Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
feb 03, 2016 Almir Grebović 2015, Bh aktuelnosti, Tržište automobila, Vijesti 0
– Na tržištu BiH u 2015. godini prodata 6.063 nova automobila
– Pad u odnosu na 2014. godinu 5,01%
– I tržište polovnih u padu – prodato 60.000 polovnih vozila
Čini se da nema pouzdanog metoda kojim bi se zaustavila erozija tržišta novih automobila budući da je i 2015. godina zabilježila pad u odnosu na prethodnu. Tako je gotovo u kontinuitetu u posljednjih 7 godina (sa izuzetkom 2011).
U 2015. godini kroz mrežu ovlaštenih trgovaca prošla su samo 6.063 nova putnička automobila. Naravno, to je manje nego u prethodnoj godini, i to je najmanje u posljednjih 15 godina.
Teško se odati utisku da će se nešto radikalnije promijeniti, ali prodaja novih vozila ne može padati u nedogled. Statistike pokazuju da se već godinama tržište automobila u BiH kreće između 60.000 i 70.000 primjeraka, s tim što daleko prednjači prodaja uvezenih polovnih automobila i to u prosječnom omjeru 1:11. Praktično, u širem okruženju ne postoji tržište sa ovako nepovoljnim odnosom.
Pregled prodaje novih putničkih vozila u BiH
|
Ne treba dodatno ni naglašavati da se najviše smanjilo tržište onih automobila koje je oslikavalo socijalno stanje srednje klase, odnosno one klase koja u svim zemljama održava tržište automobila “zdravim”. Praktično, svi oni koji su prije desetak godina na neki način i bili kupci novog automobila, danas su to kupci automobila starog najmanje 10 godina i to onog za kojeg će izdvojiti tri puta manje novaca nego za novog koji je nominalno smješten u klasu ispod.
⇑ Grafički pegled prodaje novih putničkih vozila u BiH od 2001. do 2015. godine
U 6.063 prodata nova putnička automobila u BiH najviše je bilo Škoda, ali nije manjkalo ni Volkswagena. I ovo je već dio bh. tradicije – Škoda na prvoj poziciji, a Volkswagen na drugoj. Iako su evidentni padovi prodaje, ali i gubitak tržišnog učešća, i Škoda (-11,8%) i VW (-11,11%) imaju sasvim dovoljnu “zalihu” da i dalje stoje stameno ispred ostalih brendova.
Tek daleko iza, na trećoj, četvrtoj i petoj poziciji su Opel (+14,75%), Renault (+38,81%) i Dacia (+14,89%), brendovi koji su kako-tako popravili svoje pozicije i napravili solidno povećanje učešća u tržištu. Slično je i sa Toyotom (+30,96%), BMW-om (+15,65%) i sa Ladom (+66,13%), koji su također podigli svoje učešće u tržištu, ali se nalaze na nešto lošijim pozicijama.
Sa druge strane, dijametralno suprotno, stoje Kia (-20,18%), Peugeot (-38,14%), Suzuki (-38,14%), Seat (-13,61%) i Fiat (-15,46%) sa gubitkom udjela u tržištu.
Tržište BiH je definitivno premalo za ulazak u dublje analize. Čak i male “devijacije” na tržištu pojedine brendove mogu iznijeti čak za nekoliko pozicija gore. Definitivno u ovom trenutku flotne prodaje imaju najveći utjecaj na tržištu i od toga praktično zavisi opstanak nekih brendova.
Štaviše, regulative oko uvoza i registracije dopuštaju kupcima svojevrsne egzibicije kada su u pitanju laka komercijalna vozila. Tako se, uglavnom u klasi gradskih automobila na tržištu BiH našlo nekoliko stotina ovih vozila koji su prodati kao putnički automobili, ali su registrovani kao laki dostavni.
⇑ Najprodavaniji model u BiH u 2015. godini je Škoda Octavia A7 sa 493 prodata primjerka (u dvije karoserijske izvedbe).
Dakle, najprodavaniji novi automobili u BiH u 2015. godini su Škodini. Ukupno je prodato 1.114 primjeraka, što je za 149 primjeraka manje nego u 2014. godini. Podsjetimo, u toku protekle godine došlo je do promjene vlasničke strukture uvoznika ovih automobila, što je u toku svojevrsne tranzicije neminovno dovelo i do pada svih aktivnosti, pa i načina poslovanja. Razumljivo je, konačno, što je Škoda, ali i ostali brendovi iz koncerna Volkswagen, zabilježila pad udjela u tržištu, ali i pad ukupne prodaje. Dodatno tome, Škoda je u protekloj godini na našem tržištu praktično predstavila samo jedan model, i to Superb na samom kraju godine, koji u prodajnoj strukturi ne može znatno utjecati na plasirane količine. Nažalost, Fabia (kao dosadašnji najprodavaniji model u BiH) nije imala zvaničnu promociju, a treća generacija se pojavila sa znatno nepovoljnijom cijenom, što je dodatno utjecalo na to da ovaj model do kraja godine bude potpuno marginaliziran. Zbog svega je brojčanik prodaje ovog modela za 10 mjeseci, koliko se aktivno prodaje na tržištu, zaustavljen na samo 156 primjeraka. Naravno, prije nje na tržištu se pojavio Rapid (237), model koji je nešto kompleksniji od Fabije i koji je silom prilika morao “otkinuti” dio tržišta najuspješnijem bh. automobilu.
Tako je do kraja godine najprodavaniji model bila Octavia sa 493 prodata primjerka u dvije karoserijske izvedbe – provjeren automobil, kojem su bh. vozači počeli vjerovati još od prve generacije i još od prvog dana.
![]() ⇑ Najprodavaniji model Volkswagena u BiH u 2015. godini je Passat B8 sa 318 prodata primjerka (u dvije karoserijske izvedbe). |
Veliki trag na tržište ostavio je i Volkswagen – vječiti vicešampion tržišta novih automobila u BiH. Iako je i VW u ovoj godini podbacio, i njegove prilike “pravdamo” istim tranzicijskim problemima u kojim se našla i Škoda. Uglavnom, struktura prodatih modela je slika i prilika socijalnog stanja u BiH. Obično se na zdravim tržištima najviše prodaju automobili koji su predmet pojedinačnih kupovina građana, kao što su recimo Polo ili Golf. Sudeći po tržištu BiH, prilike su sasvim jasne – od najprodavanijeg VW-ovog trojca u BiH, Polo (218) je na posljednjoj poziciji!? Slijedi Golf (278), a najtraženiji je Passat (318). Nije, dakle, Passat toliko tražen, koliko je Polo postao skup onima koji trebaju održavati tržište jedne države. Nema sumnje u to da svi oni koji su finansijski nekako i dobacivali do Pola, sada obilaze skladište polovnih automobila i za manje novaca kupuju puno većeg polovnog Passata.
Ipak, brendovi koji su u toku 2015. godine napravili najveći iskorak definitivno su Opel, Renault, Dacia i Toyota, a uslovno rečeno BMW, Lada, Volvo i Porsche. Prva grupa na našem tržištu količinski figuriše puno više nego nabrojani iz druge grupe, iako su i jedni i drugi ostvarili osjetno povećanja prodaje.
![]() ⇑ Najprodavaniji model Opela u BiH u 2015. godini je Astra IV sa 265 prodatih primjeraka (u svim karoserijskim izvedbama). |
Opelovo povećanje od 82 primjerka i nije pretjerano, koliko je značajno to što je zadržao treću poziciju i udio u tržištu koji je veći od 10%. Opel je u nekoliko mjeseci protekle godine prodavao između 70 i 85 automobila, što se značajno odrazilo na poziciju i na ukupni uspjeh ovog brenda na našem tržištu. Opel je, također, brend čiji su se automobili vrlo često nalazili u flotnim kupovinama, što je, nema sumnje, najznačajnije utjecalo na ukupnu prodatu količinu. Njihov automobil, koji je najviše figurisao u 2015. godini je Opel Astra IV. Automobil dobre cijene i dobrog izgleda tražio se i kao pojedinačna kupovina i kao automobil za rent-a-car agencije. To potvrđuje i ukupno 265 prodatih što predstavlja 41,54% svih prodatih Opela na našem tržištu. Daleko slabija je nova Corsa sa samo 99 primjeraka.
I Renault se sve više vraća na “staze stare slave”. Iako je nekad ovaj brend bio na trećoj poziciji sa više od 11% tržišnog učešća, danas je pao na četvrtu i na samo 6,5 odsto tržišnog učešća. U protekloj godini prodali su 397 primjeraka, što je radikalno povećanje u odnosu na godinu prije. Najznačajniji Renault u prethodnoj godini bio je Clio sa 203 primjerka. Ipak, više od polovine je završilo u rukama preduzeća, pa su uz određene preineke na kraju registrovani kao laki dostavni automobili, što sliku ukupnog tržišta može činiti djelimično iskrivljenom.
Slično se dešava i sa Dacijom, ali bez većih izleta kod flotnih prodaja. Uglavnom, Dacia (378) je svoj rezultat podigla i stekla imidž brenda sa najpovoljnijim SUV-om. Tome u prilog govori činjenica da im je najprodavaniji model upravo SUV. Duster (189) se već godinama prodaje poprilično dobro, a ove godine je tituliran i najprodavanijim SUV-om na tržištu BiH. Štaviše, odmah do njega je i Sandero (164), obični, mali putnički automobil, koji svojim izgledom samo asocira na neka rješenja sa SUV-ova, prodat je gotovo identično. Čini se da je Dacia jedini brend kojeg i u ovim teškim ekonomskim prilikama pojedinci doživljavaju kao brend sa automobilima koliko-toliko prihvatljive cijene.
⇑ Najprodavaniji model Renaulta u BiH u 2015. godini je Renault Clio sa 203 prodata primjerka (u dvije karoserijske izvedbe).
⇑ Najprodavaniji model Dacije u BiH u 2015. godini je Duster sa 189 prodatih primjerka.
U grupu onih koji su u odnosu na proteklu godinu napravili radikalniji iskorak spada još i Toyota. Sa 239 u 2014. godini, stigli su na 313 prodatih primjeraka u tek minuloj godini. Toyota je tokom svih prošlogodišnjih mjeseci bilježila gotovo konstantnu prodaju, što je puno značajnije od “izleta” koji su obilježili druge brendove. Uglavnom, ni Toyota se u ovom vremenu ne može pretjerano pohvaliti prodajom pojedincima, ali je bez obziora na sve opet zabilježila rast vrijedan pažnje. Štaviše, gro prodaje čini nekoliko modela koji su vrlo ujednačeni, ali prednjači Yaris sa 76 primjeraka.
Međutim, brend koji se itekako može pohvaliti pojedinačnim prodajama je Hyundai (345). To je brend sa sve izraženijim imidžom u BiH, pa se iz godine u godinu sve više fizičkih lica odlučuje da pokuca na vrata prodajnog salona. Iako se Hyundai na našem tržištu ne može pohvaliti širokom prodajnom paletom, čini se da su za sada zadovoljni izvrsnim plasmanom modela i30 (121) i modela Tucson (55), odličnog nasljednika prethodnog ix35 (94). Prodajni rezultat i30 je utoliko bolji ukoliko se zna da se protivno tradiciji u BiH, većina kupaca odlučuje za benzinske modele i to približno njih 85 odsto.
Iako ne bilježi rast udjela u tržištu, Hyundai u protekloj godini bilježi rast vlasite prodaje.
⇑ Najprodavaniji model Toyote u BiH u 2015. godini je Yaris sa 76 prodatih primjerka.
⇑ Najprodavaniji model Hyundaija u BiH u 2015. godini je i30 sa 121 prodatim primjerkom (u dvije karoserijske izvedbe).
Time se bh. tržište novih automobila završilo sa brojem 6.063. Palo je, u to nema sumnje i do kada će izdržati, ukoliko i dalje nastavi, to niko nije u stanju prognozirati.
Statistike, također kažu da je u toku 2015. godine u BiH uvezeno i registrovano čak 60.000 polovnih putničkih vozila, što i dalje čini ogromnu razliku. Međutim, i ovdje bilježimo pad – u 2014. prodato je više od 67.000 polovnih automobila. Nova restriktivna mjera oko uvoza polovnih vozila na čekanju je već duže od godinu dana. Njome bi se ograničio uvoz polovnih vozila sa ekološkom normom koja je niža od Euro 4. Time bi se samo djelimično popravio ovako nepopularan odnos.
⇑ U 2015. godini odnos prodatih novih vozila putem ovlaštenih zastupnika u BiH i uvezenih polovnih automobila je 1:10 u korist polovnih.
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Škoda Citigo | 99 | 47,60% |
2. | Volkswagen Up | 49 | 23,56% |
3. | Toyota Aygo | 37 | 17,79% |
4. | Fiat Panda III | 7 | 3,37% |
5. | Opel Adam | 7 | 3,37% |
6. | Ostali | 9 | 4,33% |
Ukupno 2015. | 208 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen Polo 5 | 218 | 15,65% |
2. | Renault Clio IV | 193 | 13,85% |
3. | Škoda Rapid Sedan | 153 | 10,98% |
4. | Škoda Fabia III (A06) | 140 | 10,05% |
5. | Opel Corsa E | 99 | 7,11% |
6. | Ostali | 590 | 42,35% |
Ukupno 2015. | 1.393 | 100,00% |
Postoje i objašnjenja! Zakazao je Polo i zakazale su Škode, i to zbog tranzicijskih prilika u kojima se našao uvoznik, pa je sasvim razumljivo što je prodaja ovih automobila u ovoj godini skromna. 138 Pola manje i 170 Fabija manje sasvim su dovoljan pokazatelj o kakvom se problemu radi.
Klasu je, uslovno rečeno, “izvadio” Clio (193), ali nažalost samo na papiru, budući da ih je većina završila u rukama vozača koji dostavljaju male količine robe do raznih maloprodajnih objekata u BiH.
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia A7 | 436 | 22,50% |
2. | Volkswagen Golf 7 | 270 | 13,93% |
3. | Opel Astra IV (J) | 260 | 13,42% |
4. | Dacia Sandero II | 164 | 8,46% |
5. | Hyundai i30 II | 117 | 6,04% |
6. | Ostali | 691 | 35,66% |
Ukupno 2015. | 1.938 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen Passat B8 | 275 | 41,54% |
2. | Opel Insignia | 93 | 14,05% |
3. | Volkswagen Passat B8 Variant | 43 | 6,50% |
4. | Mercedes C-klasa | 29 | 4,38% |
5. | Citroen C5 III | 26 | 3,93% |
6. | Ostali | 196 | 29,61% |
Ukupno 2015. | 662 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Audi A6 | 69 | 70,41% |
2. | BMW serije 5 | 10 | 10,20% |
3. | Mercedes E-klasa (W212) | 9 | 9,18% |
4. | Porsche Panamera | 4 | 4,08% |
5. | Audi A6 Avant | 2 | 2,04% |
6. | Ostali | 4 | 4,08% |
Ukupno 2015. | 98 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Mercedes S-klasa | 10 | 55,56% |
2. | Audi A8 / S8 | 8 | 44,44% |
Ukupno 2015. | 18 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | BMW M4 | 1 | 25,00% |
2. | BMW M4 Cabrio | 1 | 25,00% |
3. | Hyundai Veloster | 1 | 25,00% |
4. | Porsche Cayman | 1 | 25,00% |
Ukupno 2015. | 4 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Dacia Duster FL | 189 | 13,03% |
2. | Lada Niva | 101 | 6,97% |
3. | Hyundai ix35 | 94 | 6,48% |
4. | Nissan Qashqai | 88 | 6,07% |
5. | Renault Captur | 84 | 5,79% |
6. | Ostali | 894 | 61,66% |
Ukupno 2015. | 1.450 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Fiat 500L | 43 | 14,73% |
2. | Volkswagen Transporter T6 Combi | 32 | 10,96% |
3. | Citroen Berlingo B9 | 24 | 8,22% |
4. | Volkswagen Caddy Combi | 19 | 6,51% |
5. | Mercedes B-Klasa (W246) | 17 | 5,82% |
6. | Ostali | 157 | 53,77% |
Ukupno 2015. | 292 | 100,00% |
Uglavnom, govorimo li o novim, prvi put je predvodnik klase Fiat 500L, no ne radi se o prevelikom broju primjeraka. Uostalom niko ovdje i nije apsolutno dominantan. One najveće kupuju ili turističke firme ili građevinska preduzeća za prevoz radnika, pa je s toga i jasno zbog čega je tu najcjenjeniji VW-ov Transporter.
R.br. | Marka | 2015. | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 5.792 | 16,22% |
2. | Opel | 3.668 | 10,27% |
3. | Škoda | 3.072 | 8,60% |
4. | Renault | 2.791 | 7,81% |
5. | Ford | 2.037 | 5,70% |
6. | Peugeot | 1.976 | 5,53% |
7. | Dacia | 1.852 | 5,19% |
8. | Kia | 1.763 | 4,94% |
9. | Citroen | 1.519 | 4,25% |
10. | Audi | 1.355 | 3,79% |
11. | Suzuki | 1.250 | 3,50% |
12. | Toyota | 1.228 | 3,44% |
13. | Mazda | 1.041 | 2,91% |
14. | BMW | 987 | 2,76% |
15. | Hyundai | 955 | 2,67% |
16. | Ostali | 4.429 | 12,40% |
Ukupno 2015. | 35.715 | 100,00% |
R.br. | Marka | 2015. | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Škoda | 3.749 | 17,30% |
2. | Fiat | 1.924 | 8,88% |
3. | Volkswagen | 1.921 | 8,86% |
4. | FAS (Fiat Srb.) | 1.753 | 8,09% |
5. | Ford | 1.522 | 7,02% |
6. | Opel | 1.464 | 6,76% |
7. | Dacia | 1.386 | 6,40% |
8. | Renault | 1.260 | 5,81% |
9. | Toyota | 1.041 | 4,80% |
10. | Kia | 889 | 4,10% |
11. | Audi | 632 | 2,92% |
12. | Hyundai | 535 | 2,47% |
13. | Mazda | 501 | 2,31% |
14. | Citroen | 431 | 1,99% |
15. | BMW | 405 | 1,87% |
16. | Ostali | 2.257 | 10,42% |
Ukupno 2015. | 21.670 | 100,00% |
Kretanja na tržištu putničkih vozila zorno se prenose i na tržište lakih komercijalnih vozila. Povećanja nema, niti ima ikakvih naznaka da će ih biti. Štaviše, u padu je i tržište uvezenih polovnih lakih dostavnih vozila. I to šalje jasnu poruku o čemu se, zapravo, radi.
Tržište novih lakih dostavnih vozila je u toku 2015. godine palo za 2,56%. To znači da je prodato samo 798 vozila ili nešto više od 66 mjesečno.
Ni ovdje već godinama nema pretjeranih promjena, barem ne na vrhu. Volkswagen je i dalje lider i to očigledni sa četvrtinom ukupnog tržišta. Istini za volju, prodao je nešto manje nego u 2014. godini (-24,24%), ali je opšti trend tržišta takav. Svijetli izuzetak čini Citroen, koji je svoju prodaju povećao za čak 77,33% u odnosu na prethodnu godinu, što ga je pozicioniralo na treće mjesto sa solidnim tržišnim učešćem.
R.br. | Marka | 2015. | Učešće | 2014. | Trend |
---|---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 200 | 25,06% | 264 | -24,24% |
2. | Fiat | 139 | 17,42% | 177 | -21,47% |
3. | Citroen | 133 | 16,67% | 75 | +77,33% |
4. | Renault | 95 | 11,90% | 85 | +11,76% |
5. | Peugeot | 66 | 8,27% | 77 | -14,29% |
6. | Opel | 53 | 6,64% | 49 | +8,16% |
7. | Iveco | 46 | 5,76% | 48 | -4,17% |
8. | Toyota | 21 | 2,63% | 11 | +90,91% |
9. | Mercedes | 19 | 2,38% | 8 | +137,50% |
10. | Dacia | 10 | 1,25% | 10 | 0,00% |
11. | Nissan | 6 | 0,75% | 3 | +100,00% |
12. | Mahindra | 6 | 0,75% | 5 | +20,00% |
13. | Gaz | 4 | 0,50% | 0 | + |
14. | Ostali | 0 | 0,00% | 7 | - |
Ukupno | 798 | 100,00% | 819 | -2,56% |
U redoslijedu modela, Volkswagen već nije na prvoj poziciji i to drugu godinu za redom – najprodavaniji je Fiat Ducato Furgon (113). VW je sa Caddyjem (91) tek na drugoj poziciji, mada se u jednu ruku i rezultati prodaje Caddyja Maxija Furgona (41) mirne duše mogu sabrati sa Caddyjem “uobičajenih dimenzija”.
Naravno da “iznenađenje godine” – Citroen igra značajnu ulogu i u redoslijedu modela, pa su Jumper Furgon (68) i Berlingo Furgon (51) na trećoj i na četvrtoj poziciji.
Konačni tržišni rezultati bili bi sasvim sigurno drugačiji i to u korist ove klase budući da je nekoliko stotina automobila, mahom malih putničkih, kupljeno u formi putničkog automobila sa četiri ili sa pet sjedišta, ali su naknadnom preradom prepravljena u laka komercijalna i samim tim registrovana kao takva.
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen Caddy Furgon | 91 | 28,89% |
2. | Citroen Berlingo B9 FG | 51 | 16,19% |
3. | Volkswagen Caddy Maxi Furgon | 41 | 13,02% |
4. | Renault Kangoo Express | 25 | 7,94% |
5. | Fiat Doblo Cargo | 24 | 7,62% |
6. | Ostali | 83 | 26,35% |
Ukupno 2015. | 315 | 100,00% |
R.br. | Marka | Ukupno | Učešće |
---|---|---|---|
1. | Fiat Ducato Furgone | 113 | 23,40% |
2. | Citroen Jumper FG | 68 | 14,08% |
3. | Renault Master | 42 | 8,70% |
4. | Volkswagen Crafter Furgon | 41 | 8,49% |
5. | Iveco Daily 35 | 39 | 8,07% |
6. | Ostali | 180 | 37,27% |
Ukupno 2015. | 483 | 100,00% |
Ovaj segment tržišta zastupljen je sa 21 modelom i konkurencija je puno žešća nego u klasi nosivosti do 800 kilograma, što se i da primijetiti među konkurentima poredanim od druge do, recimo, sedme pozicije.
Prednjači Fiat Ducato Furgon (113) i daleko je najtraženije vozilo u svojoj klasi. Sam Ducato Furgon zaprema gotovo četvrtinu ove potklase. Citroen Jumper je daleko iza sa plasiranih 68 primjeraka, ali “drži” nemalih 14% potklase.
feb 14, 2025 0
feb 14, 2025 0
feb 14, 2025 0
feb 13, 2025 0
dec 31, 2024 0
dec 20, 2024 0
dec 15, 2024 0
dec 07, 2024 0