Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
jun 25, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 2
Svaki dan na cesti možemo primijetiti barem nekoliko automobila koji iz auspuha ispuštaju karakterističan plavičasti dim. Naravno, zbog našeg mentaliteta oni su obično predmet ismijavanja, ali to je, ustvari, samo potvrda u kakvoj ekonomskoj situaciji živimo, te kakve automobile vozimo. Šta su uzroci plavičastog dima iz auspuha i kako spriječiti da uopšte dođe do takvog kvara?
Zbog ekonomsko-političke situacije u državi, mi smo, vjerovatno, jedina zemlja u kojoj možete pročitati tekst kako produžiti život motora koji je, možda, davno trebao “umrijeti”. Razlog za ovakve napise leži u tome što velika većina vozila u BiH ima po nekoliko stotina hiljada kilometara u točkovima. Najporaznije je, međutim, to što se takvo stanje počelo prihvatati kao sasvim uobičajeno.
Iako su moderni automobili danas pretrpani raznoraznim elektronskim sklopovima, i dalje je ključno to od kakvog materijala su napravljeni najopterećeniji dijelovi motora. Sam koncept motora SUS zadržao se od prvog proizvedenog primjerka pa do danas. Dakle, osnovna ideja, bez revolucionarnih izmjena zadržana je i kod najsavremenijih automobila. Dorađivale su se finese i napredovala je metalurgija.
Međutim, zakon ponude i potražnje, te satisfakcija prosječnog kupca dovela je do toga da auti nisu bili nikad pouzdaniji nego danas. Jednostavno možemo ustvrditi da danas nema lošeg automobila. Stare “mudrosti” kako neki proizvođač ima dobar lim, a drugi motor, padaju u vodu. Danas svaki automobil može preći stotine hiljada kilometara bez većih zahvata na motoru, dok je hrđa na limu postala davna prošlost. Automobili s početka ovog milenija (koji nas najviše i interesuju u ovom slučaju) u sebi sadrže tehniku koja predstavlja početak najbržeg automobilskog razvoja koji je svijet zabilježio. Sigurnosni elementi kao što su zračni jastuci, ABS kočnice, Traction Control, dizelski motori koji predstavljaju evropski bum u tehnici izrade dizelskih motora, danas predstavljaju ogromnu većinu vozila na našim cestama. Međutim, neke stvari kao što je podmazivanje motora, te tehnika ubrizgavanja goriva dovedena je do takvog nivoa da to može predstavljati veliki problem na neuređenom tržištu Bosne i Hercegovine.
⇑ Klipni prsteni ili karike postavljaju se pri vrhu klipa. Svaka karika ima svoj utor i svoju zadaću. Nove karike u svim slučajevima imaju idealno nalijeganje na košuljicu cilindra i, samim tim, idealno zaptivanje.
Prva “adresa” koja je odgovorna za ispuštanja plavičastog dima iz auspuha su, svakako, klipni prstenovi poznati pod nazivom karike. Kada je u pitanju trenje, karike su jedan od najopterećenijih elemenata automobilskog motora. Nalaze se na klipovima i imaju ulogu takozvanog pokretnog zaptivača. Teoretski (a skoro i praktično), ni jedan pokretni metalni dio motora ne bi se smio dodirivati. Svaki motor je projektovan tako da se u (gotovo) svakom trenutku između pokretnih metalnih dijelova mora nalaziti tanki uljni “film”. Tako je i u slučaju košuljice cilindra i karika. Svaki klip ima tri (u nekim slučajevima i četiri) karike koje služe za održavanje pravilne kompresije te za čišćenje cilindra od ulja koje se skupi na stijenkama cilindara. Kada se karike stanje (koje su, inače, napravljene od kombinacije specijalne mješavine plastike i gume i posebno legiranog čelika), usljed velikog pritiska koji vlada u kompresionom prostoru, ulje prodire u kompresioni prostor i motor gubi idealan kompresioni omjer, što za posljedicu ima pad snage. Zajedno sa gorivom počinje sagorijevati i ulje koje karike nisu uspjele “ostrugati”, što za posljedicu ima pojavu plavičastog dima iz auspuha. Naravno, da bi se nadoknadila snaga motoru, potrebna je veća količina goriva.
⇑ Fotografije prikazuju nekoliko primjera potrošenih klipnih prstena. Usljed rada normalno je da se i karike pohabaju i to na različitim dijelovima. U zavisnosti od položaja karike se i različito troše. U svakom slučaju, pored oštećenih karika prolaziće ulje iz korita motora i sagorijevati u kompresionom prostoru.
Prilikom uobičajene eksploatacije karike obično stradaju nakon nekoliko stotina hiljada kilometara i možemo reći da današnji moderni motori uz pravilno održavanje mogu preći minimalno 300.000 kilometara. Međutim, taj problem može se desiti i na 100.000 kilometara, pa i na 20.000 kilometara. Jednostavno, karike su toliko osjetljive da i blago pregrijavanje motora može dovesti do gubitka njihove elastičnosti. Naravno, motori manjih radnih zapremina trpe veća opterećenja, a samim tim i karike, koje su razmjerno manje. Motori većih radnih zapremina, razumljivo, imaju i veće karike, odnosno veću površinu na koju je raspoređen pritisak. Upravo zbog toga veliki motori se bez intervencija mogu eksploatisati i po milion kilometara.
Ukoliko na automobilskom motoru dođe do ovakvog kvara, jedino rješenje je zamjena svih karika. Inače, usljed remećenja kompresionog odnosa te miješanja ulja i goriva, vrlo brzo i ostali dijelovi motora mogu stradati do te mjere da se nikakva popravka ne bi isplatila. Karike su, inače, vrlo jeftini dijelovi motora, ali je njihova zamjena izuzetno komplikovana, jer se, praktično, kompletan motor mora rastaviti. Odnos cijena dijelova i izvršenih radova može biti i do pet puta u korist izvršenih radova.
⇑ Ovako izgledaju dotrajali zaptivači stabljike ventila još poznati kao “difloni”, “bifoni”, “difoni”… U svakom slučaju, kroz oštećeni zaptivač, ulje koje podmazuje bregaste osovine može prodrijeti u kompresioni prostor.
Sljedeći uzrok pojave takvog dima jesu dotrajali zaptivač stabljike ventila ili “majstorski” rečeno, “difloni” (bifoni, difoni…). Svaki ventil ima poseban zaptivač, kroz kojeg kliže njegova stabljika. Kada se taj zaptivni ležaj izliže (opet ako ne zbog starosti onda zbog pregrijavanja), ulje u određenim količinama počne prodirati u kompresioni prostor. U ovom slučaju problemi su dosta manji i mogu se riješiti vrlo brzo. Također, novi automobili su se pokazali osjetljivijim na ovaj problem nego stari i to zbog vrlo velikih naprezanja kojima su ventili izloženi. Nije neuobičajno da se na nekim modelima određenih proizvođača ovaj problem pojavi i prije nego što motor “izvrti” 100.000 kilometara. Srećom, difloni su vrlo jeftini (oko 2 KM po jednom ventilu) dok je najveći trošak cijena rada.
⇑ Ispravan zaptivač, postavlja se na stabljiku ventila. Vrlo je jeftin i vrlo jednostavan, ali neispravan može izazvati mnogo glavobolje i prouzrokovati stalno dosipanje ulja što, naravno, košta.
Međutim, nekada sami možemo izazvati pojavu ovakvog dima. Danas na tržištu BiH možemo naći desetine vrsta ulja sa raznim gradacijama. Najveći problem u ovome su kopije dijelova renomiranih proizvođača koje mogu garantovati jedino prijevremenu smrt motora. Drugi problem su takozvani “lakotečiva” ulja koja se koriste u posljednim generacijama motora. Ova ulja koja imaju gradaciju obično 5W40 pa čak i 0W20 brže dopiru do bregastih osovina motora, lakše dostižu radnu temperaturu, i vrlo su otporna na termičko opterećenje. Međutim, njihova prednost u slučaju motora starije generacije ili motora sa velikom kilometražom je, ustvari, nedostatak. Zbog vrlo malog otpora, koji ta ulja stvaraju, ona prodiru vrlo brzo do svih dijelova motora, a u slučaju da su karike imalo oštećene (a definitivno jesu nakon 150.000 ili 200.000 kilometara) ulje će između karike i stijenke cilindra vrlo lako naći put do kompresionog prostora. Zato kod starijih modela automobila ili kod automobila sa velikom kilometražom treba biti umjeren u odabiru gradacije ulja, i u ovom slučaju veća cijena ne mora značiti bolje rješenje. Danas kod starijih automobila gradacija 10W40 je optimalan izbor.
![]() |
Međutim, plavičasti dim iz auspuha ne mora odmah biti znak za uzbunu. Zbog pređene kilometraže i ostali dijelovi automobila osjete amortizaciju, te vrlo lako taj dim može biti produkt izgaranja takozvanih “ćelija” koje se nalaze u katalizatoru ili u srednjem i zadnjem loncu. Zbog dotrajalosti pregrade u auspuhu vrlo lako se mogu odlomiti i zagraditi put ispušnim plinovima, te doći na direktan udar vrelih gasova. Te pregrade mogu vrlo lako početi postepeno izgarati, što može dovesti do lažne uzbune kada je u pitanju motor. Međutim, i takav kvar treba vrlo ozbiljno shvatiti, jer onog trenutka kada se pregrada odlomi i postane prepreka ispušnim gasovima, dolazi do većeg naprezanja motora i drugačijeg potpritiska, što se direktno odražava na rad motora i potrošnju goriva.
Garant dugovječnosti jednog motora je prvenstveno njegovo postepeno razrađivanje u prvim mjesecima vožnje. Tek onda kada sve “legne” na svoje mjesto automobil se može podvrgnuti maksimalnim opterećenjima. To je svakako, jedna od garancija da će i karike biti dugovječnije, a vjerovatno i to da će nadživjeti sve ostale elemente automobila.
Na kraju treba spomenuti da je jedini način produženja radnog vijeka automobila redovno održavanje. Tek tada možete izbjeći da budete najupadljiviji učesnik u saobraćaju.
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0
Comments are closed.
Trebam izmjenu uljnih karika i gumica glave motora c4grand pikaso 1.6hdi 80kw 2010g,trosi puno ulja a turbina je radjena,ima 400tkm,VF7UEHZCAJ734410!ako radite mozete li mi dat pribliznu cijenu pa dogovorimo dolazak
Karike, klipovi i hilzne, cena? Pezo 206 1.1 59kw. 99godiste. Marke delova?