Osvježeno 13 Januara, 2025 8:30 AM
mar 10, 2023 Adnan Huseinagić Novosti, Postprodaja, Savjeti, Vijesti 0
Turbopunjač je dio opreme motora, zadužen za napajanje zrakom pod pritiskom, a u modernim motorima se koristi sve češće, iako se koristi već više od jednog vijeka.
Turbopunjač u savremenom obliku, patentirao je švicarski inženjer Alfred Büchi, davne 1905. godine, iako su se slične naprave koristile i prije toga, jer se prisilnim dovođenjem zraka pod pritiskom povećava efikasnost motora.
Konstrukcija turbopunjača je relativno jednostavna. Najčešće se sastoji od dva rotora s lopaticama (turbinska kola), postavljena na zajedničkoj osovini, ležaja, kućišta i elemenata za regulaciju pritiska prednabijanja i protoka izduvnih gasova.
Struja izduvnih gasova se uvodi na pogonski rotor, s jedne strane, dok je s druge strane rotor koji zahvata svježi zrak i sabija ga na željeni pritisak.
Rotori se okreću na zajedničkoj osovini velikom brzinom 100-200, pa i više hiljada obr/min, pri temperaturama koje dostižu 800-1.000°C.
Uprkos nepovoljnim uslovima rada, turbopunjač bi trebao imati radni vijek kao i motor kojeg napaja zrakom pod pritiskom, ali nažalost, kvarovi se dešavaju, a popravka obično nije jeftina.
Kako vozač može produžiti radni vijek turbopunjača?
Agresivno tretiranje motora prije dovođenja na radnu temperaturu može biti kobno za turbopunjač. Da biste produžili njegov vijek trajanja, nakon startanja motora, nemojte odmah krenuti s “punim gasom”, nego mu dajte malo vremena (kilometara), dok ulje ne dosegne optimalnu temperaturu. To se događa nešto kasnije, nego što rashladna tekućina dosegne radnu temperaturu.
Kod nekih automobila postoji pokazivač temperature ulja, a njegova funkcija je očigledna, jer pokazuje vozaču kada može opteretiti motor do punog potencijala. Ako je pokazivač temperature ulja izostavljen, tada se možete osloniti na pokazivač temperature rashladne tečnosti, s tim da sačekate još nekoliko minuta, nakon što njena temperature dosegne radnu temperaturu.
Na taj način ćete omogućiti da se ulje rasporedi oko ležajeva, te tako omogući dobro podmazivanje i hlađenje.
Sličan postupak treba sprovesti i pred kraj vožnje, pa posljednjih desetak minuta (kilometara) vožnje vozite umjerenim tempom, da se turbopunjač ohladi, odnosno da ulje odvede višak toplote.
Sigurno ste nekada gledali autotrke (bar jednu), pa ste primijetili da nakon trke vozači voze “počasni” krug, neuporedivo sporijim tempom nego u trci. Jedan od razloga za počesni krug je upravo hlađenje motora i svih njegovih usijanih elemenata. Naime, kada pregrijan turbopunjač (i ne samo turbopunjač) naglo zaustavite, on se tada počinje hladiti, a ako se to hlađenje odvija prebrzo i neujednačeno, tada može doći do deformisanja, pa čak i pucanja pojedinih dijelova.
Kod motora kod kojih je ugrađena turbina s promjenljivom geometrijom (VGT), preporučljivo je bar jedan put mjesečno napraviti dužu vožnju, većom brzinom, što će izazvati zagrijavanje turbine, te sagorijevanje eventualnih naslaga.
Vodeći proizvođači, kao što su Holset ili Garrett, tvrde da su turbopunjači pouzdani u radu, i da ako se vozač pridržava nekoliko jednostavih savjeta, može trajati koliko i automobil u kojem se nalazi. (dm)
– Turbopritisak – Tipična vrijednost turbopritiska je 1,5 bara, povećanjem turbopritiska povećava se snaga motora;
– Turborupa – Vrijeme kašnjenja turbopunjača u reakciji na naglo dodavanje gasa;
– Monoscroll, twinscroll – Turbopunjač kojeg pokreću izduvni gasovi iz jednog cilindra naziva se monoscroll, dok twinscroll turbopunjače pokreću izduvni gasovi iz dva cilindra;
– Intercooler – Hladnjak komprimiranog zraka sa turbinskog kola;
– Turbomotor – termin turbomotor se često pogrešno koristi, jer su u automobilima (obično) motori s turbopunjačem (ili više njih), dok se turbomotori (obično) koriste u letjelicama.
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
dec 13, 2024 0
dec 11, 2024 0
jan 12, 2025 0
jan 10, 2025 0
jan 10, 2025 0
jan 10, 2025 0