih sjedišta. Veći problem leži u činjenici da bh. gorivo “bogato” vodom, korozijom trajno može oštetiti rezervoar. U tom slučaju potrebna je zamjena. Ukoliko se primijete poroznosti na rezervoaru, sanacija je praktično nemoguća.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Dakle, preventiva je jedino rješenje. Filteri goriva su prilično jeftini i mogu spasiti motor od potpune havarije. Budući da u BiH propisi o kvalitetu goriva postoje samo formalno, savjetujemo izmjenu filtera i ranije nego što je to propisao proizvođač.
dec 02, 2023 0
dec 01, 2023 0
nov 27, 2023 0
nov 26, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 04, 2023 0