Osvježeno 8 Jula, 2025 12:11 AM
okt 24, 2024 Almir Grebović 2024, Bh aktuelnosti, Tržište automobila, Vijesti 0
Prateći trendove globalnog i evropskog tržišta, jasno je da svjedočimo svojevrsnoj stagnaciji, ali i padu tržišta novih automobila. Ništa neobično, budući da prodaja automobila nikad u historiji nije imala ravnu linijiu niti dugotrajni rastući trend. Ove godine su prilike još složenije, ali ne toliko zbog rovite geopolitičke situacije, nego zbog eksplozije jeftinih kineskih automobila, zbog prilično nerazumnih odluka Evropske komisije, kada su u pitanju razna ograničenja i nametanje nerealnih zahtjeva i zbog postepenog ukidanja subvencija na kupovinu skupih elektrificiranih automobila. Zbog toga je evropsko tržište (EU+EFTA+UK) u septembru ostalo na (samo) 1.118.083 putnička automobila, što je za 4,2% manje nego u septembru 2023. godine. U BiH su prilike još nepovoljnije, jer smo zabilježili pad u odnosu na septembar 2023. godine od gotovo 20%. Tako su u septembru u BiH posredstvom ovlaštenih uvoznika i trgovaca kupcima isporučena 683 nova putnička automobila. Zajedno sa lakim dostavnim bilo ih je 790.
Poz. | Brend | IX '24. | Udio |
1. | Škoda | 180 | 26,35% |
2. | Toyota | 88 | 12,88% |
2. | Volkswagen | 88 | 12,88% |
4. | Hyundai | 48 | 7,03% |
5. | Suzuki | 38 | 5,56% |
6. | Renault | 36 | 5,27% |
7. | Audi | 27 | 3,95% |
8. | BMW | 21 | 3,07% |
9. | Peugeot | 20 | 2,93% |
10. | Mercedes | 17 | 2,49% |
11. | Kia | 16 | 2,34% |
12. | Volvo | 14 | 2,05% |
13. | MG | 11 | 1,61% |
14. | Citroen | 10 | 1,46% |
14. | Dacia | 10 | 1,46% |
14. | Opel | 10 | 1,46% |
17. | Cupra | 9 | 1,32% |
18. | Porsche | 7 | 1,02% |
19. | Mazda | 6 | 0,88% |
20 | Nissan | 5 | 0,73% |
21. | Chery | 4 | 0,59% |
21. | Ford | 4 | 0,59% |
21. | Seat | 4 | 0,59% |
24. | Tesla | 3 | 0,44% |
25. | DS | 2 | 0,29% |
25. | Land Rover | 2 | 0,29% |
27. | Forthing | 1 | 0,15% |
27. | Jaguar | 1 | 0,15% |
27. | Jeep | 1 | 0,15% |
Ukupno | 683 | 100% |
Poz. | Model | IX '24. | Udio |
1. | Škoda Octavia | 57 | 8,35% |
2. | Volkswagen Golf | 35 | 5,12% |
3. | Škoda Fabia | 31 | 4,54% |
3. | Toyota Yaris Cross | 31 | 4,54% |
5. | Hyundai Tucson | 30 | 4,39% |
5. | Škoda Scala | 30 | 4,39% |
7. | Renault Clio | 26 | 3,81% |
8. | Suzuki Vitara | 23 | 3,37% |
9. | Škoda Kamiq | 21 | 3,07% |
10. | Škoda Kodiaq II | 18 | 2,64% |
11. | Toyota Corolla Sedan | 16 | 2,34% |
12. | Peugeot 2008 | 14 | 2,05% |
13. | Volkswagen T-Roc | 12 | 1,76% |
14. | Škoda Karoq | 11 | 1,61% |
14. | Toyota C-HR | 11 | 1,61% |
14. | Toyota Corolla Cross | 11 | 1,61% |
17. | Hyundai i20 | 10 | 1,46% |
17. | Kia Sportage | 10 | 1,46% |
17. | Toyota RAV4 | 10 | 1,46% |
20. | Volkswagen Taigo | 9 | 1,32% |
20. | Volkswagen Caddy Combi | 9 | 1,32% |
22. | Audi Q8 | 6 | 0,88% |
22. | BMW X1 | 6 | 0,88% |
22. | Cupra Formentor | 6 | 0,88% |
22. | Dacia Duster III | 6 | 0,88% |
22. | Hyundai Kona | 6 | 0,88% |
22. | MG ZS | 6 | 0,88% |
22. | Škoda Octavia Combi | 6 | 0,88% |
22. | Volkswagen Arteon | 6 | 0,88% |
30. | Ostali | 210 | 30,75% |
Ukupno | 683 | 100% |
Opet je bilo zanimljivo to što se i u ovom mjesecu izdvojila vrlo mala grupa brendova koji su kupcima isporučili više od pola ukupne količine, pa su i praktično uradili više nego drugih 30 brendova zajedno. To je inače odlika nedovoljno formiranih i zapuštenih tržišta, kakvo je i bosanskohercegovačko.
U grupu onih koji su se u ovom mjesecu najviše potrudili nedvosmisleno spadaju Škoda (180), te Volkswagen i Toyota koji su podijelili drugu poziciju isporučivši po 88 putničkih automobila. U drugom slučaju, Volkswagen je zadržao ovogodišnji prosjek, a Toyota otišla malo iznad vlastitog ovogodišnjeg prosjeka, pa nas očekuju tri zanimljiva mjeseca u kojima se, doduše, samo u teoriji može desiti veliki preokret.
U grupu onih koji su bez obzira na sve globalne i lokalne nedaće, i bez obzira na mjesec u kojem tradicionalno opada interes za kupovinom novih automobila, zadržali isti ili gotovo isti ovogodišnji prosjek, spadaju četvrtoplasirani Hyundai (48), sve bolji osmoplasirani Suzuki (38), pa u neku ruku i MG (11), kao najtrofejniji kineski brend na tržištu BiH, koji je u septembru stigao do vrlo solidne 13. pozicije.
U grupu onih s manje sreće spadaju prvenstveno traumatična Kia (16), koja polako gubi pozicije, neobjašnjivo dekadentni Mercedes (17), sve skuplja Dacia (10) koja je bilježi najgori period otkako je prisutna na tržištu BiH, Seat sa samo 4 isporučena primjerka, Fiat koji je već drugi mjesec bez ijednog isporučenog putničkog automobila, ali i anemični Jeep sa samo jednim isporučenim primjerkom.
Poz. | Brend | I-IX '24. | Udio |
1. | Škoda | 1.660 | 21,76% |
2. | Volkswagen | 806 | 10,57% |
3. | Toyota | 701 | 9,19% |
4. | Hyundai | 535 | 7,01% |
5. | Renault | 459 | 6,02% |
6. | Dacia | 372 | 4,88% |
7. | Kia | 307 | 4,02% |
8. | Suzuki | 306 | 4,01% |
9. | Peugeot | 305 | 4,00% |
10. | Audi | 285 | 3,74% |
11. | Citroen | 273 | 3,58% |
12. | Mercedes | 264 | 3,46% |
13. | Opel | 206 | 2,70% |
14. | BMW | 203 | 2,66% |
15. | Volvo | 159 | 2,08% |
16. | Seat | 143 | 1,87% |
17. | Porsche | 88 | 1,15% |
18. | MG | 85 | 1,11% |
19. | Ford | 80 | 1,05% |
20. | Cupra | 74 | 0,97% |
21. | Chery | 51 | 0,67% |
22. | Mazda | 49 | 0,64% |
23. | Fiat | 47 | 0,62% |
24. | Nissan | 42 | 0,55% |
25. | Jeep | 37 | 0,49% |
25. | Land Rover | 37 | 0,49% |
27. | DS | 18 | 0,24% |
28. | Tesla | 16 | 0,21% |
29. | Alfa Romeo | 9 | 0,12% |
30. | Forthing | 5 | 0,07% |
31. | Mini | 3 | 0,04% |
32. | Jaguar | 2 | 0,03% |
33. | BYD | 1 | 0,01% |
Ukupno | 7.628 | 100% |
Poz. | Model | I-IX '24. | Udio |
1. | Škoda Octavia | 644 | 8,44% |
2. | Škoda Fabia | 341 | 4,47% |
3. | Toyota Yaris Cross | 292 | 3,83% |
4. | Volkswagen Golf | 289 | 3,79% |
5. | Škoda Scala | 283 | 3,71% |
6. | Hyundai Tucson | 278 | 3,64% |
7. | Renault Clio | 245 | 3,21% |
8. | Dacia Duster II | 219 | 2,87% |
9. | Kia Sportage | 203 | 2,66% |
10. | Peugeot 2008 | 183 | 2,40% |
11. | Suzuki Vitara | 174 | 2,28% |
12. | Škoda Kamiq | 166 | 2,18% |
13. | Toyota Corolla Sedan | 160 | 2,10% |
14. | Citroen C3 (III) | 145 | 1,90% |
15. | Hyundai Bayon | 135 | 1,77% |
16. | Volkswagen T-Roc | 98 | 1,28% |
17. | Seat Arona | 96 | 1,26% |
18. | Dacia Sandero | 92 | 1,21% |
18. | Renault Captur | 92 | 1,21% |
20. | Volkswagen Taigo | 87 | 1,14% |
21. | Audi A4 | 69 | 0,90% |
22. | Suzuki S-Cross | 68 | 0,89% |
23. | Cupra Formentor | 67 | 0,88% |
24. | Škoda Karoq | 66 | 0,87% |
24. | Volvo XC60 | 66 | 0,87% |
26. | Kia Stonic | 64 | 0,84% |
26. | Volkswagen Arteon | 64 | 0,84% |
28. | Citroen C4 | 62 | 0,81% |
29. | Opel Mokka | 61 | 0,80% |
30. | Volkswagen Polo | 58 | 0,76% |
31. | Ostali | 2.761 | 36,20% |
Ukupno | 7.628 | 100% |
Vrlo zanimljivo je pogledati i poredak najtraženijih modela. Nije više toliko važno to što je Škoda Octavia najprodavaniji model, važno je to što je među 10 najtraženijih modela čak pet Škoda – 1. Octavia (57), 3. Fabia (31), 6. Scala (30), 9. Kamiq (21) i 10. Kodiaq (18).
Također, vrijedi pogledati i gužvu između treće i šeste pozicije, gdje su se smjestila četiri modela s gotovo istim isporučenim količinama.
Još jedna zanimljivost je vezana i za elektrificirane automobile. Naime, koliko god opada ukupan broj isporučenih automobila, broj isporučenih elektrificiranih automobila ostaje otprilike na istom nivou, pa samim tim njihov udio u ukupnom tržištu značajnije raste. U septembru je isporučeno 214 takvih putničkih automobila što je već udio od 31,33%. Opet je jasno da je najveći broj mild hibrida, ali polako raste i broj električnih automobila. Tako među 11 električnih imamo čak četiri Hyundaija, što je dovoljno za epitet najtraženijeg brenda u ovoj kategoriji.
Elektrificirana putnička vozila u BiH (septembar 2024) | ||||
MHEV | 127 | 18,59% | ||
FHEV | 66 | 9,66% | ||
PHEV | 10 | 1,46% | ||
EV | 11 | 1,61% | ||
Ukupno | 214 | 31,33% |
Elektrificirana putnička vozila u BiH (januar – septembar 2024) | ||||
MHEV | 1.331 | 17,45% | ||
FHEV | 415 | 5,44% | ||
PHEV | 64 | 0,84% | ||
EV | 92 | 1,21% | ||
Ukupno | 1.902 | 24,93% |
Da slične zakonitosti vrijede i na tržištu putničkih automobila pokazuje i septembarski rezultat. Tako je u ovom mjesecu registrovano 5.778 takvih automobila, što je potvrda negativnog trenda. Ovo je već drugi mjesec zaredom u kojem evidentiramo značajniji pad.
Pogledamo li period od početka godine, lako je zaključiti da prilike ne obećavaju bolje rezultate i značajniju motorizaciju bh. građana novim automobilima. Do sad je kupcima raznih kategorija isporučeno 7.628 putničkih automobila, što je pad u odnosu na isti period protekle godine od 5,5%.
Škoda je i dalje ta koja vojnički drži vrh tabele i to s 1.660 primjeraka i jedini je brend sa četverocifrenom vrijednosti. Daleko od nje je drugoplasirani Volkswagen s 806 primjeraka i sasvim je izvjesno da se ovaj poredak do kraja godine neće mijenjati. Slično je i s Toyotom (701) i Hyundaijem (535), pa već sa sigurnošću možemo reći da ova četiri stamena brenda čine stub tržišta novih automobila u BiH, što čini gotovo 50% bh. tržišta.
Nije velika razlika ni u poretku najpopularnijih modela, gdje opet Škoda čini značajnu dominaciju sa nekoliko modela među najprodavanijim, od kojih su dva u samom vrhu – prva Octavia (644) i druga Fabia (341). Bez obzira na to što se približavamo kraju godine, i što smo očekivali jasniju kristalizaciju stanja, zanimljivo je to što su i ovdje modeli od treće do šeste pozicije vrlo bliski s količinama i što će sigurno doći do zamjene nekih pozicija.
Tri mjeseca prije kraja godine zasigurno imamo potvrdu da je došlo do značajnijeg automobila, pa već do sad imamo 55.429 “novih” prilično isluženih automobila koji neće puno utjecati na podmlađivanje voznog parka u BiH. Ove godine ćemo sasvim sigurno imati rekordan uvoz ovakvih automobila, čiji je najveći broj stariji od 12 godina.
Ovo je jedan od lošijih ovogodišnjih rezultata koji pokazuje prvi korak ka krizi i u ovom tržišnom segmentu. Samo 107 isporučenih namjenski proizvedenih novih lakih dostavnih vozila, rezultat je kojim se ni jedno tržište ne bi moglo posebno pohvaliti. Varijacija, naravno, ima, jer isporučene količine pojedinih brendova uglavnom zavise od flotnih isporuka koje nikad nisu iste.
Poz. | Brend | IX '24. | Udio |
1. | Volkswagen | 22 | 20,56% |
2. | Opel | 20 | 18,69% |
3. | Ford | 16 | 14,95% |
4. | Peugeot | 15 | 14,02% |
5. | Fiat | 13 | 12,15% |
6. | Iveco | 8 | 7,48% |
6. | Renault | 8 | 7,48% |
8. | Citroen | 2 | 1,87% |
8. | Mercedes | 2 | 1,87% |
10. | Toyota | 1 | 0,93% |
Ukupno | 107 | 100% |
Poz. | Model | IX '24. | Udio |
1. | Opel Movano Cargo | 16 | 14,95% |
2. | Ford Transit Custom Van | 12 | 11,21% |
2. | Volkswagen Crafter Furgon | 12 | 11,21% |
4. | Fiat Ducato Furgone | 11 | 10,28% |
5. | Peugeot Boxer | 9 | 8,41% |
6. | Iveco Daily | 8 | 7,48% |
7. | Peugeot Partner Furgon | 5 | 4,67% |
7. | Volkswagen Amarok | 5 | 4,67% |
9. | Renault Express Van | 4 | 3,74% |
10. | Opel Combo Cargo | 3 | 2,80% |
10. | Renault Master | 3 | 2,80% |
10. | Volkswagen Caddy Furgon | 3 | 2,80% |
13. | Ostali | 16 | 14,95% |
Ukupno | 107 | 100% |
U septembru nije teško primijetiti relativna ujednačenost većine brendova koji u ponudi imaju konvencionalne lake dostavne predstavnike, zapravo furgone svih oblika i veličina. To je, naravno, dobro, s tim da se u svim slučajevima radi o skromnijim isporučenim količinama.
Zbog toga apsolutnog favorita nemamo, a dovoljno je pogledati poredak. Razlike su vrlo male iako na prvoj poziciji imamo Volkswagena (22) s najvećim brojem isporučenih vozila. Možda je najveće pozitivno iznenađenje priredio Peugeot s 15 isporučenih primjeraka, budući da se radi o njihovom najboljem ovogodišnjem rezultatu, ali nije podbacio ni Opel s 20 primjeraka, jer je to njihov najbolji rezultat u posljednja četiri mjeseca. S druge strane, nakon vrlo dobre ovogodišnje serije, u ovom mjesecu nisu imali toliko sreće Fiat sa samo 13 vozila, ali i Citroën sa samo 2.
Poredak najtraženijih modela u septembru daje nešto drugačiju sliku, jer na čelu stoji Opel sa 16 isporučenih dostavnih Movana, dok ga slijedi Ford s Transitom Customom Vanom (12), koliko ima i Volkswagen Crafter Furgon.
Poz. | Brend | I-IX'24. | Udio |
1. | Volkswagen | 279 | 23,99% |
2. | Fiat | 178 | 15,31% |
3. | Ford | 175 | 15,05% |
4. | Opel | 139 | 11,95% |
5. | Peugeot | 87 | 7,48% |
6. | Citroen | 77 | 6,62% |
7. | Renault | 76 | 6,53% |
8. | Iveco | 41 | 3,53% |
9. | Toyota | 39 | 3,35% |
10. | Mercedes | 38 | 3,27% |
11. | Gaz | 17 | 1,46% |
11. | Isuzu | 17 | 1,46% |
Ukupno | 1.163 | 100% |
Poz. | Model | I-IX '24. | Udio |
1. | Ford Transit Custom Van | 134 | 11,52% |
2. | Fiat Ducato Furgone | 114 | 9,80% |
3. | Volkswagen Caddy Furgon | 99 | 8,51% |
4. | Volkswagen Crafter Furgon | 85 | 7,31% |
5. | Opel Movano Cargo | 76 | 6,53% |
6. | Citroen Jumper | 66 | 5,67% |
7. | Peugeot Boxer | 56 | 4,82% |
8. | Renault Master | 54 | 4,64% |
9. | Opel Vivaro Cargo | 48 | 4,13% |
10. | Iveco Daily | 41 | 3,53% |
11. | Ostali | 390 | 33,53% |
Ukupno | 1.163 | 100% |
Tri mjeseca prije kraja na čelu poretka imamo vrlo jasnu sliku i dokaz da je Volkswagen neprikosnoveni lider ovog tržišnog segmenta. Oni su do sad kupcima isporučili 279 ovih vozila, što je gotovo četvrtina ukupnog tržišta, ali su Fiat (178) i Ford (175) na naredne dvije pozicije gotovo ujednačeni. Također, vrlo je realno očekivati da se u njihovu borbu može umiješati i Opel koji je do sad kupcima isporučio 139 svojih primjeraka. Ostatak konkurenata je relativno međusobno ujednačen i ne predstavlja prijetnju vodećoj četvorci.
I slika najtraženijih ovogodišnjih modela posljednjih je mjeseci relativno ujednačena, a pogotovo što na vrhu nalazimo Forda Transita Customa Vana (134), koji je očigledno cijenom i karakteristikama vrlo primjeren bh. tržištu.
jul 07, 2025 0
jul 07, 2025 0
jul 04, 2025 0
jul 03, 2025 0
jun 16, 2025 0
jun 13, 2025 0
mar 26, 2025 0
feb 20, 2025 0