Osvježeno January 22nd, 2021 4:00 PM
Feb 10, 2020 Almir Grebović Škoda, Test 0
Prošlo je nešto više od 25 godina otkako je Škoda bila na izdisaju i otkako je glavne konce počela vući uprava iz Wolfsburga. Od tada pa do danas, potpuno preporođena, nekoliko puta je uspijevala nametnuti određena mjerila u klasama. Da li se radilo samo o eksperimentima ili je Volkswagen do svakog detalja tačno znao šta radi, niko ne može potvrditi, ali se iz ondašnje perspektive nekoliko odluka činilo vrlo hrabrim. Takav pristup imali su, recimo i 1996. godine kada se pojavila Octavia. Ko joj je tada vjerovao? Iste principe nova uprava je primijenila i kod druge i kod treće generacije, a onda je odlučila da karte malo promiješa.
U 2019. godini pojavljuje se novi model koji zapravo i nema pravog prethodnika, barem ne u modernoj historiji. Dolazi Scala, ali ne kao model koji u potpunosti nasljeđuje (ugašenog) Rapida, nego kao model koji novim idejama i istim proporcijama nastupa u klasi kompakta gdje već (decenijama) caruje Golf. Rapid je bio pandan Citroenu C-Elyseu i Peugeotu 301, Fiatu Tipu ili Seatu Toledu, jer je to bio nešto “rastegnutiji” Polo, što Golf definitivno nije. Time je definisana granica između automobilskih klasa postala još poroznija.
Scala je specifična prema detaljima stražnjeg kraja, ali nije prema silueti. Naime, prije dvadesetak godina, na ovom principu nastajala je Kia Rio RS – ni hatchback, ni karavan, nego nešto između, što je uostalom 2013. godine bio Rapid Spaceback. Danas ovu konstituciju karoserije nosi Škoda Scala.
Pored konstitucije i dimenzija, na njoj je nekoliko prepoznatljivih detalja, pa je prema autentičnosti stilskog pravca, na cesti nezamjenjiva. Sprijeda nosi oblik svjetala koji već viđamo i na drugim Škodama, a potpuno je isti princip i sa prednjom maskom. Nema greške – prava je Škoda!
I bok otkriva novi detalj – velika vrata i za prvi red i za drugi red sjedišta, a oblik ostakljenih bočnih površina zorno prati siluetu sve do zakrivljenog stražnjeg kraja, za kojeg smo rekli da koketira i sa hatchbackom i sa karavanom. Straga je priča već puno originalnija. Svjetla su potpuno nova, a linija ostakljenog dijela prtljažnika poput nadstrešnice spušta se tačno do gornjeg ruba registarske tablice.
Posebna priča su kompletna stražnja svjetla. I grafika i oblik su potpuno originalni, a do punog izražaja dolaze čak i ukoliko ih pogledamo sa strane.
Iznutra je priča nešto umjerenija, ali nema sumnje u to da najveću pažnju privlače sjedišta. Konačno nešto osvježavajuće u srednjem automobilskom razredu, ali nažalost takva ne gostuju na listi opreme kod najjeftinijih modela. Za njih je ipak potrebno doplatiti 461 KM. Za ovu cijenu dobije se cijeli mali paket “Dynamic” koji sadrži spomenuta sportska sjedišta, te alu-papučice, sportski upravljač i ručicu mjenjača obložene kožom i komandnu tablu srebrene boje. Sjedišta su vrlo udobna i potpuno profilisana, a čak je i dio naslona za glavu zakrivljen. Naravno da su im uzor ona iz trkaćih automobila ili ona iz automobila koji pripadaju puno višoj elitističkoj klasi. Ali evo ih i u Škodi, pa niko iz premijuma više nema takav ekskluzivitet. Barijera je konačno pala.
Okruženje za vozača i suvozača spada u one jednostavnije, ali je u potpunom skladu sa vremenom. Pogodili ste – displeja kao u priči – jedan umjesto konvencionalne table sa instrumentima, jedan centralni osjetljiv na dodir i jedan ispod njega, koji prikazuje temperaturu klimatizacije. Broj displeja definisan je željama kupca, pa onaj koji mijenja konvencionalnu tablu sa instrumentima dolazi tek uz doplatu od 836 KM, dok je centralni displej dio osnovnog paketa.
Izbor materijala je opet taman za Škodu i taman za klasu. Radi se o kombinaciji ukrasnih elemenata od tvrđih dekorativnijih materijala i onih gumiranih koji dominiraju. Ugodni su na dodir i “ne zvone” ni u jednoj prilici.
Ostatak je “umjereniji”, pa iz centralnog tunela “rastu” ručica mjenjača i ručica parkirne kočnice. I prema ovom vidimo da Golfu i novoj Octaviji Scala neće pretjerano mrsiti račune. Kod njih su i ručica automatskog mjenjača i ručica parkirne kočnice evoluirali, pa su već “na dugme”. Ok, znači Scala svim ovim već nije Golf. Nije ni u izboru motora, ali o tome kasnije. A u čemu je Golf ili još više od njega?
Više od njega je u rasponu između osovina. Nije mnogo – svega 1,3 centimetra (263,6/264,9), ali centimetar tamo, centimetar ovamo… Scala definitivno ima puno prostora na stražnjim sjedištima, pa će kao predstavnik kompakta sasvim sigurno biti na meti kupaca koji imaju djecu. Više od Golfa je i u kupnoj dužini (+7,8 cm), što joj i ne ide u prilog, ali zbog toga ima prtljažnik koji bi u jednu ruku već mogao konkurisati i Octaviji?! Čak se 467 litara prostora krije između naslona stražnjih sjedišta i poklopca prtljažnika – 467 vrlo upotrebljivih litara, budući da su se konstruktori potrudili da sve stranice budu poprilično pravilne i vertikalne. Da podsjetimo – novi Golf u prtljažniku krije (samo) 380 litara, a još uvijek aktuelna Octavia 590 litara.
Nakon predstavljanja nove Octavije definitivno se nameće to da joj je Škoda namijenila nove zadatke u luksuznijem razredu. Kupce će definitivno birati prema nešto višem socijalnom rangu, a na poziciju gdje je bila treća generacija na određen način zasješće Scala. Da li će moći? Dakle, napuštamo Golfa i selimo se malo u dosadašnji šesnaesterac Octavije.
Škoda pravog hatchbacka u modernoj historiji praktično nikad nije ni imala. Izuzećemo Feliciju, budući da se radilo o malo “dotegnutom” Škodinom Favoritu iz “onog” vremena. Današnja Scala je moderan automobil. Nastala je na MQB-A0 platformi, na kojoj je konačno nastao i Polo. Polo!? Da, Polo, a ne Golf, mada je sad i nominalno svrstana u klasu kompakta u kojoj caruje Golf. No, kako to sad odjednom, kad smo joj našli vezu čak i sa Octavijom, a neraskidivo je vezuju za Rapida Spacebacka? Scala sigurno predstavlja potpunu redefiniciju u cijelom brendu – i kada su u pitanju dimenzije, i kada je u pitanju platforma, i kada je u pitanju opremljenost. Uspjeli su, i na tome im se mora odati priznanje. Scala je svojevrsna hobotnica koja će svoje udove pružiti prema kupcima nekoliko klasa i ući tamo gdje kupci cjenovno neće moći dobaciti ni do Golfa osme generacije, ni do Octavije četvrte generacije.
Ona je hatchback, mada konstitucija zbog velike dužine i velikog međuosovinskog rastojanja podsjeća na karavana. Scala je duga 436,2 centimetara, a recimo aktuelna Octavia 467 centimetara, što predstavlja veliku razliku. Scala ima međuosovinsko rastojanje od 264,9 centimetara, a aktuelna Octavia 268,6 cm, što već nije velika razlika, pa ta dva automobila na neki način već možemo upoređivati, što već govori u prilog tome da Scala dolazi kao svojevrsna zamjena za Octaviju i u segmentu i u cjenovnom razredu. Platforma na kojoj je nastala upravo je pružila najviše kod Scale – najduže međuosovinsko rastojanje i najduži stražnji prevjes, pa je Škoda opet uspjela otići u krajnost i dobiti veliki unutrašnji prostor (sličan kao kod Octavije) i veliki prtljažnik (rekordan u klasi), a sve u kompaktnijim dimenzijama.
Dakle, da budemo jasni, Scala ne mijenja Octaviju, nego preuzima njenu ulogu u tržišnom segmentu gdje je do sada bila Octavia. Octavia je odličan automobila, ali je zaključak da je Scala praktičniji automobil, a da istovremeno nije izgubila previše u prtljažniku. Razlika je u 123 litra, ali toliki litri su većini potrebni samo nekoliko puta godišnje. Kome, pak, ovi litri trebaju češće, Octavia je svakako dostupna.
Iako u ponudi trenutno ima više benzinaca, sav teret dizelske motorizacije na sebe je preuzeo poznati 1,6-litarski TDI, ali sa nešto više snage – 115 KS uz 250 Nm obrtnog momenta koji je dostupan već na 1.500 obr/min. To je ujedno i kruna dizelske ponude namijenjene ovom autu. Ni u jednoj opciji serijski se ne može dobiti više snage iz ovog motora, a u eri protjerivanja dizela, opcija sa dvolitarskim TDI-jem svakako nije dostupna.
No, 115 KS je sasvim dovoljno za ovaj auto, a u pojedinim trenucima snage će biti i više nego što je potrebno. Na centralnom displeju postoji opcija praćenja trenutne snage. Zanimljivo je pratiti. Samo se pri maksimalnim opterećnjima i uz “gas do daske” snaga kratkotrajno penjala do maksimuma. Čak se ni pri maksimalnoj brzini nije popela do maksimuma.
Ovjes, koji je poprilično fleksibilan, u unutrašnjosti će u potpunosti anulirati profilisana sjedišta. Koliko god se i na fotografijama primijeti snažno naginjanje karoserije, unutrašnjost gotovo da ostaje “mirna”, upravo zbog sjedišta. Vrijedi ih izabrati. Scala može brzo i kroz oštre zavoje, ali postoje limiti, budući da je zbog veličine poprilično teška (1.324 kg) i da je zbog konstitucije dosta mase upravo skoncentrisano na stražnjem kraju. Konačno, Scala nije trkaći, nego umjereni porodični automobil, na što definitivno sugeriše i paleta motora, mada je najsnažnija ona sa 1,5-litarskim TSI motorom od 150 KS. Bila bi još vozljivija i udobnija da je straga multilink ovjes, ali je i ovaj detalj rezervisan za Golfa. Kupci će se morati zadovoljiti polukrutom osovinom sa uzdužnim ramenima.
Ukoliko pripazite, prosječna potrošnja na otvorenoj cesti može biti nešto viša od 4 litra dizela, a po gradskim cestama može se popeti i do 7 litara. Dobra okolnost je i izbor (automatskog) DSG mjenjača sa sedam stepena prenosa. Već odavno potvrđen kao odličan izbor u automobilima, DSG je još jedan stepenik opšte udobnosti i sigurnosti. Uz njega je ponuđena i opcija manuelnog prebacivanja, koju ćete možda samo probati. I ručni i poluautomatski mjenjači već postaju dio historije. Tradicionalisti, ali i oni sa plićim džepom, uvijek mogu birati i manuelni šeterostepeni mjenjač, čime će uštedjeti 3.700 KM i malo se vratiti u vrijeme vlastitih vozačkih početaka.
Škoda Scala je novi automobil, koji će donijeti novosti u već ustaljene automobilske klase. Škoda (Volkswagen) je njome dodatno smekšala granice između nekoliko automobilskih klasa sličnog karaktera. To je automobil kojem se u paketu opreme Style tehnički nema šta zamjeriti, mada košta nešto više, ali ako istovremeno cijenite ovaj brend, prostornost i udobnost, možda vam se sa ovim paketom opreme 49.500 KM i neće učiniti pretjeranim. Ukoliko ste i dalje zakleti zagovornik dizela, odricanjem od DSG-a spustićete cijenu na 45.800 KM. Ukoliko je i dalje nedostupna vašem džepu, onda biraje jednolitarskog turbobenzinca iste snage DSG-om – jeftinije za gotovo pet hiljada KM. Možda je upravo to rješenje.
Uz sve, doplativih opcija je poprilično puno, što cijenu Scale može dići puno više nego što je bio testirani model.
Cijena do registracije: | 49.514 KM |
Cijena najjeftinijeg modela (Škoda Scala Active 1.0 TSI 95 KS M5): |
28.966 KM |
Cijena analognog približno opremljenog benzinca (Škoda Scala Style 1.0 TSI 115 KS DSG7: |
44.811 KM |
Troškovi registracije: | 671 KM |
Iznos kasko-osiguranja: | 2.575 KM |
Servisni interval: | 15.000 km |
Cijena osnovnog servisa: | 216 KM |
Motor: | dizelski; 1.598 ccm |
Snaga: | 85 kW (115 KS) / 3.250-4.000 obr/min |
Obrtni moment: | 250 Nm pri 1.500-3.250 obr/min |
0-100 km/h / Max: | 10,3 s / 201 km/h |
Prosječna potrošnja: | 4,1 l/100 km (nom) |
Emisija CO2: | 108 g/km |
Emisioni standard: | Euro 6d-Temp |
Dimenzije vozila (D/Š/V): | 4.362/1.793/1.499 mm |
Međuosovinski razmak: | 2.636 mm |
Minimalno rastojanje od tla: | 134 mm |
Prečnik kruga okretanja: | 10,9 m |
Masa vozila: | 1.339 kg |
Prtljažnik: | 467/1.410 l |
Zapremina rezervoara (dizel/AdBlue): | 50 l |
Početak prodaje u BiH: | Juli 2019. |
. | |
Elastičnost motora na testiranom modelu: | |
60-100 km/h: | |
D: | 6,67 s |
80-120 km/h: | |
D: | 8,06 s |
Serijska oprema osnovnog modela:
Prostirači naprijed i straga, ESC, rezervni točak manjih dimenzija, disk-kočnice (prednje i stražnje), alat, dodatna zaštita ispod vozila, hlađeni pretinac za rukavice, MF sportski upravljač presvučen kožom, Isofix, manuelno podešavanje visine prednjih sjedišta, pretinci u prtljažniku, preklopiva stražnja klupa, treći naslon za glavu, alu-točkovi 6,5×17” ET40 “Stratos”, Keyless GO sistem, termoizolaciona stakla, samozatamnjujuće unutrašnje ogledalo, električni prozori naprijed i nazad, opcija isključenja zračnog jastuka suvozača, prednji bočni zračni jastuci, osvijetljeni pretinac za rukavice, centralni naslon za ruku naprijed, ručice vrata i vanjski retrovizori u boji karoserije, “Front Assist” opcija, hrom paket u unutrašnjosti, ručica mjenjača presvučena kožom, vanjski retrovizori samozatamnjujući, elektro podesivi i preklopivi + grijani, 12 V utičnica u prtljažniku, indikator pritiska u gumama, Start/stop sistem, podrška za leđa kod prednjih sjedišta, stražnji parkirni senzori, Lane assist, LED dnevna svjetla, kontrola dugih i kratkih svjetala, automatska dnevna svjetla sa funkcijom Coming home i Leaving home, stražnji brisač, senzor za kišu, 8 zvučnika, tempomat + limitator brzine, full LED stražnja svjetla, prednja svjetla za maglu, automatski klima-uređaj Climatronic, osvjetljenje u prtljažniku, paket za pušače, indikator za nevezan pojas, Maxi Dot, “Smart Link” funkcija, Bluetooth, radio-uređaj Bolero 8”, gume 205/50 R17 89V, Style sjedišta – Suedia (crna/siva boja), kišobran, pretinci ispod prednjih sjedišta, ambijentalno osvjetljenje u unutrašnjosti, 2x USB-C utora naprijed, pomoć pri kretanju u brdu…
Cijena modela sa serijskom opremom: 44.427 KM
Dodatna oprema:
– Sunset (243 KM)
– Hromirani okvir oko prozora (243 KM)
– Digitalna instrument-tabla (836 KM)
– Produžena garancija 4 godine, ili 120.000 km (0 KM)
– Prilagodljivi tempomat do 210 km/h (676 KM)
– Kessy (298 KM)
– Alu-felge 7Jx18 Sirius (580 KM)
– Paket za prtljažnik (mreže u prtljažniku) (130 KM)
– Centralni naslon za ruku naprijed Jumbo Box + 2 USB straga (samo punjenje) (80 KM)
– Image paket (staklo kod prtljažnika + stražnji spojler) (356 KM)
– Full LED prednja svjetla sa korner funkcijom (1.479 KM)
– Dynamic paket (461 KM)
– Proaktivni servis (0 KM)
Cijena dodatne opreme: 5.087 KM
Jan 21, 2021 0
Jan 18, 2021 0
Jan 18, 2021 0
Jan 17, 2021 0
Jun 25, 2019 0
Oct 15, 2014 0
Aug 15, 2014 0
Jun 20, 2014 0