Osvježeno 11 Novembra, 2024 11:50 AM
nov 20, 2014 Zoran Samardžić Kamioni, Komercijalni 0
Glatka, neprimjetna promjena stepena prenosa, koja vožnju čini izuzetno komfornom, ali i ekonomičnijom u poređenju sa teretnjacima opremljenim klasičnim, automatizovanim ili automatskim mjenjačima – najbitnije su, ali ne i jedine prednosti novog tehnološkog hita iz kamionske korporacije Volvo.
Kao i mnogo puta u osamdesetšestogodišnjoj historiji kamionske proizvodnje, Volvo je još jednom po nečemu prvi: početkom ljeta je najavio da u ponudu uvodi i vozila opremljena dvostrukim kvačilom, u oktobru je specijalizovane novinare pozvao da tu (u svijetu teretnjaka) revolucionarnu tehnologiju isprobaju u praksi, a već do kraja godine očekuje se da do prvih evropskih kupaca stignu serijski napravljeni primjerci perjanice – kamiona iz familije FH – sa “golfovskim” kvačilom. I, odmah treba reći – sa sjajnim performansama, takvim da upravljanje drumskim grdosijama čini zapanjujuće lakim!
Dvostrukim kvačilom “sparenim” sa kamionskim mjenjačem Šveđani nisu otkrili ni toplu vodu, ni točak: vrlo slično rješenje u automobilskom svijetu postoji već 12 godina i do sada je provjereno u nekoliko miliona (Volkswagenovih) automomobila. Volvovi stručnjaci su se samo na vrijeme dosjetili da pametno iskoriste odličnu platformu – automatizovani dvanaeststepeni I-Shift mjenjač, koji je već iovako splitter tipa (sa dva “vijenca” – vratila sa zupčanicima). Temeljno su promijenili prednji dio I-Shift mjenjača (time je osnovna verzija ove transmisije produžena za 12 cm) i, umjesto klasičnog, ugradili dvostruko kvačilo.
“I-Shift sa dvostrukim kvačilom načelno se može opisati kao sklop dva mjenjača. Kada je jedan stepen prenosa aktivan u prvom mjenjaču, sljedeći stepen prenosa je unaprijed izabran u drugom. Pri promjeni stepena prenosa kvačilo prvog mjenjača se isključuje, a drugo kvačilo istovremeno uključuje, pa se stepen prenosa mijenja bez ikakvog prekida toka snage. Time se održava obrtni moment motora i znatno povećava udobnost u vožnji”, kaže Astrid Drewsen, rukovodilac odjeljenja za pogonsku grupu u Volvo Trucks.
“Ovaj mjenjač će zaista u velikoj mjeri promijeniti vozne karakteristike kamiona. Što su transport i radni uslovi teži i promjene stepena prenosa češće, to imate više koristi kada vozite kamion koji ima I-Shift sa dvostrukim kvačilom. Promjena stepena prenosa bez ikakvog prekida toka snage olakšava praćenje saobraćaja, naročito na nezgodnim putnim dionicama. Vožnja je opuštenija i sigurnija”, kaže Astrid Drewsen.
Volvo uvjerava da je I-Shift sa dvostrukim kvačilom posebno efikasan pri dugolinijskom transportu i mnogobrojnim promjenama stepena prenosa, naprimjer, na uzbrdicama ili putevima sa mnogo krivina i zavoja ili u gradskoj vožnji sa puno kružnih tokova i semafora. Osim toga, I Shift sa dvostrukim kvačilom mnogo znači pri transportu pokretnog ili tečnog tereta, naprimer, pri transportu životinja i vuči poluprikolica-cisterni, jer neprimjetne promjene stepena prenosa uzrokuju manje pomijeranje tereta. Usto, promjena stepena prenosa bez prekida toka snage smanjuje rizik od zaglavljivanja na klizavim ili neravnim putevima, naprimjer, pri transportu drvne građe kroz šumu.
Udobnija vožnja je još jedna velika prednost novog mjenjača. “Osim što se povećava efikasnost u vožnji, lakom promjenom stepena prenosa smanjuje se buka u kabini”, dodaje Astrid Drewsen.
Agilnoj i vrlo predusretljivoj Volovoj inženjerki treba vjerovati – svaka joj je na mjestu. Višesatna kružna tura od Malage do Granade, po ravnici, ali i ozbiljnim usponima južnog dijela Andaluzije potvrdila je da novotarija funkcioniše baš onako kako navodi gospođa Drewswen: u vožnji se čini kao da su istovremeno angažovana dva mjenjača koji funkcionišu u savršenoj harmoniji. Promjena “brzina” je doslovno neprimjetna, toliko meka da na vrh komandne konzole slobodno možete staviti čašu s vodom – neće se proliti od polaska do zaustavljanja (pod uslovom da ne budete u situaciji koja zahtijeva iznenadno kočenje). I još nešto, vrlo važno što ilustruje koliko je ova novotarija “pametna”; ako su uslovi vožnje takvi da je optimalnije da mjenjač preskoči nekoliko stepeni prenosa, on će to i obaviti, baš kao standardni I-Shift.
Na prvoj novinarskoj probi Volvo FH sa dvostrukim kvačilom pokazao nesumnjivu superiornost u poređenju sa dosadašnjim “klasičarima” – ručnim, autoimatizovanim i automatskim mjenjačimaZa prve novinarske vožnje Volvo je nekoliko tegljača FH familije sa Euro VI motorima od 13 litara (u početku će se dvostruko kvačilo nuditi samo u ovim vozilima sa tim motorima od 460, 500 i 540 KS) opremio i drugim elektronskim pomoćnicima koji vožnju čine ne samo lakom, nego i maksimalno ekonomičnom. Prije svih to je sistem I-See koji rad motora (a posredno i mjenjača) prilagođava konfiguraciji terena: dovoljno je da jedan kamion Volvo sa ovim sistemom prođe određenom dionicom, pa da svaki sljedeći sa istom opremom doslovno vozi sam – na osnovu komandi koje vozilo dobija posredstvom satelita! Jednostavnije rečeno, evo autopilota i u kamionu!
Uz I-See, kupcima će na raspolaganju biti još jedna zanimljiva funkcija u FH kamionima nove generacije – eco-roll. Kada god žiroskop u mjenjaču “prepozna” da se vozilo može kretati po sili inercije (profesionaci to nazivaju vožnjom na “ler”), mjenjač prelazi u neutralan mod, što itekako smanjuje potrošnju goriva.
I na kraju, ono što će najviše zanimati onog koji bi da investira u Volvov tehnički hit – koliko će sve to koštati? Domaćini upućuju da takve informacije zainteresovani dobiju od lokalnih prodavača. Dok se oni još preračunavaju, za krajnje fakultativnu orijentaciju neka posluži podatak da je na početku “radnog vijeka” Volkswagenov sistem dvostrukog kvačila ugrađen u neke verzije Golfa bio za oko 1.300 eura skuplji od klasičnog mjenjača. Računajte na to da je Volvov I-Shift nekoliko puta veći…
DSG u “fragmentima” – šesterostepena, najmasovnija verzija, prilagođena ugradnji uz motore sa maksimalnim obrtnim momentima do 350 Nm
TraXon sistem: centralna “jedinica” i “sateliti” – s lijeva na desno: jednostruko kvačilo, dvostruko kvačilo, hibridni modul, izvod snage zavisan od rada motora i konverter obrtnog momenta
nov 01, 2024 0
okt 30, 2024 0
sep 18, 2024 0
sep 11, 2024 0
nov 08, 2024 0
nov 06, 2024 0
nov 05, 2024 0
nov 03, 2024 0