Osvježeno 5 Oktobra, 2024 8:16 AM
sep 11, 2024 Almir Grebović e-ProAuto, Novosti, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
Novinarski senzacionalizam i korištenje nečije površnosti, na tržištima čije stanovništvo ispoljava svojevrsnu agresivnost prema električnim automobilima, dovodi do stvaranja potpuno pogrešne slike o tržištu automobila, a pogotovo o tržištu električnih automobila. Naime, u posljednjih nekoliko mjeseci, bez obzira na potpuno pogrešnu interpretaciju informacija o prodajnim podacima, prodaja električnih automobila nastavlja bilježiti pozitivne rezultate.
Evo šta se zapravo dešava.
Tokom protekle godine, prodaja električnih automobila na baterije, iako nastavlja rasti, zabilježila je samo niže stope rasta u odnosu na nekoliko prethodnih godina. Neizbježno je da će svaki proizvod čija prodaja kontinuirano raste, u određenom trenutku pokazati niže procentualne stope rasta, posebno onaj koji raste velikom brzinom relativno dugo. Ni prirodno nije moguće imati beskonačno dugu kontinuiranu stopu rasta prodaje nekog proizvoda.
Prije nekoliko godina čak smo imali 100-postotnu stopu rasta prodaje električnih automobila, što je dakle dvostruko. Takav rast smo zabilježili 2021. u odnosu na 2020. godinu, što je bilo iznenađujuće. Sličnu stopu smo imali i narednih godina, pa je sasvim jasno da u jednom trenutku mora doći do pada stope rasta. Očekivati stalno poboljšanje na takvom nivou bilo bi nemoguće – nakon 3 godine udvostručavanja tržišnog udjela u odnosu na 18% iz 2023. godine, električna vozila bi predstavljala više od 100% globalnog tržišta automobila, što je matematički nemoguće, jer postoji konačan broj ukupno prodatih automobila na svijetu.
Jasno je da će postoci rasta morati opadati kako nova kategorija proizvoda raste. Drugačije bi bilo nemoguće.
Uzećemo najekstremniji primjer. Bilo bi neozbiljno reći da je prodaja električnih automobila u Norveškoj u padu. Naime, u toku proteklog mjeseca udio električnih automobila u ukupnom tržištu bio je čak 94%. To je i rekord u Norveškoj, ali i svjetski rekord kada je u pitanju udio električnih automobila u prodaji na bilo kojem pojedinačnom tržištu na svijetu. Proteklog mjeseca je tamo prodato ukupno 10.480 električnih automobila, pa je stopa rasta u odnosu na isti mjesec protekle godine bila samo 5% (avgust 2023. – 9.974 EV). Da li je to pad prodaje? Naravno da nije, nego je rast.
Pojedine analize optimistički su predviđale godišnju stopu rasta od 50% u naprednim ekonomijama, ali je u ovoj godini ta stopa ipak niža. No, ona je viša od 10% u odnosu na stopu rasta u Norveškoj, jer u Norveškoj ne može biti (puno) veća. Dakle, opet se ni u jednom slučaju ne radi o negativnom trendu prodaje električnih automobila.
Također je jasno da Tesla, koja je do sad bila globalni lider u prodaji električnih vozila, kratkoročno zadržava stope rasta prodaje. Tesla je zapravo pretrpjela smanjenje prodaje u odnosu na prethodnu godinu u posljednjim tromjesečjima – vjerovatno i zbog djelimično haotičnog vodstva svojeglavog “EV lidera”, jer su kupci bili privučeni drugim brendovima, dok je većina zabilježila značajno povećanje prodaje EV-a.
Postoji niz drugih kratkoročnih utjecaja, uključujući usporavanje napretka Supercharger/NACS nakon što je otpušten cijeli tim za implementaciju, što bi moglo navesti potrošače da sačekaju dok NACS tranzicija ne bude spremna, politička agitacija neupućenog predsjedničkog kandidata koja bi se mogla relaksirati nakon što izbori konačno budu gotovi, vrijeme rezervisano za aktivnosti njegovih obožavalaca, dok se pažnja ne usmjeri na nešto drugo, stalna rekalkulacija tarifa za najam, odnosno osiguranje na najvećim tržištima, te devijacija u vremenu isporuka koja može biti prouzrokovana vanjskim industrijskim utjecajima.
Konačno, neki su sugerisali da je ovo prirodan dio svake krivulje usvajanja novih proizvoda, budući da postoje kategorije ranih i konzervativnih korisnika. Većina smatra da je “ponor” između ovih grupa negdje između 10 i 20%.
U ukupnu kalkulaciju treba ubaciti i hibride, koji u ovom trenutku imaju veću stopu rasta nego električni automobili, dok plug-in hibridi zaista imaju negativnu stopu rasta prodaje. No, treba imati na umu da su hibridi oteli dio tržišta konvencionalnim automobilima, a ne električnim, jer prodaja električnih nedvosmisleno i dalje raste.
Problem su dakle mediji koji koriste potpuno neprimjerene fraze kao što su “pad prodaje”, mada ima i stručnih ekonomskih medija koji koriste ispravnu frazu “sporija stopa rasta”, što je kud-i-kamo primjerenije, ali su ti mediji u manjini. većina medija, bez obzira na posljedice, žele senzacionalizmom pridobiti veću pažnju.
Sve je vjerovatno stvar nedovoljnog poznavanja materije, što dovodi do pogrešnog razumijevanja. Pogledajte nekoliko analognih primjera:
– Ako predmet bacite u zrak, nikako ne biste rekli da on pada prema zemlji, sve dok ne dostigne vrhunac svog putovanja prema gore, uprkos tome što neprestano pokazuje ubrzanje manje od 9,81 m/s2 od trenutka kada je izbačen.
– Ako je danas toplije nego jučer, temperature nisu u padu, čak i ako je stepen porasta temperature niži nego prethodnog dana (20 – 30 – 35 – 38 – 39…)
– Ako auto od 0-30 km/h ubrza za dvije sekunde, a od 30-60 km/h za tri sekunde, taj auto ne usporava, nego i dalje ubrzava.
– Ako grafikon pokazuje rastuću krivu, ta kriva se “ne spušta” prije nego što dostigne svoj vrhunac.
Prodaja automobila na benzin i na dizel zapravo je u padu, jer raste prodaja hibrida i električnih automobila. Ukupan broj svih prodatih automobila je konačan, samo je bitan međusobni udio pojedinih komponenti.
Prodaja novih automobila na benzin i na dizel pala je za oko četvrtinu u odnosu na njihov vrhunac iz 2017. godine i ne pokazuje znakove oporavka. Vrlo je vjerovatno da će 2017. godina ostati najbolja koja je ikad bila, kada govorimo o količini prodatih konvencionalnih automobila.
No, do danas nekako većina naslova koje pročitate govori o padu prodaje električnih automobila, a nikako o padu prodaje automobila na benzin (ili na dizel).
Ovi brojevi su lako provjerljivi u svakom trenutku, jer postoji nekoliko agencija koje se analitički bave globalnim i pojedinačnim tržištem, a na njihove podatke se oslanjaju sve ekonomije svijeta. Bez obzira na to o kojoj regiji na svijetu govorimo, prodaja električnih vozila je porasla u prvoj polovini ove godine, a prodaja automobila na benzin opada. Ovo važi za posljednja tromjesečja kada se u obzir uzimaju količine iz godine u godinu (tradicionalni način mjerenja prodaje automobila, budući da je prodaja automobila sezonska), a vrijedi i za prvu polovinu ove godine do sad – kada je nastala većina ovih senzacionalističkih i netačnih naslova.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Zašto je to važno?
Sve je ovo važno jer stalno netačno izvještavanje uzrokuje promjene u planovima i kod proizvođača automobila i kod vlada koje se ustručavaju od donošenja progresivnih planova za realniju implementaciju električnih automobila u društvo.
Sve ovo danas već postaje problem, ali većina analitičara vjeruje da se ipak ne radi o svjesnom naslovljavanju, nego o površnosti i želji za senzacionalizmom.
okt 05, 2024 0
okt 04, 2024 0
okt 04, 2024 0
okt 04, 2024 0
okt 04, 2024 0
sep 30, 2024 0
sep 27, 2024 0
sep 20, 2024 0