Osvježeno 29 Novembra, 2023 2:00 PM
mar 20, 2023 Adnan Huseinagić Novosti, Postprodaja, Savjeti, Vijesti 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
Vožnja pri niskim brojevima obrtaja, kod konvencionalnih benzinskih i dizelskih motora često se preporučuje kao trik za štedljivu, odnosno ekonomičnu vožnju.
Međutim, treba znati da se na takav način može oštetiti motor, a cijena popravke mogu premašiti uštedu goriva.
Kod većine novijih automobila s manuelnim mjenjačem, elektronski sistem preko indikatora na kontrolnoj tabli, daje vozaču signal kada treba promijeniti stepen prenosa. Taj indikator je ugrađen da bi vozač štedio gorivo, a i radi smanjenja emisije polutanata.
Naravno, kod automobila s automatskim mjenjačem, izmjene stepeni prenosa se obavljaju (logično) automatski, osim ako vozač ne insistira na manuelnoj izmjeni stepeni prenosa (što je moguće kod većine automatskih mjenjača).
Za optimalnu vožnju, vozač treba uzeti u obzir dva vrlo važna aspekta: prvi je da svaki tip motora isporučuje svoju minimalnu i maksimalnu snagu pri različitom broju obrtaja, a drugi uzima u obrzir dužinu i uslove vožnje, kao i stanje zagrijanosti motora.
Da objasnimo, svaki motor SUS ima takozvanu “krivulju ili dijagram snage”, koja pokazuje koliku snagu i obrtni moment motor daje pri određenom broju obrtaja.
Uzmimo naprimjer motor 2.0 TSI: dijagram pokazuje kolika je snaga motora (crvena linija) i obrtni moment (plava linija) pri različitom broju obrtaja.
Vidljivo je da crvena i plava linija na dijagramu “polaze” tek od 1.000 obr/min, što znači da pri nižim obrtajima ne treba očekivati nikakvu snagu, ni obrtni moment. U intervalu od 1.000-1.500 obr/min, obrtni moment i snaga rastu gotovo linearno, što znači da motor postaje upotrebljiv za pokretanje automobila. Pri 1.500 obr/min, motor je postigao maksimalalan obrtni moment, ali snaga i dalje raste, sve do 4.500 obr/min, dok obrtni moment zadržava maksimalnu vrijednost sve do 4.500 obr/min. naravno, motor može raditi i brže, ali je to potpuno nepotrebno, jer su i snaga i obrtni moment već dostigli svoje maksimalne vrijednosti.
To znači da će motor iz našeg primjera najbolje raditi između 1.500 i 4.500 obr/min, sve ispod, ili preko tih granica nije preporučljivo.
Zato bi svaki vozač trebao pronaći (bilo bi poželjno) “dijagram snage” za motor svog automobila, te vožnju uskladiti s tim saznanjima.
Vožnja pri (pre)niskim obrtajima je štetna za motor: potrebno je duže vrijeme za zagrijavanje motora, a time je lošije podmazivanje, nezagrijan motor pri niskim obrtajima radi ”grubo”, ponekad neravnomjerno, noviji motori imaju sonde, katalizatore i filtere čestica kojima je za ispravan rad potrebna radna temperatura (senzori, mjerači protoka i drugi elementi koji djeluju u sistemu zadržavanja otpadnih čestica moraju raditi pri određenim temperaturama) jer se mogu u krajnjem slučaju začepiti, a onda ih sve treba u boljem slučaju očistiti, a u gorem zamijeniti.
Vožnja pri (pre)visokim obrtajima je također štetna, jer se motor zagrijava više nego što je potrebno, troši više goriva, a sagorijevanje nije uvijek potpuno, što rezultuje visokim emisijama polutanata (CO2, NOx i posebno opasan ugljen-monoksid, CO, kao produkt nepotpunog sagorijevanja).
Također, broj obrtaja motora treba uskladiti s opterećenjem. Naprimjer: nije isto kad se u automobilu vozi sam vozač, ili kad su u automobilu četiri odrasle osobe i još pri tome pun prtljažnik. Razlika može biti 500 kg, pa i više, što nije jednostavan zadatak za motor. Također, vožnja na uzbrdici zahtijeva da se motor vrti malo brže (radije malo brže, nego malo sporije). Naprimjer, na uzbrdici, posebno ako je automobil opterećen, radije vozite s 3.000 obrtaja. Tada ćete trošiti malo više goriva i motor će biti bučniji, ali to će ostaviti manje posljedice, nego voziti u istim uslovima s 1.500 obr/min, jer se tada motor “muči” ili “guši”.
Naravno, uzbrdicu treba savladati malo bržim tempom, jer ćete tako skratiti vrijeme u kojem motor radi pod većim opterećenjem.
Također, kad na cesti trebate obaviti pretiecanje, poželjno je prebaciti u brzinu niže, što će omogućiti motoru da razvije više snage i sigurno obavi manevar. U protivnom, motor se “muči” troši više goriva, a o sigurnosnom aspektu ne treba govoriti.
Generalno gledano, najpovoljine područje rada benzinskog motora je obično između 2.000 i 4.000 obr/min, dok je kod dizelskih motora taj interval nešto niži, obično između 1.600 i 3.000 obr/min.
Pratite nas i podijelite vijest: |
U takvom intervalu motor najbolje vuče i najmanje troši, najmanje je opterećenje, osigurano dobro podmazivanje i hlađenje, te potpuno sagorijevanje za poštivanje ekoloških aspekata. (dm)
nov 27, 2023 0
nov 26, 2023 0
nov 26, 2023 0
nov 24, 2023 0
nov 29, 2023 0
nov 29, 2023 0
nov 29, 2023 0
nov 29, 2023 0