Osvježeno 6 Decembra, 2024 1:10 PM
aug 24, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 4
Simboli na tabli sa instrumentima dijele se u tri osnovne grupe podijeljene prema boji koja ih označava. Crveni simboli sugerišu na trenutnu akciju, narandžasti (ili žuti) na određeni problem, a zeleni i plavi samo prikazuju aktivnost određene funkcije. Ipak, boje nisu problem – problem je u tome što ih ima više od 250! Posjetili smo servis AUTOline i kod stručnjaka pokušali dokučiti značenje većine.
Tema realizovana u saradnji sa servisom AUTOline
Značenje desetina signalnih lampica na tabli sa instrumentima često je najveća misterija koju vozači mogu imati u nekom automobilu. Pojedina istraživanja njemačkog ADAC-a i britanskog automobilskog kluba otkrila su da u Njemačkoj i u Velikoj Britaniji više od 90 odsto vozača ne zna adekvatno prepoznati značenje osnovnih lampica na tabli sa instrumentima. S obzirom na to da automobil komunicira sa vozačem upravo putem oznaka i simbola na tabli sa instrumentima, ovakvi rezultati su poražavajući i potencijalno nose veće opasnosti nego neoprezna vožnja, korištenje mobilnog telefona tokom vožnje i slično. S obzirom na to da su njemačko i britansko automobilsko tržište dva najveća tržišta u Evropi, može se sa priličnom sigurnošću tvrditi da bi ovakvo istraživanje donijelo slične rezultate i u ostatku Evrope, pa tako i u Bosni i Hercegovini. Na prvi pogled, osnovni krivci za ovakve rezultate su automobilski proizvođači koji još nisu unificirali sve simbole koje se pojavljuju na tabli sa instrumentima na novim automobilima. Čak je u Velikoj Britaniji zaključeno da na 15 najprodavanijih automobila postoji čak 99 različitih simbola. No, dobar dio odgovornosti nose i stručnjaci koji obučavaju buduće vozače, kao i ljenost vozača prilikom upoznavanja sa svim funkcijama vozila kojeg voze.
Broj simbola na tabli sa instrumentima zavisi od tipa i namjene automobila, dodatne opreme, vrste motora, sigurnosne opreme, a na koncu i od želja vozača. S obzirom na to da se integrisanjem savremene dodatne opreme povećava sama iskoristivost, proizvođači su obavezni stvarati nove simbole koji upozoravaju na neispravnost opreme ili aktivnost određene funkcije. Prema procjenama britanskih istraživačkih timova, na različtim vrstama automobila moguće je pronaći oko 250 različitih simbola koji označavaju barem 107 različitih funkcija. Ovaj broj gotovo je nemoguće pravilno utvrditi, jer se kroz godine pojavljivalo desetine novih simbola i oznaka koji su karakteristični samo za pojedine modele, tako da je ovo istraživanje usmjereno ka otkrivanju tajni koje stoje iza najpopularnijih i najpoznatijih simbola sa kojima se mogu susretati vozači u Bosni i Hercegovini. Zbog toga smo posjetili servis AUTOline i sa timom njihovih stručnjaka pokušali definisati značenje čitave šume ponekad i nerazumljivih simbola.
⇑ Siromašnija oprema nije zahtijevala ugradnju brojnih upozorenja i simbola na starije automobile. Ovdje se jasno može vidjeti razlika u formi predstavljanja simbola prije tridesetak godina i danas.
Mercedes E-klasa | 41 |
Fiat Punto | 33 |
Škoda Octavia | 31 |
Opel Corsa | 28 |
Toyota Yaris | 28 |
Audi A3 | 28 |
Seat Ibiza | 27 |
Land Rover Freelander | 26 |
Renault Clio | 26 |
Ford Fiesta | 25 |
Citroen C3 | 25 |
Peugeot 207 | 22 |
BMW serije 3 | 21 |
Nissan Micra | 21 |
Volvo S40 | 21 |
Kao što smo do sada naviknuti, crvena boja označava rizik i opasnost, pa bilo koji simbol označen crvenom bojom zahtijeva trenutnu akciju vozača. Crvena boja obično označava probleme sa kočnicama, preveliku temperaturu rashladne tečnosti, problem sa akumulatorom ili sa napajanjem akumulatora, aktiviranu parkirnu kočnicu, upozorenje za odlazak na servis, deaktiviran zračni jastuk, otvorena vrata i slično. Prema tome, očito je da upozorenja označena crvenom bojom zahtijevaju trenutnu akciju. U tome su serviseri AUTOlinea nedvosmisleni – ukoliko se na tabli sa instrumentima pojavi simbol sa crvenom lampicom, što prije treba potražiti pomoć stručnog servisa, ali gotovo u svim sličajevima prvo treba ugasiti motor automobila.
Druga vrsta upozorenja označena je žutom bojom. Svako upozorenje označeno žutom bojom predstavlja određeni problem ili određenu neispravnost na sistemu kojeg predstavlja. No, za razliku od crvenih simbola koji sugerišu na trenutnu akciju, simboli žute boje upozoravaju na određenu neispravnost (ili uključen određeni sistem, recimo, pogon na četiri točka i slično) koja ne zahtijeva trenutnu reakciju. Sa druge strane, upozorenje žute boje koje se uključuje u ravnomjernim intervalima poziva na hitnu reakciju vozača. Konačno, simboli označeni zelenom ili plavom bojom samo pokazuju aktivnost određene funkcije (uključenih svjetala ili pokazivača pravca).
Svakako da postoje određena odstupanja od osnovne podjele simbola prema bojama, ali osnovni simboli zaista se najjednostavnije mogu protumačiti upravo na ovaj način.
⇑ Salko Bašalić, autoelektričar/dijagnostičar servisa AUTOline, smatra da su su svi svjetleći simboli na tabli sa instrumentima tu sa razlogom i preporučuje da ih nikako ne ignorišete. Ovaj servis posjeduje sve potrebne instrumente pomoću kojih je moguće riješti sve probleme na koje vam signaliziraju svjetleće poruke sa table sa instrumentima.
⇑ Istraživanje britanskog nezavisnog istraživačkog tima, pokazalo je da tabla Mercedesa E-klase prikazuje čak 41 simbol. Ovoliki broj simbola na tabli sa instrumentima svakako može biti zbunjujući, pa je pojedine simbole praktično nemoguće prepoznati bez konsultovanja priručnika. Ugradnjom displeja umjesto klasičnih tabli, moguće je prikazati simbol i objašnjenje za taj simbol. Mercedes je pionir u ovom segmentu sa S-klasom.
I pored toga što se vozači sada moraju boriti sa novim simbolima, koji se do sada nisu pojavljivali na tabli sa instrumentima i dalje ostaju nedoumice prilikom aktiviranja dva ili više simbola. Objašnjenje je prilično jednostavno! S obzirom na to da moderni elektronski sistemi funkcionišu u perfektnoj harmoniji, bilo kakav nepravilan rad jednog od dijelova u sistemu izaziva automatsko isključivanje drugog sistema. Recimo, ukoliko se pojavi problem na sistemu ABS-a, uključiće se simbol koji označava taj problem, ali u istom trenutku uključuje se i simbol ESP-a, jer ESP ne može pravilno funkcionisati bez ispravnog sistema ABS-a. To znači da se iskorištavanjem punog potencijala svih elemenata kreće i prema većoj međusobnoj zavisnosti različitih dijelova. Zbog toga, čak i nekoliko uključenih simbola za upozorenje, ne mora označavati neispravnost svakog od tih elemenata, nego samo jednog od kojeg svi drugi zavise.
Ovdje je prikazano samo nekoliko različitih simbola koji prikazuju ista upozorenja. S obzirom na to da se godišnje u svijetu proizvede dosta više od 60 miliona automobila, unifikacija sistema prikazivanja simbola je neophodna. Slikovni simboli inače su karakteristični za automobile koji se prodaju na evropskom tržištu, dok su slovne oznake karakteristične za modele koji se prodaju na drugim tržištima. Prilično je izvjesno da će se u sljedećih desetak godina potpuno unificirati sistem prikazivanja simbola.
Kako elektronski i mehanički sistemi na automobilima sve više zavise jedni od drugih, u budućnosti možemo očekivati pojavljivanje većeg broja simbola na tabli sa instrumentima. No, već smo naviknuti na unifikaciju brojnih elemenata na svim vozilima koja se proizvode u svijetu, pa je izvjesno da proizvođači kroz sljedećih petnaestak godina predstave potpuno unificiran sistem simbola koji se prikazuju na tabli sa instrumentima.
⇑ Britanski istraživači zaključili su da tabla na Fiatu Puntu prikazuje 31 različiti simbol i upozorenje. Ovdje možemo vidjeti da je unifikacija simbola i integracija novog sistema prikazivanja neophodna u svim automobilskim klasama.
Danas je običaj postavljati simbole i na multifunkcionalne displeje na tabli sa instrumentima. Prema tome, vjerovatno je da se stiže do potpune transformacije načina komunikacije između vozila i vozača. Novi sistem prikazivanja informacija možemo vidjeti za sada samo na automobilima više klase, ali izvjesno je da se upravo ovakvi sistemi predstave kroz nekoliko godina na svim novim automobilima. Prema tome, nije isključeno da se pored uključivanja određenog simbola u budućnosti jednostavno ispiše i poruka na displeju koja koncizno saopštava o kakvom se upozorenju radi. Ovako nešto već možemo vidjeti na savremenim automobilima više klase. To nam jasno sugeriše na to da uskoro uopšte nećemo razmišljati o simbolima na tabli na instrumentima. No, do tada, najbolji učitelj ostaje zvanično uputstvo koje je izdao proizvođač.
⇑ Ovo je tabla sa instrumentima u Mercedesu S-klase. Prikazana je na displeju visoke rezolucije, a ovakve table sa instrumentima postaće serijske na svakom novom automobilu. Ovako je moguće prikazati neograničen broj simbola i objašnjenja.
U narednim danima donosimo novu posebnu priču koju savjetuju stručnjaci AUTOlinea, a koja govori o tome kojih deset simbola nikako ne biste trebali ignorisati.
nov 27, 2024 0
nov 22, 2024 0
nov 21, 2024 0
nov 04, 2024 0
dec 04, 2024 0
nov 26, 2024 0
nov 21, 2024 0
okt 04, 2024 0
Comments are closed.
Procitao sam clanak o oznakama na instrument – tabli i molim da mi prokomentarisete apsurd koji sam vidio na novom modelu Dacia Logan / Sandero: Naime, ovi modeli posjeduju u putnom kompjuteru prilicno besmislen podatak o vanjskoj temperaturi – besmislen u odnosu na drugi, koji je mnogo potrebniji a potpuno je ignorisan – nedostaje pokazivac temperature rashladne tecnosti. Hajde, nije strasno, mnoga nova vozila imaju plavu i crvenu lampicu, koje indiciraju podgrijanost/pregrijanost motora. Ali kod Dacije (koja je po meni sasvim ok auto) nema ni toga – niti jedne lampice. Znaci li to da ovi motori nisu predvidjeni da se pregriju (??!!) da pukne crijevo antifriza, da otkaze termoprekidac.. Nisu mi ljudi jasni nikako. Ovo je propust, koji nema ni jedan automobil na svijetu. Pozdrav!
Mercedes A klasa
Meni se pali lampica SRS
Sto mi je ciniti
Imam novi Voltswagen up..
Na kontrolnoj ploci pokazao se simbol”crveni” sa oznakom 3.0C da bi u viznji rastao do 6.0C …sta bi to moglo biti
Imam novi Voltswagen up..
Na kontrolnoj ploci pokazao se simbol”crveni” sa oznakom 3.0C da bi u viznji rastao do 6.0C …sta bi to moglo biti