Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
feb 16, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti, Ulje 0
Danas na tržištu možete naći desetine različitih vrsta ulja na kojima piše da je to ulje baš za vaš automobil, čija je i cijena u skladu sa obećanjima. Koliko je to stvarno bitno prosječnom bosanskom vozaču koji vozi automobil koji je star 10, 15, pa i više godina?
SG, SF, SH, SJ, SL, CG, CF/CF-4, ACEA A2/B2, A3/B3, 15W40, 10W40, 5W40, 0W40, 5W30…?! To su specifikacije i gradacije ulja koja danas možete kupiti u malo bolje opremljenoj prodavnici autodijelova. Međutim, nije se baš jednostavno snaći u moru tih oznaka i odabrati baš pravo ulje za prosječno bh. vozilo. Zaista, da li je jednom golfu “dvojki” sa dizelskim motorom potrebno ulje koje košta 20 KM po jednoj litri? Naravno, prodavač će vam reći da će vaše auto neuporedivo bolje raditi, da će trošiti manje goriva, te da će motor trajati minimalno još nekoliko stotina hiljada kilometara sa takvim uljem. Međutim, stvarnost je malo drugačija i, na svu sreću, ne toliko skupa.
Skupo ulje ne znači nužno da je dobro za vaš motor. Naprimjer, sintetičko ulje (5W40) košta otprilike između 15 i 20 KM po jednoj litri (zavisno od proizvođača) i u sebi sadrži sve potrebno za automobilske motore tek sišle sa proizvodnih traka. U slučaju Golfa II ili Kadetta nasuti takvo ulje je greška koja vas može koštati nekoliko stotina maraka. Najveća prednost takvih “lakotečnih” ulja je u tome što imaju traženu viskoznost na niskim temperaturama (u slučaju 5W40 na –25 stepeni C) te vrlo brzo dolaze do najviših dijelova motora (bregasto vratilo). Međutim, takva ulja brže prolaze kroz razne zaptivke u slučaju da su već oštećeni, odnosno da su izgubili svoju elastičnost. Naprimjer, vozači Opela Kadetta znaju koliko je osjetljiv zaptivač poklopca glave motora, te će ulje 5W40 kroz njega vrlo lako proći, pa makar on bio nov! Na kraju krajeva, Opel uopće nije predvidio da se koristi sintetičko ulje u Kadettu. Auta tih godišta imaju velike tolerancije, te je do sredine devedesetih godina ulje 15W40 bilo najrasprostranjenije. To je klasično mineralno ulje koje košta otprilike 8 KM po litri (opet zavisno od proizvođača) te će sasvim zadovoljavajuće podmazati motor. Ima korektnu traženu viskoznost na niskim temperaturama (-15 stepeni C), te uopće nije “napadno” prema zaptivačima u motoru. U slučaju da, ipak, želite nešto bolje, 10W40 je gradacija koja je savršena za motor koji je prešao više od 200.000 kilometara. To je polusintetičko ulje koje ima daleko bolja svojstva pri hladnom startu od običnog mineralnog ulja (traženi viskozitet je na –20 stepeni C), te dosta stabilniji uljni film, dok nije toliko “napadno” prema zaptivačima. Ono je nekakva zlatna sredina pri izboru ulja, dok cijena uopće nije toliko veća od klasičnog mineralnog ulja. Ipak, pažnju treba obratiti i na proizvođača ulja. Danas, nažalost, u našoj zemlji vrlo lako možete kupiti kopiju bilo kojeg poznatijeg ulja. Ime, naravno, garantuje kvalitet, ali to ime je vrlo “zahvalno” za prekopirati. Zato pri kupovini ulja, obično birajte prodavnice autodijelova koje drže do svog imidža, te renomirane benzinske pumpe, ili, u najboljem slučaju, ovlaštene servise.
Međutim, normalno je da i ti motori stare i nakon 100.000 ili 200.000 pređenih kilometara ni njihovi zaptivači nisu baš elastični kao prije. Naravno, tu opet može doći do probijanja koja se mogu prouzrokovati nepravilnim izborom ulja. Ti motori obično imaju takvu tehniku koja baš zahtijeva sintetčka ili polusintetička ulja (turbomotori). Naprimjer, VW Passat IVB iz 1998. godine sa 1.9 TDI motorom i 110 KS zahtjeva sintetičko ulje zbog komplikovane i zahtjevne turbine. Međutim, zaptivači na motoru su nakon 150.000 kilometara dosta izgubili na elastičnosti, pa se pojavljuje problem kod izbora ulja nakon toliko kilometara. Najbolji izbor opet pada na polusintetičko ulje, ali nekog priznatog proizvođača, te da naravno ispunjava VW normu 505.00. U slučaju benzinskog motora, naprimjer, kod Opel Vectre 1.6 16v sa 100 KS, izbor je daleko lakši. U taj motor možete slobodno sipati mineralno ulje, ali je, opet, polusintetičko ulje najbolji izbor. Općenito, benzinski motori danas su dosta manje zahtjevni pri izboru ulja od dizelskih motora, prvenstveno zbog toga što dizelski motori imaju dosta komplikovane i osjetljive turbine čiji se broj obrtaja u minuti penje i do 150.000!
Međutim, šta je sa uljima koja su namjenski predviđena za autombile koji su prešli 100.000 kilometara i više? Danas na tržištu Castrol nudi HIGHMILEAGE 15W40, dok Valvoline nudi svoj MAXLIFE 15W40. Njihova cijena je obično za 10 odsto veća od klasičnih mineralnih ulja, jer u sebi sadrže aditive koji praktično obnavljaju u određenoj mjeri elastičnost zaptivača u slučaju da nisu previše oštećeni. Da li se isplati kupovati ovakva ulja? U suštini da, ali ako vaše auto troši jedan litar ulja na 1.000 pređenih kilometara, nemojte očekivati da će se potrošnja ulja smanjiti sa ovakvim uljima. Tu pomaže samo rasklapanje motora i njegovo osvježavanje.
⇑ Redovna kontrola ulja može dati odgovor na pitanja o pravilnom izboru ulja za vaš motor. Ponekad samo promjena gradacije može dovesti do enormne potrošnje ulja.
⇑ Najviše ćete uštedjeti ukoliko budete poštovali propisane intervale izmjene ulja.
Na kraju, koji zaključak možemo izvesti? Za motore koji pokreću prosječno bh. vozilo najbolje ulje je 10W40. Naravno, treba paziti kod kupovine da li je ulje originalno, te o kojem se proizvođaču radi. Kanta ulja od 4 litre za 15 KM? To ulje je već upitne kvalitete, a moderni motori s tim uljem ne mogu ništa započeti.
Ako pređete sa mineralnog na polusintetičko ulje, sljedeći put ulje promijenite ranije nego uobičajno. Polusintetička ulja, a pogotovo sintetička, čiste motor od raznih taloga i gareži dosta bolje nego mineralna. Nakon te izmjene ulja, interval mijenjanja vratite kao i ranije.
Svaki put kada mjenjate ulje, promijenite i uljni filter. Tipična zabluda vozača je da se filter može mijenjati prilikom svakog drugog mijenjanja ulja. Pa zar nakon tuširanja oblačite prljave čarape?!
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0