Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
dec 23, 2024 Almir Grebović 2024, Bh aktuelnosti, Tržište automobila, Vijesti 0
Novembar ove godine nije mjesec u kojem bi se zavidnim isporučenim količinama mogao pohvaliti veliki broj trgovaca novim automobilima. Budući da smo u ovih 30 dana evidentirali ukupno 879 isporučenih novih vozila kategorija “putnički” i “laki dostavni”, zapravo bismo mogli reći da je ukupan rezultat znatno ispod ovogodišnjeg prosjeka (967). Po ovim kategorijama bila su 752 putnička i 145 lakih dostavnih vozila.
Tržišne prilike se mijenjaju, pa smo prije desetak ili 15 godina redovno svjedočili ozbiljnijem rastu prodaje u posljednja dva mjeseca godine. Danas je već obrnuto pa je obično prodaja novih automobila ispod prosjeka u posljednja tri mjeseca.
Prema svemu sudeći, za pad prodaje novih automobila u novembru “kriva” je država. Poznato je da većinu prodaje novih automobila nose preduzeća i državne institucije pa uvid u strukturu kupaca jasno daje do znanja da su zakazali “veliki kupci”. To potvrđuje relativno ujednačen odnos pravnih i fizičkih lica – obično je 65/35 u korist pravnih lica, ali je u novembru odnos bio 55/45. Zamalo “pola-pola”, što bi već bio historijski presedan.
Poz. | Brend | XI '24. | Udio |
1. | Škoda | 153 | 20,35% |
2. | Volkswagen | 69 | 9,18% |
3. | Renault | 68 | 9,04% |
4. | Hyundai | 51 | 6,78% |
4. | Toyota | 51 | 6,78% |
6. | Suzuki | 50 | 6,65% |
7. | Peugeot | 34 | 4,52% |
8. | Audi | 32 | 4,26% |
9. | Mercedes | 30 | 3,99% |
10. | Dacia | 28 | 3,72% |
11. | BMW | 25 | 3,32% |
12. | Kia | 19 | 2,53% |
13. | Citroen | 18 | 2,39% |
14. | Volvo | 17 | 2,26% |
15. | Ford | 15 | 1,99% |
16. | Chery | 10 | 1,33% |
17. | Cupra | 9 | 1,20% |
17. | Land Rover | 9 | 1,20% |
19. | MG | 8 | 1,06% |
19. | Porsche | 8 | 1,06% |
21. | Lada | 7 | 0,93% |
21. | Mazda | 7 | 0,93% |
21. | Opel | 7 | 0,93% |
24. | Nissan | 6 | 0,80% |
25. | Geely | 5 | 0,66% |
26. | Jeep | 4 | 0,53% |
26. | Seat | 4 | 0,53% |
28. | DS | 3 | 0,40% |
29. | Fiat | 2 | 0,27% |
29. | Jaguar | 2 | 0,27% |
31. | Forthing | 1 | 0,13% |
Ukupno | 752 | 100% |
Poz. | Model | XI '24. | Udio |
1. | Renault Clio | 47 | 6,25% |
2. | Škoda Octavia | 39 | 5,19% |
3. | Škoda Fabia | 33 | 4,39% |
4. | Hyundai Tucson | 32 | 4,26% |
5. | Škoda Kodiaq II | 27 | 3,59% |
6. | Škoda Kamiq | 21 | 2,79% |
7. | Suzuki Vitara | 18 | 2,39% |
8. | Peugeot 2008 | 17 | 2,26% |
9. | Volkswagen Golf | 15 | 1,99% |
9. | Volkswagen Taigo | 15 | 1,99% |
11. | Škoda Superb (B9) | 14 | 1,86% |
12. | Suzuki S-Cross | 13 | 1,73% |
13. | Dacia Duster II | 12 | 1,60% |
13. | Volkswagen T-Roc | 12 | 1,60% |
15. | Hyundai i20 | 11 | 1,46% |
16. | Kia Sportage | 10 | 1,33% |
16. | Peugeot 3008 III | 10 | 1,33% |
16. | Renault Captur | 10 | 1,33% |
16. | Škoda Scala | 10 | 1,33% |
16. | Toyota Corolla Sedan | 10 | 1,33% |
21. | Audi A4 | 9 | 1,20% |
21. | Volkswagen Tiguan III | 9 | 1,20% |
23. | BMW serije 5 | 8 | 1,06% |
23. | Ford Tourneo Custom | 8 | 1,06% |
23. | Suzuki Swift | 8 | 1,06% |
23. | Škoda Karoq | 8 | 1,06% |
23. | Toyota Yaris Cross | 8 | 1,06% |
23. | Ostali | 318 | 42,29% |
Ukupno | 752 | 100% |
Razumljivo je da su na pad prodaje u novembru najviše utjecali brendovi s obično najboljom prodajom. Tako nakon izvrsnog oktobra za Škodu (205) već imamo veliku razliku u odnosu na novembar (153). Razlika nije mala i jasno je koliko Škoda zapravo utječe na tržišna kretanja. Gotovo identično je i kod Toyote čiji je novembar prošao s 51 isporučenim putničkim automobilom. Mjesec ranije bila su 73. I dalje imamo dekadenciju kod Kije koja ni u novembru nije mogla više od 19, što je u odnosu na ranije periode već zabrinjavajuće, mada ni Dacia (28) nije prošla puno bolje.
Međutim, iako su isporučene količine kod nekoliko ključnih brendova nešto manje, pozicije u novembru nisu se značajnije mijenjale. Škoda je ostala lider, a Volkswagen (68) s malo boljim nastupom, njen uobičajeni pratilac. Pozitivnu varijaciju napravio je Renault (68) koji je time uskočio na treću poziciju, a Hyundai (51) kao brend s najkonstantnijim količinama na bh. tržištu, ostao je na četvrtoj poziciji, koju je podijelio s Toyotom i njenom novembarskom isporukom.
Tako je ovih 5 brendova uspjelo zadovoljiti više od polovine potreba bh. tržišta za novim putničkim automobilima.
Kao pozitivne primjere vrijedi spomenuti Forda s 15 isporučenih primjeraka, Land Rovera s 9 i Ladu (7) koja je prvi put u ovoj godini imala isporučene automobile. Razlog su naravno nepovoljne geopolitičke prilike u regionu iz kojeg dolazi. U novembru smo također zabilježili i prve isporučene primjerke novog kineskog brenda na tržištu u BiH. Nedavno promovisan Geely u novembru je uspio isporučiti svojih prvih 5 primjeraka.
Iako ne najbolja, prodaja novih automobila u novembru barem je neobična i zbog toga što na prvoj poziciji nije Octavia nego Renault Clio sa 47 isporučenih primjeraka. Škoda se s Octavijom morala zadovoljiti drugom pozicijom, ali i s još tri modela u tradicionalnih “top-10” – Fabia (33) na trećem mjestu, Kodiaq (27) na petom i Kamiq (21) na šestom mjestu, no vrijedi spomenuti i izvrsnu količinu tek pridošlog Superba (14) koji je na 11. poziciji.
Zanimljivo je i poređenje prodaje Hyundaija Tucson i Kije Sportage. Dva praktično ista automobila nisu jednako cijenjena na bh. tržištu. Vjerovatno s razlogom. Hyundai Tucson je oduvijek pri vrhu prodaje s vrlo kontinuiranim brojem isporučenih primjeraka, dok je Kia Sportage već dobro pao u zapećak – Tucson je 30. novembar završio na četvrtoj poziciji sa čak 35 primjeraka, a Kia Sportage na 16. sa samo 10 primjeraka.
Elektrificirana putnička vozila u BiH (novembar 2024) | ||||
MHEV | 181 | 24,07% | ||
FHEV | 44 | 5,85% | ||
PHEV | 8 | 1,06% | ||
EV | 7 | 0,93% | ||
Ukupno | 240 | 31,91% |
Elektrificirana putnička vozila u BiH (januar – novembar 2024) | ||||
MHEV | 1.753 | 19,05% | ||
FHEV | 526 | 5,72% | ||
PHEV | 80 | 0,87% | ||
EV | 108 | 1,17% | ||
Ukupno | 2.467 | 26,81% |
⇑ Prinova u ponudi električnih automobila u BiH – Audi Q6 e-tron i najprodavaniji EV u novembru. |
Već prema ustaljenom običaju u posljednje dvije godine, broj elektrificiranih automobila svih kategorija, već postaje ozbiljna tržišna komponenta. I u ovom mjesecu našli smo čak 240 elektrificiranih putničkih automobila, što je manje nego u proteklom (325), ali i dalje vrlo značajno. Tržišni udio od gotovo 32% nije beznačajan i samo potvrđuje činjenicu da se iz ponude tiho povlače konvencionalni modeli i da prelazni period prolazi u znaku mild hibrida.
Detaljnija analiza opet ukazuje na to da je najviše bilo MHEV (181), a da je istovremeno bilo samo 7 potpuno električnih. Među ovim kategorijama dominira Suzuki Vitara kao MHEV (18), a među električnim Audi Q6 e-tron kojeg su birali kupci u Brčkom i u Mostaru.
Poz. | Brend | I-XI '24. | Udio |
1. | Škoda | 2.018 | 21,93% |
2. | Volkswagen | 938 | 10,19% |
3. | Toyota | 825 | 8,96% |
4. | Hyundai | 628 | 6,82% |
5. | Renault | 568 | 6,17% |
6. | Suzuki | 444 | 4,82% |
7. | Dacia | 419 | 4,55% |
8. | Peugeot | 367 | 3,99% |
9. | Audi | 354 | 3,85% |
10. | Kia | 349 | 3,79% |
11. | Mercedes | 323 | 3,51% |
12. | Citroen | 310 | 3,37% |
13. | BMW | 245 | 2,66% |
14. | Opel | 226 | 2,46% |
15. | Volvo | 208 | 2,26% |
16. | Seat | 155 | 1,68% |
17. | Ford | 107 | 1,16% |
18. | Porsche | 106 | 1,15% |
18. | MG | 106 | 1,15% |
20. | Cupra | 93 | 1,01% |
21. | Chery | 71 | 0,77% |
22. | Mazda | 61 | 0,66% |
23. | Fiat | 58 | 0,63% |
24. | Land Rover | 50 | 0,54% |
25. | Nissan | 49 | 0,53% |
26. | Jeep | 46 | 0,50% |
27. | DS | 24 | 0,26% |
28. | Tesla | 18 | 0,20% |
29. | Alfa Romeo | 10 | 0,11% |
30. | Lada | 7 | 0,08% |
31. | Forthing | 6 | 0,07% |
32. | Geely | 5 | 0,05% |
33. | Mini | 4 | 0,04% |
33. | Jaguar | 4 | 0,04% |
35. | BYD | 1 | 0,01% |
Ukupno | 9.203 | 100% |
Poz. | Model | I-X '24. | Udio |
1. | Škoda Octavia | 745 | 8,10% |
2. | Škoda Fabia | 418 | 4,54% |
3. | Hyundai Tucson | 331 | 3,60% |
4. | Toyota Yaris Cross | 315 | 3,42% |
5. | Renault Clio | 312 | 3,39% |
6. | Volkswagen Golf | 310 | 3,37% |
7. | Škoda Scala | 299 | 3,25% |
8. | Dacia Duster II | 238 | 2,59% |
9. | Kia Sportage | 228 | 2,48% |
10. | Škoda Kamiq | 226 | 2,46% |
11. | Peugeot 2008 | 221 | 2,40% |
12. | Suzuki Vitara | 216 | 2,35% |
13. | Toyota Corolla Sedan | 179 | 1,95% |
14. | Citroen C3 (III) | 145 | 1,58% |
15. | Hyundai Bayon | 140 | 1,52% |
16. | Suzuki S-Cross | 135 | 1,47% |
17. | Volkswagen T-Roc | 118 | 1,28% |
18. | Volkswagen Taigo | 117 | 1,27% |
19. | Renault Captur | 109 | 1,18% |
20. | Seat Arona | 100 | 1,09% |
21. | Škoda Kodiaq II | 97 | 1,05% |
22. | Dacia Sandero | 92 | 1,00% |
23. | Škoda Karoq | 85 | 0,92% |
24. | Cupra Formentor | 83 | 0,90% |
25. | Audi A4 | 82 | 0,89% |
26. | Volvo XC60 | 81 | 0,88% |
27. | Toyota C-HR | 80 | 0,87% |
28. | Kia Stonic | 75 | 0,81% |
29. | Hyundai i20 | 73 | 0,79% |
30. | Citroen C4 | 72 | 0,78% |
31. | Ostali | 3.481 | 37,82% |
Ukupno | 9.203 | 100% |
Oni koji u novembru nisu bili te sreće da se “ponove” novim automobilom, izabrali su nešto iz , a takvih Bosanaca i Hercegovaca bilo je čak 5.875. Nije kao mjesec ranije (6.745) ili kao u julu ove godine (7.637), ali daleko od toga da je malo. Dublja analiza s jedne strane pokazuje porazno ekonomsko stanje vlasnika automobila, ali s druge strane realnost sve viših cijena novih automobila, jer je najveći broj automobila opet stariji od 12 godina.
Godina je već na izmaku i kako sada stoje stvari, jasno je da će među prvih 7 pozicija vrlo teško doći do bilo kakvih zamjena. Brendovi koji ključno figurišu na bh. tržištu već su odavno zauzeli pozicije, a razlika je već tolika da gotovo ni teoretski nisu moguće ozbiljnije rokade. Posebno je na prvoj poziciji sigurna Škoda koja je prvi i jedini brend s više od 2.000 plasiranih automobila. U 11 mjeseci kupcima su isporučili 2.018 primjeraka i od drugoplasiranog Volkswagena (938) “pobjegli” za puno više od 1.000. Sličan je slijed kojeg na trećoj poziciji predvodi Toyota (825), ali su razlike kud-i-kamo manje – Hyundai (628), Renault (568)… Zanimljivo je jedino to što je Suzuki u posljednjih nekoliko mjeseci koracima od sedam milja počeo primicati vrhu tabele, pa pred kraj godine sa 444 primjeraka već kotira vrlo visoko.
Do sad je najprodavaniji dvojac iz Škodine kuhinje – Octavia (745) i Fabia (418), i ne postoji šansa da ih bilo ko ugrozi, budući da je Hyundai Tucson na trećoj poziciji s 331 isporučenim primjerkom. Međutim, gužva upravo kreće od te pozicije, jer su mu vrlo blizu Toyota Yaris Cross (315), ali i Renault Clio (312) i VW Golf (310).
Koliko s jedne strane opada interes za kupovinom novih putničkih automobila, s druge strane raste interes za kupovinom lakih dostavnih vozila. Kao što smo i rekli, u novembru je na tržište BiH plasirano 145 takvih primjeraka, što spada u rang najboljih ovogodišnjih perioda. Uporedimo li s ostatkom godine, lako je vidjeti da je bolje bilo samo u martu (165) i u maju (184).
Poz. | Brend | XI '24. | Udio |
1. | Opel | 34 | 23,45% |
2. | Volkswagen | 25 | 17,24% |
3. | Citroen | 21 | 14,48% |
4. | Fiat | 15 | 10,34% |
5. | Mercedes | 13 | 8,97% |
6. | Ford | 10 | 6,90% |
6. | Peugeot | 10 | 6,90% |
8. | Renault | 6 | 4,14% |
9. | Iveco | 4 | 2,76% |
9. | Toyota | 4 | 2,76% |
11. | Gaz | 3 | 2,07% |
Ukupno | 145 | 100% |
Poz. | Model | XI '24. | Udio |
1. | Opel Movano Cargo | 29 | 20,00% |
2. | Citroen Jumper | 17 | 11,72% |
3. | Fiat Ducato Furgone | 10 | 6,90% |
3. | Volkswagen Caddy Furgon | 10 | 6,90% |
5. | Mercedes Sprinter | 9 | 6,21% |
6. | Volkswagen Caddy Maxi Furgon | 7 | 4,83% |
7. | Peugeot Boxer | 6 | 4,14% |
8. | Ford Ranger | 5 | 3,45% |
9. | Citroen Berlingo FG | 4 | 2,76% |
9. | Fiat Doblo Cargo | 4 | 2,76% |
9. | Iveco Daily | 4 | 2,76% |
9. | Opel Combo Cargo | 4 | 2,76% |
9. | Volkswagen Amarok | 4 | 2,76% |
9. | Volkswagen Crafter Furgon | 4 | 2,76% |
15. | Ostali | 28 | 19,31% |
Ukupno | 145 | 100% |
Razlog, ili dio razloga, natprosječno dobroj prodaji u novembru leži u razbuđenom Opelu koji je u ovom mjesecu iznenadio sve – kupci su dobili svoja 34 primjerka, a Opel zasjeo na tron najuspješnijeg brenda u novembru. Podsjetimo i na to da ovo nije prvu put da Opel iskorači na najbolju poziciju i da je u maju na tržište BiH plasirao čak 45 lakih dostavnjaka.
Ovim je prilično uzdrmao redoslijed, mada za sad samo u novembru, i cijelu grupu brendova pomaknuo za po jednu stepenicu ispod. Tako je Volkswagen sa svojih 25 na drugoj poziciji, mada “prva liga” u ovom mjesecu broji čak 7 brendova. Od toga dva – Ford i Peugeot dijele šestu i sedmu poziciju sa po 10 isporučenih primjeraka.
Ova godina je vjerovatno pravi dokaz tome da istinskog dominatora na tržištu nema i da ovako malo tržište može zavisiti i od najmanjih flotnih isporuka.
Najveću flotu je definitivno imao Opel, ali slijed najprodavanijih modela nikako nije u duhu slijeda najpopularnijih brendova. Tako Opelovog Movana Carga (20), prati grupa od 17 Citroëna Jumpera i 10 Fiata Ducata Furgona, isto koliko je i VW-ovih Caddyja Furgona. No, VW je pored ovih 10, kupcima isporučio još 7 ovakvih, ali s karoserijom Maxi.
Poz. | Brend | I-XI '24. | Udio |
1. | Volkswagen | 335 | 23,30% |
2. | Fiat | 212 | 14,74% |
3. | Opel | 196 | 13,63% |
4. | Ford | 195 | 13,56% |
5. | Citroen | 120 | 8,34% |
6. | Peugeot | 100 | 6,95% |
7. | Renault | 89 | 6,19% |
8. | Mercedes | 57 | 3,96% |
9. | Iveco | 47 | 3,27% |
10. | Toyota | 43 | 2,99% |
11. | Gaz | 26 | 1,81% |
12. | Isuzu | 18 | 1,25% |
Ukupno | 1.438 | 100% |
Poz. | Model | I-XI '24. | Udio |
1. | Ford Transit Custom Van | 143 | 9,94% |
2. | Fiat Ducato Furgone | 137 | 9,53% |
3. | Opel Movano Cargo | 127 | 8,83% |
4. | Volkswagen Caddy Furgon | 126 | 8,76% |
5. | Citroen Jumper | 97 | 6,75% |
6. | Volkswagen Crafter Furgon | 94 | 6,54% |
7. | Peugeot Boxer | 64 | 4,45% |
8. | Renault Master | 58 | 4,03% |
9. | Opel Vivaro Cargo | 49 | 3,41% |
10. | Iveco Daily | 47 | 3,27% |
11. | Ostali | 496 | 34,49% |
Ukupno | 1.438 | 100% |
Pred kraj godine na vrhu tabele opet imamo Volkswagena čiju poziciju s 335 isporučenih vozila niko ne može ugroziti. No, borba za svaki “komad” vodiće se na naredne tri pozicije gdje su razlike već male i dostižne – Fiat 212, Opel 196 i Ford 195. “Francuski rat” bi mogao započeti na naredne tri pozicije koju predvodi Citroën, a nastavljaju Peugeot i Renault.
Kupci su u ovoj godini najviše povjerenja imali u Fordov Transit Custom Van, budući da su 143 takva dostavna kombija u ovoj godini obogatila vozne parkove bh. preduzeća. No, Transit nije toliko dominantan nad tri naredna konkurenta, pa su u bici za tron gotovo ravnopravni Fiat s Ducatom Furgoneom (137), Opel s Movanom Cargom (127) i Volkswagen s Caddyjem Furgonom (126).
feb 14, 2025 0
feb 14, 2025 0
feb 14, 2025 0
feb 13, 2025 0
dec 31, 2024 0
dec 20, 2024 0
dec 15, 2024 0
dec 07, 2024 0