Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
dec 26, 2013 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 0
Vozači nisu ni svjesni koliki značaj imaju kvalitetne sijalice i farovi. To predstavlja poseban problem u BiH gdje se može kupiti doslovno sijalica za pola konvertibilne marke. Takve sijalice ispunjavaju svoju zadaću, ali djelimično. Sijalice spadaju u jeftinije zamjenske elemente, ali se, ipak, prethodno treba raspitati i o proizvođaču i o kvalitetu i o cijeni.
Otkako je napravljen prvi automobil, ljudi su shvatili da moraju vidjeti kuda voze po noći, a također da i drugi njih moraju primijetiti. Naravno, u početku su se koristile najprimitivnije tehnologije kao što su fenjeri. Današnja tehnologija nema ama baš nikakve veze sa tom “tehnologijom”, osim što je ideja ista. Međutim, u BiH je to poseban problem zbog vrlo oskudne zakonske regulative. U BiH zakon poznaje samo osnovne smjernice, dok je evropska regulativa otišla toliko daleko da bi bh. zakonodavci tu oblast morali regulisati ponovo od nule. Naravno, nedostatak zakonske regulative doveo je do toga da danas u prodavnicama rezervnih dijelova doslovno možete kupiti sve i svašta. S obzirom na bh. vremenske (ne)prilike to može predstavljati ozbiljan problem. Svjedoci smo situacije da naši automobili danas reflektuju razne boje od nekoliko nijansi žute do nekoliko nijansi plave. Pojavom xenon svjetala (1991. BMW E34) te razvojem tehnologije izrade halogenih sijalica, većinom kineski proizvođači pokušavaju (i to uspješno) prodavati halogene sijalice koje bi, eto, trebale davati svjetlost po uzoru na svjetlost koju proizvode xenonski farovi.
⇑ Plagijate nije teško prepoznati. Ukoliko negdje u slobodnoj prodaji pronađete xenonske sijalice za desetak KM, znajte da se radio o jeftinoj prevari. Ukoliko je stakleni balon lijepo toniran plavom bojom, dileme definitivno nema.
Proizvođač | Vrsta | Tip | Jačina | Cijena (kom.) | ||
Philips | H4 | Vision | 1.350 Im | 7-10 KM | ||
Philips | H7 | Vision | 1.550 Im | 7-12 KM | ||
General Electric | H4 | 1.330 Im | 5-7 KM | |||
General Electric | H7 | 1.400 Im | 10-12 KM | |||
Osram | H4 | Silverstar | 1.350 Im | 10 KM | ||
Osram | H7 | Silverstar | 1.500 Im | 15-20 KM | ||
Hella | H4 | Vision plus | 1.350 Im | 5-7 KM | ||
Hella | H7 | Vision plus | 1.450 Im | 7-10 KM | ||
JL | H4 | White | 1.200 Im* | 2-4 KM | ||
JL | H7 | White | 1.350 Im* | 3-6 KM | ||
JL | H4 | Pseudo Xenon | – | 6 KM | ||
JL | H7 | Pseudo Xenon | – | 10 KM | ||
Wurth | H4 | 1.320 Im | 5-8 KM | |||
Wurth | H7 | 1.470 Im | 10 KM | |||
Bosch | H4 | White | 1.350 Im | |||
Bosch | H7 | White | 1.500 Im |
* Podatke za sijalice JL treba uzeti sa rezervom! Iz prakse su se pokazale kao vrlo nepouzdane sa vrlo raštrkanim svjetlom.
Drugi problem su zamjenske klasične halogene sijalice. Također, glavni problem dolazi sa Dalekog Istoka. Ipak, ovdje imamo daleko veći izbor. U dosta prodavnica rezervnih dijelova možemo pronaći proizvode renomiranih proizvođača kao što su Osram i Philips koji su tehniku osvjetljenja doveli do savršenstva. Stoga ne treba iznenaditi da ti proizvodi u nekim slučajevima znaju biti skuplji i do deset puta od raznih kineskih proizvoda. Ali, realno, da li je sijalica od 20 KM toliko bolja od sijalice od 2 KM? Naše mišljenje je da jeste, i mi preporučujemo kupovinu tako skupih sijalica. Ovo treba gledati sa aspekta “koliko para toliko muzike”. U bh. uslovima nekada bi dali sve da imamo par moćnih svjetala, i nema tog iskusnog bh. vozača koji nije osjetio noćne “čari” neobilježene i mokre ceste. Koliko je osvjetljenje važno u tim uslovima, može se mjeriti sa važnošću zimskih guma na snijegu. Jednostavno, u tu cijenu uračunato je hiljade sati testiranja u ogromnim tunelima u kojima se testira preciznost i jačina osvjetljenja. Takve tunele posjeduje većina renomiranih proizvođača kao sto su Osram, Philips, Hella, Valeo, Bosch…
S druge strane, izdržljivost takvih proizvoda će nas poštedjeti nebrojenog mijenjanja sijalica, što je danas u novim automobilima postalo pravo umijeće. Sa kupovinom takvih proizvoda uopšte ne bi trebali kalkulisati vozači koji često idu uživati na bosanskim planinama kao i vozači koji “žive” na cesti.
Također, ništa manju pažnju ne treba posvetiti ni zamjenskim sijalicama koje su predviđene za farove za maglu.
Kupovina zamjenskih farova, isto tako, ne bi trebala biti predmetom kalkulacija. Najbolje se raspitati čiji su dijelovi bili u prvoj ugradnji i pokušati ispoštovati taj uslov. Ukoliko ne postoji mogućnost nabavke zamjenskog dijela od proizvođača koji je učestvovao u izradi prvobitnog automobila, mogu poslužiti i zamjenski dijelovi nekog od renomiranih proizvođača kao što su Bosch, Valeo ili Hella.
⇑ Napredna tehnologija xenon svjetala, koju je 1998. godine prvi put patentirao BMW na modelu M5 pokazala se kao neuporedivo efikasnijom od klasične. Ni jedna druga tehnologija sa “H” sijalicama nije u stanju homogenije osvijetliti prostor ispred automobila. Svjetlost je uz primjenu xenon tehnologije približnija dnevnoj svjetlosti. I cijena je, naravno, primjerena tehnologiji.
Xenon farovi su ovdje posebna priča, i sve su češći na bh. cestama. Njihova prednost je što se pomoću njih dobija i do 4 puta bolja osvijetljenost ceste te životni vijek koji je gotovi isti kao i životni vijek automobila. Nažalost, sijalice xenon farova mogu pregorjeti usljed pada napona ili tvorničke greške. Tada izmjena tipa “uradi sam” nije moguća. Xenon farovi su toliko kompleksni da su jedino ovlašteni servisi osposobljeni za izmjenu. Također, problem može biti i činjenica da xenon farovi rade pod naponom od 25.000 volti!
⇑ Prave sijalice punjene pravim plemenitim gasom ksenonom nisu plave. Propuštanjem električne struje kroz gas javlja se svjetlost određene temperature. Zbog toga xenonske sijalice svijetle intenzivnije i u strogo određenom temperaturnom području. One nisu jeftine i proizvode ih renomirani proizvođači.
U početku su se xenon farovi pravili samo za srednja svjetla, dok danas, napretkom tehnologije, možemo sresti i bixenon farove koji imaju i xenon farove za duga svjetla.
Nekima priča o običnoj sijalici H4 ili o sijalici H7 može izgledati bespotrebna, ali hajdemo se osvrnuti i pogledati oko nas. Sijalica u bh. voznom parku ima svakakvih, pa čak i onih nedozvoljenih.
Sigurnost nema cijene, a sijalice su jedna od najvažnijih komponenti aktivne sigurnosti automobila, stoga ipak u ovom slučaju ruku moramo malo dublje zavući u džep.
Svjetla za maglu
Dosta vozača je imalo neprijatno iskustvo sa saobraćajnom policijom zbog korištenja svjetala za maglu po kiši ili po snijegu. Ovdje se najbolje voditi prema vlastitom osjećaju. Ako u datim vremenskim prilikama mislite da je potrebno upaliti svjetla za maglu, onda to učinite! Zakon kaže sljedeće:
ZAKON O BEZBJEDNOSTI SAOBRAĆAJA
Član 93.
Po magli, vozač vozila na motorni pogon mora na vozilu imati upaljena oborena svjetla za osvjetljavanje puta ili svjetla za maglu ili oba svjetla istovremeno.
Svjetla za maglu mogu se upotrebljavati samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti. Svjetla za maglu koja se nalaze na prednjoj strani mogu biti bijele ili žute boje, a na zadnjoj strani crvene boje.
Tako kaže zakon. Međutim, drugu krajnost predstavljaju oni koji svjetla za maglu koriste u svim vremenskim uslovima pa čak i u uslovima izuzetne vidljivosti. Takve vozače teško da možemo smatrati uračunljivim.
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0