Osvježeno 26 Aprila, 2024 10:40 AM
jan 27, 2022 Adnan Huseinagić Novosti, Vijesti, Vremeplov 0
Pratite nas i podijelite vijest: |
Alfa Romeo je simbol sportskih automobila, čak i ako u paleti ima luksuzni SUV Stelvio, kao ustupak modernim trendovima. No, historija Alfinih terenaca mnogo je duža – traje punih 70 godina! Sve je počelo -50-ih godina proteklog stoljeća, a kako to često biva, kriva je “država”.
Italijanske vlasti su 1951. godine raspisale konkurs za nabavku robustnog terenca za potrebe armije. Na tender su se prijavili Fiat i Alfa Romeo, nudeći koncept prepisan iz drugih zemalja. A recept je bio preuzimanje robustnog izgleda i koncepta Jeep Willysa i njegovo prilagođavanje lokalnim korisnicima.
Fiat je razvio terenca koji je nazvan Campagnola (“Seljanka”), dok je odgovor iz Milana bio Alfa Romeo 1900 M, gde 1900 označava Alfin model od kojeg je preuzet motor, dok je slovo M otkrivalo “militaristički” karakter, odnosno naručioca vozila. Tek kasnije će Alfa dobiti nadimak Matta (“Luđakinja”).
Dok se Fiatov SUV fokusirao na jednostavnost, nisku cijenu i jeftino održavanje, Alfin prototip je pokušao performansama da nadmaši svog protivnika. Orazio Satta Puliga, šef Alfe, inžinjeru Giuseppeu Bussou naredio je da napravi vozilo koje odgovara zahtjevima Ministarstva odbrane, ali da bude bolje od Fiata.
Busso kao bazu uzima Land Rover 80, odlučuje se za motor tek predstavljene limuzine Alfa Romeo 1900, a zatim prelazi na dizajn i izradu potpuno nove šasije i karoserije. U aprilu 1951. počela su testiranja na putu i van njega, pri čemu su se za prototipi sve više približavali serijskoj verziji.
Nakon što je Nino Farina, Alfin F1 pilot i svjetski prvak, u septembru 1951. provozao novog terenca, narednog mjeseca je javnosti i vojsci predstavljen produkcijski model Alfa Romeo 1900 M AR-51, razvijen od “nule” do konačnog proizvoda za samo 10 mjeseci.
“Matta” nije zvanično ime koje je kuća dala Alfa Romeu 1900 M, već usvojeni nadimak, po uzoru na Alfettu, što je bio nadimak Alfa Romea 158/159, tada najboljeg bolida Formule 1. A nadimak je nesvjesno dao inženjer Antonio Alesi, koji je, ugledavši jedan od prototipa kako se penje i spušta niz stepenice Asiške bazilike uzviknuo: “Ma questa è Matta” (Ovo je luđakinja).
Bio je to klasični terenac s čeličnim okvirom i poprečnim nosačima, torzionim šipkama naprijed i krutom osovinom s lisnatim oprugama straga. Matta je snagu prenosila na sva četiri točka putem 4-stepenog mjenjača s reduktorom, s mogućnošću uključivanja pogona na prednje točkove i blokade stražnjeg diferencijala do 100%.
S motorom snage 65 “konja”, Matta je nadmašila Campagnolu (53 KS), bila je brža (maksimalna brzina 105 km/h, odnosno 5 km/h više od Fiata), “Luđakinja” je imala nosivost od 650 kilograma, nasuprot 480 kg “Seljanke”. Sve je ukazivalo da je Alfa Romeo 1900 M AR-51 bolji ne samo od Fiata, nego i uzora – Land Rovera i Willysa MB.
Sigurni u pobjedu na tenderu, u Alfi započinju proizvodnju vozila koje isporučuju oružanim snagama. Ali, uprkos tehničkoj superiornosti, moćni Alfin SUV nije impresionirao italijansku vladu, najviše zbog cijene (1,935 miliona lira, nasuprot 1,6 miliona koliko je koštala Campagnola), viših troškova eksploatacije (potrošnja i održavanje).
Ipak, oružane snage do 1954. godine preuzimaju 2.007 primjeraka vojnih AR-51 (Autovettura da Ricognizione ili “izviđački automobil”), na bazi kojeg je napravljenoi 154 primjerka civilne verzije AR-52, prilagođenog za poljoprivrednike, vatrogasce, putne službe…
Pratite nas i podijelite vijest: |
Godine 1954. italijanska vojska odlučila je odustati od Alfinog terenca i potpuno preći na Fiat Campagnolu. Jednostavna i nepretenciozna “Seljanka” će se pokazati dugovječnim proizvodom: Campagnola je bila toliko uspješna da je “živjela” dvije generacije i napustila tržište tek 1987. godine, a Alfa je decenijama izbjegavala bilo kakvu pomisao na terence…
Cijene Alfinih automobila u BiH pogledajte ovdje.
apr 26, 2024 0
apr 25, 2024 0
apr 25, 2024 0
apr 25, 2024 0
apr 25, 2024 0
apr 25, 2024 0
apr 24, 2024 0
apr 23, 2024 0