Osvježeno 14 Februara, 2025 7:06 PM
maj 11, 2015 Adnan Huseinagić Postprodaja, Savjeti 15
Jedna od rijetkih, ali i vrlo skupih servisnih intervencija na svakom automobilu je zamjena lamele kvačila. Zamjena lamele nije propisana intervalom nego stepenom potrošenosti što primarno zavisi od stila vožnje. Pošto je sam postupak izmjene lamele vrlo složen utoliko je i cijena intervencije u odnosu na cijenu dijelova mala. Zbog toga serviseri preporučuju i zamjenu još nekih dijelova, budući da tada (za iste novce) imaju pristup svemu.
![]() |
Kvačila ili sistemi za prenos snage (ili ispravnije obrtnog momenta) sa motora do mjenjača, stalni su izvor straha za vozače. Pri kupovini polovnog automobila stanje kvačila, ili stanje njegovih dijelova pojedinačno, obično su indikator stanja vozila. Ipak, najčešće spominjan izraz pri spominjanju kvačila je lamela. To je zapravo ključni i najopterećeniji element za prenos obrtnog momenta motora dalje ka točkovima.
Nekada su vozači na svojim automobilima morali mijenjati lamelu nakon svakih 50.000-70.000 kilometara pa i ranije. Danas su mnogi automobili uz normalan način eksploatacije u stanju preći i po 200.000 kilometara prije bilo kakvog mijenjanja potrošnih dijelova elemenata zaduženih za prenos obrtnog momenta motora. Generalno gledano, danas su automobili postali manje zahtjevni za održavanje, ali i više kompleksni kada, ipak, dođe do potrebe za određenim servisnim zahvatima.
Problemi sa kvačilom ili sa lamelama obično nisu isti u svim zemljama, a to najviše zavisi od kvaliteta puteva i od geografskog položaja zemlje u kojoj se automobil najviše koristi. Generalno, problem sa mjenjačima posebno je izražen u BiH zbog konfiguracije cesta, gdje je samo sjeveroistočni dio Bosne i Hercegovine praktično ravan, dok u ostalim dijelovima BiH preovladavaju brdsko-planinska konfiguracija i bezbrojni zavoji. Takva konfiguracija cesta od vozača zahtijeva stalno posezanje za ručicom mjenjača i stalno mijenjanje stepena prenosa, a brdsko-planinska konfiguracija terena znači natprosječno opterećenje dijelova i kvačila i mjenjača. Sa druge strane natprosječno ravne i “brze” ceste, također, proizvode sličan efekt, jer su zbog većih prosječnih brzina najopterećeniji ležaji.
Većina automobila u svom eksploatacionom vijeku morala bi barem jednom biti podvrgnuta opsežnijem “remontu” sistema za prenos snage ili kvačila. To je sasvim logično, jer današnji automobili bez većih problema prelaze i po nekoliko stotina hiljada kilometara. Pored zamjene zupčastog remena, izmjena lamele, ili u velikom broju slučajeva cijelog seta kvačila, drugi je po veličini gotovo obavezni servisni zahvat. Za razliku od strogo propisanog intervala izmjene zupčastog remena, izmjena lamele ne zavisi od broja pređenih kilometara nego od stila vožnje i tipa automobila.
5 Kao i svaki drugi opterećeni element automobila i lamela ima svoj eksploatacioni vijek. On, prije svega, zavisi od uslova eksploatacije, ali je sigurno da će na većini automobila uz propisane uslove korištenja izdržati period u kojem će automobil preći barem 100.000 kilometara. Naravno, praksa je pokazala da su intervali zamjene različiti, upravo zbog načina korištenja automobila. Veoma je teško vizuelno ustanoviti kada je lameli došao kraj, jer se ona nalazi na teško dostupnom mjestu. Obično se dotrajalost prepoznaje u vožnji tako što motor pravi neuobičajeno veliki broj obrtaja u odnosu na rezultat u kretanju. Ipak, pravu dijagnozu može ispostaviti obučeno osoblje u servisima, a lamela je “zrela” za zamjenu kada se tarne površine potroše otprilike do zakovica.
Cijeli sistem sastoji se od tri ključna elementa: lamele ili spojnice, potisne ploče ili korpe i potisnog ležaja – u “majstorskom” svijetu poznatog kao “druk-ležaja” (od njemačke rječi druck – gurati, pritiskati). Prilikom konstruisanja automobila kvačilo se dimenzioniše prema snazi motora, vrsti motora, težini automobila i prema njegovoj namjeni. Štaviše, svi dijelovi ponaosob dimenzionišu se otprilike u skladu sa ostalim, a budući da otvaranje kvačila i nije tako jednostavan zahvat, obično se prilikom izmjene lamele mijenjaju i ostali dijelovi. Naravno, ovo nije strogo propisano pravilo, ali se izmjenom svih dijelova nastoji izbjeći dodatni trošak ukoliko se desi da kasnije otkaže još nešto.
Od svih navedenih dijelova kvačila najjeftiniji zamjenski dio je potisni ležaj. Za prosječan automobil, kao što je naprimjer Škoda Octavia 1.9 TDI, on se u slobodnoj prodaji može naći po cijeni od 40 ili 50 KM, dok je cijeli set kvačila 400 KM. Kvar potisnog ležaja najlakše je prepoznati prema karakterističnom zvuku i to samo onda kada se papučica kvačila pritisne, te se lamela ili spojnica odvoje od zamajca. Zvuk koji proizvodi neispravan potisni ležaj može se identifikovati kao zavijanje ili hučanje. Do kvara potisnog ležaja obično dolazi zbog čestog naglog otpuštanja papučice kvačila. Također, kvar ovog ležaja mogu prouzrokovati i sami serviseri prilikom postavljanja, jer se obično veća pažnja posvećuje postavljanju lamele ili potisne ploče.
5 Drugi po važnosti element kvačila je potisna ploča. Nepisano pravilo je, da kada dođe vrijeme zamjene lamele da se mijenja i potisna ploča. Međutim, ekonomska situacija vozača u većini slučajeva ne dopušta i zamjenu ovog elementa, pa se ona uglavnom ostavlja. Oni koji imaju “lakšu” nogu vjerovatno će tokom eksploatacije automobila uspjeti zadržati jednu potisnu ploču. Obično se kvar na potisnoj ploči pojavljuje na, takozvanom, “japanskom šeširu” kojeg pohaba potisni ležaj. Nažalost, tokom rada neminovno dolazi do kontakta ova dva elementa zbog čega i dolazi do habanja vrhova listova “japanskog šešira”. Ista situacija je i kod potisnog ležaja, u narodu poznatog kao “druk-ležaja”, pa će, ipak, u većini slučajeva sa zamjenom potisne ploče biti potrebno mijenjati i potisni ležaj.
Uzroci kvara korpe obično su isti oni koji su vezani za uzroke kvara lamele, a to je preopterećenje. Smrtna presuda potisnoj ploči jeste često proklizavanje, kada se noga konstantno drži na papučici kvačila, te zauljenost, dok su mogući uzroci mala potisna sila kao i greške u sistemu odvajača, što je više vezano za tvorničke greške u proizvodnji. Sastavni dio potisne ploče je i takozvana tanjirasta opruga. Ona se sastoji od velikog broja elastičnih listića i, zapravo, igra ključnu ulogu u pomijeranju cijele potisne ploče i u djelovanju sila na lamelu. Neke potisne ploče nemaju klasičnu tanjirastu oprugu nego je sve izvedeno sa nekoliko klasičnih čeličnih spiralnih opruga. No, princip je isti, pa sve navedeno važi i za ovu vrstu korpe.
Kada se kod normalne eksploatacije lamela istroši, obično se obloga ishaba do glava zakivka, dok je moguće čak i odvajanje obloge spojnice, ali samo u slučajevima nepravilne vožnje, odnosno rukovanja mjenjačem ili kvačilom. Najčešći uzrok prijevremene ishabanosti lamele ili korpe jeste način vožnje. Standardna zabluda kod vozača na našim prostorima jeste držanje automobila na uzbrdici pomoću kvačila! To je, jednostavno rečeno, smrt i za lamelu i za korpu. Kod takve eksploatacije lamela konstantno proklizava te se neuporedivo brže troši. Tada dolazi i do pregrijavanja koje, opet, može dovesti do odvajanja gusane obloge od nosećeg dijela potisne ploče. Povišena temperatura može izazvati promjenu fizičkog svojstva obloge i do njenog pretjeranog stvrdnjavanja, što vodi ka težem odvajanju i spajanju, i generalno većem opterećenju za cjeli sklop motora i mjenjača.
Vozači obično nisu svjesni činjenice da se, čak i ukoliko se automobil kreće svega nekoliko km/h, radilica motora vrti i po 2.000 obr/min. To znači da se, ukoliko je papučica kvačila u radnom položaju, i osovina lamele u jednoj sekundi okrene 33 puta! Samo ukoliko su svi elementi u 100-postotnoj osi neće dolaziti do nepravilnog nalijeganja i stvaranja različitih sila na dodirnim površinama lamele i zamajca. Sada zamislite stalno pritiskanje papučice kvačila i naglo pritiskanje papučice gasa pri, recimo, 5.000 obr/min (83 obr/sek)! Takva lamela sigurno neće dočekati predviđeni vijek trajanja.
Drugi problem je vožnja uzbrdo ili nizbrdo u visokom stepenu prenosa. Upravo zbog broja obrtaja lamele, stepen prenosa treba pažljivo izabrati. Voziti moderni automobil sa turbodizelskim motorom na 3.500 obr/min uzbrdo nema baš puno smisla, pogotovo ako znamo da moderni dizelski motori razvijaju najveći obrtni moment na oko 2.000 obr/min. Iako mnogi smatraju da se “spaljivanje” lamele dešava kod vožnje pod velikim opterećenjem uzbrdo, to se, u ekstremnim uslovima, može desiti i kod kočenja motorom nizbrdo.
5 Prva fotografija prikazuje potpuni kolaps jedne od opruga za ublažavanje trzaja. Iako je ovaj kvar rijedak, u pravilu se dešava usljed oštrih startova. Također, na tarnoj površini lamele mogu se primijetiti pravilni risovi usljed dotrajalosti ili zamajca ili potisne ploče. Zbog toga je preporučljivo zajedno sa lamelom mijenjati i potisnu ploču i potisni ležaj. Čak se može desiti da se osovina potpuno “izglođe”. Ovaj kvar se obično dešava kod nestručne ugradnje ili kod postavljanja neadekvatne lamele na osovinu. Usljed pojave zračnosti na nazubljenoj osovini mjenjača, za kratko vrijeme može doći do potpune izglodanosti zubaca otvora osovine lamele.
Naravno, osim tanjiraste opruge ostali dijelovi kao što je viljuška odvajača, radni cilindar, te ulazno vratilo mjenjača, mogu isto tako napraviti velike probleme. Srećom, ovi izuzetno komplikovani te skupi kvarovi nisu toliko česti. Kod kvačila koji koriste hidrauliku za odvajanje zamajca od mjenjača mogu se pojaviti banalni problemi kao što je gubitak ulja (koje je ustvari kočno ulje), što opet znači ostanak u mjestu. Automobili sa kvačilom koje vrši odvajanje putem sajle stvari su jednostavnije, te obično dolazi do pucanja sajle nakon određenog vremena (obično tek kada automobil pređe starosnu granicu od 10 godina). Automobili sa mehaničkim kvačilom su sve rjeđi na cestama, dok su automobile sa hidrauličkim kvačilom postali daleko pouzdaniji nego prije (ovo se posebno odnosi na italijanske proizvođače).
Kod kupovine polovnog automobila vozači stanje automobila obično posmatraju kroz opšte vizuelno stanje, te stanje lamele ili uopšte mjenjača. Da bi se provjerilo da li lamela proklizava treba učiniti sljedeće:
Napomena: Ovaj postupak uraditi samo jednom da se lamela ne bi preopteretila!
Kod provjere odvajanja spojnice, u praznom hodu prtisnuti kvačilo, te sačekati tri do pet sekundi, nakon toga ubaciti u rikverc. Ako nema nikakvih zvukova, spojnica odvaja kako treba. Period čekanja od tri do pet sekundi je neminovan, inače će mjenjač proizvesti neugodne zvukove.
Sklop kvačila je dio automobilske transmisije koji služi da se na “najmekši” način obrtni moment motora prenese na podlogu. Kvačilo se nalazi između motora i mjenjača, a glavni dijelovi su mu lamela, potisna ploča i potisni ležaj. Rad kvačila kontroliše vozač, pritiskom na polugu, i time prekida fizičku vezu između motora i mjenjača i samim tim direktno utječe na kretanje vozila.
Svi dijelovi kvačila su pokretni i međusobno se dodiruju pa zbog toga imaju svoj eksploatacioni vijek. Najčešće prvo strada lamela koja je ujedno i najopterećeniji dio kvačila. Lamela strada zbog povremenog nepotpunog trenja pa zbog toga dolazi do abrazije materijala od kojeg je napravljena. U većini slučajeva, pored lamele mijenjaju se i druga dva ključna elementa – potisna ploča i potisni ležaj, jer su svi u međusobnom kontaktu. U svijetu postoji desetak renomiranih proizvođača ovih dijelova koji su kvalitativno u jednom rangu. Proizvođači automobila, stoga, nemaju stroge naredbe o izboru proizvođača lamela prilikom druge ugradnje.
Model | Snaga | God. | Cijena | ||
Audi A3 1 1.6i | 102 KS | 1996 – 2003. | 572 KM | ||
Audi A3 1 1.8T | 150 KS | 1996 – 2003. | 779 KM | ||
Audi A3 1 1.9 TDI | 90 KS | 1996 – 2003. | 760 KM | ||
Audi A4 1.6 | 101 KS | 1998 – 2002. | 447 KM | ||
Audi A4 1.9 TDI | 90 KS | 1998 – 2002. | 433 KM | ||
Audi A4 B6 1.8T | 150 KS | 2001 – 2005. | 915 KM | ||
Audi A4 B6 1.9 TDI | 130 KS | 2001 – 2005. | 881 KM | ||
BMW 318i E46 | 118 KS | 1998 – 2002. | 1.265 KM | ||
BMW 320d E46 | 136 KS | 1998 – 2002. | 1.265 KM | ||
Fiat Stilo 1.6 16v | 103 KS | 2001 – 2006. | 510 KM | ||
Fiat Stilo 1.9 JTD | 80 KS | 2001 – 2005. | 540 KM | ||
Ford Fiesta 1.25i | 75 KS | 2002 – 2008. | 326 KM | ||
Ford Fiesta 1.4 TDCi | 68 KS | 2002 – 2008. | 444 KM | ||
Ford Focus 1.6 16v | 101 KS | 1998 – 2004. | 901 KM | ||
Ford Focus 1.8 TDCi | 100 KS | 1998 – 2004. | 978 KM | ||
Ford Mondeo 1.8i | 125 KS | 2000 – 2007. | 588 KM | ||
Ford Mondeo 2.0 TDCi | 115 KS | 2000 – 2007. | 673 KM | ||
Hyundai i30 1.4 MPI | 109 KS | 2007 – 2012. | 584 KM | ||
Hyundai i30 1.6 CRDi | 115 KS | 2007 – 2012. | 457 KM | ||
Kia cee’d 1.4 CVVT | 109 KS | 2006 – 2012. | 480 KM | ||
Kia cee’d 1.6 CRDi | 90 KS | 2006 – 2012. | 480 KM | ||
Kia Sorento 2.5 CRDi | 140 KS | 2002 – 2009. | 630 KM | ||
Mazda 3 1.6i | 105 KS | 2004 – 2009. | 756 KM | ||
Mazda 3 1.6 CD | 109 KS | 2004 – 2009. | 798 KM | ||
Mazda 6 1.8i | 118 KS | 2002 – 2008. | 850 KM | ||
Mazda 6 2.0 DTI | 136 KS | 2002 – 2008. | 980 KM | ||
Nissan Terrano 2.7 TD | 125 KS | 1997 – 2004. | 593 KM | ||
Opel Corsa 1.4 16v | 90 KS | 2000 – 2005. | 530 KM | ||
Opel Corsa 1.7 DTI 16v | 75 KS | 2000 – 2004. | 530 KM | ||
Opel Vectra 1.8 16v | 122 KS | 2002 – 2005. | 540 KM | ||
Opel Vectra 2.2 DTI | 125 KS | 2002 – 2005. | 595 KM | ||
Peugeot 307 1.6i | 110 KS | 2001 – 2007. | 700 KM | ||
Peugeot 307 2.0 HDi | 90 KS | 2001 – 2007. | 750 KM | ||
Peugeot 307 2.0 HDi | 110 KS | 2001 – 2007. | 750 KM | ||
Peugeot 308 1.6 VTi | 120 KS | 2008 – 2012. | 452 KM | ||
Peugeot 308 1.6 HDi | 90 KS | 2008 – 2012. | 523 KM | ||
Peugeot 407 1.6 HDi | 109 KS | 2004 – 2010. | 698 KM | ||
Peugeot 407 2.0 HDi | 138 KS | 2004 – 2010. | 737 KM | ||
Renault Clio 2 1.2 16v | 75 KS | 1998 – 2005. | 542 KM | ||
Renault Clio 2 1.5 dCi | 82 KS | 1998 – 2005. | 582 KM | ||
Renault Clio 3 1.2 16v | 75 KS | 2006 – 2012. | 703 KM | ||
Renault Clio 3 1.5 dCi | 85 KS | 2006 – 2012. | 690 KM | ||
Renault Megane 2 1.4 16v | 98 KS | 2003 – 2009. | 640 KM | ||
Renault Megane 2 1.6 16v | 110 KS | 2003 – 2009. | 640 KM | ||
Renault Megane 2 1.5 dCi | 105 KS | 2003 – 2009. | 977 KM | ||
Renault Megane 3 1.6 16v | 110 KS | 2009 – | 827 KM | ||
Renault Megane 3 1.5 dCi | 105 KS | 2009 – | 977 KM | ||
Renault Scenic 2 1.6 16v | 110 KS | 2003 – 2009. | 827 KM | ||
Renault Scenic 2 1.5 dCi | 105 KS | 2003 – 2009. | 977 KM | ||
Seat Leon 1.2 TSI | 105 KS | 2005 – 2012. | 831 KM | ||
Seat Leon 1.9 TDI | 105 KS | 2005 – 2012. | 831 KM | ||
Škoda Fabia 1.4 MPI | 75 KS | 2001 – 2005. | 320 KM | ||
Škoda Fabia 1.9 SDI | 64 KS | 2001 – 2004. | 476 KM | ||
Škoda Octavia I 1.9 TDI | 90 KS | 1997 – 2007. | 675 KM | ||
Škoda Octavia I 1.9 TDI | 110 KS | 1997 – 2007. | 675 KM | ||
Volkswagen Polo 9N 1.4 16v | 75 KS | 2001 – 2009. | 622 KM | ||
Volkswagen Polo 9N 1.9 SDI | 64 KS | 2001 – 2009. | 636 KM | ||
Volkswagen Polo 9N 1.4 TDI | 75 KS | 2001 – 2009. | 681 KM | ||
Volkswagen Golf 4 1.6 | 102 KS | 1998 – 2003. | 549 KM | ||
Volkswagen Golf 4 1.9 TDI | 90 KS | 1998 – 2003. | 549 KM | ||
Volkswagen Golf 5 1.6 | 102 KS | 2003 – 2008. | 665 KM | ||
Volkswagen Golf 5 1.9 TDI | 105 KS | 2003 – 2008. | 665 KM | ||
Volkswagen Golf 6 1.4 16v | 85 KS | 2008 – 2012. | 657 KM | ||
Volkswagen Golf 6 1.6 TDI | 105 KS | 2008 – 2012. | 776 KM | ||
Volkswagen Passat B5.5 1.6 | 101 KS | 2001 – 2005. | 687 KM | ||
Volkswagen Passat B5.5 1.8T | 150 KS | 2001 – 2005. | 687 KM | ||
Volkswagen Passat B5.5 1.9 TDI | 101 KS | 2001 – 2005. | 768 KM | ||
Volkswagen Passat B5.5 1.9 TDI | 130 KS | 2001 – 2005. | 768 KM | ||
Volkswagen Passat B6 1.9 TDI | 130 KS | 2005 – 2010. | 654 KM | ||
Volkswagen Passat B6 1.9 TDI | 140 KS | 2005 – 2010. | 723 KM |
Navedene cijene odnose se na zamjenu kompletnog seta kvačila u ovlaštenim servisima u BiH. Kao primjere izabrali smo automobile koji su najčešći predmet trgovine polovnih u posljednjih nekoliko godina u BiH.
feb 07, 2025 0
jan 21, 2025 0
dec 24, 2024 0
dec 15, 2024 0
feb 13, 2025 0
feb 07, 2025 0
feb 03, 2025 0
jan 27, 2025 0
Comments are closed.
Imam Seat toledo iz 2003 1.9 tdi. nemate ga u cijenama. Znate li koliko bi me došla zamjena lamele?
Cijena zamjene seta kvačila za vaš auto u ovlaštenom servisu iznosi 540 KM.
Skoda oktavia 18t 20v
Koliko kosta zamjena seta kvacila za nju.
Nedavno sam kupio vw Boru 2001.god., 1.9tdi, 85kW, 6 bryina. Sumnjam da mi je oti[ao set kva;ila jer u vo\nji kad naglo dodam ili oduymem gas auto malo lupne i trzne, odn.;ini mi se da nema lagan prelay kada to uradim. Koliko bi kostao set kvacila sa zamjenom? Pozz
pozz imam jedno pitanje…koliko kosta Zamašnjak za audi a4,1.6 73 kw 1996 godiste
Pojavljuje mi se zvuk “grebanja” (veoma tih) pri pritiskanju kvacila kad prebacujem u visu brzinu. Sta bi moglo biti u pitanju?
Koja je cijena set kvačila + ruke za megane 3 1.5 dci 110ks 2011 godina.
Postovani,
Koliko bi kostala zamjena seta za Mercedes A 180??
Hvala
Pozdrav. Imam passat b6 1.9 tdi. 2006. 105 ks. Pojavio mi se problem. Ujutru kada upalim auto i kada je u leru cuje se neko blago luplanje ispod haube, kad stisn kvacilo prestane, i u voznji se ne cuje, kada se zagrije auto ne cuje se.. nepravilno lupka kao neki metalni dio da je razmrdan i nepravilno radi. Kazu da je plivajuci zamajac ali mislim da jne neki lezaj. Hvala.
pozdrav imam Ford fokus 1.6 je benzinac kada vozim unazad ili se spustan na dole auto mu skripi pisti kao da dolazi iz volana ili iz guma uzeo sam cistac kocnica ali nije to sta to moze biti znaci kada kocim pisti mi da nije mozda previse kajs zategnut molio bi za pomoc hvala
Ford fokus st 170 127kw 2002 godiste koliko kosta zamjena seta kvacila?
Zamijenjen komplet set kvačila u 1 brzini i 2 brzini mi se deda a da lamela proklizava prije malo većeme gasu u ostalim brzinama normalno radi
Opel Astra 1.9 cdti 88 kw 120 konja 2006 g.p
Koliko dođe servis set kvacila sa ugradnjom ?
Pozdrav. Pukla mi je poluga koja gura druk lager na menjacu. Pa me zanima kako se ta poluga strucno zove.
koliko kosta zamjena lamele i seta kvacila za auto hyundai santa fe 2004 2.0crdi 83kw