Osvježeno April 21st, 2021 6:20 PM
Apr 07, 2021 Almir Grebović Sport 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
Tokom ’90-ih godina proteklog stoljeća jedan šampionat u kojem su se vozili porodični automobili s motorima zapremine samo dva litra, bio je popularniji od bilo koje vrste takmičenja na točkovima, izuzimajući Formulu 1. Govorimo o Britanskom prvenstvu turističkih automobila – British Touring Car Championship, kraće BTCC – koji je u to doba bio najvažnije svjetsko prvenstvo automobila s pokrivenim točkovima. Masovan odaziv gledalaca i, još važnije, izvrstan marketing i direktni TV prenosi u domove širom Evrope i svijeta, predstavljali su neodoljiv izazov proizvođačima.
Bilo je to vrijeme kada su takozvani porodični automobili srednje klase donosili najviše profita proizvođačima. Još u 60-im godinama proteklog stoljeća rodila se maksima “Pobijedi u nedjelju, prodaj u ponedjeljak”. Tako se i Renault upustio u britansku avanturu i došao na otok sa tvorničkom ekipom 1993. godine. Izabrano vozilo? Renault 19, i to trovolumenska izvedba Chamade. Uspjeh je izostao, jer GB Motorsport, firma koja je u Britaniji spremala “19-icu”, nije napravila pobjedničko vozilo.
Za 1994. dolazi tek predstavljena prva generacija Lagune, koja je bila “avion” za R19, čak i u standardnoj verziji pozicionirana klasu više. I Renault i GB Motorsport bili su uvjereni da u rukama imaju pobjednika. Ali, početak nije bio lagan jer su u prva četiri trkačka vikenda (po trkačkom vikendu vožene su dvije ili jedna trka) naprijed bili Alfa 155 i Ford Mondeo. Nakon što je Alfa dobila “po prstima” zbog (po organizatoru BTCC-a) korištenja ilegalnih aerodinamičkih pomagala za sedmu trku, Laguna je ostvarila prvjenac, a na kraju sezone i GB Motorsport i vozač Alain Menu osvajaju drugo mjesto u ukupnom poretku BTCC-a.
Za narednu sezonu (1995) Renault je odlučio promijeniti partnera. Iz igre izlazi GB Motorsport, a na velika vrata u novembru 1994. godine ulazi Williams, tada najjača ekipa Formule 1! Koliko je na prvi pogled bila iznenađujuća, ovakva odluka Renaulta zapravo je logičan slijed događaja. Prethodne, 1993. godine predstavljen je Clio Williams, pa je bilo logično da i veći model bude u istoj vezi. Frank Williams i Patrick Head, vlasnici Williamsovog F1 tima, shvatili su ozbiljno novi projekt, na opštu konsternaciju konkurenata. Ian Harrison prešao je sa pozicije šefa F1 tima Williams-Renault da vodi “turiste”, čak je napravljena i potpuno nova namjenska hala za projekt BTCC-a.
No, sve je to uzelo puno vremena jer, dok se konkurencija bavila zimskim testiranjima, u Williamsu su tek formirali ekipu. Tako se desilo da su za prvo takmičenje na stazi Donington Park Renaultovom vozačkom tandemu dovezene GB Motorsport Lagune iz prethodne sezone, ali u novima bojama i s novim aerodinamičkim pomagalima. Poput ostalih rivala, i trkačka Laguna nastupa sa stražnjim krilom i prednjim splitterom, s obzirom na to da je FIA proglasila legalnom aerodinamiku Alfe 155, a BTCC organizator odmah dao zeleno svjetlo da svi voze s takvim aerodinamičkim paketom – bez obzira na to da li je u serijskoj proizvodnji ili ne.
A, upravo je Williams od svih ekipa u BTCC-u bio najjači u aerodinamici. No, do pobjeda se nije došlo lako. Williams Laguna patila je od podupravljanja u sporijim zavojima, pa su se konkurenti obradovali, nadajući se da će Williamsu trebati puno vremena da “ispeče” zanat. Kako su se samo prevarili! S ukupno 10 pobjeda na 25 voženih trka, ekipa Renault-Williams osvaja prvo mjesto u poretku proizvođača, ali Menu je ponovo “samo” viceprvak, iza John Clelanda za volanom Vauxhall Cavaliera (Opel Vectra). Williams je potvrdio lidersku poziciju kada je u pitanju tehnika, što je gazdi Franku uvijek bilo i važnije od pojedinačnih vozačkih titula.
Naredna, 1996. godina činila se važnijom. Ako je Laguna’95 bila usavršeni GB Motorsport automobil, za novu sezonu radilo se o 100-postotnoj kreaciji Williamsa. U Groveu su napravili fantastičan automobil, rezultat svih prikupljenih iskustava, ali… U životu uvijek postoji neko “ali”. Kao da nije bilo dovoljno što je u igru ušao i Audi sa modelom A4 Quattro (pogon 4×4), nego Renaultov tvornički tuner motora – Sodemo Moteurs – nije mogao sastaviti agregat koji će izdržati trku. Statistika: Dvije Lagune Williams imale su ukupno 52 nastupa na 26 trka, a kvar motora desio se nepojmljivih 40 puta, uključujući treninge i kvalifikacije. Na kraju sezone Menu je ipak zabilježio četiri pobjede i treći put uzastopno osvojio vicešampionsku titulu, a najbolnije je bilo tek četvrto mjesto Williams-Renault Dealer Racing Teama u poretku proizvođača.
Preko zime napravljeno je nekoliko promjena u ekipi, a Laguna Williams bila je toliko dobro konstruisana da je pretrpjela samo minimalne promjene uz ogroman posao Sodema na poboljšanju pouzdanosti motora. Trud se isplatio. Menu i mlađahni Jason Plato “otpuhali” su konkurenciju 1997. godine pobijedivši na 14 od ukupno 24 trke. Osvojena je proizvođačka titula, Menu je najzad postao prvak među vozačima, dok je Jason Plato debitantsku sezonu BTCC-a završio na trećem mjestu.
Iako se očekivao nastavak pobjedničke serije, to se nije desilo 1998. godine. Neka druga trkačka “štala” solidnom bi ocijenila sezonu sa četiri pobjede, no za Williams-Renault treće mjesto u poretku proizvođača bilo je ogromno razočarenje. Laguna, sada u tamnozelenoj boji sponzora Nescafë, nije se mogla nositi s konkurentima u maksimalnoj brzini, a mehanički kvarovi bili su samo so na ranu.
BTCC automobili dobili su već ekstremnu formu, s 19-inčnim točkovima kako bi se smjestile što veće kočnice, a 1999. godine u britanski šampionat dolazi i treća Laguna – privatne ekipa Arena International. Samo jedna pobjeda nije bila dovoljna da promijeni odluku direkcije u Francuskoj, pa polovinom godine Renault najavljuje povlačenje iz BTCC-a.
Kada je Renault “podigao sidro” nakon sedmogodišnjeg BTCC angažmana, završni bilans bio je respektabilan: 38 pobjeda u 165 trka, čak 103 plasmana na postolje, dvije proizvođačke i jedna vozačka titula, al i golema reklama koju je dobio francuski proizvođač. Poput svih rivala, Laguna je u ovom periodu evoluirala od trkačkog liftbacka – koji se, uz malo snalažljivosti i puno znanja, mogao napraviti u kućnoj garaži – do sofisticiranog specijaliziranog proizvoda čija se tehnika mogla mjeriti s Formulom 1.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Snaga motora porasla je sa 285 KS u prvoj Williams Laguni, do čitavih 310 “konja” u 1998. godini, što je interesantan podatak s obzirom na to da je sve vrijeme na snazi bilo ograničenje od maksimalnih 8.500 obr/min. Ako je snaga porasla 10-ak procenata, cijena automobila otišla je u stratosferske visine. Automobil po Supertouring propisima 1995. godine koštao je oko 150.000 tadašnjih njemačkih maraka, što je bila svota za koju su se mogla kupiti tri nova Mercedesa E-klase 300D. Samo tri godine kasnije ST-automobil koštao je skoro 600 hiljada njemačkih maraka. Troškovi su brzo i snažno eskalirali da su se proizvođači povlačili jedan za drugim. Tako je krajem 2000. godine u Velikoj Britaniji nestala ova kategorija, a automobili se počeli prodavati u bescijenje privatnicima.
Ponudu Renaultovih automobila s cijenama u BiH možete pogledati ovdje.
Apr 21, 2021 0
Apr 19, 2021 0
Apr 17, 2021 0
Apr 14, 2021 0
Mar 22, 2021 0
Feb 26, 2021 0
Dec 28, 2020 0
Dec 24, 2020 0