Osvježeno 7 Februara, 2025 9:00 AM
jan 23, 2025 Almir Grebović 2024, Bh aktuelnosti, Tržište automobila, Vijesti 0
Tek minula kalendarska godina dala nam je potpuni uvid u prilike na tržištu novih automobila u BiH. Podsjećanja radi, ukupno bosanskohercegovačko tržište automobila teško je raslojeno pa svake godine imamo sve veću dominaciju uvezenih polovnih automobila u odnosu na nove. Tako je bilo i u 2024. u kojoj su kupcima isporučena ukupno 10.064 nova putnička automobila. Godinu ranije, posredstvom mreže ovlaštenih uvoznika , tržište putničkih automobila progutalo je 10.912 primjeraka. Nakon pandemije virusa Corona trend je naravno bio vrlo pozitivan, pa je 2023. godina bila godina svojevrsne nivelacije, odnosno period u kojem je na određen način nadoknađeno ono što je propušteno u tri pandemijske godine. Nakon toga bilo je jasno da bi 2024. godina u najboljem slučaju mogla biti identična. No, zabilježili smo blagi pad i to za 7,77%, jer je razlika bila u 848 primjerka.
Pregled prodaje novih putničkih vozila u BiH u 2024. godini | |||||
Poz. | Brend | 2024. | Udio | 2023. | Trend |
1. | Škoda | 2.245 | 22,31% | 2.224 | +0,94% |
2. | Volkswagen | 991 | 9,85% | 1.354 | -26,81% |
3. | Toyota | 901 | 8,95% | 993 | -9,26% |
4. | Hyundai | 674 | 6,70% | 742 | -9,16% |
5. | Renault | 596 | 5,92% | 606 | -1,65% |
6. | Suzuki | 501 | 4,98% | 467 | +7,28% |
7. | Peugeot | 497 | 4,94% | 383 | +29,77% |
8. | Dacia | 446 | 4,43% | 658 | -32,22% |
9. | Audi | 384 | 3,82% | 463 | -17,06% |
10. | Kia | 363 | 3,61% | 438 | -17,12% |
11. | Mercedes | 350 | 3,48% | 401 | -12,72% |
12. | Citroen | 324 | 3,22% | 315 | +2,86% |
13. | BMW | 262 | 2,60% | 237 | +10,55% |
14. | Opel | 230 | 2,29% | 272 | -15,44% |
15. | Volvo | 227 | 2,26% | 210 | +8,10% |
16. | Seat | 167 | 1,66% | 268 | -37,69% |
17. | Ford | 118 | 1,17% | 236 | -50,00% |
18. | Porsche | 114 | 1,13% | 108 | +5,56% |
19. | MG | 113 | 1,12% | 116 | -2,59% |
20. | Cupra | 106 | 1,05% | 86 | +23,26% |
21. | Chery | 83 | 0,82% | 14 | +492,86% |
22. | Mazda | 72 | 0,72% | 54 | +33,33% |
23. | Fiat | 59 | 0,59% | 75 | -21,33% |
24. | Land Rover | 54 | 0,54% | 43 | +25,58% |
25. | Nissan | 53 | 0,53% | 63 | -15,87% |
26. | Jeep | 46 | 0,46% | 32 | +43,75% |
27. | DS | 25 | 0,25% | 16 | +56,25% |
28. | Tesla | 20 | 0,20% | 12 | +66,67% |
29. | Alfa Romeo | 11 | 0,11% | 7 | 57,14% |
30. | Geely | 8 | 0,08% | 0 | + |
31. | Lada | 7 | 0,07% | 13 | -46,15% |
31. | Forthing | 7 | 0,07% | 0 | + |
33. | Jaguar | 5 | 0,05% | 4 | +25,00% |
34. | Mini | 4 | 0,04% | 2 | +100,00% |
35. | BYD | 1 | 0,01% | 0 | + |
Ukupno | 10.064 | 100% | 10.912 | -7,77% |
Pad prodaje nije bio baš linearan i nije samo odraz opšteg ekonomskog stanja, budući da postoje i brendovi koji su iznenadili pozitivno, ali i oni koji su iznenadili negativno. U grupu onih koji su zabilježili značajniji rast u odnosu na godinu ranije svrstali bismo Peugeota (383/497; +29,77%), Cupru (86/106; +23,26%), Suzukija (467/501; +7,28%), BMW-a (237/262; +10,55%), Volva (210/272; +8,1%), Mazdu (54/72; +33,33%), Land Rovera (43/54; +25,58%)… U grupu onih koji su u 2024. godini imali manje sreće, odnosno onih koji su zabilježili manji broj isporučenih automobila spadaju Volkswagen (1.354/991; -26,81%), Dacia (658/446; -32,22%), Ford (236/118; -50%), Opel (272/230; -15,44%)…
⇑ Godišnja prodaja novih putničkih vozila u BiH, u protekle 23 godine.
No, stvari nisu u svim slučajevima baš crno-bijele. Na količinu isporučenih automobila nerijetko utječu smjene modelskih generacija, problemi u proizvodnji i logistici, promjene u Zakonu o javnim nabavkama, pa i stanje subvencioniranja posebnih automobilskih kategorija, tako da se uvijek ne radi samo o padu interesovanja za automobilima određenog brenda.
Međutim, za Suzukija i za Peugeota mogli bismo reći da su napravili najveće iskorake. Suzuki je naime 2023. godinu završio na sedmoj poziciji sa 467 isporučenih primjeraka, a 2024. godinu na 6. poziciji s 501 isporučenim primjerkom. S druge strane, Peugeot je 2023. godinu završio na 11. poziciji sa 383 isporučena primjerka, a 2024. godinu na 7. poziciji sa 497 isporučenih putničkih automobila. Međutim, razlika između ova dva brenda je u tome što je Suzuki u kontinuitetu, dakle svih 12 mjeseci linearno povećavao prodaju, a Peugeot je s vanrednom isporučenom količinom od 130 primjeraka zabljesnuo samo u posljednjem mjesecu 2024. godine. No, kako god, konačni rezultat kaže da su ova dva brenda napravila poprilično velike iskorake u godini u kojoj je tržište manje za 7,77%.
Kuriozitet bh. tržišta je i vrlo nepovoljan odnos pravnih i fizičkih lica kao kupaca. Ni u 2024. godini nije bilo ništa drugačije, pa smo opet došli do računice da je u ukupnoj količini isporučenih novih automobila samo 40% pojedinaca, dok većinu od 60% čine državne institucije i preduzeća. Ipak, moramo priznati da je ovo najbolji odnos do sad kada je u pitanju brojnost fizičkih lica kao kupaca.
Međutim, taj odnos među brendovima nije podjednak. U tome se zapravo vidi u koga privatni kupci imaju najviše povjerenja. Među brendovima koji značajnije figurišu na bh. tržištu, zapravo među onima koji su na tržište isporučili više od 400 primjeraka, vjerovali ili ne, privatni kupci najviše cijene Suzukija i to je indikacija vrijednosti brenda na tržištu. U protekloj godni taj odnos kod Suzukija bio je 70,23/29,77, kod Toyote bio je 61,17/38,83, a kod Hyundaija 57,97/42,03.
S druge strane najnepovoljniji odnos je kod Dacije – 20,43/79,57 i kod Renaulta 21,09/78,91, što opet dovoljno govori o cijenjenosti brenda među populacijom koja automobil kupuje od neto plate.
O automobilima kineskog porijekla sve se više govori u cijelom svijetu, ali se čini da svjedočimo kulminaciji antagonizma i na jednoj i na drugoj strani. Geopolitičke prilike definitivno utječu na krupne trgovinske odluke pa i na to da pojedine političke regije na sve načine nastoje ograničiti nastup i ekspanziju proizvoda određenog porijekla. Kada je u pitanju tržište BiH, u 2024. godini smo svedočili svojevrsnom rastu interesa za automobilima ovog porijekla. Tako u odnosu na 2023. godinu bilježimo porast prodaje za 63% (130/212) i porast broja brendova s dva na pet. Tendencije su takve, da će u ovoj godini na bh. tržište doći još nekoliko kineskih brendova.
Pored kineskih automobila, u žiži medijske pažnje bili su i elektrificirani automobili, a posebno električni. Nikad veću polarizaciju mišljenja nismo imali u BiH kada je u pitanju vrsta pogona, kao što je imamo trenutno, jer je ogroman dio polulacije strahoviti protivnik električnih automobila. Najpogubnije je to što među njima prednjače oni koji nikad nisu imali priliku voziti ni jedan električni autmobill. I to je vjerovatno jedna od smetnji razvoju ovog segmenta tržišta.
Kategorije elektrificiranih putničkih automobila u BiH u 2024. godini | |||||
Poz. | Vrsta | 2024. | Udio | 2023. | Trend |
1. | MHEV | 1.950 | 71,06% | 1.656 | +17,75% |
2. | FHEV | 573 | 20,88% | 519 | +10,40% |
3. | PHEV | 103 | 3,75% | 76 | +35,53% |
4. | EV | 118 | 4,30% | 149 | -20,81% |
Ukupno | 2.744 | 100% | 2.400 | +14,33% |
Kako god, u BiH su u 2024. godini prodata ukupno 2.744 nova elektrificirana putnička automobila (MHEV, FHEV, PHEV i BEV). Naravno da prednjače mild hibridi kao prva ekološka alternativa automobilima s konvencionalnim pogonom. Također, već svjedočimo da pojedini proizvođači iz vlastitih ponuda polako povlače modele koji ni na jedan način nisu elektrificirani. S toga se silom prilika pojavljuje ovako veliki broj mild hibrida, koji su znatno jeftiniji od svih drugih vrsta elektrificiranog pogona. Definitivni autoritet među ovom kategorijom je Suzuki, koji gotovo u svim slučajevima prodaje mild hibride, pa je od njihove ukupne isporučene količine (501), čak 476 mild hibridnih automobila. Među klasičnim hibridima prednjači Toyota sa 422 isporučenih primjeraka.
U BiH je u 2024. godini isporučeno 118 električnih automobila, a najviše je bilo Tesli – čak 20!
Najprodavaniji modeli novih putničkih vozila u BiH u 2024. godini | |||||
Poz. | Model | 2024. | Udio | 2023. | Trend |
1. | Škoda Octavia | 823 | 8,18% | 847 | -2,83% |
2. | Škoda Fabia | 465 | 4,62% | 408 | +13,97% |
3. | Hyundai Tucson | 360 | 3,58% | 415 | -13,25% |
4. | Škoda Scala | 340 | 3,38% | 270 | +25,93% |
5. | Toyota Yaris Cross | 330 | 3,28% | 318 | +3,77% |
6. | Renault Clio | 325 | 3,23% | 271 | +19,93% |
7. | Volkswagen Golf | 321 | 3,19% | 247 | +29,96% |
8. | Dacia Duster II | 243 | 2,41% | 310 | -21,61% |
8. | Peugeot 2008 | 243 | 2,41% | 121 | +100,83% |
10. | Škoda Kamiq | 242 | 2,40% | 230 | +5,22% |
11. | Suzuki Vitara | 240 | 2,38% | 230 | +4,35% |
12. | Kia Sportage | 237 | 2,35% | 312 | -24,04% |
13. | Toyota Corolla Sedan | 188 | 1,87% | 211 | -10,90% |
14. | Suzuki S-Cross | 155 | 1,54% | 127 | +22,05% |
15. | Citroen C3 (III) | 145 | 1,44% | 137 | +5,84% |
16. | Hyundai Bayon | 144 | 1,43% | 112 | +28,57% |
17. | Volkswagen T-Roc | 128 | 1,27% | 187 | -31,55% |
18. | Volkswagen Taigo | 126 | 1,25% | 135 | -6,67% |
19. | Renault Captur | 116 | 1,15% | 97 | +19,59% |
20. | Škoda Kodiaq II | 113 | 1,12% | 0 | + |
21. | Peugeot 308 | 108 | 1,07% | 69 | +56,52% |
22. | Seat Arona | 103 | 1,02% | 105 | -1,90% |
23. | Škoda Karoq | 96 | 0,95% | 126 | -23,81% |
24. | Dacia Sandero | 94 | 0,93% | 182 | -48,35% |
25. | Cupra Formentor | 93 | 0,92% | 73 | +27,40% |
26. | Volvo XC60 | 91 | 0,90% | 103 | -11,65% |
27. | Audi A4 | 87 | 0,86% | 131 | -33,59% |
27. | Toyota C-HR | 87 | 0,86% | 94 | -7,45% |
29. | Hyundai i20 | 79 | 0,78% | 72 | +9,72% |
30. | Kia Stonic | 78 | 0,78% | 68 | +14,71% |
31. | Ostali | 3.864 | 38,39% | 4.904 | -21,21% |
Ukupno | 10.064 | 100% | 10.912 | -7,77% |
U 2024. godini Bosanci i Hercegovci su najviše cijenili Škodu – i među brendovima i među modelima. Tako je među 262 različita modela najprodavaniji u BiH bila Škoda Octavia, a kupcima su isporučena 823 primjerka. Ovo nije nikakvo iznenađenje, jer se ovaj model na tronu u kontinuitetu nalazi punih sedam godina. Nije čudno, upravo zbog velikog tržišnog udjela brenda u ukupnom tržištu, pa nije čudno ni to što se među deset najtraženijih modela nalaze još tri Škode – Fabia na drugoj poziciji sa 465 isporučenih primjeraka, Scala na četvrtoj poziciji s 340 isporučenih primjeraka i Kamiq na desetoj poziciji s 242 isporučena primjerka.
Hyundai Tucson je jedini model na našem tržištu koji remeti Škodin plan o zauzimanju prve tri pozicije. Tucson se već duže od deset godina nalazi u samom vrhu interesovanja bh. kupaca, pa je do aktuelizacije Škode Fabije prema prodajnim rezultatima godinama bio na drugoj poziciji. Proteklu godinu je prošao s 360 isporučenih primjeraka, ali moramo imati u vidu i činjenicu da je sredinom godine bila i smjena generacija, što je djelimično utjecalo na rezultat.
Peta pozicija rezervisana je za najprodavaniju Toyotu na bh. tržištu pa je Yaris Cross s 330 isporučenih primjeraka vrlo visoko. Zanimljivo je to što je Yaris Cross model kojeg kupci u gotovo 50% slučajeva biraju kao hibrida.
Povjerenje kupaca definitivno je izgubila Kia sa Sportageom, koja je za samo tri godine s druge pozicije pala na 10.
Čak 1.585 primjeraka novih lakih dostavnih vozila u BiH obilježilo je ovaj segment tržišta i važno je podsjetiti na to da je ovo najbolja godina za trgovce nakon 2008. A u 2008. godini, dakle 15 godina ranije, isti segment tržišta bio je na nivou od 2.646 novih lakih privredih vozila i smatramo je najboljom godinom u historiji BiH. Da biste stekli pravi osjećaj, recimo samo da je 2015. godine u BiH za cijelu godinu prodato samo 798 ovih vozila. Moramo spomenuti i činjenicu da je u BiH puno veća potreba za automobilima ovih kategorija, pa kupci nerijetko pribjegavaju kupovini putničkih vozila koje naknadnom minimalnom konverzijom prilagođavaju namjeni lakih dostavnjaka. To je stalna praksa na bh. tržištu pa ovom svjedočimo praktično od početka razvoja tržišta automobila u BiH.
Pregled prodaje novih lakih komercijalnih vozila u BiH u 2024. godini | |||||
Poz. | Brend | 2024. | Udio | 2023. | Trend |
1. | Volkswagen | 366 | 23,09% | 276 | +32,61% |
2. | Fiat | 227 | 14,32% | 226 | +0,44% |
3. | Opel | 215 | 13,56% | 140 | +53,57% |
4. | Ford | 207 | 13,06% | 159 | +30,19% |
5. | Citroen | 133 | 8,39% | 105 | +26,67% |
6. | Peugeot | 113 | 7,13% | 86 | +31,40% |
7. | Renault | 102 | 6,44% | 133 | -23,31% |
8. | Mercedes | 71 | 4,48% | 120 | -40,83% |
9. | Iveco | 61 | 3,85% | 29 | +110,34% |
10. | Toyota | 44 | 2,78% | 67 | -34,33% |
11. | Gaz | 27 | 1,70% | 12 | +125,00% |
12. | Isuzu | 19 | 1,20% | 21 | -9,52% |
13. | Ostali | 0 | 0,00% | 0 | - |
Ukupno | 1.585 | 100% | 1.374 | +15,36% |
I ova godina je pokazala da kupci u BiH najviše cijene njemačke proizvode, a posebno Volkswagen. Zbog toga je ovaj brend visoko na prvoj poziciji s 366 isporučenih novih lakih dostavnih vozila, što je 23,09% od ukupnog tržišta. Ništa čudno i vrlo tradicionalno, s obzirom na poznatu historiju i proizvodnju nekih modela u pogonima bivšeg TAS-a u Vogošći, što je samo recidiv nekih drugih vremena. Posebno je značajno to što je Volkswagen u ovoj godini kupcima plasirao čak 90 primjeraka više nego godinu ranije.
⇑ Godišnja prodaja novih lakih komercijalnih vozila u BiH, u protekle 23 godine.
Potvrdu svemu možda najbolje oslikava razlika između prve pozicije, i druge na kojoj je Fiat sa čak 139 vozila manje, pa je italijanski brend ovu godinu obilježio s 227 primjeraka, što je svakako rezultat za pohvalu. Podsjetimo i na to da je Fiat prethodnu godinu završio s gotovo identičnim rezultatom (226).
Ništa lošiji nije bio ni Opel, a treća pozicija, 215 primjeraka i 13,56 odsto tržišnog udjela dokaz su da Opelu puno bolje ide u svijetu teretnog nego putničkog programa.
Ford (207) je još jedan brend koji je premašio granicu od 200 isporučenih primjeraka, pa su ova četiri brenda kupcima isporučila više od hiljadu primjeraka i “drže” dvije trećine tržišta.
Najprodavaniji novi modeli lakih komercijalnih vozila u BiH u 2024. godini | |||||
Poz. | Model | 2024. | Udio | 2023. | Trend |
1. | Opel Movano Cargo | 146 | 9,21% | 97 | +50,52% |
2. | Fiat Ducato Furgone | 145 | 9,15% | 106 | +36,79% |
2. | Ford Transit Custom Van | 145 | 9,15% | 37 | +291,89% |
4. | Volkswagen Caddy Furgon | 131 | 8,26% | 122 | +7,38% |
5. | Citroen Jumper | 110 | 6,94% | 88 | +25,00% |
6. | Volkswagen Crafter Furgon | 102 | 6,44% | 73 | +39,73% |
7. | Peugeot Boxer | 74 | 4,67% | 71 | +4,23% |
8. | Renault Master | 69 | 4,35% | 107 | -35,51% |
9. | Iveco Daily | 61 | 3,85% | 29 | +110,34% |
10. | Mercedes Sprinter | 54 | 3,41% | 94 | -42,55% |
11. | Fiat Doblo Cargo | 50 | 3,15% | 77 | -35,06% |
12. | Opel Vivaro Cargo | 49 | 3,09% | 12 | +308,33% |
13. | Volkswagen Amarok | 48 | 3,03% | 18 | +166,67% |
14. | Volkswagen Caddy Maxi Furgon | 40 | 2,52% | 30 | +33,33% |
15. | Peugeot Partner Furgon | 32 | 2,02% | 10 | +220,00% |
16. | Ostali | 329 | 20,76% | 403 | -18,36% |
Ukupno | 1.585 | 100% | 1.374 | +15,36% |
Bude li 2025. godina imala identičan trend, mogli bismo govoriti o vrlo solidnom oporavku ovog tržišnog segmenta. Posebno je značajno to što je elektrifikacija na velika vrata ušla u dostavni segment, ali najveći utjecaj na sve ima Opel, jer se u 2024. godini pohvalio sa čak 41 električnim Vivarom, a ukupno tržište je bilo za svega jedan primjerak veće.
Kupce je u 2024. godini najviše zanimao Opel Movano Cargo, pa ovaj model sa 146 isporučenih primjeraka zauzima prvu poziciju, no prilike su malo kompleksnije. Volkswagen je, naime, u protekloj godini kupcima isporučio 131 primjerak Caddyja Furgona i dodatnih 40 primjeraka Caddyja Furgona Maxija, što je ukupna količina koja nadmašuje količinu Movana Carga.
Na vrhu ove table zaista je prava gužva, jer prvoplasiranog Movana u stopu prate i Fiat Ducato Furgone i Ford Transit Custom Van, oba sa po 145 primjeraka, pa ova godina zapravo ima nekoliko istinskih pobjednika.
feb 06, 2025 0
feb 05, 2025 0
feb 05, 2025 0
feb 04, 2025 0
dec 31, 2024 0
dec 20, 2024 0
dec 15, 2024 0
dec 07, 2024 0