Osvježeno 9 Oktobra, 2024 1:20 PM
sep 15, 2022 Adnan Huseinagić Autobiznis, e-ProAuto, Istraživanje, Novosti, Školica e-mobilnosti, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Ako pratite tematiku elektromobilnosti, vjerovatno ste primijetili da je vodeća tema posljednjih mjeseci ona koja se tiče trajnosti baterija, njihove zamjene, mogućnosti sigurnog odlaganja ili u najboljem slučaju mogućnosti njihovog recikliranja. S jedne strane postoje zagovornici teze da baterije traju svega nekoliko godina i da nakon toga postaju trajni otpad kojeg je nemoguće sigurno zbrinuti, jer su prepune otrovnih hemikalija. Postoji i oni drugi koji tvrde da istrošene baterije ipak mogu imati i drugi “životni ciklus” i da nakon crpljenja njihovih mogućnosti u električnim automobilima mogu poslužiti drugoj svrsi. No, postoje i treći koji tvrdnje zasnivaju na novim dokazima, koji govore o tome da baterije mogu služiti i puno duže nego što im je procijenjeno u vremenu kad se radni vijek zasnivao na pretpostavkama.
Elektromobilnost je vrlo mlada grana cestovnog transporta, a svoju pravu ekspanziju doživljava tek u posljednjih desetak godina. Dakle, do sad niko nije mogao sa sigurnošću tvrditi koji je zapravo upotrebljivi radni vijek baterija koje se ugrađuju u električne automobile.
U posljednje vrijeme također ćete čuti, i vrlo je populano naglašavati, da proizvođači električnih automobila daju garanciju na bateriju. Garancija kaže da će baterija nakon 8 godina ili nakon pređenih oko 160.000 kilometara imati najmanje 80% prvobitnog kapaciteta. Slikovito rečeno, ili rečeno razumljivijim jezikom, to bi značilo da u današnji benzinski automobil sa rezervoarom zapremine 50 litara, nakon 8 godina u rezervoar može stati 40 litara, no to do današnjih dana još niko nije uspio izmjeriti ili dokazati.
Najstariji velikoserijski automobil na svijetu je svakako Nissan Leaf. On je elektrifikaciju automobila uveo na velika vrata još 2010. godine i zapravo je jedini automobil kojeg možemo koristiti kao talon upotrebljivosti u svim segmentima. Prvobitno je imao bateriju koja mu je osiguravala maksimalni doseg od svega 117 kilometara, ali se to smatra ogromnim korakom. Kapacitet baterije bio je svega 24 kWh i kao i danas tehnologija elektrolita je litijum-ionska. Bateriju je proizvodio Automotive Energy Supply Corporation, a zanimljivo je da su i onda, kao i danas, davali iste garantne uslove – dakle 160.000 kilometara ili 8 godina za 80% prvobitnog kapaciteta.
Zanimljivao je prije nekoliko dana bila izjava Nica Thomasa, direktora Marketinga Nissana za Veliku Britaniju, koju je dao za Forbes, da su gotovo sve baterije koje su ikada ugradili u Leaf i dalje u pogonu, a od prvog isporučenog prošlo je više od 12 godina.
Tako se predviđanja skeptika o trajnosti automobilskih baterija ipak nisu ostvarila ni nakon ovoliko godina.
Također, Carlton Reid, novinar-saradnik Forbesa u nedavnom pisanju objašnjava da su, za razliku od baterija u mobitelima ili prenosnim računarima, automobilske baterije strogo kontrolisane visokosofisticiranim elektronskim sistemima i da je to drugi ključ trajnosti.
Primarni ključ trajnosti je nedvosmisleno snaga punjenja i snaga pražnjenja – što se baterija puni ili prazni manjim strujama, to je trajnija.
No, mišljenja su i dalje podijeljena, jer ima i onih koji smatraju da postepeno smanjivanje kapaciteta baterije nije zadovoljavajuće i da bi koeficijent opadanja kapaciteta morao biti niži.
“Nemamo veliku zalihu starih baterija koje možemo pretvoriti u nešto drugo”, izjavio je Nic Thomas, te dodaje: “To je potpuno suprotno od onoga čega su se ljudi bojali kad smo prvi put predstavili električni automobil. Tada su laici smatrali da će baterije trajati puno kraće. Prema posljednjim istraživanjima, koja su uglavnom zasnovana na najstarijim baterijama koje su ugrađene u Nissana Leafa, većina baterija može nadživjeti sam automobil, a tek onda mogu naći primjenu u nekim stacionarnim postavkama za čuvanje električne struje, prije nego što se konačno na neki način recikliraju. Nove pretpostavke su da bi baterije mogle izdržati čak 15 ili 20 godina s konačnim kapacitetom od 60 ili 70% od prvobitnog, što je definitivno više nego prosječna starost automobila u Zapadnoj Evropi ili u SAD.”
Zvanični evropski izvještaji kažu da je stopa kvarova za baterije Nissana Leafa vrlo, vrlo niska, zapravo toliko niska da se statistički i ne bilježi. Greške na baterijama otkrivene su samo na 0,01% od isporučenih 35.000 primjeraka.
Zbog svega, zamjena baterija u električnom automobilu nije nikakvo rješenje i definitivno se ne isplati. Kud-i-kamo je isplativije reciklirati stari automobil, a bateriju reciklirati tek nakon drugog “životnog ciklusa”.
Nissan je do danas prikupio samo mali broj baterija iz dosadašnjih Leafova, ali isključivo onih koje su ili imale fabričku grešku ili su automobili pretrpjeli havariju u saobraćaju.
Dakle, bez straha od prerane smrti “pogonskog goriva” u električnom automobilu. Veći problem leži u recikliranju starih baterija i u ekstrakciji litija iz rude za nove baterije.
Proizvođači baterija, proizvođači automobila i startup kompanije rade na razvoju onoga što bi jednog dana moglo postati velika nova industrija. To bi nam moglo donijeti masovno recikliranje. Evropska unija već reguliše zbrinjavanje baterija iz dotrajalih električnih automobila, a očekuje se da će uskoro ažurirati svoje propise kako bi uspostavila ciljeve za ponovno iskorištenje određenih sastojaka dotrajale baterije. To je i očekivano.
“U Kini već postoji veoma jaka industrija recikliranja baterija”, rekao je Thomas. “Posjetio sam mnogo postrojenja u Kini gdje melju bateriju do onoga što nazivaju crnom masom, što im zatim omogućuje ekstrakciju svih plemenitih metala”, objašnjava Thomas.
Isto onako kako su se posljednjih pedesetak godina vodili ratovi za naftna polja širom svijeta, tako bi se svojevrsni ratovi mogli voditi i za nalazišta litija, kao osnovne sirovine za proizvodnju baterija. Zbog toga se kao alternativa korištenja litija iz prirode, pokušava iskoristiti ono što je već izvađeno iz zemlje.
No, nije samo u punom zamahu recikliranje u Kini – Volkswagen grupa je nedavno otvorila postrojenje za istraživanje i razvoj baterija u Salzgitteru, u Njemačkoj, koje će na kraju reciklirati baterije iz električnih vozila.
Redwood Materials, kompanija za recikliranje baterija koju vodi suosnivač Tesle, JB Straubel, nedavno je prikupila 700 miliona dolara od investitora za proširenje poslovanja u Carson Cityju, u Nevadi. Straubel je nedavno izjavio za Forbes da njegova kompanija već može povratiti znatne količine ovog metala po nižoj cijeni od rudarenja.
Interes za masovnijim recikliranjem vjerovatno tek predstoji, jer se na cestama pojavljuje sve veći broj električnih automobila. Njihovim starenjem, gomilaće se i broj isluženih baterija. U skladu s tim biće razvijani novi sistemi izdvajanja litija i povećanja kapaciteta do granice isplativosti.
Međunarodna agencija za energiju (IEA) procjenjuje trenutni globalni kapacitet recikliranja na oko 180.000 metričkih tona baterija godišnje. To je oko 400.000 baterija. Stručnjaci za recikliranje rekli su za Forbes da će samo električna vozila prodana u 2019. na kraju proizvesti 500.000 tona otpadnih baterija. IEA kaže da bi do 2040. godine moglo biti istrošenih baterija u vrijednosti od 1.3 GWh koje će trebati reciklirati.
Reciklirati ili ne, definitivno je pitanje ekonomske isplativosti. Ukoliko svijet zadrži tehnologiju li-ion baterija, potražnja za prirodnim litijem će rasti. Procjena je da se godišnje potrebe uvećavaju čak za 33%.
Procijenjeno je da su svjetske zalihe litija oko 20 miliona tona. Da bi se ova količina izdvojila, potrebno je preraditi oko 16 milijardi tona rude. Najviše litija ima u Čileu – oko 9 miliona tona. Slijedi Australija s oko 3 miliona tona, pa Argentina s oko 2 miliona tona.
Najveće evropske rezerve nalaze se u području granice Portugala i Španije.
Pratite nas i podijelite vijest: |
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS] |
Ipak, ne treba zaboraviti da tehnologija stalno napreduje i da u skoroj budućnosti možemo očekivati i neke potpuno nove baterije za automobile. Za dosadašnju tehnologiju, definitivno moramo zahvaliti razvoju mobitela, ali novo vrijeme donosi i nova djela. Električni automobili zasigurno donose i novi razvoj. (ag)
okt 09, 2024 0
okt 09, 2024 0
okt 09, 2024 0
okt 09, 2024 0
okt 03, 2024 0
sep 30, 2024 0
sep 27, 2024 0
sep 19, 2024 0