Osvježeno 11 Februara, 2025 9:43 PM
aug 16, 2023 Almir Grebović Cupra, Test 0
Benzinski je dragulj i relativno friška pojava na cesti koja se svim silama opire lovu na vještice. U vremenu koje ne poznaje empatiju i u vremenu u kojem su emocije postaju najmanje važne, jedan je od rijetkih koji igra upravo na ovu kartu, jer je u stanju na prvi pogled reći šta zna i koliko može. Jedan je od rijetkih koji stoji na braniku iskonskih emocija koje će nestati za svega nekoliko godina, jer su, nažalost, evropski inkvizitori odlučili stati u kraj svemu što se prihvata svakim čulom.
Formentor je zapravo prvi Cuprin automobil koji je u startu morao pokazati karakter namjenski stvorenog brenda. Greške nije smjelo biti. Prvo, crossover je (a šta bi danas drugo moglo biti), a drugo – ispod poklopca krije ono najbolje 245 KS, 310 KS, 390 KS. No, budući da je u pitanju Seatov brend kojem je vrlo precizno definisana misija, nije teško bilo pretpostaviti čime su se služili – najboljim od Volkswagena i najboljim od Audija. Barem to nije bila prevelika mudrost, ali jasno je da je od egzotičnih začina ovdje moralo prštati na sve strane. Ostalo je ono po čemu se definiše karakter automobila “na prvi pogled” i ono što prema suptilnoj direktivi iz koncerna nisu smjeli imati ni Volkswagen, ni Audi. Ni tu greške nije smjelo biti.
Cuprin prvijenac je morao izgledati upravo onako kakav je ispod prednjeg poklopca, ali nije smio biti arogantan, poput recimo izgleda Audija A7 ili Aston Martina DB12, nego oštar i napet poput spartanskog vojnika. Tako su oklop i ukrasi definitivno postali ono prema čemu je do detalja određena vizuelna karakteristika Formentora, ali i svih narednih Cuprinih modela.Tako je zlatna kolajna za životno djelo pripala mladom stilisti Albertu Torrecillasu, mada je vrlo poslušno pratio savjete Alejandra Mesoneo-Romanosa, prvog čovjeka Cuprinog dizajna. Napravio je Formentora da izgleda kako sve oko njega gori, ali je nakon toga njegov šef brže-bolje pobjegao kod susjeda na sjever. Možda ga nisu smjeli pustiti, mada su, tri godine kasnije, i bez njega, dotegnute neke linije i malo promijenjene tehničke specifikacije.
Da nije bilo njega, Formentor bi možda stilski više nalikovao Golfu R-u, na kojeg se u tehničkoj osnovi naslanja, ali je dijametralno suprotnim izgledom postao automobil s potpuno drugačijom dušom, ne samo zbog toga što je crossover, nego zbog toga što stilom odaje sasvim drugačiji karakter od svih modela iz koncerna. Zbog toga je sve bilo prepušteno autohtonim Špancima. Koncern Volkswagen je i dosad imao svega, ali je ovo bilo korporativno osvježenje kakvo prije pet godina nismo očekivali.
Cupra Formentor je u osnovi i Seat Ateca, ali u nešto drugačijoj formi. Zaoštrena silueta otkriva stvarne namjere dizajnera da ga vizuelno učini što više sportskim, odnosno da ga što više probliži formi historijskog Gran Turisma. Pogledajte profil! Vozač zapravo sjedi u geometrijskoj sredini, dok je ispred njega poprilično dug poklopac motora i poprilično nagnut vjetrobran. GT, ali crossover?! Otvara li Cupra ovim možda neku novu automobilsku klasu?! Ovakvih je zaista malo. Nije coupe, ali se dio iza prednjih sjedišta već počinje blago spuštati prema zakošenoj liniji poklopca prtljažnika. Detalji sa strane, poput naglašenih rubova otvora blatobrana i masivne ukrasne i zaštitne plastične lajsne po dnu vrata, jasno naglašavaju formu crossovera i tu nema dileme. Tu je i gotovo perfektna horizontalna linija prednjeg poklopca.
Čak je dovoljno vidljiv i nešto viši klirens, ali priča o temperamentu, barem kad je u pitanju izgled, zabiberena je u prvih pola metra, s naglo “oborenim” čelom prednjeg poklopca. Primijetiće to oni kojima su automobili pasija i koji u njima vide puno više od prostog “vozila”.
Čak i danas, pune četiri godine od trenutka, kad je Alejandro dočekao da Cupra svijetu prikaže prototip, Formentor izgleda svježe, muški i potpuno imuno na glatke oblike koji su danas iz raznoraznih razloga “in”. Prepun je naoštrenih detalja, mada četiri prave izduvne cijevi na stražnjem dijelu najviše čine da vlažni snovi prizovu stvarnost! To u startu obećava dobru zabavu, ali i poneki ljubomorni muški pogled sa strane. Zanimljivo je to da čak i sama značka Cupre nije obični logotip. Da nije tog oblika – dva obrnuto postavljena trokuta, Formentor možda ne bi nosio ni pola emotivnih čari. Ovako, u boji poliranog bakra, začin je koji zlata vrijedi i možda ovako dobro ne pristaje primjercima sa samo dvije izduvne cijevi!? Možda bi tu bolje “pasao” Seat? Nema sumnje da je Alejandro i tu napravio brilijantan posao, mada je sve nastalo sasvim slučajno.Torrecillas je vjerovatno kumovao izgledu i obojenim dijelovima felgi, koje se izvrsno uklapaju s kliještima na kojim vrlo provokativno piše Cupra, u boji detalja, naravno. Još ako su prečnika 19 inča, izgledu profila će malo koji sličan automobil moći parirati.
Unutra ćemo ući s velikim upitnikom iznad glave. Zašto nije onako “napet” kao što je izvana? Gdje su te četiri izduvne cijevi iznutra? Gdje je taj biber i gdje su ti detalji posuti prahom ljute paprike kao s vana? Zašto je iznutra Golf? “Tražimo nešto što je prefinjenije, ne brutalno ili napadno, nego elegantno”, doslovno je rekao Alejandro Mesoneo-Romanos. Jedino na čemu je “popustio” to su sjedišta, koja su stvar izbora ili je pametnije reći stvar doplate. Mirišu na sport i relativno školjkastim oblikom i prorezom u visini vrata. Ništa pretjerano, ali dovoljno slikovito. Ok, onda s Formentorom VZ možemo i svakog jutra na posao i to po snijegu, pa čak i ako je u pitanju još brutalniji VZ5 s 390 KS. Time je odigrao i na nešto zreliju populaciju, ili da se ne lažemo, na one kojima je kriza srednjih godina odavno pokucala na vrata.
Ambijent je bez sumnje ugodan, mada potpuno digitalan i zapravo ničim ne potiče na preagresivnu vožnju tamo gdje je ne bi smjelo biti. Iako je crossover, pregled iznutra na okolinu možda i nije onakav kakvog bismo očekivali u jednom crossoveru, jer ovo nije “običan” crossover. Prostora je više nego što smo očekivali, možda upravo zbog lica koje je odavalo dušu sportiste, ali smo sigurni da je malo onih koji bi se mogli požaliti. Neće ga nedostajati čak ni na stražnjim sjedištima, ni u poziciji koljena, ni u poziciji ramena, niti će “plafon” remetiti tek složenu večernju frizuru. Formentor je dugačak 445 centimetara, što nije previše, zbog toga se konstruktorima mora odati svako priznanje na iskorištenju vanjskih gabarita. Podsjetimo i na to da prtljažnik guta minimum 420 litara, što je iznad prosjeka kompakta, ali uvijek moramo računati i na to da Formentror između stražnjih točkova može imati i diferencijal koji smanjuje osnovnu zapreminu za čak 30 litara. Takav je bio i ovaj.
Iako je ambijent relativno “miran”, pozicija vozača ipak može otkriti sportske aspiracije – sjedi se možda nešto niže nego što je to uobičajeno, a cijela konzola s upravljačem i tablom s instrumentima je malo izdignuta. To je, barem do sad, obično bila karakteristika pozicija u sportskim automobilima, a ruke na upravljaču čak mogu biti gotovo u visini očiju (zlatno vrijeme WTCC-a, naprimjer, ili DTM-a). No, budući da je ovo ipak cestovni automobil, možda je ergonomija mogla skrenuti mrvicu u pravcu svakodnevice. Govorimo, naravno o klimi i o prokletstvu potpune digitalizacije svega što se nalazi u gotovo svakom današnjem automobilu, jer bi većina sigurno poželjela stare dobre mehaničke komande bilo gdje na konzoli.
Ono što definitivno nema veze sa svakodnevicom kreće od prvog pritiska na dugme “start”. Obećava od prvog trenutka! Vjerovatno je ovo napravljen sa svjesnom namjerom da i vozaču i okolini pošalje jasan signal da s njim šale nema. I zaista nema, koliko god se trudili da sve držite pod kontrolom. Formentor definitivno “ide” – ide i na pravcu, ali bolje ide u zavojima. Sasvim je razumljivo – straga su četiri prave-pravcate izduvne cijevi iz kojih zaista izlazi puno pravog mirisa sagorjelog pravog benzina i puno istinskog tradicionalnog CO2. Automobilski puristi bi mogli istinski uživati, jer će konačno biti počašćeni najslađim ovozemaljskim užicima. To je, na kraju krajeva, ono zbog čega su se u zlatno vrijeme vozile automobilske trke. Nekad je dobro i takvo saznanje, jer će se svi proizvođači veoma brzo morati odreći sličnih modela. O ovome se, naravno, nije puno pitao veliki Alejandro Mesoneo-Romanos. On je svoj honorar zaradio za posao s vana, a posao iznutra završen je u Wolfsburgu, i to nešto ranije.
Posao iznutra zove se EA888 Gen3, što bi u prevodu značilo dvolitarski, 16-ventilski turbobenzinac koji može ponuditi 310 KS i 400 Nm – prvih na 5.450 do 6.600 obr/min, a drugih na 2.000 do 5.450 obr/min. Više je nego dovoljno i jasno je da je motor morao pratiti izgled, mada je Cupra za Formentora, možda ne tako drage volje, ponudila i nekoliko slabijih mašina. Također, posao ne bi mogao biti doveden do kraja da iz Wolfsburga nije stigao cijeli integralni pogon 4Drive (uključujući i sedmerostepeni DSG mjenjač), što je bio pravi šlag na torti i garant da će svih 310 KS na vrijeme stići do asfalta.Ukratko – kompletan paket za sve i za svašta.
“Sve” može bito doslovno sve – Formentor je crossover, intrigantno izgleda, dovoljno je prostran, pa čak ima i natprosječno veliki prtljažnik, ima čak i pogon na svim točkovima, dakle za svaki dan. Ali, “svašta” može biti doslovno svašta, zapravo sve ono što ne može većina uobičajenih automobila ovih karakteristika. E tu tek snaga i pogon dolaze na svoje.
Formentor VZ vam ne mora ubrzati puls od prvog trenutka, čak ni od trenutka kad prvim zvukom obeća zabavu. Luđački ritam srca u vožnji neće krenuti čak ni nakon prvog stiskanja gasa “do daske”. DSG-u trebaju gotovo dvije sekunde da se “spusti” dvije, pa čak i tri stepenice niže, kako bi matematički tačno najbolje iskoristio prenos i snagu. Tada ćete od 60 do 100 km/h stići za manje od 5 sekundi, a od 80 do 120 km/za samo malo “jače” od pet sekundi i to krajnje linearno i bez ikakve muke. Još je bolje izabrati opciju vožnje “S”. Tada nema “čekanja” – prenosni odnosi su uvijek bliži onom idealnom. Zapravo, Cupra je vozačima ponudila pravo šarenilo izbora načina vožnje putem prilagodljive kontrole šasije (DCC). Tu su Comfort, Sport, Cupra i Individual, ali i Offroad s kojim ćete biti neizmjerno sretni vozeći nizbrdo po blatu (nadam se da takvi ne postoje).
To omogućava platforma MQB Evo. DCC je već standardni dio opreme, a pored stvarnih unapređenja ponašanja ovjesa, možete podešavati čak i zvuk koji je sinhronizovan s položajem papučice gasa. Naravno da je vještački i da stiže iz zvučnika, ali ga je moguće podesiti čak tako da oponaša rad velike V-osmice. To što je vještački, ne znači ništa i toga ste svjesni samo u prvom trenutku. Tako je DCC u stanju kontinuirano pružiti najbolju apsorpciju za svaki točak posebno, ovisno o izabranom načinu vožnje, pa čak i gotovo linearno klizačem i to u 15 nivoa, čime su mogućnosti prilagođenja ovjesa zaista dovedene do maksimuma. Uz spomenutu inteligentnu funkciju pogona na sva 4 točka – 4Drive, mogućnosti dodatno rastu, jer sistem nudi ograničenu (elektronsku) blokadu prednjeg i stražnjeg diferencijala, čime se uveliko smanjuje proklizavanje svakog točka ponaosob na dijelu podloge s najmanjom trakcijom.
Želite li pokazati zube, morate odabrati pravu cestu, zavojitu, ali dovoljno široku i bez velike gužve. Ako ne želite, odaberite modele sa samo dvije izduvne cijevi. Ovo nije za vas, jer Formentor VZ može klizati iz trake u traku i to vrlo kontrolisano i vrlo neutralno, kao skijaš u veleslalomu. Potrudite li se, u rep vam mogu gledati svi, mada smo sigurni da će im to činiti pravo zadovoljstvo, a pogotovo u tami. Optika izuzetnog stila, čine jedinstvene svjetlosne oblike u koje je jednostavno lijepo gledati.
Zanimljivo je to što ovako dinamične performanse ne očekujete od ovako koncipiranog automobila. Percepcija prema crossoverima stvarana godinama, učinila je ljudsku evolucijsku grešku pa gradske crossovere posmatramo gotovo isključivo kao trendovske automobile, uglavnom s pogonom samo na prednjoj osovini koji u pravilu imaju što štedljiviji motor.
Formentor VZ nije za svakoga. On je namjenski automobil za sladokusce i za svojevrsne ovisnike o adrenalinu. Teško da bi se neko odlučio za baš ovakav automobil ko nije barem u jednom segmentu ekscentričan. Fortmentorom se može i do pijace, može se i do obdaništa i na godišnji odmor, ali se isto može i s nekim umjerenim dizelašem. Zanimljivo je da se ne radi o klasičnom snažnom kompaktu neko o crossoveru s klirensom od 17 centimetara, što je malo neobično za snažne sportske varijante. Podsjetimo da Golf R – gotovo u dlaku tehnički identičan automobil, ima za inč manji prečnik točkova i 5 centimetara niži klirens.
Formentor bi možda bio pravi automobil koji vam u život može unijeti povremene trenutke sreće. Vožnja jeste potreba za što udobnijim i što sigurnijim stizanjem do željenog mjesta, ali može biti i ono drugo, što se novcima ne može platiti. Tad zaboravljate i na nevidljive klizače za grijanje i na borbu sa simbolima klima-uređaja na displeju dok se pokušavate fokusirati za napad na sljedeći zavoj.
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive DSG7 (310 KS) |
|||
Cijena do registracije: | 104.643 KM | ||
Cijena najjeftinijeg modela (Cupra Formentor 1.5 TSI DSG7 150 KS): | 60.654 KM | ||
Troškovi registracije: | 848 KM | ||
Iznos kasko – osiguranja: | 5.441 KM | ||
Servisni interval: | 15.000 km / 1 god. | ||
Cijena osnovnog servisa: | |||
Motor: | benzinski, 1.984 ccm, 4 cilindra u liniji, 16 ventila, direktno ubrizgavanje, turbo, Start&Stop, pogon 4×4 | ||
Snaga: | 228 kW (310 KS) pri 5.450 – 6.600 obr/min | ||
Obrtni moment: | 400 Nm pri 2.000 – 5.450 obr/min |
||
Mjenjač: | automatski, 7 brzina, DSG | ||
0-100 km/h / Max: | 4,9 s / 250 km/h | ||
Prosj. potrošnja: | 8,2 – 9,0 l/100 km (WLTP) | ||
Emisija CO2: | 186 – 203 g/km (WLTP) | ||
Emisioni standard: | Euro 6d | ||
Zapr. rezervoara: | 55 l | ||
Dimenzije (D/Š/V): | 4.450 / 1.839 / 1.511 mm | ||
Međuos. razmak: | 2.680 mm | ||
Min. rastojanje od tla: | 170 mm | ||
Krug okretanja: | 10,7 / 11,4 m | ||
Masa vozila: | 1.569 kg | ||
Prtljažnik: | 420 / 1.475 l | ||
Garancija: | 5 godina / 150.000 km | ||
Početak prodaje u BiH: | Februar 2023. | ||
. | |||
Elastičnost motora na testiranom modelu: | |||
60-100 km/h: | |||
D: | 4,82 s | ||
80-120 km/h: | |||
D: | 5,20 s |
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive DSG7 (310 KS)
Serijska oprema:
Elektronska kontrola stabilnosti i elektromehanički pojačivač kočenja; rezervni točak umanjenih dimenzija; Cupra svjetlo dobrodošlice; priručni alat i dizalica; elektronska blokada diferencijala; kožni, multifunkcionalni, grijani upravljač, s funkcijom tiptronic; prilagodljiva kontrola podvozja – DCC; sportski branici; Isofix priprema za dječija sjedišta; varijabilno dno prtljažnika; prednja sjedišta podesiva po visini; preklopiv naslon stražnje klupe, sa centralnim naslonom za ruke; crni krovni nosači; toplotna izolacija prednjeg stakla; sistem zaključavanja vozila i pokretanja motora bez upotrebe ključa Keyless Advanced bez Safelock funkcije; termoizolaciona stakla na vozilu, zatamnjena stakla pozadi; automatski zatamnjivo unutrašnje ogledalo; električni podizači prednjih i stražnjih stakala; džepovi za pohranu na poleđini prednjih sjedišta; zračni jastuk za vozača i suvozača s opcijom deaktivacije na suvozačevoj strani; crni dekorativni umeci; stražnji spojler u boji vozila; dekorativni umeci; ogledala u prednjim štitnicima od sunca; bočni zračni jastuci i zračne zavjese sprijeda, sa centralnim zračnim jastukom; prednji centralni naslon za ruke; kućišta vanjskih retrovizora i ručice vrata u boji vozila; sistem podrške kod zadržavanja vozila u traci – Lane Assist; elektropodesivi, preklopivi i grijani vanjski retrovizori, s funkcijom obaranja na strani suvozača; Side Assist sistem za podršku kod promjene trake, Rear Traffic Alert i exit warning; elektronska blokada pokretanja motora; Active Info Display – Medium; senzor za kontrolu pritiska u gumama; Start-stop sistem s generativnim kočenjem; podrška za leđa u prednjim sjedištima; Park assist; Sistem za navigaciju “+” 12”; automatska kontrola dugih svjetala; full LED prednja svjetla; stražnji brisač s intervalnom aktivacijom; prednji brisači s intervalnom aktivacijom sa senzorom za svjetlo i kišu; zvučnici (naprijed i nazad); 2 svjetla za čitanje sprijeda i 2 straga; tempomat s limitatorom brzine; stražnje svjetlo za maglu; LED stražnja svjetla, dinamički pokazivači smjera; svjetla za maglu sprijeda; senzor za svjetlo s aut. LED dnevnim svjetlima, Coming/Leaving Home funkcija; upozorenje za nevezan pojas; 230V utičnica u centralnoj konzoli (straga); interfejs za mobilni telefon; alu-felge 8Jx19 s gumama 245/40 R19 (mobilne gume); Cupra Connect gen3 – Safety, Service i Remote Access, online infotainmnent; sistem upozorenja vozača – senzor za prepoznavanje umora; stražnja kamera (tip 2); Climatronic 3-zonski klima-uređaj s naprednom filtracijom zraka i kontrolama klime straga; presvlake sjedišta VZ; eCall sistem za hitne slučajeve (ne funkcioniše u BiH); sportska prednja sjedišta; glasovno upravljanje (uz mogućnost da lokani jezik nije podržan); paket hromiranih detalja; mulitifunkcionalna kamera; ladice ispod prednjih sjedišta; ambijentalno osvjetljenje u unutrašnjosti (tip 2); dinamični sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova; digitalni radioprijemnik; upravljački sistem osjetljiv na brzinu (Servotronic); USB-C priključak i utičnice za punjenje; električna parkirna kočnica; daljinsko otključavanje naslona stražnje klupe; svjetleći pragovi prednjih vrata…
Cijena modela sa serijskom opremom: 85.926 KM
Dodatna oprema:
– Boja karoserije Petrol Blue Matte (4.633 KM)
– Dodatna transportna žaštita za Matte boju (Petrol Blue Matte boja) (0 KM);
– Connectivity Box (465 KM);
– Električno otvaranje prtljažnika (1.202 KM);
– Top View kamera (prednji, stražnji prikaz i dvije bočne kamere) (1.101 KM);
– Električna kuka za vuču (1.828 KM);
– Cupra Full link wireless (437 KM);
– Beats Audio Sound sistem (1.159 KM);
– Panoramski krov (2.550 KM);
– Matrix LED svjetla (1.370 KM)
– Alu-felge 19” Exclusive (crno/bakar) (691 KM);
– Petrol-plava kožna racing shell sjedišta – uklj. Zimski paket (ladica ispod prednjeg desnog sjedišta, el. podešavanje sjedišta vozača, grijanje prednjih sjedišta, el. podesiva lumbalna podrška za sjedište vozača, el. podesivi, preklopivi, grijani vanjski retrovozori) (3.281 KM);
Cijena dodatne opreme: 18.717 KM
feb 11, 2025 0
feb 11, 2025 0
feb 11, 2025 0
feb 11, 2025 0
apr 10, 2023 0
nov 15, 2014 0
okt 15, 2014 0
okt 15, 2014 0