Osvježeno 25 Septembra, 2023 7:30 AM
aug 07, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Vozači nisu ni svjesni činjenice da redovnim i pravilnim održavanjem automobila, bez obzira na njegovu starost, itekako mogu uštedjeti na eksploataciji i to ponajviše kroz gorivo. Samo potpuno ispravan automobil može biti “štediša”. Zbog toga smo jedan dan proveli sa serviserima iz AUTOlinea koji su sa nama nesebično podijelili nekoliko tajni pomoću kojih se može uštedjeti na gorivu. Ovakvih savjeta jednostavno nikad nije dovoljno.
Tema realizovana u saradnji sa servisom AUTOline
Trošak na gorivo je jedan od najvećih troškova u toku eksploatacije automobila. Iako se ovaj trošak danas nikako ne može izbjeći, na njega se ipak, i to u znatnoj mjeri, može utjecati. Uz malo pažnje sa nogom na gasu, uz malo poštovanja već poznatih propisa oko korištenja pojedinih uređaja u automobilu i uz redovno i pravilno održavanje automobila, sigurno možete uštedjeti i do 20%. Izračunajte koliko godišnje potrošite na gorivo i izračunajte koliko je od toga 20%. Nije malo sigurno. U to su nas uvjerili i stručnjaci servisa AUTOline od kojih smo saznali koliki utjecaj na potrošnju imaju pojedini osnovni elementi koje redovno treba mijenjati.
No, jedno je definitivno, zaboravite sve one supernapredne stvari ispred kojih obično stoji ona poznata floskula da je to razvila, ni manje ni više nego NASA u svojim laboratorijama. Supersnažni magneti koji atomiziraju gorivo prije nego što uđe u cilindar, neke “tablete” koje se miješaju sa gorivom, HHO generatore koji od vode “prave” gorivo, i još 300 različitih čuda preko koji mnogi žele do lake zarade. Da u svemu tome ima istine sigurno bi i BMW, i Volkswagen, i Opel, i svi drugi još davno primijenili upravo to. Jedini način na koji koliko-toliko možete utjecati na potrošnju goriva jeste pravilno i redovno održavanje automobila i pažnja u vožnji.
Serviseri AUTOlinea tvrde da osnov uštede goriva leži upravo u redovnom održavanju. Njihovo iskustvo kazuje da bez redovnog servisa nema ni ispravnosti automobila ni optimalnog iskorištenja goriva, a za to su najvažniji filteri ulja, zraka i goriva, te pravilan odabir ulja. To pogotovo vrijedi u zimskim uslovima eksploatacije.
Filteri ulja i zraka su dijelovi koji se obavezno mijenjaju u sklopu takozvanog redovnog servisa. Filter goriva mijenja se prema preporuci proizvođača automobila, a to može biti nakon 30.000 do 60.000 kilometara.
Jedan od razloga povećane potrošnje goriva sigurno je filter za ulje. On sa povećanom potrošnjom ima indirektnu vezu. Filter ulja ima svoj radni vijek. On prije svega zavisi od kvaliteta papira i ventila, te od uslova eksploatacije kojima je izložen. Nakon određenog vremena može doći do začepljenja filtera čime se degradira njegova propusna moć. Ukoliko motor nema adekvatno podmazivanje, sigurno neće osiguravati potrebnu snagu. Ukoliko je podmazivanje osnovnih tarnih elemenata u motoru onemogućeno, utoliko je trenje povećano, a samim tim i opterećenje motora. Svako opterećenje motora za sobom povlači i povećanu potrošnju goriva. Povećano trenje uzrokuje i povećano habanje, a u skladu s tim i povećanu količinu metalnih čestica u ulju, što je osnov za potpuno začepljenje filtera. Ukoliko je filter sumnjivog kvaliteta i jedan od onih najjeftinijih, u krajnjem njegovo začepljenje može prouzrokovati havariju većih razmjera. On je suviše jeftin da biste kalkulisali sa nekoliko KM razlike ukoliko imate priliku kupiti kvalitetan filter. Jeftini filteri kineske proizvodnje koje ćete najčešće kupiti u lancima prodavnica jeftinih rezervnih dijelova, kojih već ima na svakom koraku, definitivno vas neće usrećiti.
Filter zraka obično ima veći utjecaj na potrošnju goriva od filtera ulja. Filter zraka je obično pred zimu dovoljno zaprljan, jer ljeto sa sobom nosi razne čestice u zraku koje polako, ali sigurno začepljuju pore na filteru. Međutim, za vozača je opet sreća to što nabavka ovog potrošnog dijela nije velika investicija. Vodite računa – ni ovaj filter nije preskup i suviše je rizično da na njemu štedite svega nekoliko KM. Veoma je važno da filter zraka u toku eksploatacionog vijeka ima što konstantniju propusnost. Ipak, zbog funkcije koju ima ovaj filter, on vremenom gubi propusnu moć. To znači da sistem usisa nije u stanju cilindre snabdjeti dovoljnom količinom zraka za formiranje optimalne smješe za sagorijevanje. Ukoliko nije moguće postići optimalan odnos zraka i goriva, utoliko se remete parametri rada, a samim tim i potrebe motora za gorivom da bi osigurao traženu snagu. Ovaj problem je izraženiji kod automobila starije generacije, budući da oni nemaju elektronsku kontrolu dotoka zraka. Kod modernijih automobila senzori u kontinuitetu očitavaju količinu zraka i goriva, pa posebnim leptirastim zaklopkama, čak i u otežanim režimima, regulišu zasićenost smješe. Dakle, ukoliko imate star i zaprljan filter zraka možete biti sasvim sigurni u to da će izdaci za gorivo biti viši.
Također velike posljedice na potrošnju goriva može imati filter goriva. Ukoliko se radi o dizelskom motoru, zaprljan filter, naročito zimi, može imati negativne implikacije i na pouzdan rad prilikom pokretanja motora. Zbog hemijskog sastava dizelskog goriva, odnosno zbog određene količine parafina u dizelskom gorivu, moguće je da u zimskom periodu dođe do začepljanja sitnih pora filtera upravo zbog zgrušnjavanja parafina. Još gori scenarij je taj ukoliko je filter već dotrajao i pun prljavštine koja je sama po sebi dovoljno začepila filter. Tada motor dobiva nedovoljne količine goriva. U toku paljenja, popularnog “verglanja”, i one male količine koje dospiju do cilindara biće nepovratno izbačene kroz sistem ispuha. Dakle, jedino potpuno čist filter može osigurati pravilan dotok goriva do cilindara i osigurati pravljenje optimalne smješe, koja je u stanju osloboditi maksimum tražene energije.
Ulje je kritični fluid motora čija se važnost ne može potcijeniti tokom bilo kojeg godišnjeg doba ili pri bilo kojim uslovima vožnje. Kvalitetno ulje je važno ljeti da ne bi došlo do takozvanog termičkog sloma molekula pri ekstremno visokim vanjskim temperaturama. Tokom zime situacija je drugačija. Ulje mora što prije doći iz kartera do svih dijelova motora, a pogotovo do bregaste osovine i turbopunjača i što prije dostići radnu temperaturu. To, naravno, zavisi od viskoznosti, odnosno gustoće ulja. Na niskim temperaturama ulje postaje gušće, i logično sporije teče kroz puteve u motoru. Danas se zbog toga masovno koriste sintetička ulja koja imaju bolji viskozitet. Proizvođači automobila skoro su u potpunosti napustili gradaciju 15W40, pa čak i 10W40 u zamjenu za gradacije 5W40 i 5W30. Ova ulja imaju dosta bolji viskozitet, a zbog sintetizacije molekula vrlo su otporna na termički slom i tokom najviših temperatura. Njihova prednost je u tome što je viskozitet dovoljno postojan da ta ulja dostižu radnu temperaturu za nekoliko minuta, što smanjuje trenje unutar motora, čime se automatski smanjuje potrošnja kao i trošenje tarnih površina unutar motora. Zbog toga što su ova ulja rjeđa, potrošnja goriva zna pasti i do 3 ili 4 odsto za razliku od motora koji koriste klasična mineralna ulja gradacije 15W40. Na niskim temperaturama zbog bolje viskoznosti i elektropokretač je manje opterećen prilikom postizanja dovoljnog broja obrtaja da bi se motor uopšte pokrenuo. Ipak, ova ulja nisu za automobile starije od desetak godina, te u tom slučaju ulja gradacija 10W40 predstavljaju vrlo dobar kompromis.
Sve navedeno spada u takozvani obavezni i osnovni servis, ali postoji i nekoliko stvari koje itekako utječu na potrošnju goriva, a koje nikako ne spadaju u segment redovnog ili obaveznog servisa. To su prije svega, svjećice, grijači i akumulator.
Dobro je poznato čemu služe svjećice. One stvaranjem električnog luka između elektroda osiguravaju paljenje smješe goriva i zraka. I iskra proizvedena električnim lukom ima svoj intenzitet koji vremenom, zbog dotrajalosti, može oslabiti. Slaba i nedovoljna iskra nije ustanju u zadatom vremenu upaliti kompletnu smješu zraka i benzina. Ukoliko se sagorijevanjem ne oslobodi onoliko energije za koliko je projektovan motor, svakako da ćete za potrebnu snagu morati dodatno pritisnuti papučicu gasa, a to za sobom povlači veću potrošnju benzina. Svjećice na automobilima definitivno imaju svoj radni vijek. Uvijek se pridržavajte intervala zamjene koje je propisao proizvođač automobila i uvijek birajte svjećice provjerenih brendova. Sasvim je sigurno da će vam u dobro opremljenim servisima znati pružiti pravu informaciju o vašem automobilu.
Za razliku od automobila sa benzinskim motorima, automobili sa dizelskim motorima trebaju takozvane grijače za pokretanje motora. Grijači rade nekoliko trenutaka prije samog starta i nekoliko taktova nakon pokretanja motora. Oni su tu smo da osiguraju lakše pokretanje dizelskog motora. Ukoliko je jedan od njih neispravan, pravi problemi nastaju prvog hladnog jutra. Takozvano “verglanje” se produžava i po 10 ili 20 sekundi dok se motor ne pokrene. Za sve vrijeme svo gorivo koje je ušlo u cilindre, nesagoreno i neiskorišteno će izići kroz sistem ispuha. Poznato je da automobilski motor u toku jedne sekunde starta potroši goriva koliko bi radio za 45 do 60 sekundi. Izračunajte koliko neiskorištenog goriva iziđe za 20 sekundi “verglanja”. Iziđe ga toliko koliko bi bilo potrebno da se motor zagrije prije nego što pokrenete automobil. Grijači nemaju interval zamjene i potrebno ih je mijenjati onog trenutka kad se pokvare. U ljetnom peridu vjerovatno nećete ni osjeti ako su, naprimjer, dva grijača neispravna. Međutim, zima i prvo hladno jutro će vam definitivno poslati nedvosmislenu poruku. Zbog toga serviseri AUTOlinea predlažu obaveznu provjeru grijača kod automobila sa dizelskim motorima prije svake zime. Sigurni su u to da ćete preventivom uštedjeti i novac i izbjeći maltretiranje na -20.
Vozači obično nedovoljno vode računa o takozvanoj “špuri” i o ispravnoj geometriji trapa. Štaviše, većina vozača zapravo i ne zna šta bi mogla značiti pravilna geometrija trapa. U najkraćem i najjednostavnijem – horizontalne ose parova točkova u vožnji bi trebale uvijek biti paralelne. Geometrija oslanjanja po definiciji je ugaona zavisnost između površine podloge i elemenata sistema oslanjanja, upravljanja i točkova vozila. Prilikom podešavanja geometrije oslanjanja mjere se i podešavaju uglovi pod kojima se nalaze točkovi vozila i podešavaju prema odgovarajućim vrijednostima koje je definisao konstruktor. Podešavanje se vrši pomijeranjem različitih elemenata sistema oslanjanja i upravljanja.
Pravilno podešenom geometrijom oslanjanja, točkovi će se okretati bez proklizavanja, blokiranja i češanja na različitim tipovima podloga. Pravilna podešenost geometrije oslanjanja omogućava sigurniju vožnju, dobru upravljivost, duži vijek guma i smanjenu potrošnju goriva.
Sa geometrijom trapa najdirektniju vezu imaju gume. Primarne gume na automobilu su ljetne gume. Sve druge su gume za nuždu, a nužde na našem podneblju ima i previše. Zbog toga je kao zakonska obaveza uvedeno pravilo o upotrebi zimskih guma u definisanom periodu godine. Zimske gume su mekše i grublje, a samim tim i deformabilnije. Što se guma više deformiše pri kotrljanju, ona kretanju pruža veći otpor, što je osnov za povećanje potrošnje goriva. Dakle, pokušajte poštovati pravilo – ljeti ljetna guma, a zimi zimska guma. Tu kompromisa nema i kad je u pitanju sigurnost i kad je u pitanju potrošnja goriva. Isto pravilo o deformabilnosti vrijedi iI kod guma čiji je vijek trajanja odavno istekao. Stare gume se u dobroj mjeri deformišu tokom vožnje što je siguran način da trošite znatno više goriva.
⇑ Ukoliko mislite spasiti koju kap goriva, u ljetnom periodu vozite isključivo na ljetnim gumama.Ipak, tokom zime vozač ima presudnu ulogu na potrošnju. Način na koji vozač vozi automobil odrediće da li će uspjeti sačuvati koju kap goriva, a ušteda doslovno počinje i prije nego što vozač upali automobil! Kada vozač sjedne u automobil prva stvar koju bi tokom hladnih zimskih dana trebao uraditi, jeste podesiti regulator grijanja na hladno! Obično vozači odmah po zauzimanju vozačke pozicije, zbog hladnoće, automatski postavljaju regulator grijanja unutrašnjosti na maksimum.
Ovaj trik je zaslužan za nižu potrošnju, manje habanje motora, te na kraju i za ugodniju vožnju. Čim se kazaljka pokazivača temperature motora pomjeri prema vrijednosti radne temperature, regulator se nesmetano može okrenuti na maksimalan učinak grijanja unutrašnjosti. Ovakav režim je posebno važan na planinama gdje temperature mogu biti ekstremno niske.
O upotrebi klime-uređaja nije potrebno previše govoriti. Klima je danas nezaobilazni dio svakog automobila. Uglavnom, upotreba klime na automobilima sa benzinskim motorima znatno više će utjecati na potrošnju nego klima na autima sa dizelskim motorima. Klima je dodatno opterećenje motoru pa je pokušajte nastojati gasiti ukoliko vozite uzbrdo.
Nagli startovi su siguran način da ćete umjesto na večeru otići na benzinsku pumpu. Za naglim startovima rijetko postoji potreba i to su zapravo ključne stvari koje najviše utječu na potrošnju goriva. Uvijek prije pritiska papučice kočnice pokušajte ručicu mjenjača ubaciti u nižu brzinu.
Današni motori su projektovani tako da ukoliko “kočite motorom”, a ne kočnicom, u potpunosti se prekida dotok goriva u motor. Kalkulišite sa semaforima. Sigurno možete predvidjeti paljenje crvenog svjetla i početak kočenja motorom na vrijeme. Ukoliko vozite niz padinu, gotovo da i nemate potrebe za korištenjem kočnice, a pogotovo ako vozite auto sa dizelskim motorom koji ima samo 8 ventila.
Krovni koferi, nosači za skije ili za bicikla sigurno ne idu u prilog štednji goriva, budući da u znatnoj mjeri narušavaju aerodinamiku automobila. Proizvođači ulažu stotine miliona dolara u poboljšanje aerodinamike automobila samo za nekoliko procenata, ali je degradacija aerodinamike neminovna ukoliko bez potrebe na krovu imate dodatni balast nepovoljnog aerodinamičkog oblika.
Također, bespotrebno držanje upaljenih električnih potrošača sigurno će nepovoljno utjecati na potrošnju goriva. Današnje potrebe automobila (i njegovog vlasnika) za električnom strujom nekoliko su puta veće u odnosu na vrijeme od prije dvadesetak godina. Dodatna svjetla (obično ona za maglu kod onih koji ih iz malograđanskih razloga drže upaljenim), duga svjetla, grijači vjetrobranskih stakala, grijači u sjedištima i preglasna muzika, trošiće i do pola litra goriva više. Električni resursi u automobilu su vrlo mali. Kapacitet akumulatora je vrlo ograničen pa sistem za proizvodnju električne struje zapravo radi u kontinuitetu. Cijeli automobilski svijet okrenuo se naglavačke, da umjesto konvencionalnih svjetala upotrijebi kud-i-kamo efikasnija LED svjetla i to smo zbog smanjenja potrošnje. Podsjećamo, efikasnost konvencionalne sijalice koja ima žarnu nit je samo 3 odsto! Sve ostalo je toplota!
Dakle, ukoliko želite da vam u ovim teškim ekonomskim vremenima ostane nešto novaca u džepu, prilagodite se pravilima i počnite štedjeti.
sep 12, 2023 0
sep 08, 2023 0
aug 27, 2023 0
aug 10, 2023 0
sep 22, 2023 0
sep 18, 2023 0
sep 06, 2023 0
aug 08, 2023 0