Osvježeno 6 Decembra, 2023 2:38 AM
jun 23, 2023 Adnan Huseinagić Novosti, Postprodaja, Savjeti, Vijesti 0
Dva naizgled sitna elementa unutar motora automobila predstavljaju fundament bez kojeg je motor neupotrebljiv. Bilo da se radi o benzincu ili dizelašu, nešto treba inicirati paljenje goriva. U prvom slučaju to radi električna svjećica, a u drugom (samo uslovno rečeno) grijač smješe dizelskog goriva i zraka. Koliko motor ima cilindara minimalno toliko mora imati svjećica ili grijača. Ukoliko otkaže svjećica, kvar se manifestuje povećanom potrošnjom goriva i smanjenim učinkom motora, a ukoliko otkaže grijač, pokretanje motora je jedva moguće.
Tema realizovana u saradnji s autoservisom Billy doo Sarajevo
Pratite nas i podijelite vijest: |
Svjećice i grijači su osnovne komponente u jednom automobilu. Ako oni ne rade kako treba, na sve ostalo možemo zaboraviti. Iako danas ljudi ne obraćaju puno pažnje na ove dijelove, oni i dan-danas predstavljaju srce svakog motora.
Razlog zbog kojeg vozači neobraćaju pažnju na grijače, a posebno na svjećice, leži u sve većem napretku sistema ubrizgavanja. Grijači kod dizelskih motora skloniji su kvarovima zbog izuzetno velikog temperaturnog šoka. Oni, praktično, iz stanja vanjske temperature za nekoliko sekundi dostižu temperaturu i do 1.300 stepeni Celzijusovih, te griju zrak u komori za sagorijevanje. Grijač i pored izuzetnog tehnološkog napretka dizelskih motora u posljednjih 15 godina nije doživio gotovo nikakve promjene.
⇑ Danas postoji nekoliko glasovitih proizvođača automobilskih svjećica. Zbog različite namjene proizvode se i različite svjećice za automobilske motore. Danas se kalkuliše s više od 80 različitih vrsta svjećica. Najuobičajenije svjećice pored centralne elektrode imaju samo jedan kontakt prema kojem se stvara varnica. Međutim, kod složenijih motora, obično kod sportskih, oko centralnog kontakta mogu se nalaziti dva, tri ili četiri mjesta prema kojima se stvara varnica. Te svjećice su kud-i-kamo bolje, ali i po nekoliko puta skuplje.
Svjećica je, s druge strane, u nešto boljem položaju. Ona, laički rečeno, u datom momentu proizvodi iskru i pali ubrizganu smješu goriva i zraka. Količinu ubrizganog goriva danas određuje kompjuter. Kod nekadašnjih automobila količina ubrizganog goriva se regulisala uz pomoć mehaničkih sklopova, a podešavanje se izvodilo ručno. Naravno, tehnološki napredak sistema ubrizgavanja doveo je do produženja roka trajanja svjećica. Ni svjećice se svojim izgledom i konstrukcijom nisu puno promijenile otkako ih je patentirao Robert Bosch. Međutim, materijali su strahovito napredovali, tako da je iskra koju daju današnje svjećice daleko preciznija. Naravno, pored materijala svjećica jeste doživjela i nekoliko fizičkih izmjena. Danas na modernim motorima (većinom sa 16 ventila) moguće je naći svjećice sa dva, sa tri pa čak i sa četiri kraka. Više krakova koristi se radi bolje raspodjele iskre koja time preciznije, brže i temeljitije pali smješu koja je ubrizgana. Svjećice se koriste i kao komponenta koja u nekim slučajevima može povećati snagu motora i za 5 odsto! Ovakve svjećice koriste većinom automobilski entuzijasti i sportski timovi, jer njihova cijena može iznositi i do 100 KM po primjerku. Razlog treba tražiti u iridijumu, vrlo skupom materijalu koji se koristi za izradu pojedinih elemenata na svjećici. Međutim, kakav sve učinak ima svjećica na automobil, osim toga što je zaslužna za start motora?
[sam_ad id=”12″ codes=”true”] |
Kada se motor pokrene, svjećica konstantno radi u taktovima. Ona dobiva struju preko razvodnika paljenja za sve svjećice, ili iz svog zasebnog (viskonaponskog transformatora). Prednost zasebnog razvodnika leži u daleko preciznijem paljenju, dok se nedostatkom može smatrati vrlo visoka cijena cijelog sistema.
Zajednički razvodnik je dosta jeftiniji, međutim nije toliko precizan kao zasebni razvodnik. Danas su i zajednički razvodnici pravo remek-djelo elektronskog inžinjeringa. Električna struja se do svjećica provodi kroz specijalne kablove. Projektovani su na poseban način, jer kroz njih gotovo konstatno teče električna struja napona između 15.000 i 25.000 volti. Ti kablovi su obloženi specijalnim sintetičkim izolacionim materijalom koji, naravno, ima svoj vijek trajanja. Od svih komponenti najkraći vijek trajanja, naravno, ima svjećica. Današnje svjećice na modernim motorima imaju vijek trajanja i do 100.000 kilometara. Budući da je u BiH prosječna starost automobila veća od 15 godina, vrlo mali procenat automobila kreće se po našim cestama sa svjećicama ovako dugog vijeka. Veći broj automobila s benzinskim motorima koriste svjećice koje se moraju mijenjati nakon pređenih 25.000 kilometara.
⇑ Tragovi na upotrijebljenim svjećicama govore toliko koliko i krvna slika čovjeka. Dobro obučen i iskusan automehaničar pravu dijagnozu može postaviti samo nakon detaljnog pregleda svih svjećica. Na fotografijama su prikazane svjećice koje su korištene i na kojima se nalaze vidljivi tragovi.
– slika 1 – normalna smjesa
– slika 2 – siromašna smjesa
– slika 3 – prebogata smjesa
– slika 4 – potrošena svjećica
– slika 5 – svjećica koja nije radila
Kada svjećica ostari, proizvodi iskru slabijeg intenziteta i u većini slučajeva nedovoljnu da inicira potpuno paljenje smješe. Tada zajedno s izduvnim gasovima u izduvni sistem prođe i nešto nesagorjelog goriva. Međutim, kako više ne sagorijeva dovoljna količina goriva, sve više goriva se ubrizgava da bi se nadoknadila snaga, što, naravno, vodi većoj potrošnji. U najgorem slučaju, ako se svjećice potpuno zapostave, može doći do sapiranja cilindra gorivom, te do toga da određena količina vrlo agresivnog goriva pronađe put kroz karike do uljnog kartera. Poslije toga karike se mogu trajno oštetiti. Također, još gori scenario je ako zapostavljena svjećica toliko dotraje da pukne karika svjećice. Tada može doći do oštećenja ventila ili još gore do oštećenja košuljice cilindra.
Osjetljivije lambda-sonde “prijaviće” prisustvo goriva u izduvnom sistemu. Lambda-sonda ima zadatak da mjeri količinu različitih elemenata u izduvnim gasovima te da očitane vrijednosti pošalje centralnom kompjuteru. Centralna upravljačka jedinica sistema za ubrizgavanje goriva na osnovu ulaznih podataka vrlo precizno nalaže sistemu ubrizgavanja koliku će količinu goriva poslati u cilindar.
Vozači koji imaju automobile koji i pored prisustva lambda-sonde ne prijavljuju loše sagorijevanje moraće se osloniti na provjerenu taktiku – bolje spriječiti nego liječiti, odnosno nakon pređene određene kilometraže zamjeniti svjećice.
Kablovi, također, vode ka sličnim posljedicama. Kablovi usljed visoke temperature koju emituje motor, te zbog prisustva različitih para, vremenom, jednostavno, propadnu, zapravo propadne njihova izolacija, pa se zbog visokog napona pojavljuju varnice puno prije svjećice. To je svojevrsni gubitak struje pa svjećica više ne dobiva potrebni napon koji bi mogao izazvati varnicu na predviđenom mjestu. Opet je posljedica nedovoljno sagorijevanje smješe u cilindru. Jedan od simptoma dotrajalih kablova može biti povremeno trzanje automobila. Ponekad se mogu primijetiti vidne iskre s kablova prema ostalim metalnim dijelovima motora. Ukoliko se rukuje dotrajalim kablovima, u toku rada motora postoji i opasnost od strujnog udara. Iako se radi o jako visokim naponima, život čovjeka ne može biti ugrožen, upravo zbog niskih struja koje protiču kroz napojne kablove.
Jedan od kvarova sistema paljenja može biti i na razvodniku paljenja. Kao i kod kablova, i kod razvodnika prvo strada izolacinoa kapa, obično iz istih razloga kao i kod kablova. Razvodnik obično ima trostruku pa čak i četverostruku izolaciju od specijalne plastike. Najsigurniji znak propadanja razvodnika su pukotine na razvodniku te varničenje prema metalnim dijelovima motora ili šasije automobila. Ovi kvarovi su rjeđi nego kvarovi na svjećicama ili kablovima.
⇑ Unutar cilindra nalazi se samo dio grijača koji se žari. Grijač u pravilu radi samo prilikom pokretanja motora pa mu je jedina funkcija da dovoljno zagrije smjesu u prvih nekoliko taktova. Grijač radi na naponu 12 volti i pri tome “vuče” desetak ampera struje. To znači da je to prilično snažan potrošač u automobilu. On se vrlo jednostavno može ispitati spajanjem na snažniji ispravljač, odnosno na obični punjač akumulatora.
U slučaju da zakaže jedna svjećica, pa čak i dvije, ispravan motor se uz malo sreće može pokrenuti (iako nije preporučljivo), međutim kod dizelskih motora situacija je potpuno drugačija. Kako se dizelski motor pokreće tako što grijač ugrije kompresioni prostor, a ostalo uradi visoki pritisak unutar prostora za sagorijevanje, kvar jednog grijača može značiti nepokretnost automobila. Iako u slučaju kvara jednog grijača, ostala tri (ako je četverocilindarski motor) mogu pokrenuti motor, takav motor mora imati skoro savršenu kompresiju. Također, zamjena grijača je dosta komplikovanija (posebno kod rednih šestocilindarskih motora). Kvalitetan i ispravan grijač je posebno bitan zimi. Posebnim uređajem može se izmjeriti efikasnost grijača, te bi prije zime svaki vlasnik automobila trebao provjeriti snagu (ispravnost) grijača, a sumnjivi grijač zamijeniti prije dolaska hladnih dana.
Svjećice i grijači, koliko god izgledali kao banalni i vrlo jednostavni dijelovi motora, ustvari su jedna od najbitnijih karika. Kvar svjećice ili grijača obavezno povlači neke posljedice. U zavisnosti od brzine reakcije vlasnika, to mogu biti samo uprljane ruke ili u krajnjem slučaju napuknuće ventila.
Zajedničko i za svjećice i za grijače jeste to da ih, svakako, barem prije dolaska zime, treba prekontrolisati ili čak zamijeniti. Nepredvidivi kvarovi na automobilu su najgori kvarovi, a vrlo čest uzrok može biti neispravnost ili svjećice ili grijača. Ako se radi o laicima kojima se to svakako može desiti daleko od kuće ili mehaničarske radionice, neispravne svjećice i grijači mogu donijeti dosta glavobolje.
Pratite nas i podijelite vijest: |
Ni svjećice ni grijači nisu preskupi dijelovi. Za starije automobilile, kakvi se na bh. cestama najčešće sreću, svjećice u slobodnoj prodaji koštaju između 5 i 10 KM. Noviji automobili zahtijevaju svjećice čija cijena može biti do 30 KM. Snažniji, sportski benzinci mogu iziskivati nešto složenije svjećice čija cijena može biti i 100 KM. Grijači se mijenjaju prema potrebi, odnosno kad zbog prekida žarne niti potpuno izgube svoju funkciju. Cijene grijača za starije automobile mogu biti oko 20 KM, a za novije i zahtjevnije cijena jednog grijača može ići i do 60 KM.
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 05, 2023 0
dec 04, 2023 0
dec 04, 2023 0