Osvježeno 10 Februara, 2025 2:19 PM
jan 23, 2024 Almir Grebović 2023, Bh aktuelnosti, Tržište automobila, Vijesti 0
U Bosni i Hercegovini je, posredstvom mreže ovlaštenih uvoznika i dilera, u 2023. godini prodato 10.912 novih putničkih automobila. Da li je moglo bolje? Možda i jeste da se na putu do stabilnijeg tržišta nije ispriječio period borbe protov Corone i svega što ga je pratilo.
Podsjetimo, nakon 2008. godine i nakon velike svjetske ekonomske krize, tržište automobila u BiH se potpuno urušilo. Takvo stanje je trajalo punih 10 godina, mada se u svijetu oporavilo za pet godina. Od 14.144 isporučenih novih automobila, koliko je prodato u 2008. godini, stigli smo do 6.063, koliko je prodato u 2015. godini. Tek je 2019. godina pokazala znakove oporavka sa 9.865, dok je 2020. godina prošla sa samo 6.738, što je očigledan dokaz krize različitih vrsta koje kobno utječu na tržišna kretanja.
Prethodna godina je pokazala da su globalni lobiji u stanju potpuno preokrenuti strukturu tržišta, pa i bosanskohercegovačko. Koliko se svi mi zaklinjali u stare dobre dizelaše, oni jednostavno polako nestaju s tržišta. Možda bi ih većina i kupila, ali ih je u ponudi sve manje. S druge strane, kupcima se nude benzinci i elektrificirani automobili, i to polako postaje standard. Zbog toga u drugoj polovini godine svjedočimo o velikim isporučenim količinama ovakvih automobila, a zaista je iznenađenje da elektrificirani automobili već predstavljaju jednu četvrtinu mjesečnih isporučenih količina. Ovdje se primarno radi o hibridima, među kojima dominiraju mild-hibridi, kao najprihvatljivije rješenje, ali se zalomi i poneki električni.
Pregled prodaje novih putničkih vozila u BiH u 2023. godini | |||||
Poz. | Brend | 2023. | Udio | 2022. | Trend |
1. | Škoda | 2.224 | 20,38% | 1.377 | +61,51% |
2. | Volkswagen | 1.354 | 12,41% | 995 | +36,08% |
3. | Toyota | 993 | 9,10% | 790 | +25,70% |
4. | Hyundai | 742 | 6,80% | 621 | +19,48% |
5. | Dacia | 658 | 6,03% | 668 | -1,50% |
6. | Renault | 606 | 5,55% | 351 | +72,65% |
7. | Suzuki | 467 | 4,28% | 256 | +82,42% |
8. | Audi | 463 | 4,24% | 319 | +45,14% |
9. | Kia | 438 | 4,01% | 444 | -1,35% |
10. | Mercedes | 401 | 3,67% | 297 | +35,02% |
11. | Peugeot | 383 | 3,51% | 470 | -18,51% |
12. | Citroen | 315 | 2,89% | 310 | +1,61% |
13. | Opel | 272 | 2,49% | 398 | -31,66% |
14. | Seat | 268 | 2,46% | 167 | +60,48% |
15. | BMW | 237 | 2,17% | 133 | +78,20% |
16. | Ford | 236 | 2,16% | 144 | +63,89% |
17. | Volvo | 210 | 1,92% | 198 | +6,06% |
18. | MG | 116 | 1,06% | 28 | +314,29% |
19. | Porsche | 108 | 0,99% | 110 | -1,82% |
20. | Cupra | 86 | 0,79% | 0 | + |
21. | Fiat | 75 | 0,69% | 71 | +5,63% |
22. | Nissan | 63 | 0,58% | 54 | +16,67% |
23. | Mazda | 54 | 0,49% | 35 | +54,29% |
24. | Land Rover | 43 | 0,39% | 25 | +72,00% |
25. | Jeep | 32 | 0,29% | 31 | +3,23% |
26. | DS | 16 | 0,15% | 19 | -15,79% |
27. | Chery | 14 | 0,13% | 0 | + |
28. | Lada | 13 | 0,12% | 102 | -87,25% |
29. | Tesla | 12 | 0,11% | 0 | + |
30. | Alfa Romeo | 7 | 0,06% | 13 | -46,15% |
31. | Jaguar | 4 | 0,04% | 8 | -50,00% |
32. | Mini | 2 | 0,02% | 3 | -33,33% |
Ukupno | 10.912 | 100% | 8.437 | +29,34% |
Također je zanimljivo to da su unazad nekoliko godina svakodnevno rasle, pa su već generacijske razlike u cijeni jasno vidljive. I to je posljedica, globalnih trendova, finansijskih tokova i vlasnika kapitala, pa je sve bliže vrijeme u kojem nećemo biti vlasniči ničega. Tako je posljednjih godina postala vrlo popularna kupovina na lizing, dok je konvencionalni kredit kao jedno od sredstvava finansiranja potpuno zamro.
Kao i sva druga tržišta, i tržište BiH ima svoje specifičnosti koje najviše zavise od afiniteta i navika kupaca, cjenovnog ranga i pristupačnosti, pa i od zakonodavnih aktivnosti. Bh. tržište je već formirano, manje-više se znaju pozicije, koje se sve češće mogu i predvidjeti, ali u posljednje vrijeme postoje određene zakonitosti koje već počinju utjecati i na pozicije i na strukturu.
Brendovi na prve četiri pozicije “drže” bezmalo polovinu tržišta novih automobila, a svaka pozicija nedvosmisleno nosi vlastitu priču praktično još od samih početaka.
⇑ Godišnja prodaja novih putničkih vozila u BiH, u protekle 22 godine.
Kupci su o protekloj godini najviše tražili Škodine automobile i to nije nikakva novost. Škoda je već 25 godina najtraženiji brend. Za to postoji nekoliko razloga. Škoda, prije svega ima najrazgranatiju prodajnu mrežu, pa su ovi automobili lakše dostupni većem broju kupaca. Škoda je dio velike grupacije VW, u kojoj je dobila i svoju cjenovnu poziciju. Škoda je dio najranije historije samostalnog tržišta BiH, u kojem je nekoliko godina imala poseban status, što je definitivno iskoristila kao odskočnu dasku za godine u kojima u kontinuitetu vlada tržištem. Moderna Škoda je praktično u osvajanje tržišta krenula s modelom Octavia koja je prema svojoj konstituciji i motoru TDI bila evropski hit, čime je zaradila ogroman kredit u kojem sada potpuno uživa. S druge strane, na vrijeme se prilagodila tržišnim trendovima, pa njeni crossoveri udjelom u prodaju već počinju dominirati nad konvencionalnim karoserijskim oblicima. I zbog toga je i u BiH na prvoj poziciji sa 2.224 isporučena primjerka, što predstavlja 20,38% tržišnog udjela (2022: 1.377). No, vrijedi se prisjetiti i vremena u kojem je Škoda imala tržišni udio od gotovo 45% (2001), ali i vremena u kojem je godišnje isporučila čak 3.279 primjeraka (2007).
No, Škodu u BiH nikako ne možemo odvojiti od Volkswagena. Volkswagen je u tržišnom poretku praktično oduvijek bio pratilac Škode. Ne postoji godina, u proteklih 25, u kojoj je neki drugi brend bio na vicešampionskoj poziciji na kraju godine. Volkswagen je, sa svim nedaćama nestajanja dizela sa tržišta po čemu je zapravo i najpoznatiji, ipak zadržao drugu poziciju s prilično velikom razlikom u odnosu na pratioca. Nastup Volkswagena je puno devijantniji, nego nastup Škode, budući da im se mjesečna varijacija kretala od 50 (januar), do 150 (decembar), što vjerovatno utječe i na tržišni udio.
Petogodišnju dominaciju Dacije na četvrtoj poziciji, 2023. godine je prekinuo Hyundai i to najboljim rezultatom u vlastitoj historiji nastupa u BiH. Hyundai je tako sa 742 isporučena primjerka zauzeo 6,8% tržišnog udjela, što je potvrda njihove konstantne posvećenosti poštenom nastupu i to najviše prema pojedinačnim kupcima.
Inače, Hyundai slovi za brend koji u BiH u cijeloj količini isporučenih primjeraka ima najpovoljniji odnos između kupaca (fizička i pravna lica) – 70/30, dok se prosjek kompletnog tržišta u BiH kreće oko 35/65 u korist pravnih lica, što je jedna vrlo negativna karakteristika tržišta.
U 2022. i u 2023. godini u BiH su se zvanično pojavila dva kineska brenda. Prvi je MG, kojem je 2023. prva kompletna godina nastupa u kojoj su kupcima isporučili čaj 116 automobila i zauzeli nešto više od 1% tržišnog udjela. MG u ovom slučaju ne treba posmatrati samo kao dolazak novog brenda na tržište BiH nego kao svojevrsnu probu i ispipavanje pulsa tržišta. Očigledno je da su kupci pozitivno reagovali, što pokazuje i konačan rezultat. Drugi brend je Chery. Pojavio se u drugoj polovini godine, a prve isporučene količine registrovali smo tek u novembru. Kupcima su isporučili 14, što je za ovako kratko vrijeme veliki uspjeh.
Najprodavaniji modeli novih putničkih vozila u BiH u 2023. godini | |||||
Poz. | Model | 2023. | Udio | 2022. | Trend |
1. | Škoda Octavia | 847 | 7,76% | 466 | +81,76% |
2. | Hyundai Tucson | 415 | 3,80% | 316 | +31,33% |
3. | Škoda Fabia | 408 | 3,74% | 173 | +135,84% |
4. | Toyota Yaris Cross | 318 | 2,91% | 133 | +139,10% |
5. | Kia Sportage | 312 | 2,86% | 195 | +60,00% |
6. | Dacia Duster | 310 | 2,84% | 245 | +26,53% |
7. | Renault Clio | 271 | 2,48% | 167 | +62,28% |
8. | Škoda Scala | 270 | 2,47% | 171 | +57,89% |
9. | Volkswagen Golf | 247 | 2,26% | 67 | +268,66% |
10. | Škoda Kamiq | 230 | 2,11% | 90 | +155,56% |
10. | Suzuki Vitara | 230 | 2,11% | 127 | +81,10% |
12. | Toyota Corolla Sedan | 211 | 1,93% | 145 | +45,52% |
13. | Volkswagen T-Roc | 187 | 1,71% | 155 | +20,65% |
14. | Dacia Sandero | 182 | 1,67% | 287 | -36,59% |
15. | Volkswagen Polo | 160 | 1,47% | 135 | +18,52% |
16. | Škoda Kodiaq | 157 | 1,44% | 120 | +30,83% |
16. | Citroen C3 | 137 | 1,26% | 164 | -16,46% |
18. | Volkswagen Taigo | 135 | 1,24% | 91 | +48,35% |
19. | Audi A4 | 131 | 1,20% | 24 | +445,83% |
20. | Suzuki S-Cross | 127 | 1,16% | 55 | +130,91% |
21. | Škoda Karoq | 126 | 1,15% | 72 | +75,00% |
22. | Volkswagen T-Cross | 125 | 1,15% | 104 | +20,19% |
23. | Toyota Yaris | 122 | 1,12% | 224 | -45,54% |
24. | Peugeot 2008 | 121 | 1,11% | 103 | +17,48% |
25. | Škoda Superb | 113 | 1,04% | 113 | 0,00% |
25. | Dacia Logan | 113 | 1,04% | 56 | +101,79% |
27. | Hyundai Bayon | 112 | 1,03% | 27 | +314,81% |
28. | Seat Arona | 105 | 0,96% | 86 | +22,09% |
28. | Volkswagen Arteon | 105 | 0,96% | 94 | +11,70% |
30. | Volvo XC60 | 103 | 0,94% | 74 | +39,19% |
31. | Ostali | 4.482 | 41,07% | 4.158 | +7,79% |
Ukupno | 10.912 | 100% | 8.437 | +29,34% |
Najtraženiji automobil u BiH je i dalje Škoda Octavia. Bez obzira na sve nedaće koje su ovaj automobil pratile dok je trajala pandemija virusa Corona, i dok je trajalo izmiještanje dijela proizvodnje komponenti iz ratom zahvaćene Ukrajine, kupci u BiH su dobili svoje količine. Tako je Škoda u 2023. godini isporučila 847 primjeraka sedana (7,76% tržišnog udjela) i 33 primjerka varijante Combi (0,3% tržišnog udjela). Ujedno, Škoda Octavia je na tronu bh. tržišta novih automobila u kontinuitetu od 2018. godine.
Vrlo je zanimljivo i to što se među 10 najtraženijih modela u BiH nalaze čak četiri Škode – Octavia (847), Fabia (408), Scala (270), Kamiq (230), a to predstavlja više od 16% tržišnog udjela.
Zanimljivo je i na drugoj poziciji na kojoj je Hyundai Tucson, definitivno veliko iznenađenje bh. tržišta u posljednjih desetak godina. Tucson je u 2023. godini našao put do čak 415 kupaca, što predstavlja rekordnu prodaju ovog automobila na bh. tržištu novih automobila. Unazad desetak godina krenuo je tržišni uspon, a ovaj automobil se svake godine penjao za stepenicu više, a tri godine je zauzimao vicešampionsku titulu.
Izdvojili bismo i Toyotu Yaris Cross (318) na četvrtoj poziciji. Ovo je najprodavaniji Toyotin model u BiH, a strelovit uspon ka ovoj poziciji bilježimo još od sredine 2022. godine, kada se i pojavila na bh. tržištu.
Elektrificirani novi putnički modeli u BiH u 2023. godini | |||
Poz. | Vrsta | Ukupno | Udio |
1 | MHEV | 1.656 | 69,00% |
2 | FHEV | 519 | 21,63% |
3 | PHEV | 76 | 3,17% |
4 | EV | 149 | 6,21% |
Ukupno | 2.400 | 100% | |
Poz. | Najprodavaniji MHEV | Ukupno | Udio |
1 | Suzuki Vitara MHEV | 230 | 13,89% |
2 | Audi A4 MHEV | 131 | 7,91% |
3 | Suzuki S-Cross MHEV | 127 | 7,67% |
4 | Volvo XC60 MHEV | 102 | 6,16% |
5 | Audi Q8 MHEV | 72 | 4,35% |
6 | Ostali | 994 | 60,02% |
Ukupno | 1.656 | 100% | |
Poz. | Najprodavaniji FHEV | Ukupno | Udio |
1 | Toyota C-HR Hybrid | 94 | 18,11% |
2 | Toyota Yaris Cross Hybrid | 89 | 17,15% |
3 | Hyundai Tucson HEV | 80 | 15,41% |
4 | Toyota Corolla Cross Hybrid | 56 | 10,79% |
5 | Toyota RAV4 Hybrid | 47 | 9,06% |
6 | Ostali | 153 | 29,48% |
Ukupno | 519 | 100% | |
Poz. | Najprodavaniji PHEV | Ukupno | Udio |
1 | Toyota RAV4 PHEV | 18 | 23,68% |
2 | Hyundai Santa Fe PHEV | 8 | 10,53% |
3 | BMW XM PHEV | 6 | 7,89% |
4 | MG EHS PHEV | 6 | 7,89% |
5 | BMW serije 7 PHEV | 4 | 5,26% |
6 | Ostali | 34 | 44,74% |
Ukupno | 76 | 100% | |
Poz. | Najprodavaniji EV | Ukupno | Udio |
1 | Volkswagen ID.3 | 28 | 18,79% |
2 | Renault Twingo E-Tech | 26 | 17,45% |
3 | Škoda Enyaq | 11 | 7,38% |
4 | Tesla Model Y | 8 | 5,37% |
5 | Mercedes EQE | 7 | 4,70% |
5 | MG 4 | 7 | 4,70% |
7 | Ostali | 62 | 41,61% |
Ukupno | 149 | 100% |
Na tržište novih automobila u BiH definitivno snažno utječe i (gotovo) slobodan automobila. Jasno je da u ovom segmentu tržišta vladaju neka sasvim drugačija pravila i da količine nikad nisu srazmjerne i evidentno je da količina uvezenih polovnih automobila raste u vremenu krize, dakle, kad tržište novih automobila pada, ali isto tako i da raste kad raste prodaja novih automobila. U 2023. godini, građani u BiH su kupili nešto više od 57.000 polovnih automobila, što višestruko nadmašuje količinu isporučenih novih automobila. To su prvenstveno odlike siromašnih društava, a jasno je i to da ovakve automobile u većini slučajeva kupuju pojedinci. Podsjetimo i na to da je uvoz slobodan za automobile stare 15 godina, dakle na one koji zadovoljavaju ekološku normu Euro 5.
⇑ Godišnji uvoz polovnih putničkih vozila u BiH, u proteklih 10 godina.
Količina isporučenih lakih dostavnih vozila (1.374) jedna je od najboljih u posljednjih petnaestak godina. Naravno da među ovim količinama ne vidimo ozbiljni oporavak, ali je barem utješno to što je prodaja daleko nadmašuje hiljadu isporučenih primjeraka. Podsjetimo i na to da je bilo pet godina u kojima je u čitavoj BiH tokom 12 mjeseci isporučeno znatno manje od hiljadu primjeraka.
Pregled prodaje novih lakih komercijalnih vozila u BiH u 2023. godini | |||||
Poz. | Brend | 2023. | Udio | 2022. | Trend |
1. | Volkswagen | 276 | 20,09% | 236 | +16,95% |
2. | Fiat | 226 | 16,45% | 180 | +25,56% |
3. | Ford | 159 | 11,57% | 181 | -12,15% |
4. | Opel | 140 | 10,19% | 64 | +118,75% |
5. | Renault | 133 | 9,68% | 102 | +30,39% |
6. | Mercedes | 120 | 8,73% | 66 | +81,82% |
7. | Citroen | 105 | 7,64% | 129 | -18,60% |
8. | Peugeot | 86 | 6,26% | 130 | -33,85% |
9. | Toyota | 67 | 4,88% | 49 | +36,73% |
10. | Iveco | 29 | 2,11% | 19 | +52,63% |
11. | Isuzu | 21 | 1,53% | 10 | +110,00% |
12. | Gaz | 12 | 0,87% | 21 | -42,86% |
13. | Ostali | 0 | 0,00% | 1 | -100,00% |
Ukupno | 1.374 | 100% | 1.188 | +15,66% |
Prodaja u 2023. godini bolja je nego u prethodne tri godine i važno je to što se u kontinuitetu povećavala, ali je jasno i to da je na količinu najviše utjecala pandemija virusa Corona. Nadamo se da nas isti trend očekuje i u 2024. godini.
Tržište novih lakih komercijalnih vozila u BiH čini samo 12 brendova, a zanimljivo je to što je poredak u 2023. godini dosta izmijenjen u odnosu na poredak u prethodnoj. Svjedočimo brojnim zamjenama pozicija, pa i značajnijim promjenam u konačnim rezultatima.
⇑ Godišnja prodaja novih lakih komercijalnih vozila u BiH, u protekle 22 godine.
Manjih iznenađenja ima, količine su vrlo srazmjerne, a specifičnost ovog dijela tržišta leži u flotnim isporukama koje tokom godine nisu ujednačene. Zbog toga postoje varijacije u isporučenim količinama i kad su u pitanju pojedinačni brendovi i kad su u pitanju ukupne mjesečne količine, no evidentno je to da je decembar bio ponajbolji mjesec u kojem je značajniji iskorak napravio Volkswagen. Zbog toga, ali i zbog relativno ujednačene prodaje, Volkswagen je i u ovoj godini najdominantniji brend. Njihovih 276 primjeraka ne predstavlja njihovu historijsku količinu, ali su s nešto više od 20% tržišnog udjela ostali lider.
Ovogodišnji vicešampion nije Ford, kao prethodne, nego je na njegovu poziciju zasjeo Fiat s 226 isporučenih primjeraka i sa 16,5% tržišnog udjela, što je dakako bilo nedovoljno da ugrozi prvoplasiranog, ali i dovoljno da lagodno ostane ispred Forda (159) koji je u ovoj godini napravio nešto slabiji rezultat. Najznačajniji skok napravio je Opel (140) i u odnosu na godinu ranije broj isporučenih primjeraka povećao za gotovo 120%. Slično je i s Mercedesom (120) na šetoj poziciji, koji je prodaju povećao za skoro 82%.
Najprodavaniji novi modeli lakih komercijalnih vozila u BiH u 2023. godini | |||||
Poz. | Model | 2023. | Udio | 2022. | Trend |
1. | Volkswagen Caddy Furgon | 122 | 8,88% | 110 | +10,91% |
2. | Renault Master | 107 | 7,79% | 64 | +67,19% |
3. | Fiat Ducato Furgone | 106 | 7,71% | 66 | +60,61% |
4. | Opel Movano | 97 | 7,06% | 39 | +148,72% |
5. | Mercedes Sprinter | 94 | 6,84% | 59 | +59,32% |
6. | Citroen Jumper | 88 | 6,40% | 101 | -12,87% |
7. | Fiat Doblo Cargo | 77 | 5,60% | 78 | -1,28% |
8. | Ford Transit | 73 | 5,31% | 81 | -9,88% |
8. | Volkswagen Crafter Furgon | 73 | 5,31% | 83 | -12,05% |
10. | Peugeot Boxer | 71 | 5,17% | 106 | -33,02% |
11. | Toyota Hilux | 61 | 4,44% | 35 | +74,29% |
12. | Ford Ranger | 42 | 3,06% | 30 | +40,00% |
13. | Ford Transit Custom Van | 37 | 2,69% | 58 | -36,21% |
14. | Fiat Fiorino Cargo | 34 | 2,47% | 34 | 0,00% |
15. | Opel Combo Cargo | 31 | 2,26% | 25 | +24,00% |
16. | Ostali | 261 | 19,00% | 219 | +19,18% |
Ukupno | 1.374 | 100% | 1.188 | +15,66% |
Volkswagen je bio najdominantniji brend i u poretku modela, pa je Caddy Furgon i ove godine bio “najtraženija roba”. Kupcima su isporučena 122 kratka i 30 dugih Furgona i jasno je zbog čega se Volkswagen nalazi i na vrhu ove tabele, mada im ove godine drugoplasirani Renault Master (107) i Fiat Ducato Furgone (106) nisu bili daleko.
Vrlo sličan poredak i slične razlike imali smo 2022. godine, samo su pratioci bili Peugeot Boxer i Citroen Jumper.
feb 10, 2025 0
feb 10, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 07, 2025 0
dec 31, 2024 0
dec 20, 2024 0
dec 15, 2024 0
dec 07, 2024 0